Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

  9:00aktualizováno  9:00
S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším zástupcem her, které jsou záměrně těžké, je série Dark Souls od From Software. Na této vlně se veze i The Surge. I když se liší.
80

The Surge

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4
Výrobce: Deck 13

  • Zajímavý systém získávání zbraní a brnění
  • Systém implantátů
  • Náročná, ale férová hratelnost
  • Dobrá optimalizace (recenzována PC verze)
  • Některá místa jsou zbytečně temná
  • Nepřátelé jsou často schválně rozmístěni tak, aby nebyli vidět
  • Nízká variabilita prostředí

Velmi kvalitní sci-fi bratříček Dark Souls, který se nebojí jít vlastní cestou

Herní karta

Nejvýraznějším rozdílem titulu oproti Dark Souls nebo Bloodborne je zasazení hry. Tvůrci ze studia Deck 13 totiž hrdinu Warrena neposlali do fantasy středověku jako v případě svého předchozího počinu Lords of the Fallen, ale do nepříliš vzdálené budoucnosti.

Osobně musím říct, že sci-fi zasazení mi vyhovuje daleko víc než stokrát omletá středověká města, hřbitovy a polorozbořené katedrály. A velmi záhy poté, co jsem začal The Surge hrát, jsem si vzpomněl na Vetřelce Jamese Camerona nebo na Věc či District 9. Stylizaci a atmosféru totiž autoři trefili na jedničku.

The Surge - obrázky z recenzování PC verze
The Surge - obrázky z recenzování PC verze

Také boje mají dobrý rytmus a osobně mi sedly mnohem víc než třetí Dark Souls. A teď nemyslím to, že by půtky se zombifikovanými dělníky nebo agresivními roboty byly lehčí. Vůbec ne. Poprvé jsem umřel jen pár minut po startu hry a od té doby tolikrát, že si to netroufnu ani odhadnout.

Je to frustrující? Nepochybně! Ale je to tak frustrující, abych vzteky zahodil klávesnici do kouta a smazal hru z disku? Ani náhodou. Deck 13 zkrátka našli dokonalou rovnováhu mezi obtížností a odměňováním hráče za zdolání nepřítele.

The Surge - obrázky z recenzování PC verze

Z velké části je to dáno tím, jaké změny v soubojovém systému The Surge nabízí oproti žánrové konkurenci. Hlavní hrdina Warren totiž nové části výzbroje z drtivé většiny nezískává díky tomu, že otevírá truhly nebo rozbíjí všechny bedny v okolí.

Řezničina pro pokročilé

Skoro každý kousek brnění nebo výzbroje totiž musíte protivníkům urvat. A to doslova. Pokud totiž třeba chcete helmu, kterou má nepřítel na hlavě, musíte mu tu hlavu uříznout. A pak vzít nákres do dílny křížené s ošetřovnou a vyrobit si ji pro sebe.

Warren totiž může při soubojích zaměřovat jednotlivé části oponentů – kromě hlavy i trup a všechny čtyři končetiny. A po nabytí dostatku energie, kterou získáváte úspěšnými útoky, pak může vyhlédnutou část těla v brutální animaci uříznout nebo urvat a radovat se z nového vybavení do sbírky.

S tímto herním mechanismem souvisí i další inovace soubojového systému. Zatímco v ostatních hrách máte až na výjimky jen slabé a silné útoky a jejich řetězení do komb, The Surge funguje trochu jinak.

The Surge - obrázky z recenzování PC verze
The Surge - obrázky z recenzování PC verze

Komba jsou samozřejmě i tady, ale k tomu je potřeba připočítat směr, kterým útok vedete. Warren totiž může zlouny mlátit buď vertikálními, nebo horizontálními údery. A to proto, abyste lépe ovlivnili, kterou část protivníkova těla zasáhnete a případně urvete pro sebe.

Vybavení pak pochopitelně můžete dle libosti kombinovat a vybrat si, jestli budete mrštný hajzlík, který nepřátele krájí po troškách, zatímco kolem nich krouží, nebo naopak pochodující tank, jenž má v mechanických prackách obrovskou zbraň, jíž sice mácháte pomalu, ale když se trefíte, často pošlete otřesené nepřátele k zemi. Nebo je aspoň vyhodíte z útočného rytmu.

Postav si sám

Kombinací je pochopitelně obrovské množství a samozřejmě nemusíte jít jen cestou tank – akrobat, ale můžete si najít cestu vlastní, která vám bude vyhovovat. A to pořád ještě není všechno – protože hlavní hrdina Warren je novopečeným majitelem mechanického exoskeletu, můžete si ho ještě dál přizpůsobit implantáty. Těch unesete najednou omezené množství a navíc si „šuplíčky“ na ně musíte postupně odemykat tím, jak investujete do generátoru svého mechanického obleku. Měnou ve hře je šrot, který získáte pokaždé, když skolíte nepřítele.

The Surge - obrázky z recenzování PC verze

Hra je přitom nastavená tak, že odměňuje riskování a dlouhé výpravy do nepřátelského území bez návratů do bezpečí domovské základny. Takže čím víc šrotu u sebe máte a čím víc nepřátel na jeden zátah naporcujete, tím rychleji šrot získáváte a tím rychleji můžete vylepšovat svůj arzenál.

Tento systém má pochopitelně i odvrácenou tvář – a tou je vaše smrt. A že umírat budete, pokud nebudete opatrní. A vlastně i když opatrní budete. Po smrti totiž Warren všechen šrot upustí na zem, vy se vrátíte na nejbližší základnu a pokud nechcete o nasyslené bohatství přijít, musíte se k němu znovu probojovat.

Fotogalerie

Potud je to stejné jako například právě v Dark Souls. The Surge se ale odlišuje v tom, že na opětovné sebrání ztraceného šrotu je časový limit dvě a půl minuty. A to vede k hodně infarktovým stavům, protože zabíjení nepřátel sice časový limit prodlouží, ale zároveň zvyšuje riziko, že umřete znova a přijdete o všechno.

A nemusí to být jen tím, že vám pořízek s obří ocelovou palicí rozmázl hlavu o stěnu. Stačí spadnout z lávky, schodů nebo výtahů pro exoskelety a máte po žížalkách okamžitě. A přiznám se, že když se mi tohle stalo při cestě pro valník nasysleného lupu, křičel jsem vzteky a na moment měl nutkání něco rozflákat.

Koňská dávka adrenalinu

Jindy ovšem uspějete a třeba se vám povede šrot sebrat jen dvě vteřiny předtím, než znovu umřete. A ten adrenalin za to v tu chvíli stojí. Jindy váš krevní tlak zvedne úplně jiná věc. A to způsob, jakým autoři nepřátele po úrovních rozházeli.

Asi nestačí, že vás při troše neopatrnosti zabije i obyčejný pěšák s těžkým pístem místo ruky. Deck 13 to ještě „vylepšili“ tím, že zombifikovaní dělníci jsou často schovaní schválně za bednami, v rozích nebo na tak tmavých místech, že do nich v podstatě nevidíte.

Temnota obecně je ve hře problémem. Jako by se autoři rozhodli, že bezútěšnost lidstva v budoucnosti bude nejlepší ilustrovat tím, že skoro všude se zhasne. Příliš nepomáhají ani reflektory na hrudním plátu, protože temnotu zaženou jen částečně. A u hry, kde může smrt přijít rychleji, než stačíte vykřiknout: Sakra práce, je to dost rána pod pás.

Zážitek z hraní také trochu kazí to, že prostředí jsou si hodně podobná a snadno zaměnitelná. Chápu, že se The Surge odehrává v průmyslovém komplexu, ale po více než 15 odehraných hodinách bych vážně ocenil změnu scenérie.

Hodně nevýrazný je i příběh. Prostě jen víte, že se něco ošklivě zvrtlo a místo obvyklého seznamování první den v práci vás chtějí kolegové zavraždit. A všichni roboti jakbysmet. Vážně blbá chvíle na změnu zaměstnání.

The Surge - obrázky z recenzování PC verze
The Surge - obrázky z recenzování PC verze

Co naopak chválím, je grafika a optimalizace. Na skoro dva roky starém PC hra běží naprosto plynule v rozlišení 1920 na 1080 bodů a nahrávací časy jsou bleskové, což vzhledem k vysoké úmrtnosti hlavního protagonisty opravdu potěší.

Milým překvapením se stalo ovládání hry myší a klávesnicí, protože podobné hry jsou bez gamepadu často skoro nehratelné. Jediné, co trochu hapruje, je přepínání mezi zaměřenými částmi těla. Pokud je k vám nepřítel zády, tak je to sice trochu otrava, ale dá se s tím srovnat. Ale v zápalu boje často mlátíte úplně jinam, než byste chtěli a potřebovali.

The Surge se jako celek rozhodně povedl, a i když by neškodila větší pestrost prostředí i nepřátel, pořád je to hra, která chytne a nepustí. A také hra, ve které když zemřete, tak v 95 procentech případů víte, že to byla vaše chyba a ne zákeřně nastavený soubojový systém.

Pokud si ovšem libujete ve hrách, kde si po pár odehraných hodinách připadáte jako superman, poohlédněte se raději jinde. The Surge vám totiž nedá nic zadarmo a rozhodně vás nepovede za ručičku.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

75 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 51 čtenářů



Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Další z rubriky

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Hearthstone: Knights of the Frozen Throne patří k těm nejzábavnějším expanzím

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.