The Time Machine - 1. část návodu

První část kompletního průvodce Walesova komplikovaného návratu z budoucnosti zpět do 19. století. Vzhledem k tomu, že zatím vyšla pouze anglická verze, je i tento návod ""anglikanizován"". Nemusíte se tedy ničeho bát, opřete se a nechte se vtáhnout do báječného světa cestování v čase.

Předem bych rád upozornil, že tento návod je "šitý na míru" anglické verzi hry. Jakmile vyjde verze česká, bude samozřejmě okamžitě aktualizován tak, aby nedocházelo k možným nedorozuměním v souvislosti s názvy předmětů, lokalit či postav ve hře.

Několik rad začátkem

The Time Machine je akční adventura. Zejména v druhé polovině hry se nevyhnete četným soubojům s různě silnými Chronomancery, které budete muset zlikvidovat. K bojům můžete používat buďto různá útočná kouzla - ty však mají velkou spotřebu vaší Jad Garrul (něco jako mana), proto doporučuji se spíše spolehnout na prachobyčejnou pistoli. Při souboji s obzvláště zdatnými soupeři je výhodné se částečně krýt za nějakou překážkou (sloup, bedna...). Zatímco soupeř bude střílet do překážky, vy můžete zacílit trochu "šejdrem" - vaše zbraň má totiž částečné autozaměřování a střela tak onu překážku šikovně "obletí". Samozřejmě pouze v případě, že jste s vaší postavou maximálně výhodně postaveni a natočeni. Pravda - mnohdy je obtížné najít tu správnou pozici, ale věřte - je to mnohem lepší než lítat kolem Chronomancera a schytávat jednu ránu za druhou.

Dále je při bojích občas výhodné používat obranných kouzel, jako jsou různé štíty nebo léčivá kouzla. Nezbytné je taky správné načasování používání "oživovacích" předmětů, které vám doplňují energii/život nebo Jad Garrul. Těmi předměty jsou:
Black Salt Gems - částečně doplní Jad Garrul
Shell of Time - kompletně doplní Jad Garrul
Sand Herbs - částečně doplní energii/život
Sand Globe - kompletně doplní energii/život
Charged Hourglass of Ashes (zelené přesýpací hodiny) - kompletně doplní jak život, tak Jad Garrul (život si ještě můžete doplňovat kouzlem Hourglass Ointment)

Těmito předměty je však nutno šetřit a schovávat si je na horší časy. Stejně tak se snažte omezit časté ukládání hry, neboť i to spotřebovává vaši cennou Jad Garrul.

Tak to by bylo několik základních informací, jak ve světě osmistého tisíciletí přežít, a nyní se již pustíme do hry samotné...

Hourglass city poprvé

Jak mám začít?
- Nejdříve seberte ze země krystal (Crystal Nautilus).
- Na ulici si promluvte s mladým stánkařem (5x) - pošle vás do chrámu (Temple of Sand God).
- Na náměstí (prostranství se sloupy) nalezněte druhý východ a pokuste se odejít - přežene se časová bouře a z vás se stane malý kluk.

Kde najdu chrám a co v něm mám dělat?
- Chrám je velká obkrouhlá budova v ulici, kam jste směřovali před příchodem časové bouře. Vchod dovnitř naleznete při jeho obcházení.
- Promluvte si s modlícím se mnichem - dozvíte se o Shakendarech.
- Vejděte do Chronomantické sféry (což je ona "plechová budka" v místnosti) a uvnitř si promluvte s Lemurem (5x).
- Dotkněte se třech zářících krystalů, čímž si přivlastníte svá první kouzla.
- Znova si promluvte s Lemurem (4x) a opusťte jeskyni (sféru).
- Promluvte si s mnichem (3x) - sdělí vám, že ne cestu pouští potřebujete jistou relikvii.

Jak mám získat relikvii nutnou k opuštění města?
- Kolem chrámu chodí kněz ve světle hnědém hávu. Promluvte si s ním (3x) - dozvíte se, že tou relikvií je Chronomantický kompas.
- Kolem chrámu se nachází několik oltářů. Na jednom leží prázdná miska, kterou seberte.
- Na náměstí si promluvte se zahradníkem (2x, postava v zeleném oděvu) - dostanete od něj Písečnou rostlinu (Sand Herb).
- Promluvte si se starým (dříve mladým) stánkařem - poprosí vás o lék na bolavé záda.
- Nabídněte stánkaři misku a písečnou rostlinu - dostanete za to nůž a přesýpací hodiny (Hourglass of Ashes).
- Jděte za stánkařkou (má sídlo na ulici u chrámu) a nabídněte jí přesýpací hodiny - dostanete za to lék na bolavá záda (Vissahid Ointment).
- Odneste lék starému stánkaři - za odměnu dostanete kýžený Chronomantický kompas.

Mám kompas. Ale jak se dostane ven z města?
- Při příchodu k městské bráně (ulice vedoucí od chrámu) uvidíte strážce, jak zastřelí mladou dívku hladící Tripodona (tj. ono trojnohé zvíře v ohradě).
- Zastřelte strážce pistolí (tu naleznete ležet na jednom z oltářů kolem chrámu) nebo kouzlem.
- Naskočte na Tripodona, čímž automaticky odcestujete do Shakendarského kláštera.

Shakendarský klášter poprvé

Jak se proboha dostanu přes ty plošinky?
- Každá z plošinek má svůj charakteristický zvuk. Ten zazní, pokud na onu plošinku vstoupíte. Vydáte-li se na jednu z lávek vedoucí z plošinky, zazní zvuk plošinky, na kterou se přenesete, budete-li po této cestě pokračovat (pro lepší rozpoznávání zvuků doporučuji v nastavení hry snížit hlasitost hudby).
- Částečnou pomocí v cestě přes plošinky by měla být informační tabule před propastí. Oněch 6 kreseb vám prozradí, že cesta do klášteru vede přes šest plošinek a že zvuk té poslední je totožný se zvukem první plošinky.
- Potřebné zvuky jsem se pokusil pojmenovat. Bohužel nelze popsat konkrétní cestu, protože ta se neustále mění. První plošinka tedy zní jako "hukot". Dále se přemístěte na plošinky se zvukem "gong", "syčení páry", "rachot", "varhany" a nakonec opět "hukot".
- Vstup do kláštera hlídá strážce. Toho buď zastřelte, nebo o plošinku dříve použijte kouzlo neviditelnosti a nepozorovaně tak vstupte dovnitř.

Jsem uvnitř. Ale co teď?
- Nejdříve je dobré zaskočit do kontrolní místnosti, kde můžete sebrat Black Salt a olejničku a promluvit si s Chronomancerem - opravářem.
- Vejděte do místnosti Chronomancerů (místnost se soustavou hodin), kde se z přístrojů v levé části místnosti můžete dozvědět spoustu důležitých informací. Naleznete zde taktéž SandGlobe - předmět na úplnou obnovu vašeho zdraví.
- Promluvte si s Chronomancerem - pošle vás do Sféry. Ještě před vstupem do ní však seberte z blízkého stolku zelené přesýpací hodiny (Charged Hourglass of Ashes).
- Uvnitř sféry (v jeskyni) si promluvte s Lemurem (3x) a nabídněte mu před chvílí sebrané přesýpací hodiny - na oplátku si můžete vybrat jedno ze čtyř kouzel, které vás Lemur naučí (výběr kouzla záleží pouze na vás).
- V zadní části jeskyně se ještě dotkněte dvou modrých krystalů, čímž se naučíte dvě nová kouzla. Krystalu v přední části jeskyně se dotknout nelze - alespoň mě se to nepodařilo).

Co mám dělat po opuštění sféry? Nějaký blázen po mě vždycky začne střílet!
- Nejdříve je nutné co nejrychleji zmáčknout modrý krystal napravo od vchodu do sféry - vypustíte tím Lemura, který na chvíli Tetradona zaměstná.
- Vaším dalším úkolem je co nejrychleji se dostat do kontrolní místnosti. To můžete učinit buď přes chodbu, kde ovšem narazíte na znepřátelené Chronomancery). Výhodnější je prolézt ventilačním systémem přímo z místnosti Chronomancerů. Ventilační otvor se nachází na opačné straně místnosti - před otevřením je však nutné ho ještě namazat olejničkou.
- V kontrolní místnosti vyběhněte po schodech k panelu, na kterém je kolo. Otočte s ním a pak rychle naskočte na prázdný důlní vozík.
- Jakmile se dostanete z kláštera, přežene se další časová bouře a z vás se stane vousatý stařík. Vyběhněte po schodech nahoru k tripodonovi a odcestujte zpět do Hourglass city.

Hourglass city podruhé

Stojím v nějaké zahradě. Jak se ale dostanu do města?
- Nejdříve si promluvte se stařenou - pohlídá vám Tripodona.
- Znova si promluvte se stařenou (2x) - zavede vás k městské bráně (musíte ji následovat).

Na tomto místě se musím zmínit, že od tohoto okamžiku lze ve městě vykonat několik nepovinných "questů", které, jak se zdá, nemají pro další vývoj hry radikální význam. Pro jistotu je však nehodlám opomenout - zde jsou:

Kde najdu sedm sandscraperů?
Tento úkol vám zadá stánkařka poblíž chrámu. Sanscraperové jsou ta malá poskakující zvířátka, které se volně potulují po městě. Pokud jich chytnete všech 7 a odevzdáte stánkařce, dostanete za odměnu magický trojzubec. Sandscraperové se nachází na těchto lokalitách:
- Na prostranství u východu z města.
- Na malém dvorečku, na který vede nenápadná úzká ulička poblíž vchodu do chrámu.
- Na sudech u vchodu do Hamiatina příbytku.
- Na dvorku před věznicí (u mučícího zařízení).
- Za plotem mezi dvěma domy v jedné z ulic města. Nejdříve ho však musíte k plotu přilákat pomocí rostlinky Merthweed (tu seberete z vědra v zahradě na náměstí) a pak teprve sebrat.
- Na vrcholku bedny v ulici s mycím strojem. Nejdříve ale musíte na bedny vylézt - k tomu vám dopomůže další bedna stojící opodál, kterou si k ostatním bednám přisuňte a vylezte po nich až k sandscraperovi.
- Na nádvoří před svatyní Vel Subeka. Sem se ale dostanete až ve chvíli, kdy budete vlastnit pečeť od Hamiaty a Ataimy.

Jak mám osvobodit muže na skřipci před věznicí?
The Time Machine - Osvobození docílíte stlačením pák na dvou panelech před skřipcem.
- K vysvětlení správné kombinace stisknutí pák využiju obrázku, jež je součástí tohoto návodu: nejdříve stiskněte páku 1, pak dvakrát zatočte kolem 2 doleva, dvakrát stiskněte páku 3, dvakrát páku 4 a nakonec jednou páku 5.
- Během celé osvobozovací akce využívejte kouzlo neviditelnosti, jinak na vás zaútočí stráž.

Jak mohu pomoci ženě vytesávající nápis na kamenné desce na náměstí?
- Jednoduše seberte ze země dláto a použijte ho na kamennou desku - tím nápis opravíte.
- Promluvte si s ženou - za odměnu dostanete hrudku černé soli (Black Salt Gems).

Jak mohu pomoci plačící dívence?
- Nejprve si vás dovolím upozornit, že v domku této holčičky lze ve výklencích ve zdech naleznout písečné byliny (Sand Herbs) a modré přesýpací hodiny (Hourglass of Ashes).
- Promluvte si s dívenkou - zjistíte, že jí byla ukradena panenka.
- Napravo od domku této dívenky se nachází dřevěné bedny. Nejdříve vylezte na bednu u zídky, odtud pak na zídku samotnou a přeskočte na druhou stranu k ohradě s tripodonem.
- Dejte tripodonovi do krmítka kaktusový plod (jak ho sehnat, se dozvíte níže).
- Seberte panenku (leží na zemi v ohradě) a odneste ji děvčátku - za odměnu dostanete dětskou flétnu. K čemu vám ale bude flétna dobrá, to se mi zjistit nepodařilo.

Malou službu můžete ještě prokázat Lemurovi ve sféře v chrámu. Pokud si sním promluvíte, dá vám falešnou mušli času (Shell of Time) a poprosí vás, abyste ji předali Chronomancerovi venku před sférou. Pokud tak učiníte, Chronomancer odejde za Lemurem do sféry.

A nyní se již budeme věnovat úkolům nezbytně nutným k dalšímu postupu ve hře:

Jak se dostanu k Vel Subekovi?
- Ze všeho nejdříve si všimněte, že z náměstí se zpřístupnily dvě nové dlouhé ulice. Obě dvě si projděte, abyste se v nich dobře zorientovali.
- Vel Subek se nachází ve Svatyni paměti (Memory Sanctuary). Ke vstupu do svatyně budete potřebovat pečeť, jež je ve vlastnictví dvou starých sester - Hamiaty a Ataimy. Na pečeť nebo sestry se můžete informovat jednak u strážce hlídajícího vchod do prostor svatyně (ulička vedoucí od chrámu), nebo u kněze, jež se potuluje kolem chrámu a nebo u zahradníka, který vám prozradí kde obě sestry bydlí.
- Bydliště sester se nachází na malém dvorku nalevo od nyní opět mladého stánkaře. Uvnitř se však nachází pouze Hamiata. Taktéž se zde nachází skříňka, ve které je ukryta hledaná pečeť. Skříňka je však zamčená dvěma zámky, každá ze sester má jeden klíč a nevydá ho zadarmo...

Jak dostanu klíč od Hamiaty?
- Promluvte si s Hamiatou - vydá vám klíč pouze tehdy, vymyslíte-li pro ni nový recept.
- V zahradě na náměstí se nachází malé vědro s rostlinkami Merthweed. Jednu seberte.
- Jděte na dvorek před věznici (na konci ulice se stánkařem). V zadní části dvorku se suší ořechy. Položte mezi ně rostlinku Merthweed a chvilku počkejte, než se vysuší (zhnědne). Pak ji seberte.
- V ulicích města lze naleznout dva kaktusové keře (jeden je v ulici s mycím strojem, druhý v ulici s domkem plačícího děvčátka). Z alespoň jednoho kaktusu uřízněte plod.
- V Hamiatině příbytku vhoďte do kotle sušenou rostlinku a posléze i kaktusový plod - uvaříte tak čaj a Hamiata vám svěří svůj klíč od skříňky.

Jak dostanu klíč od Ataimy?
- Ataima je stařena, která stojí u bazénku poblíž mycího stroje. Promluvte si s ní - postěžuje si na bolavá záda.
- Jděte na prostranství u východu z města, kde ze země seberte prázdný kbelík.
- Nabídněte kbelík mladému stánkaři - dostanete od něj lék od bolesti zad.
- Odneste lék Ataimě a promluvte si s ní (3x) - bude chtít opravit mycí stroj.
- Před strojem leží na zemi francouzák - seberte ho.
- Zatáhněte za páku na stroji a pak otočte kolem (je na boční straně stroje) jednou doleva.
- Vylezte na bednu napravo od stroje a francouzákem opravte prasknuté potrubí (uniká z něj fialová pára).
- Znova otočte kolem na stroji doleva, odsuňte bednu napravo od stroje a francouzákem opravte další poškozené potrubí, které se nachází za odsunutou bednou.
- Promluvte si s Ataimou, která vám předá svůj klíč od skříňky s pečetí.

S oběma klíči zaskočte do domku Hamiaty, odemkněte jimi skříňku a seberte z ní pečeť.

The Time MachineMám pečeť. Stejně se ale za Vel Subekem nemůžu dostat.
- Zajděte ke strážnému, který hlídá vchod do svatyně a ukažte mu pečeť.
- Darujte strážnému nějaký nedůležitý předmět z inventáře (Sand Herbs, Black Salt, Sand Globe, Vissahid Ointment).
- Vejděte do svatyně (do budovy na dvorku) - uvnitř naleznete Vel Subeka. Taktéž zde můžete ze stolku sebrat Black Salt a Sand Globe.
- Ukažte Vel Subekovi váš Crystal Nautilus a pak si s ním promluvte (5x).
- V místnosti si prostudujte celkem čtyři svitky - jeden je na stěně naproti sféry, zbylé tři jsou na zdi s posuvnými schůdky. Abyste se ke svitkům u schůdků dostali, musíte schůdky nejdříve namazat olejničkou a pak si je dle potřeby posunovat.
- Vejděte do sféry, promluvte si s Lemurem (3x) a jděte ke čtyřem krystalům napravo od něj. Tři z nich jsou falešné - dotkněte se pouze toho nejvzdálenějšího krystalu, jenž vám dá kouzlo "Voyage of the Arch" (viz. Obrázek).
- V zadní části jeskyně ještě naleznete obranné kouzlo "The Veil of the Nautilus".

Zavřeli mě do vězení! Jak se dostanu ven?
- Promluvte si s Vůdkyní Rebelů Ashamirou (4x) - přežene se další časová bouře.
- Od této chvíle musíte jednat zatraceně rychle. Seberte klíč ze země za mřížemi a odemkněte jím svoji celu.
- Na chodbě jděte doprava, do další místnosti s celami. Zde počkejte, až se vrátí stáž ve vedlejší místnosti a vejde do vaší prázdné cely. Rychle tam utíkejte a celu se stráží zamkněte.
- Jděte do místnosti s celami nalevo a odemkněte druhou celu zprava. Vězni uvnitř dejte Black Salt - zjistíte, že se jedná o muže, kterému jste pomohli z mučidel. Nyní zase pomůže on vám - vyběhne ven a zazvoní na zvon. Jakmile kolem něj proběhne stráž, otevřete celu a RYCHLE utíkejte pryč přes chodbu až do strážní místnosti.
- Ve strážní místnosti otevřete dveře napravo, jimiž se dostanete ven na dvorek.

Z toho dvorku nevede žádný východ! Jak se odtud dostanu?
The Time Machine - Jediná možnost je uniknout po střechách. Na střechy vylezete po bednách, jenž jsou naskládány u zdi v druhé části dvorku (za průčelím). K tomu, abyste na ně mohli vylézt, však potřebujete ještě jednu bednu. A ta se nachází v první části dvorku, takže se tam vydejte a bednu odtlačte přes průčelí k ostatním bednám (viz. Obrázek).
- Velmi důležité je být během celé operace s přesunem bedny neviditelný, jinak na vás budou útočit stráže. Pamatujte, že kouzlo časem vyprchává, proto je nutné ho pravidelně obnovovat.
- Po přisunutí bedny vylezte nahoru po pyramidě beden nahoru na střechu.
- Na první střeše naskočte na výtah a Ashamira vás vyveze na druhou střechu.
- Na druhé střeše přeskočte na další střechu nalevo a posléze propojte střechy domů dřevenou deskou, co leží na střeše.
- Jděte k bednám uprostřed pravé střechy a provaz, kterým jsou svázány, přeřízněte nožem.
- Přesuňte jednu z beden po lávce na sousední střechu k ostatním bednám v její zadní části a vylezte po nich nahoru.
- V pravém rohu střechy se nachází další lávka, kterou ze střechy částečně vysuňte (jednoduše stiskněte mezerník) a její konec zatižte bednami (tzn. Odtlačte je na lávku).
- Z lávky přeskočte na střechu posledního domu.

Jsem na střeše se dvěma výtahy, ale ani jedním se nemůžu nedostat pryč!
- Zatočte rumpálem uprostřed střechy, čímž k sobě dostanete výtahem napravo i Ashamiru.
- Pokud zatočíte ještě jednou, vyjede k vám nahoru kamenný výtah, kterým se lze dostat do bezpečí. Ten je ovšem málo zatížen - potřebujete další zátěž.
- Naskočte na výtah napravo a Ashamira vás spustí zpět na dvorek, kde jste začínali. Vaším úkolem je onu bednu, kterou jste prve odtlačili k ostatním bednám, nyní opět odtlačit až na výtah a vyjet s ní nahoru. Nezapomeňte pravidelně obnovovat kouzlo neviditelnosti!
- Jakmile bednu dostanete na střechu, zatočte rumpálem, čímž přivoláte kamenný výtah, a bednu na něj odsuňte.
- Na zahradě napumpujte vodu do kbelíku, ten seberte a vodu vylijte do koryta žíznivému tripodonovi.
- Nasedněte na tripodona a dostanete se tak do tábora rebelů hluboko v poušti.

Tábor rebelů

Co zde mám dělat?
- Nejdříve jděte za mužem, který stojí u stolku a čistí zbraně. Nějak se mu nezdáte důvěryhodný, musíte si tedy jeho důvěru získat.
- Seberte ze stolu před mužem zbraň - opravíte ji a muže si nakloníte. Znova si s ním promluvte (2x) - dostanete od něj magický klacík, který odhaluje pasti v poušti.
- Vejděte do "hlavního stanu", kde naleznete Ashamiru a taky magický portál. Promluvte si s Ashamirou (3x) a ze skříňky na stole seberte dva krystaly černé soli (Black Salt Gems).

Jak mám aktivovat magický portál?
- Pomocí kouzla "Voyage of the Arch".
- Stoupněte si do kruhu uprostřed místnosti a aktivujte kouzlo. Pak projděte branou.

(Pokračování příště)


Témata: Čaj, nůž, Věznice