Ahoj, jsem Casandra ze Sims dvojky. Nechceš jít se mnou do kina?
Jsou všude. Obrazem na vás mrkají z vylepených reklamních letáků, z polepených pevných kovových boků prostředků MHD (pro ty z divočiny, MHD = městská hromadná doprava:-)) a vůbec celkově i z míst, kde byste je rozhodně nečekali. Při vší skromnosti EA si ovšem nevystačí zdaleka jen s pomrkáváním odevšad a bez skrupulí vám nahlas řeknou „Nazdar, nemáš zájem?“ i z vaší oblíbené rádio stanice nebo rovnou ve vašem oblíbeném kině. Prostě jsou všude. Všude tam, kde se nachází dostatečný počet těch, u kterých se dá předpokládat, že na vyzývavé gesto videohry nějakým způsobem zareagují. Ano, protože jsou všude tam, kde jste vy a ti, které jsme perexem poslali někam jinam. Je vás tolik, co je milujete i nesnášíte. A protože vás je tolik, jsou kvůli vám a pro vás v podstatě všude. Hm, krásný paradox.
Výkon práce je herně patrně tou největší novinkou v simáckém systému, kterou The Urbz přinášejí. Makat musíte tentokrát totiž tak trochu sami a ručně mačkáním po sobě se objevujících symbolů.
A proč jsou ti Simsi všude, ptáte se vy, kteří nejste tam, kde jsou oni? No, oni jsou s těmi bublinkami nad hlavou a svéráznou řečí roztomilí až rozkošní. Co víc, učí se, vyvíjí se, mění se … žijí. Žijí (tj. zejména jedí, pijí, spí, bydlí, socializují, randí, souloží, mají svoje zájmy, nově i vychovávají děti či umírají) se všemi těmi datadisky životem mnohdy bohatším, než je ten váš a hlavně žijí životem pod vaší taktovkou a dohledem. V jádru jsou takovým zjednodušeným simulátorem řízeného života. A spousta lidí miluje hru na otce Boha či matku Bohyni. Větší spousta než byste čekali. A teď, když už i těch posledních pár z vás ví, nejen proč jsou Simsové tak populární, ale i v kostce, co jsou vlastně herně zač, je optimální čas provést ve vašich řadách další „regrupaci“. Potenciální zájemci o instatní božství pokračují, milovní hry na Kata nechť neztrácejí zbytečně čas.
Čus, sekáči/kotě, jsem J-Lo/ Velkej Frája. Nedáš se se mnou na menší tah městem?
Tak, Simáky už teď tak nějak všichni znáte. Někteří dobře, někteří jen velmi zhruba ale protože představivost máte všichni, tak si představte teď své Simáky žijící si ten jejich poklidný, konzervativně konzumní virtuální život. Máte. A teď tu svoji představu oškubejte o její úzkoprsý konzervatizmus, zatněte tipec jejímu poklidnému životu i běžným starostem a ohákněte ji do alespoň
lehce extravagantních hadýrek, rozcuchejte ji pořádně háro a pošlete je užívat si života do města, kde život je jeden velký
mejdan. Máte? Tak pokud jste se při pohledu tuhle představu neosypali nebo aspoň nemáte strach z toho, že se osypete ještě víc, můžeme konečně na menší jízdu urbanistickým městem. Urbz, urbz, baby.
The Urbz jsou v jádru klasičtí The Sims. Stojí za nimi jak nápad páně Wrighta, tak část Maxisáků, kteří zrovna nedělali na Sims 2, tak ale především obdobné až identické herní mechanismy. Změnily se jejich hadry, vizáž, kulisy, obsah herní náplně a částečně i struktura hry. Pod mírně novostí smrdícím kabátem však zkušené oko nemůže nepoznat starého známého simáka. Ano, simáka a ne simáky. Megalomanštější povahy nechť vychladnou, tentokrát bude ve vaší boží péči pouze jeden jediný tvoreček. A vaší starostí nebude tentokrát umožnit mu pohodově žít, ale umožnit mu pořádně si ten jeho instantní život užívat. Člověk, tedy i váš simák je tvor společenský, což znamená, že aby si mohl život užívat, musí mít s kým si ho užívat. Předpokladem užívání jest tedy socializace, tedy z pohledu vnějšího vytváření kvalitních mezilidských vztahů mezi ním a ostatními dvounožci a to prostřednictvím komunikace, jíž se je třeba naučiti. Po našem prostě vykecávání se, bratříčkování se a bavení se s ostatními simáky do té doby, dokud se mezi vámi a jimi nevytvoří určitý, číselnou hodnotou vyjádřený přátelský vztah. Přátelé jsou mezi sebou jak známo otevřenější a sdílnější, což v urbzácké praxi znamená, že vás naučí, jak se snáze a líp skamarádit s dalšími simáky a přidají vám na vaši sociální reputaci, která vám zase zpřístupní další části města a přivede vás tak do náruče dalších simáků i dalších možností. Socializací vašeho simáka narůstají nejen jeho komunikační možnosti, ale i množství jeho komunikačních schopností, což v praxi neznamená nic jiného, než že čím víc toho kterého simáka znáte, tím více možností máte, jak se s ním pobavit.
Bydlení a starost o domácí život a pohodlí vašeho simáka tu sice částečně nadále je, ale hraje přinejlepším jen druhé až třetí housle.
Zatímco zpočátku s ním můžete maximálně tak klábosit a drbat ostatní, časem se s ním můžete bavit mnohem důvěrněji - až romanticky důvěrněji kupříkladu. Jak se takoví simáci v The Urbz dokážou vzájemně romanticky bavit už nechť se každý zeptá vlastní představivosti. Abyste se mohli ovšem důvěrně poznat s některými simáky, musíte poznat jiné simáky, kteří vás naučí schopnosti, jež vám teprve umožní se s těmi druhými spřátelit. Přátelé vytváří další přátelé, více možností, více zábavy, ale i více starostí a aby to nebylo málo podmíněné a provázané, tak váš simák je nejen tvor společenský, ale nadále i tvor komplikovaný. To neznamená nic jiného, než že má stále určité životně důležité potřeby. Chce jíst, chce spát, musí vylučovat přebytečnou vodu i jiné organické látky pevnějšího seskupení:-), touží být tvorem čistotným a v neposlední řadě se touží bavit. Uspokojujete-li jeho potřeby vyváženě, je váš simák spokojený, nevyváženě = nespokojený. A nespokojený, otrávený simák problematicky komunikuje s ostatními a oni s ním, nehledě na to, že příliš ospalý simák se vám může kdekoliv únavou složit, nevyprázdněný po…, no však víte co:-), nebo nebude schopen dělat určitou práci. Bez práce nejsou ani simácké koláče a bez koláčků není zábava…ehm tedy není moc velká zábava, jelikož bez peněz není na nájem vašeho bytu ani na nové hadry, které jsou k plnění řady úkolů ve většině lokací nutné. Výkon práce pak je herně patrně tou největší novinkou v simáckém systému, kterou The Urbz přinášejí. Makat musíte tentokrát totiž tak trochu sami a ručně mačkáním po sobě v řadách se objevujících symbolů tlačítek ve stylu tanečních her. Byť jsou jednotlivé pracovní příležitosti nápadité (od práce v baru přes fotomodeling či přípravu suši až po dělání ohňostrojů a sabotáž konkurence), jsou obsahově příliš monotóní, protože je všechny děláte stejným způsobem.
Čus, sekáči/kotě, to jsem zase já J-Lo/ Velkej Frája. Nedáme se na novej tah?
Monotónost je celkově tak trochu největší koulí na noze odvázaně se tvářících The Urbz. Bydlení a starost o domácí život a pohodlí vašeho simáka tu sice částečně nadále je, ale hraje přinejlepším jen druhé až třetí housle a byť máte spoustu možností, jak si byteček pěkně výstředně zařídit, nemáte k tomu patřičnou motivaci a jde tak trochu o čistě samoúčelnou záležitost. Snad vyjma možnosti koupit si speciální výbavičku s jejíž pomocí můžete vašeho simáka dostat na vyšší mentální či fyzickou úroveň. Čím
chytřejší, tím bude soběstačnější a tím méně se o něj budete starat a rovněž se dostane k mnohem více pracovním příležitostem. Jenže tohle je tak trochu všechno vedle socializace formou bratříčkování vedlejší a i samo o sobě rovněž dost monotóní, jako ona sama, protože koneckonců sestává jen z opakovaného klikání na pokyny vašemu simákovi a následného sledování jeho bavení se s kámoši. Byť máte možností, jak se se simáky bavit, čím dál širší, prakticky stále děláte to samé. S rostoucím IQ vašeho
simáka můžete sice za čas pustit uspokojování jeho potřeb z hlavy a soustředit se jen na to, co vás ještě baví, ale až si dovybavíte byteček a vyzkoušíte několikrát dokola pracovní taneční minihry, zjistíte, že už byste taky nemuseli dělat vůbec nic. Jen dohlížet a tu a tam něco zmáčknout, abyste si odškrtli další úkol na seznamu. Sledovat ty miriády detailů, díky nimž se ten život vašeho simáka blíží skutečnému a bavit se jeho odvázanějšími způsoby komunikace s ostatními a zkoušet ty nové
bezesporu je zpočátku velmi zábavné, ale nutnost opakovat většinu činností stále dokola jen v trochu jiném gardu a s trochu jinou podobou, začne být časem nevyhnutelně únavná. Byť je možností pro vašeho simáka ve městě vskutku spousta, není jich tolik, jako v klasických Simsech.
V jádru jsou Sims takovým zjednodušeným simulátorem řízeného života.
A byť i 3D je grafika navzdory technické zastaralosti (i když podpora EyeToy pro ksichtíky simáků potěší) trefně stylová, ovládání (až na zasekávající se kameru) na joypadu funkční a zvuková stránka s licencovanou dobře zvolenou hudbou příjemně poslouchatelná, chybí tomu taková ta pro Simsy klasická vyladěnost a možnostmi odzbrojující otevřenost.
Tož co bude kámo?
Na The Urbz je evidentní, že v jádru zůstávají klasickými Simáky se vším … vlastně s většinou toho, co jim udělalo mezi vámi/jimi takové jméno a zadělalo si to mezi vámi a jimi na kvalitní, dlouho trvající a doplňky udržovaný a živený
vztah. Stejně tak je na nich evidentní snaha přinést do jejich konzervativního sériového života trochu svěžího větru, ale ne zas tak svěžího, aby něco převrátil naruby. Problém je, že tohle jejich „pokonzolovatění“ zůstalo stát tak trochu
uprostřed cesty a chybí mu bezbřehově se tvářící možnosti originálu a nedostává se mu snahy přidat do plachet více svěžího větru, který by redukci možností bohatěji kompenzoval. Jenže i navzdory řečenému, zůstávají The Urbz věrni The Sims natolik, aby neztratily jejich kouzlo, které působí na vás, kteří jste to vydrželi až sem a působí na vás jejich jméno jak pivo na šváby. Pokud je milujete, není co řešit, tedy pokud je milujete a nemáte na PC Sims 2, pak nemáte, co řešit. Takže vlastně pokud je milujete, ale ne zas až tolik, pak pravděpodobně nemáte, co řešit:-)).
|
The Urbz: Sims in the City | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|