Když proti sobě stanula vojska Američanů a Britů roku 1812, vzduch se naplnil pachem střelného prachu, rachotem děl a pušek a křikem raněných. Červenokabátníci se bili s klidem a sveřepostí sobě vlastní, modře odění Američané dávali do boje všechnu sílu, kterou jim jejich rodná zem dokázala předat. V těchto těžkých bojích se obě strany musely spolehnout na své velitele, chrabré a inteligentní generály, majory a kapitány. Ano, na takové, jako jste vy.
Přesuňme se nyní o necelá dvě století vpřed a slovy prostého moderního pařana ohodnoťme hru, která se zabývá právě událostmi roku 1812. Jednoduše, strategie jako poleno. Po stránce provedení je sice velmi jednoduchá, o to promyšlenější je strategie.
Pro ty, kteří se v historii orientují, tato hra překvapivě nepojednává o námořních bojích, které jsou z té doby mnohem známější. Naopak, jde o pozemní boje, ke kterým docházelo při tažení Američanů, jehož cílem bylo dobytí Kanady.
Ve hře na vás čeká klasické bitevní pole rozdělené hexy (šestiúhelníky), tak jak ho známe například z mnoha her od SSI, mimo jiné Panzer General, Fantasy General a další. Tyto počítačové hry vlastně vzešly z papírových strategií, při nichž po šestiúhelníkovém poli hráči posouvají papírky či figurky jednotek a podle složitých vzorců vypočítávají důsledky střetů. V počítačové podobě se o žádné výpočty nemusíte starat, vše obstará hra. Další nespornou výhodou je, že se nemusíte bát větru, který by vám odfoukl jednotky.
The War of 1812 má velmi jednoduchou grafiku. Hra podporuje čtyři druhy zobrazení – blízké 3D, vzdálené 3D, blízké 2D a vzdálené 2D. Když však hovoříme o 3D, je třeba upozornit, že to v tomto případě znamená isometrický pohled, v němž některé hexy lehce vystupují nad jiné (kopce) a jednotky jsou zobrazené jako několik plochých vojáčků. Jako by se na ploše pohybovaly stojící papírové figurky.
2D zobrazení vypadá vlastně jako mapa. Vzdálené 2D lze dobře používat k přehlédnuté větší části bitevního pole. Nicméně, k dispozici je i klasická mapa, na níž jsou jednotky zobrazeny jen jako barevné čtverečky (tedy bez rozlišení typu).
O zvuku není třeba příliš mluvit, neboť se omezuje na občasnou salvu z pušek, případně výstřel z děla s následným výbuchem při dopadu projektilu. Tyto zvuky jsou doprovázeny slabým zablýskáním u střílející jednotky a následným blikotem na vojácích zasažených. Výbuch je prezentován jedním obláčkem dýmu. Tolik tedy o bojových efektech. Hudba je dobová, svou kvalitou několikanásobně převyšující chudé zvukové efekty.
Protože hra je udělaná poměrně jednoduše, její hlavní síla se skrývá v propracované strategii. Hrajete-li jednotlivou bitvu, vyberete si soubor se scénářem některé z nich a můžete vstoupit do boje. Jen si ještě musíte zvolit, za kterou stranu budete hrát, zda za Američany nebo Brity. Druhý tábor může ovládat počítač nebo druhý hráč, který sedí u stejného počítače. Multiplayer po síti nebo pře e-mail je také dobře propracovaný a ještě se k němu vrátíme níže. Poslední nastavení před samotným zahájením bitvy se týká pravidel a je dosti obsáhlé. Téměř dvacet položek můžete vypnout nebo zapnout a ztížit nebo zjednodušit tak hratelnost.
Hlavní část obrazovky zabírá okno s hracím polem. Na levém boku se zobrazují aktivní jednotky a povaha terénu, na němž se nacházejí. Na vrchu pak najdete mnoho ikonek sloužících k ovládání celé hry, počínaje příkazy jednotkám přes způsoby zobrazení až po vyhledávání jednotek.
Ovládání vojska je celkem prosté. Pohyb provádíte tak, že označenou jednotku táhnete z její současné pozice na místo, kam má dojít. Střelbu zadáváte podobně, jen před tažením přepnete kurzor z pohybu na střelbu. Cílový hex ovšem musí obsahovat nepřátelskou jednotku a být v dosahu vašich zbraní. Když dojde na útok, přetáhnete na nepřátelskou jednotku tu svou jako při pohybu.
K dispozici máte několik druhů vojska, pěchotu, jízdu, dělostřelectvo, zásobovací vozy a velitele. Zásobování je třeba držet v pozadí, ale dost blízko, aby mohlo rozdělovat munici jednotkám, kterým se nedostává. Pěchota jako vždy všechno odře, v roce 1812 většinou klasickým způsobem – stůjte v řadě a střílejte do řady před sebou. Jízda se většinou prohání po poli a když je třeba, vyrazí do útoku. Nejlépe jsou na tom dělostřelci, kteří ze zadních pozic pálí svými šestnácti a dvaceliberkami do řad nepřátel. Je třeba myslet na to, že dobře směřované salvy dělostřelectva dokáží často rozhodnout bitvu, neboť soustředěné ostřelování z děl dokáže během několika tahů rozložit linii několika nepřátelských infanterií.
Kromě pohybu a střelby již toho s vojáky příliš nevymyslíte. Jediné další příkazy jsou vlevo a vpravo v bok nebo čelem vzad a seřazení do dvojstupu (pro rychlý pochod) nebo linie (pro boj). Většina rozhodnutí, která mají vliv na vývoj boje, jsou tedy z oblasti strategických, nikoliv taktických. Zkrátka, tato hra je určena pro skalní stratégy, milovníky dlouhého přemýšlení a plánování.
Velmi zajímavý je multiplayer. Ten nejen že funguje po e-mailu (tedy uložení stavu po každém kole a poslání souboru protivníkovi), ale také přes modem nebo v síti. Zajímavé je, že se boje nemusí účastnit pouze dva hráči. Ti jsou sice hlavní, každý velí jednomu táboru, ale každý z nich pod sebou může mít několik nižších šarží, jimž rozděluje velení jednotek. Generál (tedy nejvyšší hráč) rozděluje pravomoci, povyšuje a přiděluje jednotky podřízeným. V tom je největší krása této hry – podobá se své stolní předloze i v tomto bodě. Několik lidí se sejde při společné partii.
The War of 1812 je strategická hra od začátku do konce. Je určena těm nejvěrnějším velitelům, které neodradí kostrbaté ovládání, složitá menu plná podřadných nastavení ani velmi jednoduché grafické zpracování. TWO1812 si nechce hrát na vizuální bombu, jen chce zjednodušit lidem s určitou zálibou jejich úděl, tedy osvobodit je od papírového plánu na stole a nechat je hrát proti soupeřům kdekoliv na světě. Nic víc, nic míň.
The War of 1812 | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|