Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Theatre of War

  12:07aktualizováno  15. června 10:08
Na hardcore wargames jsme zvyklí především v tahové podobě, ovšem Theatre of War tento specifický žánr obléká do realtime hávu, což je sice riskantní tah, ale zkušeným vývojářům kupodivu vychází!
80

Theatre of War

Platforma: PC
Výrobce: 1C: Maddox Games

Herní karta

Theatre of War Dnešní dobu ovládlo následující členění strategických her: od Duny 2 trvající příval tradičních RTS slouží jako dobrá zábava pro všechny, kdo nemají přehnané nároky na realističnost a chtějí především spád, ostatním – především hardcore wargamerům – zůstaly tahové strategie, jež se stále více přesouvají do ústraní zájmu a často jde jen o nové scénáře k legendám tohoto žánru. Občas se ale oba póly spojí – a vznikne něco, co není tak úplně jednoduché zařadit a především doporučit. Už několikaletá odysea vývoje Theatre of War (několikrát změnila název, dříve jsme ji znali například jako Wartime Command či Battlefield Command), kdy se musely spojit dvě firmy – Battlefront.com a Maddox Games –, aby ji vůbec dali dohromady v takovém stavu, v jakém je teď, by byla tématem na vlastní článek. Nás teď ale zajímají především kvality samotné hry, která by konečně mohla zatřást zažitými stereotypy.

Dá se totiž říct, že málokterá RTS nám dovolí takovou sondu do způsobu vedení bojů v době největšího masakru lidských dějin.

Rozhodně s nimi ale ani nepohne v otázce výběru scénáře. Tam autoři Theatre of War neomylně sáhli po (ne)vděčné druhé světové válce, ale je pravdou, že v těchto propracovaných případech, kdy se pravidla této války skutečně dodržují a neslouží jen coby zástěrka, můžeme provařený základ odpustit. Dá se totiž říct, že málokterá RTS nám dovolí takovou sondu do způsobu vedení bojů v době největšího masakru lidských dějin. To nicméně předpokládá, že se nebudete štítit možná i několika hodin strávených ve společnosti podrobných tutoriálů, jež se snaží (a daří se jim to) osvětlit základy hry. Ty jsou však tak hluboké, že to možná příležitostní hráči RTS typu Command and Conquer hodně rychle vzdají. Dost možná je tomu tak dobře, jedno je totiž jisté: bez zvládnutého tutorialu pohoříte velmi rychle – a ani nebudete vědět proč.

VIDEO

Budiž přičteno hře k dobru, že na hráčích v nejmenším ohledu nešetří. Nějakých čtyřicet misí rozmístěných do pěti kampaní by ještě oproti jiným wargames nemuselo působit kdovíjak monumentálně, ale vězte, že s každou nějakou tu hodinku strávíte. Zahrajete si za celkem pětici národů, jimiž jsou Francouzi, Němci, Rusové, spojenci a kupodivu také Poláci (to je jednoznačně vítané zpestření Theatre of War – konečně můžeme učitelům dějepisu ukázat, že i oni měli šanci). Američané tedy chybí a ani v ostatních aspektech není Theatre of War světovou záležitostí – vše se odehrává v evropských intencích, ale je docela pravděpodobné, že autoři datadisky rozšíří titul o další fronty, například pacifickou či africkou. První datadisk Battle for Moscow, dokonce bezplatný, toto sice ještě nepotvrzuje, jelikož si bere na paškál především Moskvu, ale další na sebe jistě nenechají dlouho čekat. Theatre of War je však i sama o sobě rozsáhlou hrou, kterou za několik odpolední ani omylem nepokoříte, zvláště když si autoři zrovna příliš nelámali hlavu s optimálním nastavením obtížnosti. Tu si sice zvolit můžete, ale na rozdíl od jiných titulů tady „lehká“ znamená opravdu těžká a nechtějte vědět, jak to jde dál.

Theatre of War je v rámci možností co nejrealističtější, a to platí i pro ty nejelementárnější prvky. Nečekejte tedy výstavbu základny, na každou misi dostanete jen omezený počet vojáků o strojů, jejichž typy si před samotným výsadkem můžeteTheatre of War lehce upravit, ale tím to končí. Mikromanagement zde spočívá v tom, jak s „darovaným“ materiálem naložíte. Především je zapotřebí se připravit na neustále aktualizované rozkazy. Většinou sice jdete do mise s klasickým úkolem „něco zničit, případně ochránit“, ale válka je událost dynamická, takže nikdy nevíte, co se přihodí a jak budete muset zareagovat. To vás nutí vždy přemýšlet jaksi dopředu a až do úplného odpískání mise neplýtvat drahocennými svěřenci. Občas sice dostanete posily, ale kdo se na to může spolehnout, že?

Většinou sice jdete do mise s klasickým úkolem „něco zničit, případně ochránit“, ale válka je událost dynamická, takže nikdy nevíte, co se přihodí a jak budete muset zareagovat.

Zcela základní komoditou, přes níž a bez níž vlak (tedy spíše tank) nejede, jsou vojáci. Jejich statistiky jsou neuvěřitelně propracované – od nich se pak odvíjí i preferovaná povolání. Někteří se tak hodí na obsluhování těžkých, spíše stacionárních zbraní, jiní perfektně odstřelují a další umí dobře řídit. Stačí však, aby byl voják v dané činnosti jen trochu zběhlý a může ji vykonávat, na druhou stranu rozhodně ne tak efektivně jako ten, kdo je na ní vysloveně zaměřen. Stroje jsou bez vojáků jen hromadami nepotřebného železa, ale jakmile se jich někdo chopí, začnou být smrtonosné. Zabití posádky je tak vůbec nejlepší způsob, jak se zbavit nepříjemné položky na seznamu nepřítele, navíc toho lze skvěle využít ve vlastní prospěch.Theatre of War Zareagujete-li rychle a vyšlete-li například do opuštěného tanku své muže, získáte ho pro sebe a lehce tak navýšíte svou konkurenceschopnost na úkor protivníka. Zmiňme ještě takový detail, který je však v konečném součtu nadmíru důležitý: přirozenou inteligenci vojáků. Někteří jsou zkrátka intelektem vybavení více než jiní – ti první se potom pochopitelně hodí do velitelských pozic. Není to však jediná zdánlivě malá, ale významově velká položka. Dalšími jsou například morálky, typ a vůbec počet munice. Na vše je potřeba dohlížet – a z Theatre of War se tak i v realtime hávu stává nesmírně komplexní záležitost. Ještě štěstí že je možné ji libovolně zapauzovat a rozmyslet si další postup, případně rozdat nějaké ty příkazy takříkajíc v klidu.

Pochvalu musíme namířit směrem ke grafice. Ta totiž, aniž by byla přeplácaná, je skvěle propracovaná. Modelům nechybí detaily a tyto se tak velmi podobají svým reálným předlohám. Rovněž umělá inteligence protivníka je takřka bezvadná – právě ona je příčinou značného závaru i na nejnižší obtížnost. Nesmíme zapomínat ani na multiplayer s celou škálou možností – jistě komunitou nezůstane nevyužit.

Klady a zápory

Plus Pět rozsáhlých kampaní
Plus Dobře vyřešený herní systém

Mínus Občas může působit hekticky
Mínus Pro začátečníky příliš obtížné

Cena 299 Kč
EN Anglicky (český manuál)

Na vše je potřeba dohlížet – a z Theatre of War se tak i v realtime hávu stává nesmírně komplexní záležitost

Theatre of War bychom mohli dost možná chápat jako ještě realističtější podobu známých turn-based strategií. Za normálních okolností by taková hra totiž skutečně vyšla s tahovým systémem, jenže realtime přeci jen více odpovídá realitě. Je pouze na vás, zda vám toto spojení bude vyhovovat. Nám nezbývá než dodat, že o mnoho lépe než v Theatre of War zřejmě zpracovat nelze. Na druhou stranu si mnozí kovaní wargameři jistě budou stěžovat na hektičnost hry. Ale to už je holt riziko, když se někdo pouští na neprobádané pole. Prodejní cena by ale nakonec měla přesvědčit i ty největší pochybovače: 299 Kč za tak obsáhlý a komplexní zážitek je věru směšná částka.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

88 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 138 čtenářů

Témata: Hodinky, Vlak

Nejčtenější

Cyberpunk 2077 je přesně tak dobrý, jak jsme tajně doufali. První dojmy

Cyberpunk 2077

Poté, co v únoru vyšel Kingdom Come, už mezi českými hráči není očekávanějšího titulu než chystaný Cyberpunk 2077. A my...

Pět největších zklamání z herního svátku E3 2018

Command and Conquer: Rivals

V sobotu jsme rozebrali největší překvapení z herního svátku E3 2018, dnes se podíváme na ta největší zklamání.



Pět největších překvapení z herního svátku E3 2018

Cyberpunk 2077

Herní svátek E3 je sice za námi, my však zdaleka nekončíme. Před dalšími prvními dojmy z hraní očekávaných her, které...

Ve Fortnite se omylem objevil hákový kříž, vývojáři okamžitě zareagovali

Fortnite

Pokud hráči nejpopulárnější hry současnosti Fortnite přesně za sebou provedou několik specifických kroků, vytvoří na...

Kam kráčí herní průmysl? Letošní E3 naznačila nové trendy

E3 2018

Každoroční herní šílenství s názvem E3 už oficiálně skončilo a před námi jsou teď naopak dva měsíce relativního klidu....

Další z rubriky

RECENZE: Otec Ultimy zklamal. Garriotův Shroud of the Avatar je debakl

Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues

Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues by pravděpodobně téměř každý přešel s mávnutím ruky, na první pohled nijak...

RECENZE: Pillars of Eternity 2: Deadfire je úžasné námořní dobrodružství

Pillars of Eternity 2

Tak trochu ve smyslu „nespravuj, co funguje“ je druhý díl Pillars of Eternity spíše důstojným pokračovatelem než...

RECENZE: Nové karty změnily zažité pořádky v Hearthstonu, Witchwood se povedl

Hearthstone: The Witchwood

V první části recenze jsme se podívali na nové karty, mechanismy a balíčky. Ve druhé pak rozebíráme režim Monster Hunt...



Najdete na iDNES.cz