• 37
Thief: The Dark Projekt
Thief: The Dark Projekt

Dark is your best friend...

Tato věta je pro vás ze všeho nejduležitější. Mohlo by to být i heslo celé hry. V českém překladu to znamená "Tma je tvůj nejlepší přítel..."

V této hře je právě tohle pravidlem a musíte se jím řídit. Proč??? To vám hned vysvětlím...

Již od mladí jsme byl sirotkem, ubohým sirotkem bez jakýchkoliv prostředků. Bez peněz, bez domova. Jediné, co mě aspoň trochu živilo, byla malá zlodějna. Okrádal jsem bohatý a dával sobě. Ale jednou jsem šáhl vedle. Po ulici procházel velice zvláštní muž v černé kápi. Ten člověk šel velice tichou chůzí, ale také si ho nikdo nevšiml. A propo mě to vypadalo jako velká příležitost. Šel jsem k němu a chňápl jsem mu sáčko s penězi. Ovšem ten muž si toho všiml. Thief: The Dark Projekt "Tohle není pro tebe, chlapče." "Pane, prosím, neříkejte to strážcům (vlastně se jim říká Hammers, ale nebudu psát Kladivouni :o)), mám hrozný hlad." "Jak se jmenuješ?" "Garrett." "Jsi velice šikovný. Tvá šikovnost by ti mohla být prospěšná. Náš klan zlodějů hledá mladý schopný lidi jako ty, nešel bys k nám???" "Prosím vás, pusťte mě." "Jak si přeješ..." a muž jak odcházel, tak jsem si uvědomil, že bych se mohl přidat. A tak se také stalo.

Tak takhle vlastně vypadalo uvítací demo do hry. Počáteční intro (ne s bílým písmem) je provedeno na profesionální úrovni. Kreslené scény vypadají jako z opravdového filmu a naopak. Celou dobu tam vystupoval jakýsi podivný muž s rohy na hlavě. Neřekl ani slovo, ale bylo vlastně poznat, že všechny tyto úkoly dělám pro něj. Jednoduše, abyste pochopili o čem teď mluvím, museli byste to vidět. Thief: The Dark Projekt Během celého intra slyšíte zajímavou rockovou hudbu, hodně se jim povedla.

Grafická stránky této hry je založena na revoluční engine. Jmenuje se Dark Engine a vlastně to je tmavá grafika a okolí. Jednoduše řečeno, hrajete celou dobu ve tmě. Chodíte po tmavých uličkách města, chodíte v katakombách, chodíte po vojenských objektech a samozřejmě ve tmě. Vaši oponenti jsou ve tmě, vy jste ve tmě a díky tmě můžete krást. A jak tomu odpovídá garderóba vás i vašich opponentů, jedná se o středověk. Velice zvláštní středověk, ale o tom až později. Ke středověku jsou i správně postavené chodby, místnosti, vaše zbraně apod.

O hratelnosti bych toho mohl říct opravdu hodně. Jak kladů, tak i záporů. Začněme těmi klady. Velice mě zaujaly zvuky. Jak otevírání dveří, vaše mluvení s "přáteli", rozhovory mezi strážci, pískání strážců, nářek týraných ve vězení apod. Opravdu zvuky jsou jednou z největších priorit celé hry. Thief: The Dark Projekt Taktéž se mi velice líbilo vaše chování ve hře. Uvedu velice jednoduchý příklad. Ve hře máte zbraň, která se jmenuje Black Jack. Je to vlastně ve stylu obuchu, a když tím praštíte stráž do zad, omdlí. Nejlepší je ho odnést někam do nějaké místnosti, kde nechodí stráž, ale když ho tam necháte ležet, projde kolem stráž, zaznamená to a utíká to říct ostatním. Prostě krása. Dále se mi zalíbil nápad celé hry. Být zlodějem v 19. století je něco naprosto grandiózním. Ne, již dost chození s bouhačkou a střílení kolem sebe, ale chodit s lukem a ujistit se, že teď sřílím dobře či ne... Nad touto hrou budete muset přemýšlet, jak co udělat, abyste třeba nevzbudili nějaký zájem stráží. Nemluvil jsem ještě o tom, že každé kolo je něco jako část jedné knihy??? Ne? Tak teď to víte. Před každým kolem se vám objeví text mluvící nepřímo k vašemu úkolu. Velice zajímavě jsou udělány mission infa, něco na způsob briefingu před misí. Na začátku je jakýsi text, který pochází z jakýchsi knih.

Thief: The dark projekt
Výrobce: Looking Glass
Distributor: Eidos
Minimální konfigurace: Pentium 133, 16 MB RAM, 2xSpeed CD-ROM, WIN 95
Doporučená konfigurace: Pentium 266 MMx, 32 MB RAM, 8xSpeed CD-ROM, 3Dfx
Verdikt: Skvělá hra se skvělým nápadem a skvělým provedením.
Hodnocení 9/10
Potom přejde obraz na obrazkové demo a text čte jeden velice zajímavý hlas, dost dobrý. Tohle je takový záporně-kladný bod... Velice mě naštvalo, že ve hře je "pouze" devět kol, ale i tak můžete hrát jednu misi i hodiny.  Další věc, o kterou se musím podělit, o nepřátelích. Zatím jsem jich potkal jen pár, ale je jich tam asi patnáct druhů. Straží počínaje až pavouky konče. Ach ano, i moji oiblíbení zombies... (jejdanánku, v Thiefovi vystupují i mí bratříčci - by Vreco) A je toho víc a víc, ale pojďme na ty zápory. Jeden z největších nedostatků je zase kuriózní. Ve hře se jedná o 19. století, ale přesto zde vystupují strážci s meči a s luky, v té době už snad byli k ničemu...  dále, což se mi zdálo jako naprostá absurdnost... ve druhém kole je vězení, to je v pohodě, ale pozor. Když si nedáte pozor, a uvidí vás dozorce, spustí alarm. Ale ne jen tak ledajaký, najednou se rozsvítilo po celé sekci celnice, a zapnul se bzučák, víte snad, jak bzučák blbne. Ale v 19. století? Nevím, nevím... Nic moc další velké chyby jsem nenašel.

Co bych mohl říct na závěr: tahle hra zaujme bohužel jen některý okruh hráčů, ale je to vůbec jedna z nejlepších her od Eidosu. Prozatím.