This Is Football 2003 - první dojmy

Pokračování arkádového fotbálku od Sony je už jednou nohou na trhu, pročež nastává ta správná chvíle vyběhnout na PS2 trávníky a seznámit se se skutečnostmi, kterak to vypadá a jak se to vlastně celé hraje. Každopádně dopředu avizuji, že piedestal s Pro Evolution Soccer (2) se asi ztěží byť jen zachvěje...

Takže klíčová otázka dne zní - jaké jsou v TIF 2003 změny?
Samozřejmě vylepšený engine nabízí několik nových vychytávek, kam mohou patřit vydařenější textury na tvářích jednotlivých hráčů, takže byste je měli snáze rozpoznat. Divácké 2D masy mají reagovat více realisticky, byť bych být tvůrci při nějakém přiblížení ochozů něco vymyslel s náhle se objevivší ošklivě rozpixelovanou 2D tapetou na pozadí. Hovoří se o lepším stínování a detailnějších a působivějších světelných efektech, což při pohledu na screenshoty evokuje dojem regulérního TV vysílání. A co zejména, padla řeč o mnohem dynamičtějším animačním systému, který byl od posledka kompletně přepracován. Takže se dočkáme většího počtu pohybových kreací, kam patří i aktivity brankářů, nyní schopných se adekvátně vypořádat s větším množstvím krkolomných situací ve čtverci. AI hráčů má nabízet takové kousky, že např. v momentě vyloučení spoluhráče dokáží zbyvší fotbalisté komplexně pokrývat náhle uvolněný prostor. Tohle všechno pak spoludotváří jedno z nejautentičtějších videoherních sportovních představení. Představení, v němž je tvůrci nabídnuta ještě rozšířenější soupiska, čítající nyní 650 týmů - oproti 300 z předchozího TIFu, a 13.500 hráčských jmen v porovnání s 8.000 z minula. Navýšení počtu ligových soutěží se týká např. Anglie, kde se nadějeme i třetí divize, podobně je tomu v Německu, kde čeká tentokráte i druhá liga apod. Se svou troškou do mlýna přichází japonská a korejská liga, stejně jako ta argentinská a brazilská. Tím výčet dokonalostí ani zdaleka nekončí, co však je u konce, je citování informací od vývojářů, pročež se na celou věc podíváme vlastníma očima.

This Is Football 2003 This Is Football 2003

Inu asi takhle. TIF 2003 vypadá na první pohled téměř shodně, co TIF 2002. Stejné ovládání - samozřejmě nic proti tomu, alespoň vám to snáze přejde do ruky (byť s ohledem na arkádově zjednodušenou konfiguraci ovladače by to tak jako tak neměl být velký problém), mechanismy a pravidla a tak snad jen citovaný pokrok ve vizuální části stojí za pozornost, byť zde však neshledávám nějaká zřejmá animační vylepšení. Mám-li býti hodně kritický, tak nemilosrdně prozradím, že se znovu navracejí staré známé animační přechody mezi různými pohyby, jež jsou strašlivě násilné, neplynulé a tudíž navýsost nerealistické. To samé se týká brankáře - nastíním v modelových situacích. Soupeř zahrává rohový kop, který je přetažený na vzdálenější tyč. Můj ochránce svatyně se ležérně přemisťuje, aby na následnou hlavičku neobsazeného protihráče směřující do sítě vůbec nezareagoval. Celá akce v jeho podání tak ze všeho nejvíce připomíná špatně naprogramovaného robota, který na brankové čáře udělá vlevo bok, a u vzdálenější tyče se mrtvě zastaví, protože mu pravděpodobně došly baterky! A nebo - útočník jde sám na brankáře a tento často nejen, že nevystartuje vpřed pro zmenšení úhlu, ale nechá se prostřelit ostudně slabou ranou doprostřed brány, při které však sotva zvedne ruce. Či v neposlední řadě moment, v němž jsem nastřelil břevno, míč se odrazil do pole (tady nemluvím o prapodivné fyzice kulatého nesmyslu), pročež kolem něj brankář udělal jakýsi úsměvný taneček svatého Víta, než se jej uráčil sebrat do rukou. Zasekávání se za ležícího obránce, znovu mrtvá síť (skromně se zavlní asi jenom jeden metr čtvereční) atd. atd. Ve výčtu podivností a nesmyslů bych mohl pokračovat hodně dlouho. Pravda, proč chtít dokonalou fotbalovou simulaci, tolik tlačítkových možností se stejně na Dual Shock těžko kdy vměstná. Ale proboha, ať se alespoň ti hráči chovají trochu přirozeně a realisticky - při bránění bych př. ocenil, kdyby vedle sebe útočník a obránce neběželi jako při slavnostním doběhu s olympijskou pochodní.

This Is Football 2003 This Is Football 2003

Fotbal totiž rozhodně není fair-play hra, kde se z nějakého alibistického důvodu vrací míč soupeři při zranění jeho hráče, když se předtím bez skrupulí nafilmuje penalta, udeří se v tvrdém souboji loktem protihráč do obličeje, nepřizná se regulérní aut, přidrží se za dres a milión dalších maličkostí, které usvědčují všechny protagonisty nejpopulárnějšího sportu na světě z toho, že peníze jsou tady až na prvním místě a všechno je podřízeno nutnosti, že nejdůležitější není zúčastnit se, ale vyhrát! Za jakoukoliv cenu. Abych svou kritiku dokončil, vyzdvihnul bych závěrem odstavce i skvostné Blatterovo rozhodnutí ohledně jediného kritéria pro rozhodování - řeč je o snadno zpochybnitelném lidském elementu, kde konečný verdikt rozhodčích na základě jejich momentálního dojmu (v době high-tech počítačů a TV techniky stanovisko k popukání) ohledně nějaké klíčové situace na hřišti často rozhoduje o přílivu nemalého finančního kapitálu pro tu, či onu stranu. Historické anály kopané vlastně nepíší fotbalové týmy, ale sudí. Vzpomeňme na ostudná třicátá léta, na šestašedesátý a problematické vítězství Angličanů v souboji s Němci o zlatou Niké, nebo výstup rozhodčích na posledním MS v Koreji a Japonsku! Skutečně povedená lidská fraška z nového tisíciletí…

Ale zpět k TIF 2003. Ocenil bych lepší možnosti při kličkování a také komplexnější model bránění. V něm nicméně ani tentokráte nechybí úmyslný faul a podpora CPU spoluhráče, který za vás může vytahovat horké kaštany z ohně. Do výčtu vašich dovedností patří i nafilmovaný pád, což sice beru, méně již skutečnost, když se něco podobného stane přímo před zraky rozhodčího a ten to spolkne i s navijákem. Nicméně chování hlavního arbitra, jakož i takové počasí, typ stadiónu atp. si znovu můžete nadefinovat dle vlastních preferencí a co potěší, nyní se do tohoto výčtu zařazuje i ovládání, neboli konfiguraci ovladače si navolíte dle osobních dispozic a chuti.

Ještě k animacím - abych jenom nehaněl, je pravda, že tady spoustu situací určitě oceníte - skvělé pády brankářů po nepříjemně umístěných střelách do šibenice, příkladné zpracování míče na prsou a následná parádní trefa z první, vskutku pohledné kombinační akce, či v neposlední řadě vlastní definice rozestavení hráčů a strategie. Na druhou stranu, tohle všechno už tady bylo předtím a tak mám z prvních herních hodin strávených nad TIF 2003 toliko rozpačité pocity, neboť navzdory hype ze strany tvůrců mi zdejší představení připadá jako kopie předchozího ročníku, a tak není sebemenší důvod si ji znovu kupovat. Zásadní rozdíly bych demonstroval na jednom příkladě - zatímco v TIF 2002 symbolizovala ikona kříže místo, kam dopadá vysoký míč, tady máte kolečko…

Na konečný verdikt a rozhodnutí však počkejme až na recenzi, která bude mnohem komplexnější sondou do TIF 2003 a uvede všechny věci a eventuální nedostatky na pravou míru.

This Is Football 2003 This Is Football 2003


Témata: Robot