Timeline - cestování časem se nevyplácí!

  • 2
Co se asi tak může stát, když se věhlasný spisovatel, scénárista a režisér Michael Crichton, známý především megahitem Jurský park, pustí do tvorby počítačové hry a již s předstihem dává najevo, že jeho produkt bude určen pro globální masový trh? Vznikne z toho bezduchá komerční slátanina, pomyslí si jistě řada z vás. Skutečnost ale nemusí být zdaleka tak černá...

TimelineMichael Crichton je znám světu hlavně jako skvělý spisovatel, filmový režisér a producent. Určitě znáte alespoň jeho nejslavnější dílo Jurský Park, jehož filmové ztvárnění se stalo opravdovým megahitem a vydělalo více než jednu MILIARDU dolarů. Krom Jurského Parku se staly absolutními bestsellery i jeho další knihy Disclosure nebo Airframe, no a asi nejznámějším filmem, kterým režíroval, je "Velká vlaková loupež". Časy se však mění a počítačová zábava se začíná sebejistě na tu filmovou a knižní dotahovat. Tuto skutečnost neponechal Crichton bez povšimnutí a po čase zjistil, že film a kniha sice dokáží svému divákovi/čtenáři nabídnout skvělý příběh, napětí a zábavu, nicméně nedávají mu žádnou možnost se ve vývoji příběhu osobně angažovat. Počítačové hry však tohle dokáží, a to Crichtona fascinovalo natolik, že se na začátku roku 1999 rozhodl založit vlastní vývojářskou firmu Timeline Computer Entertainment, pojmenovanou paradoxně po svém posledním knižním bestselleru (prodáno přes jeden a půl milionu výtisků) a zároveň i první hře, kterou hodlal vytvářet. A aby neponechal nic náhodě, přizval si do týmu řadu zkušených lidí nejen z herního, ale i filmového průmyslu, jejichž úkolem je zajistit především špičkovou technickou kvalitu hry (například na grafických scénách pracují animátoři a grafici ze slavných filmů "Vetřelec" nebo "Toy Story"). Pro Crichtona však není základem Timelinehry super grafika a animace, nýbrž komplexní a poutavý příběh - proto se rozhodl vsadit na jistotu své poslední knihy Timeline, které se bude až na výjimky přesně držet, případně její děj pouze vylepšovat a rozšiřovat.

Počátek celé zápletky je situován do Francie 21. století. V této době se již lidstvu zpřístupnila možnost cestovat časem a byla taky hojně využívána, a to především historiky a vědci, kteří se vraceli do minulosti, aby si ověřili nejrůznější historická fakta a události. Této příležitosti se chopil i profesor Edward Johnston, který zformoval archeologickou skupinu, do níž přibral i vás, studenta historie Christophera Stewarda Hughese, a vaši spolužačku Katherine Ericksonovou. Během archeologického výzkumu, jehož účelem bylo vyšetření a zdokumentování pádu pevnosti La Rouge, se však stala malá nehoda, během níž profesor záhadně zmizel a zanechal po sobě pouze zhruba 600 let starý papírek se zprávou napsanou jeho rukopisem. Proto se vy a Katherine musíte vydat zpět časem do 14. století, respektive do roku 1357, kde musíte profesora naléznt, osvobodit a přivést zpět do současnosti.

TimelineFrancie 14. století ovšem není mírumilovným místem, kde by bylo nalezení profesora bezproblémovou záležitostí. Ocitnete se totiž zrovinka uprostřed Stoleté války, kdy mezi sebou zkřížily meče věční rivalové Francouzi a Angličané. Své pátrání započnete na břehu řeky Dordogne v historické lokalitě mezi středověkou vesnicí Castelgard a pevností La Rouge. Nebezpečí feudálního středověku okusíte na vlastní kůži, obzvláště tváří v tvář ozbrojeným a nemilosrdným rytířům. Krom toho samozřejmě navštívíte i mnoho zajímavých míst, jako jsou staré hrady, kostely nebo města zastavené gotickou architekturou. Dostanete se dokonce i do podzemních kanálů a řek (kde se budete muset naučit plavat) a vrcholem všeho zřejmě bude i vaše účast na několika rytířských turnajích.

Jak jsem se již zmínil, děj hry, její prostředí i hlavní charaktery budou prakticky vycházet ze stejnojmenné knihy, navíc všechny lokace by měly být vymodelovány s historickou přesností. Autoři mimo jiné slibují do hry implementovat i "Turistický mód", s nímž jsme se již mohli setkat u naučných adventur jako je Aztec nebo Pompei. Díky němu budeme mít možnost navštívit všechna důležitá místa ve hře a o každém Timelinez nich dostaneme historicky přesné informace a popis. Tímto vším nám chce Crichton a jeho tým zprostředkovat opravdu nevšední zážitek, jakým se, dle jeho slov, mohly doposud pyšnit pouze knihy nebo filmy.

Spousta indicií nasvědčuje tomu, že se z Timeline vyklube tak trochu zvláštní hra, a to hned v několika ohledech. Jedním z nich je i její zaměření, tedy skupina hráčů, pro které bude určena. Crichton se totiž rozhodl pro velmi riskantní krok a "šije" svou hru na míru převážně těm uživatelům PC, kteří doposud neokusili chuť počítačové zábavy. Jinými slovy, Timeline je určena pro globální masový trh. A to zní dost podezřele. Jednak to Crichtona bude stát opravdu pěkný balík, protože podobná věc se neobejde bez hutné reklamní kampaně, no a druhak tím hrozí hře katastrofální fiasko. Dle jeho slov má být Timeline stejně zábavná jak pro začátečníky, tak pro zkušené hráče, jenže v praxi to dost dobře není možné - buď bude hra pro příznivce adventur až příliš jednoduchá, nebo pro začínající hráče přehnaně obtížná. Kompromisu lze dosáhnout snad jen opravdovým zázrakem. Bohužel pro nás - adventuristy - to nevypadá příliš růžově, o čemž vypovídá i velmi netradiční testování Timelinehry. Namísto zkušených hardcore hráčů byli osloveni obyčejní lidé z ulice - třeba i tací, kteří se v životě nedotkli klávesnice, a dle jejich reakcí pak byla hra upravována a "vylepšována". No a pokud je mi známo, tak nejčastější úpravou bylo snižování obtížnosti mnohých úkolů a puzzlů, protože to páni "testeři" prostě nezvládali...

I když informace v předchozím odstavci zněly možná trochu hrozivě, musím vás všechny uklidnit alespoň v tom směru, že se z Timeline s největší pravděpodobností nevyklube nějaká odporná komerčně laděná akční adventura. Crichton se sám nechal slyšet, že potoky krve nemá zrovna v lásce, takže by Timeline měla být založená mnohem více na logických hádankách než na akci. Jak jsem zde již několikrát uvedl, nejdůležitější roli obsadil samozřejmě příběh a po něm budou následovat filmově zpracované rozhovory, samozřejmě namluvené profesionálními herci. Občasným akčním sekvencím se ale ani zde nevyhneme - nemusíme však mít strach z používání nějakých supermoderních zbraní. Do ruky dostaneme nanejvýš nůž nebo meč, a i tyto zbraně budeme používat spíše ojediněle.

TimelineEngine hry "Open Space 3D", jenž hráči umožní dívat se na herní prostředí pohledem z vlastních očí, byl vytvořen na zakázku společností Virtus Entertainment. Prostřednictvím traileru jsem měl možnost vidět hru v akci a musím říci, že polygonový svět polepený fajnovými texturami se mi nejevil vůbec špatně. I prozatím uvolněné screenshoty vypadají velice lákavě, takže po grafické stránce se bude jistě jednat o povedenou hru. Animace na tom nebudou o nic hůře - prakticky všude se něco hýbe (vodopád, realistické plameny, točící se ozubená kola...), navíc se můžeme těšit na revoluční animace postav a hlavně mimiky jejich obličejů, což bude patrné hlavně během rozhovorů. Slyšel jsem taktéž několik ukázek orchestrální hudby ze hry. Ta na mě zapůsobila vskutku monumentálně a přišla mi jako vystřihnutá s nějakého historického válečného filmu. Co se ovládání týče, tak to vzhledem k širokému hráčskému publiku, pro nějž je hra určena, bude velmi jednoduché - o chůzi se postarají šipky na klávesnici a zbytek už je záležitostí hbité myšičky.

Společnosti Timeline Entertainment se podařilo v červnu tohoto roku podepsat smlouvu o distribuci svého prvního dítka se zkušeným Eidosem (kdo by neznal Tomb Raidera, že?), který by jej měl "přivést na Timelinesvět" již v druhé polovině listopadu tohoto roku. Jsem tedy zvědav, jestli se Crichtonovi jeho zaměření na masový trh vyplatí a zdali se z jeho nadějného projektu vyklube dobře hratelná hra. Minimální konfigurace je prozatím stanovena na P II 266 MHz, 64 MB RAM, 4xCD-ROM a nutností bude samozřejmě i 3D akcelerátor.

VE ZKRATCE:

  • hra z dílny slavného spisovatele a režiséra Michaela Crichtona
  • zajímavý příběh dle stejnojmenného knižního bestselleru
  • adventura s prvky akce určená převážně začínajícím hráčům
  • výborné technické zpracování
  • datum vydání: konec listopadu 2000