Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Timeshift - časoprostorová akce

  12:07
Vydáte se časem po stopách šíleného vědce do alternativní historie, která je přímo prošpikovaná frenetickými souboji, které si můžete zpomalit, zastavit nebo dokonce přetočit zpět.

Timeshift Přestože Timeshift nikdy nebyl tou netrpělivě vyhlíženou hrou typu S.T.A.L.K.E.R. či Duke Nukem Forever, troufáme si tvrdit, že jeho osud je jen o něco méně pohnutý. Výtvor Saber Interactive vznikal nejprve pod křídly Atari coby vcelku ambiciózní akce, ovšem tady se brzy zjistilo, že se peněz na tak velký projekt nedostává, a tak byl prodán Vivendi. Hra už se v jednu chvíli dokonce ocitla těsně před vydáním, ale poněkud netradičně za autory přišel právě zástupce nového vydavatele a taktně jim oznámil, že tohle teda ne – ať celou věc předělají, aby byla více cool, intuitivní a zkrátka mohla figurovat v portfoliu publisherského domu jako tažná střílečka. Mnoho ze zaměstnanců dalo z důvodu zmařené práce výpověď, noví byli nabráni a spolu s těmi zbylými skutečně zapracovali, protože nyní Timeshift, krátce před vydáním, vypadá opravdu dobře.

Nepřátelé najednou ztuhnou, takže není problém do nich vysypat trochu olova a po spuštění normálního běhu času sledovat, jak padají k zemi.

Timeshift S příběhem se tu nikdo příliš nepatlal. Byly tak stanoveny jen lehce omšelé základy v podobě nehumánního vědce, který si přisvojí speciální oblek pro cestování v čase a rozhodne se s ním páchat nejrůznější zvěrstva tím, že bude měnit historii. Na cestu časem je za ním vyslán elitní voják, oblečen v jakési betaverzi tohoto obleku, aby měl vůči brzy démonickému profesorovi vůbec nějakou šanci. Mundúr mu totiž umožňuje zastavit, zpomalit nebo dokonce vrátit čas. To bude zásadní součást hry. Nezřídka se dostanete do frenetických přestřelek, které byste v klasickém módu zvládli jen stěží. Tak proč si nepomoct zpomalením či dokonce zastavením – vás samozřejmě vyjímaje. Nepřátelé najednou ztuhnou, takže není problém do nich vysypat trochu olova a po spuštění normálního běhu času sledovat, jak padají k zemi. Ještě efektnější je při zastaveném čase odebrání zbraně nepříteli. Je vtipné sledovat, kterak se posléze dívá na své ruce, v nichž ještě před chvílí třímal kvér. Vyděšeně na vás pohlédne a vy už mu určujete příděl z jeho někdejší pušky.

Timeshift Nadřízení vás za šíleným vědcem pošlou do jakési alternativní historie země. Zatím bylo k vidění jen pochmurné město, ne nepodobné City 17 z Half-Life 2. Podobně jako tento designérský skvost i zdejší úroveň vypadá lehce východoevropsky. Dostanete se do probíhající konfliktu mezi síly Kronosu a rebely. Za drátky pochopitelně tahá onen vědec. Autoři se snaží přinést především tu nejlepší možnou atmosféru boje. Té chtějí docílit prolétávajícími helikoptérami, obřími mechanizovanými stroji, ale třeba i náhle se objevivšími laserovými paprsky indikujícími cílící odstřelovače. Obzvlášť ve tmě, v níž by se měla odehrávat většina dobrodružství, je to působivý zážitek. Nesmíme zapomínat ani na částečně zničitelné prostředí, ale i skripty řízené demolice budov.

V popředí však stále stojí situace vyžadující využití obleku s časoprostorovými Timeshift schopnostmi. Hratelnost má být velmi plynulá. Jakmile po vás někdo začne pálit, na pár sekund zpomalíte čas, vyhnete se kulkám, vystřelíte nepřítelovým směrem pár nábojů, skočíte do úkrytu a spustíte realtime. Je to právě ona intuitivnost, jíž po autorech ve Vivendi žádali, co z Timeshiftu dělá tak návykový zážitek. Navíc je podpořen i skvělými vizuálními efekty. Když například stopnete čas za deště (pršet bude budování noirové atmosféry neustále), uvidíte kapky vody uvězněné ve vzduchu. Samozřejmě by nemělo být možné využívat časové hrátky neustále, to by pak herní vyváženost šla do kytek. Jak už to tak pro podobné účely bývá, budete mít speciální měrku, jež se při aktivování specialitek začne vyčerpávat. Zpomalený čas by měl vydržet nějakých deset až dvanáct sekund, obzvlášť účinné zastavení se pochopitelně vybije mnohem dříve. Za chvíli se vám měrka znovu naplní.

Samozřejmě by nemělo být možné využívat časové hrátky neustále, to by pak herní vyváženost šla do kytek.

Timeshift Regeneračním způsobem funguje i zdraví, tedy podobně jako v Call of Duty 2 či Halo 2. Utrpíte-li zranění a máte možnost se na několik okamžiků schovat, budete za chvíli zdraví jako rybička. Příliš mnoho ran najednou ale končí smrtí. Ta se ne vždy dá vyřešit přetočením času nazpět – tvůrci totiž zjistili, že by to hru více ruinovalo, než aby jí to pomáhalo. A tak se zpět v čase podíváte jen na určitých místech. Například běžíte chodbou, ve které vám těsně před tváří vybuchne stěna. To není zrovna ideální. Takže se vrátíte o chvíli zpátky a chodbou proběhnete, než nastane výbuch.

Celkově by se v Timeshiftu mělo objevit obligátních devět zbraní, mezi nimiž nechybí útočná puška s vestavěným granátometem, kuš ani automatická brokovnice. Neměly by chybět ani granáty, které se přilepí na nepřítele, ale to samé se může stát i vám. V tomto ohledu tak často budete děkovat vlastní umělé inteligenci obleku. Ta naštěstí nijak neruší hru, jen vás občas zachrání automatickým přetočenímTimeshift času, takže vás granát mine.

Stačí si prohlédnout obrázky, abyste věděli, že grafika Timeshiftu může soupeřit s těmi nejlepšími, rozuměj s Unreal enginem 3. Modely postav i prostředí jsou naprosto perfektní a i efekty působí spíše přirozeně než přestřeleně.

Neměly by chybět ani granáty, které se přilepí na nepřítele, ale to samé se může stát i vám. V tomto ohledu tak často budete děkovat vlastní umělé inteligenci obleku.

Přiznám se, že na úplném počátku vývoje jsem Timeshiftu příliš nevěřil a považoval ho za další obyčenou, přinejlepším lehce nadprůměrnou akci. Jak se ale hra měnila, získávala si mé sympatie čím dál tím více. Nyní se konečně jeví jako plně konkurenceschopná, a to i v dnešní době, která na kvalitní střílečky není skoupá. Vedle dynamické akce nabízí i hrátky s časem coby bonus a odlišení od řady jiných, což se počítá.

Index očekávání: 85%

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra

V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...