Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toca Race Driver

  12:00aktualizováno  12:30
Je tu konečně další pokračování oblíbené závodní série. Jestli se dlouhé čekání na přechod z 32 bitové konzole na 128 bitů (zovoucích se next-generation) vyplatilo, se vám pokusíme nyní osvětlit v této recenzi. Ale dopředu avizujeme - pokud si v první řadě potrpíte na vizuální stránku věci, budete docela zklamáni.

Toca Race Driver

Všichni si určitě pamatujeme první díly Tocy z šedivých mašinek PSX. Závodnímu šílenství se zaprodali ti z nás, které přestala bavit pofidérní nerozbitnost vozů v božském Gran Turismu. Codemasters tady přišli se závody, kde jsme si museli dávat velký pozor na naše plechové miláčky, jinak se stala velmi nemilá příhoda, která prakticky znemožnila solidní dojezd do cíle. Řev motorů, nezbytné chaty přímo do sluchátek, vrzající plechy při střetech s oponenty, nutné zastávky v depu, napnutá obtížnost při realistickém chování automobilů na trati; zkrátka adrenalin přetékající nosními dírkami. Nezbytností byly taktéž oficiální licence a autentičnost tratí - do té doby na videoherních konzolích (alespoň u tohoto typu závodů) nevídaná záležitost. A teď, když už je náš černý miláček jménem PS2 na trhu pěkně dlouhou dobu, konečně přichází avizované pokračování předešlých dílů a vy jste jistě moc zvědaví, jestli Toca Race Driver nezklame v dříve kladně hodnocených atributech a využije plně potenciál nadupaného 128 bitu…

A abych to neprotahoval, začnu jednoduchou oznamovací větou. Nezklamal a nevyužil. Ale pěkně popořadě. Prezentace titulu. Toca, podobně, jako námi recenzovaná V-Rally 3, využívá příběhového pozadí a úplné kontroly hráče nad výběrem závodů a spoustou dalších záležitostí. Jde dokonce o kus dál. Celá pointa spočívá v tom, že sledujete a vlastníma rukama dokonce utváříte část příběhu jedné závodnické famílie - McKane. Vše začíná velmi ošklivou havárií, při níž z ochozů Toca Race Driver hlediště sledují dva bratři smrt vlastního otce v doutnajícím to voze, který byl předtím vytlačen z trati po projetí cílovou čarou. Ten starší ze sourozenecké dvojice - Donnie, se později zřejmě natruc oné události stane závodní superhvězdou a mladší Ryan - tedy vaše maličkost, kráčí v jeho stínu. A jak to již ve hrách závodních bývá, jste postrkováni stále vpřed a neustále motivováni různými FMV sekvencemi (a samozřejmě skrytými bonusy) k vystoupení z tohoto stínu a nakonec i k triumfálnímu vítězství na světovém šampionátu (tedy pokud budete dost dobří). Zmíněné filmečky jsou velmi pěkně provedené, setkáte se v nich snad se vším, co se okolo závodů děje. Od vašeho vlastního coache, přes manažera neustále žvatlajícího o tom, že z vás udělá numero uno, bratra Donnieho, týmové kolegy, vytočené soupeře, záhadné postavy z otcovy éry závodění, až k roštěnkám oděným v přiléhavý šat, stojících s cedulkou na startovním poli. Nutné je zmínit též velmi kvalitní namluvení postav, ze kterého by si měli brát všichni vývojáři vzor…. Filmová kvalita u tohoto druhu her naprosto nevídaná!

Vaše kariéra začíná a po každém závodu pokračuje, stejně jako ve zmíněné V-Rally 3 (podobnost vskutku zarážející!), v kanceláři u počítače. Zde si vytvoříte vlastní login, chytře si ke jménu Ryan McKane přidáte nick v uvozovkách a nabídky emailem se jen hrnou. Pečlivě si je prostudujete, vyberete si silnou stáj a podstoupíte nutnou kvalifikaci (ti rozumnější). U slabých týmů není později kvalifikace třeba, následnou „odměnou“ se stává lopocení v nižších soutěžích, či ovládání „plejtváka myšoka“, který vcelku schopně Toca Race Driver akceleruje, leč parádně plave v zatáčkách (některé americké káry v Pacific lize). Po úspěšném nástupu k týmu se ocitnete v garáži, kde krom žebříčků a pořadí na startovním roštu můžete v laptopu připravit pro vaše techniky jednotlivé parametry pro danou jízdu, aby vám vůz lépe „sednul“ do rukou. Brzdový systém, spojlery, pružení, řazení, gumy - na to všechno se můžete s počítačem vrhnout a výsledku následného snažení servisního týmu si rozhodně povšimnete. Cílem v závodech krom úkolů zadaných momentálním sponzorem je též sbírání cenných bodů (první místo deset bodů, druhé šest - však to znáte…), které vám při určité hodnotě umožní postoupit do závodů vyšších sérií. Splnění úkolů pro daný šampionát je také zajímavou motivací; kdo by nehamonil penízky, když mu je strkají téměř pod nos - vyhraj čtyři závody, nasbírej 40 bodů, dojeď sérii na prvním místě atd. atd.

Dalším velmi příjemným zpestřením je tzv. Pro Race Driver mapa. Po vítězství v šampionátu se vám totiž ozve ze záznamníku hlas jednoho z provokatérů, vlastnících dva vozy stejné značky, že prý jestli ho porazíte, tak vám jeden z nich daruje. Není třeba nad tak velkorysou nabídkou déle hloubati a hrr na mapu; vyberete si lokaci a závod na jedno kolo může začít! Odměnou vám budou takové lahůdky, jako je mini cooper, stará corvetta a spousty dalších atypických vozítek.

V odpočinkové místnosti kanceláře se ukrývají prozaický multiplayer (s MultiTapem až čtyři hráči – na link kabel zapomeňte, toho se vůbec poslední dobou moc nevyužívá…), Freerace Toca Race Driver (volná jízda) a samozřejmě nezbytný Time Attack. Ghost, čili duch, znázorňující nejlepší jízdu, je také obšlehlý z V-Rally 3, takže první jest předprogramovaný, a jestli jej trumfnete, zaznamenáte na kartu sami sebe. A potom se můžete překonávat a překonávat a překonávat… Poslední možností výběru v šatně je volba FMV, kde si znovu prohlédnete např. pěkný film o stáji MG a jejích počinech v minulé sezóně, nebo slibně vypadající trailer na Colin McRae Rally 3 (no uvidíme, jak to dopadne, začínám být mírně skeptický - není všechno zlato, co se předrenderovaně třpytí…).

Hratelnost vyplývá z toho, co jsem vám již popsal. Snaha o maximální přiblížení hráči a jeho vlastním rozhodnutím jednoznačně potěší a navíc prohloubí požitek ze hry. Všechny ostatní klady série zůstaly. Fyzikální model je skvělý, vozy se chovají reálně. Poškození je taktéž realistické, navíc zde máte k dispozici na odděleném tlačítku damage indikátor, který opět stejně, jako ve V-Rally 3, žloutne a postupně jde až do rudé barvy, která např. u pravého předního kola znamená to, že bez něj už nikam nedojedete… Ono poškození vůbec hoši z Codemasters vychytali, to se jim nedá upřít. Skřípění plechů vám bude elektrizovat chlupy nejen na zátylku, zmuchlaná hauptna znemožní výhled z vozu, nakopnuté ukotvení kol způsobí nepříjemně nestabilní chování vašeho stroje v zatáčkách, sklo se bude sypat o sto šest atd.
Umělá inteligence protivníků je na vysoké úrovni, to je nutné také pochválit. Stane se tak např. že soupeř vám bude úmyslně najíždět před kapotu, nebo vás zezadu parádně nabere a vyhodí z trati. Všechno toto snažení je opentleno chytře cenzurovanými hlasitými nadávkami (uslyšíte například motherf a ucker zmizí kdesi v dáli) - zajímavé! Pachtění mezi 14 závodně naladěnými borci zkrátka není nedělní procházka višňovým sadem…

Toca Race Driver

Počet tratí je velice solidní, na Time Attack si je samozřejmě musíte postupně odemykat v módu kariéry. Všechny jsou licencované a plně hodnověrné. Stejně tak se děje u všech automobilů, kterých má tato Toca požehnaně. Dokonce i reklamy všude, kam se podíváte, sedí 1:1 k reálu.

O zvucích v dnešní době není ani co psát. Vývojář by musel být opravdu obrovské nemehlo, aby něco z FX zkazil v závodní hře (i když malé rýpnutí si nemohu odpustit vůči WRC a jejím šíleným zvukům motorů, připomínajících u všech aut hluk vycházející z jednoho babiččina snad prvorepublikového vysavače). Po hudební stránce se na obalu skví Thin Lizzy, Morcheeba, Ash, Iggy Pop a další. Garantuji vám, že v závodní mele si žádné hudby nebudete všímat; o tom Toca ostatně nikdy nebyla…

Tak a jako poslední jsem si nechal položku nejslabší a dle mě problémovou - grafiku. Ne, neděste se, že uzříte čtverečkovaná monstra, to rozhodně ne! Auta rozhodně nevypadají špatně. Odlesky na kapotě působí přirozeným dojmem, barvy vozů nejsou přemrštěné a automobily nevyhlíží sterilně, jako některé umělé výtvory PC programátorů, kteří jsou ve křeči z možností nových G-Force. Vozům, kromě možná menší jednoduchosti (oproti Gran Turismu 3, samozřejmě), se toho moc vytýkat nedá. Musíme také brát ohled na to, že se jich okolo vás pohybuje celých čtrnáct. Při tom všem je to OK. Problém ovšem nastává, pokud zaostříte na okolí trati! Ono totiž dost často doskakuje! Chraň vás bůh, když se podíváte Toca Race Driver dokonce za vůz. Tam je to totiž zdaleka nejhorší! Nebudete se moci zbavit dojmu - při tom zběsilém doskakování - že za vámi je ve výšce někdo od Spaceballs a vysává vše z okolí pomocí megavysavače, jenž třímá v pazourách vesmírná Socha svobody. Hanba! Těm bystřejším z vás již samozřejmě svitlo. Toca Race Driver je multiplatformová hra a v tom je ten háček. Programátoři, líní to čuníci, si řekli, že stvoří univerzální engine a hodili na nás z vysoka víte co… Výmluvy, že PS2 má málo paměti, a že programování na ní je příliš náročné, jim už nezbaštíme! Nejsme slepí a viděli jsme Gran Turismo 3 A-spec, které je již dosti staré a přitom po všech stránkách ukazuje mnohem větší divy, než zde recenzovaný titul. A to prosím využívá sílu PS2 z necelých 50%! Jsem zkrátka rozhořčen. Čekal jsem od Codemasters trochu jiný přístup, než např. od EA s jejich úděsným portováním titulů (i když NFS: Hot Pursuit 2 bude možná pro všechny překvapením…). Chceme moc po programátorech, když myslíme na pořádně odvedenou práci a ne na pár rutin přetažených přímo z PC? Toť otázka! Teď si tak mimoděk uvědomuji, že opačně to také není žádná sláva: PS na PC…
Přes všechny mé výtky ale můžete své zraky soustředit jen na trať a zápolení se soky, a poté vás nebude poskakování stromů, tribun a občasné (velmi občasné) spadnutí frame ratu opruzovat. Je to jen o soukromých pocitech…

Jak to tedy všechno uzavřít? Pokud půjdete a zakoupíte tento titul, dostane se vám mnoha chvil u konzole, při nichž se po překousnutí grafických nedostatků budete velmi dlouho a kvalitně bavit. Prezentace vás doslova uchvátí. Ale Gran Turismo 3, i když v něm citelně postrádáme poškozování vozů, zůstává a zřejmě do svého pokračování také zůstane králem!

P.S. Jsem teď opravdu zvědav, jak to dopadne s PS2 verzí Colina 3, plně věřím, že se nedočkáme dalšího portu! Držme si přátelé palce!

Toca Race Driver
Výrobce/Vydavatel Codemasters
Platforma PlayStation 2, PC
Multiplayer: ano, 2 hráči (4 hráči MultiTap)
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 146kB
Verdikt: Mimořádně trvanlivá a po všech stránkách dobrá závodní hra s výtečnou simulací. Jedinou vadou na kráse jsou zmiňované excesy v grafickém enginu. Pokud máte Gran Turismo 3 dohrané, nebo jestli vám v něm chybí poškozování vozů, jistě vás Toca Race Driver uspokojí.
Hodnocení: 80% (info)

Autor:


Témata: Hluk, Socha


Nejčtenější

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Další z rubriky

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.