Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

TOCA Race Driver 2 - preview + první dojmy

  12:00aktualizováno  30. března 8:45
Závodních her není nikdy dost a pokračování oblíbené TOCA Race Driver vydá hned za více projektů, jelikož nabídne přes třicet různých šampionátů doplněných o spoustu vozů a tratí. Dále pak...

TOCA Race Driver 2
Výrobce: Codemasters
Vydavatel: Codemasters
Datum vydání: duben 2004
TOCA Race Driver 2 Codemasters patří k největším vývojářům a vydavatelům všech možných her, ale jejich úspěch je založen především na několika závodních sériích, které slaví úspěch po celém světě. Jedná se především o populární Colin McRae Rally, jehož čtvrtý díl právě vychází, ale také o povedenou řadu her založených na licenci TOCA. Možná to někdo neví, ale titulů z této série již vyšlo několik a ne jen jeden, jak by z názvu dnes propírané hry vyplývalo. Předchozí díl byl však nejúspěšnějším, i když také asi nejkontroverznějším, a to především díky mnoha v konceptu učiněným změnám, jež nebyly vždy k lepšímu, ale ve výsledku se postaraly o hodně povedenou závodní záležitost, kterou si jen málokdo nechal ujít. A právě proto přišel čas na pokračování, jehož vývoj započal prakticky hned po dokončení originálu a pokračuje poměrně hodně úspěšně, protože datum vydání se velmi rychle blíží.

Každý známější jezdec si musel projít trnitou cestou pomalého vzestupu, kdyTOCA Race Driver 2 hned nemohl jezdit ve Formuli 1, ale musel se těžce vypracovávat přes všemožné lokální šampionáty, ať už jsou to zdánlivě dětské kárky či třeba Formule Ford. Jen ti nejúspěšnější se dostanou do známějších mistrovství. A i když Toca Race Driver 2 nenabídne vrcholné disciplíny motoristického sportu jako je NASCAR nebo zmíněnou Formule 1, jejíž práva jsou až příliš drahá a navíc je má na dobu několika let exluzivně rezervovaná Sony, i tak se ale dočkáme krásných 33 šampionátů, ať už to budou ty méně či naopak světově známé. Navíc si zařídíme hned v 35 originálních vozech, jež projedeme na 43 náročných tratích. Tato nabídka se zdá býti skutečně megalomanskou a nebál bych se říci, že podobnou nálož jsme v podobných hrách ještě neviděli. Povětšinou se tvůrci specializují na jedno jediné mistrovství, ale TOCA jich nabídne mnohonásobně více, což by mohlo vyvolávat pochybnosti o jejich kvalitativním zpracováním, ale ani po této stránce se nemusíme bát, na hře totiž pracuje velká nálož na slovo vzatých odborníků a každé ze závodních sérií je věnována taková péče, jakoby se kolem ní točila celá hra. Samozřejmě se některé vozy i tratě budou v jednotlivých šampionátech překrývat, ale to nám přeci nemusí vůbec vadit, TOCA Race Driver 2 když to tak funguje i v reálu. První díl TOCA Race Driver přinesl do závodnických standardů dosud nevídaný prvek, což byl jakýsi příběh na pozadí všeho toho závodění. Jednalo se o špičkový nápad, ovšem jeho provedení trochu pokulhávalo, a to především díky klišovitosti zápletky a nesympatickému hrdinovi Ryanovi McCanovi. Tentokrát se příběhu dočkáme znovu, ale tvůrci jsou si již vědomi minulých chyb, tudíž se můžeme těšit na výrazné zlepšení. V první řadě budeme hrát skutečně za svou osobu a ne za nějakého pofidérního frajírka. Tento fakt bude prezentován především tím, že většinu z připravovaných videosekvencí, které pomáhají vyprávět příběh, budeme sledovat z vlastních očí. Navíc by se již neměly odehrávat v přeci jen k něčemu jinému určenému enginu, nýbrž půjde o zcela renderované animace. Na jejich kvalitu si ještě chvíli počkáme, avšak již teď je jisté, že půjde o takřka hodinový materiál, což už je přeci jen docela pěkná porce. Naneštěstí o příběhu nevíme prakticky nic, akorát to, že půjde o vzestup naprostého nováčka do první ligy tohoto tvrdého sportu. Časem budete bojovat proti 11 stejně naladěným protivníkům o pozici ve výjimečně fiktivním „žraločím“ TOCA Race Driver 2 týmu, o němž ale nic podrobnějšího známo není. V průběhu dlouhé osmileté kariéry půjde o nová auta, slávu a peníze, jen ta láska bude tentokrát dozajista chybět, ovšem to je jen ku prospěchu věci, přeci jen je lepší se věnovat hlavně se závody spojenými záležitostmi.

Všemožné motoristické disciplíny vzali tvůrci skutečně z gruntu a začali hned u té, která jim jde nejlépe, tedy rally. Nedočkáme se sice přímé licence na oficiální mistrovství světa, ale reálné vozy již chybět nebudou. Můžeme se tak těšit na Subaru Imprezza nebo Mitsubishi Lancer. Přestože tratě nebudou odpovídat realitě, najdeme s ní alespoň mnoho styčných bodů, takže například ve Švédsku si zazávodíme na ledě, tak jinde nám zase bude prášit šotolina od kol. Codmeasters dokonce zabudovali spoustu prvků z Colina 2, což je jedině dobře, protože právě tento díl patřil k nejpovedenějším závodním hrám vůbec. Chybět by neměl ani šampionát oldtimerů nebo naopak těch nejnaleštěnějších novinek jako je třebaTOCA Race Driver 2 vůz Jamese Bonda – Jaguar XGR, které proženete po městských okruzích Chicaga nebo Adelaide. A stranou nezůstanou ani formule, i když ne ve své vrcholné variantě. Zatím je známa pouze přítomnost Ford varianty, ale kdoví, třeba se dočkáme i dalších. Zajímavě zní i mistrovství landroverů, jeepů a pick-upů. Vrcholem kariéry pak budou tři i ve skutečnosti ostře sledované série, podle nichž se hra dokonce ve zmíněných zemích bude prodávat. V Austrálii je to šampionát V8, v Německu série DTM a konečně v Angili se jedná o samotnou TOCU, jejíž název hra ponese ve všech zemích kromě zmíněných prvních dvou. A především tato tři mistrovství budou zpracována do puntíku přesně, a to nejen co se týče aktuálních tratí či přesně zvládnutých vozů, ale také změny pravidel spojených s kvalifikací nebo zastávkami v boxech. Tyto šampionáty budou mít i další výhody, každý je bude moci rozjet jako samostatnou hru a nejen jako součást kariéry. I v takovém případě se mu dostane naprostého komfortu a autentičnosti.

Velký důraz bude kladen na realistickou fyziku, jež v minulémTOCA Race Driver 2 díle trochu pokulhávala a stála v cestě takřka absolutnímu úspěchu. Proto se ji autoři rozhodli překopat od základů a ne jen kosmeticky vylepšovat, za což jim patří vřelý dík. 35 přístupných vozidel (neoficiálně se šeptá i o několika bonusových a raritních kouscích) se bude chovat podle skutečných předloh a každé z nich bude disponovat přednostmi i zápory a ovladatelnost všech by měla být poplatná dlouho studovanému jízdnímu modelu. Stejně jako v novém Colinovi bude brán ohled na zpracování všech čtyř kol, která se budou realisticky pohybovat po nejrůznějších nerovnostech. Oproti jakýmsi osám, jež známe z předchůdců a vůbec většiny současné produkce je to skvělé vylepšení, s nímž je požitek z jízdy mnohem lepší. Chybět nebude ani propracovaný model poškození. Při malých srážkách přijdete jen o postranní zrcátka, u větších karambolů můžete přijít o kolo, čímž pádem ztratíte mnoho času a budete rádi, že dojedete do boxů. S nárazem do zdi většinou přichází definitivní konec. Jak vidno, poškození by se mělo projevovat jak vizuálně, tak i změnou vlastností vozů.

Na tratích se bude prohánět klidně i přes dvacet vozů,TOCA Race Driver 2 tudíž musí zákonitě docházet ke srážkám, které by měly být stejně jako všechno ve hře velkolepé. Mnohdy se například na startu vyřadí hned třetina vozů a vy budete mít problémy, abyste se takovému masovému karambolu vyhnuli. Oponenti si zopakovali autoškolu a představí se tak ve vrcholné formě, kdy budou umět využívat všech možných vychytávek, jež by jim jen trochu mohly dopomoci k úspěchu. Dokáží využívat aerodynamického stínu za vozem oponenta a předjíždět s mnohem větší efektivností. Něco podobného si oblíbí jistě i hráči, jelikož to bude opravdu fungovat. V jednotlivých závodech by mělo být možné navolit umělou inteligenci počítačem řízených protivníků, ale v průběhu kariéry se tato přizpůsobí vašemu umu, aby nedocházelo ke zbytečným frustrujícím momentům. Ale nečekejte žádnou procházku růžovým sadem – AI bude pořád slušnou výzvou. Jedenáct hlavních hráčových „nepřátel“ bude mít svou pozici i v příběhu a dokonce je pro ně připravován vlastní jezdecký styl, což zní hodně zajímavě.

Krátká doba vývoje se projeví především na grafickémTOCA Race Driver 2 zpracování, jež se od minulého dílu příliš nezměnilo a odlišnosti poznáte až na druhý pohled. Půjde především o detailnější vozy a okolí tratě, ovšem vše jen v kosmetických porcích. To však v žádném případě neznamená, že hra bude vypadat nějak ošklivě, pořád půjde o solidní nadprůměr, jen se nebude moci rovnat třeba takovému Colin McRae Rally 4, což je ale také způsobeno tím, že v něm není třeba modelovat dvě desítky vozů zároveň, ale prim hraje jediné auto. Potěší propracovaná hra více hráčů, v níž se bude moci utkat až dvanáct protivníků zároveň a rozdat si to ve všech šampionátech na všechny možné způsoby.

Dohromady to celé vypadá více než zajímavě a vezmeme-li v potaz, že budou vylepšeny zápory minulého dílu, máme se rozhodně na co těšit, protože již ten byl skutečně zábavný. V pokračování se nám navíc dostane obrovské porce zcela odlišných šampionátů, jež by jiné firmy rozporcovaly do mnoha a mnoha pokračování. Je tak s podivem, že se k takovému kroku Codemasters neodhodlali, my jim za to můžeme Toca Race Driver 2 být jedině vděční, jelikož pokud se vše povede podle představ, čekají nás závodnické orgie, které určitě vydrží až do vydání dalšího dílu.

První dojmy:
Včera spatřila světlo světa demoverze, která jen potvrzuje slova v preview. K vyzkoušení se nám nabízí hnedle trojice šampionátů. DTM je reprezentováno vozem AMG Mercedes CLK a proslulou tratí Hockenheim, jíž jako jedinou mohu posoudit a musím říci, že jde o skvělé převedení do reality a hráči si na ní budou připadat jako skuteční jezdci na tomto okruhu. Vzhledem k tomu, že je do virtuální podoby tato trať převedena skvěle, dá se očekávat, že i další budou podobně povedené. V australském šampionátu V8 si zajezdíme na úzkém okruhu Phillip Island, kde proženeme vůz Holden Commodore. No a jakousi třešničkou na dortu jsou závody veteránů - Vintage Classic. V těch si vyzkoušíme někdejší kvality elegantního Jaguaru typu E na trati v Brands Hatch. Musím zodpovědně prohlásit, že všechny tři přístupné série se od sebe liší a především na poslední jmenovanou si budete chvilku zvykat, Toca Race Driver 2 což je jedině dobře. Jízdní model se od minula poměrně změnil, a to naštěstí k lepšímu. Auta je radost řídit, přitom máme skutečně pocit, že jen malou chybkou můžeme vše pokazit. Na startu můžete přílišným protáčením hodně ztratit, jelikož soupeři jsou v závislosti na zvolené obtížnosti vskutku agresivní a nedarují vám ani metr trati. Naopak si hájí vlastní pozici a drsně dotírají na tu vaši. To, že jsou za vámi, je naštěstí zřetelně znázorněno šipkou, která ukazuje, kde se soupeř nachází a vy mu tak i se slabším vozem můžete bránit v předjetí. Nechybí ani karamboly a co je potěšitelné – neděláte je jen vy, i když ve stěně budete zpočátku možná častěji, než byste si přáli. Konkurence bourá a dělá i jiné chybky, například se nevejdou do zatáčky a ztratí tak několik míst, což vám nejen pomůže, ale hlavně to vypadá maximálně realisticky. Za zmínku stojí i fyzikální engine. Při větší bouračce svoje auto můžete jednoduše odstavit, protože bez předních kol dál prostě nepojede. Menší šrámy se projevují jen vizuálně, při jízdě moc nevadí, ale pokud ťuknete trochu víc a ještě se rozjedete, budete se muset smířit se sníženou výkonností. Grafika je moc pěkná, přestože od minula nedoznala zase tak významných změn. Vozy jsou skvěle vymodelovány a trať se pod náporem světla realisticky leskne. Jejich okolí je příjemně bohaté. Pokud jde o zvuky, ani zde si není nač stěžovat. Trochu však zamrzí absentující pohled přímo z kokpitu, takže se nedočkáme žádného volantu ani palubní desky. Je to škoda, ale pokud by v plné verzi vadilo jen toto, byl by to jen malý důvod ke smutku. Já osobně se na obří porci všech možných sérií hodně těším a demo velký potenciál jedině potvrdilo.

Index očekávání: 9/10

Autor:


Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

První dojmy: Spider-Man má našlápnuto stát se nejlepší komiksovou hrou

Spider-Man (PS4)

Po filmovém světě bere komiksové vydavatelství Marvel útokem i ten herní. Vyzkoušeli jsme si první dvě hodiny...

OBRAZEM: Vyzkoušeli jsme první tři hodiny sci-fi adventury State of Mind

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku...

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku State of Mind. My jsme si mohli vyzkoušet...

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...



Najdete na iDNES.cz