Tokyo Game Show 2002

  • 2
Nedávno skončil další díl jedné prestižní kapitoly nesoucí název Tokyo Game Show. Tato výstava se s železnou pravidelností pořádá v dalekém Japonsku a je jakousi obdobou londýnské ECTS. Takže, co tu bylo tentokráte k vidění a hlavně ke hraní? Zkuste kliknout a třeba budete o něco málo chytřejší.
Tokyo Game Show 2002

Ačkoliv se v případě Tokyo Game Show (dále jen TGS) jedná o známou akci s bohatou prezentací videoherních firem převážně východní provenience, výstava v zemi rytířů Bušidó - kde přitom platí "co člověk, to hráč" - pomalu skomírá na úbytě. Z důvodu nedostatku zájmu ze strany vystavovatelů i návštěvníků se muselo letos výrazně zabrzdit a to takovým způsobem, že byla zcela vypuštěna jarní část TGS. Neboť v minulosti se TGS konalo na jaře i na podzim téhož roku. Letos se tak hráči dočkali pouze podzimní varianty, kterou sice znovu navštívilo hodně přes sto tisíc lidí (přesný údaj o málo převýšil číslo 134.000), nicméně při přímém porovnání s historií je vidět určitá stagnace (rok 1998 přilákal přes 150.000 lidí, rok 1999 pak 160.000 zvědavých návštěvníků). Organizátorem TGS 2002 byla CESA (Computer Entertainment Supplier’s Association) spolu s Nikkei Business Publications, Inc. - vše bylo ještě navíc zaštítěné podporou Ministerstva národního hospodářství (Ministry of Economy). Akce proběhla ve dnech 20. - 22. září, přičemž od 21.září bylo TGS 2002 přístupné veřejnosti, lístek vyšel na 1.200 jenů (500 jenů bylo pro důchodce a tělesně postižené). A stejně jako dříve se výstava konala v Chibě v Nippon Convention Center (Makuhari Messe).

Dalo by se říci, že letošní akce byla v kontextu let minulých o něco menší, což však nebyl případ Segy, která škudlila s prostorem stejně jako v minulosti. A tak se největší pecky od tohoto videoherního giganta soustředily do několik málo promítacích koutů, před kterými se pak tvořily velké zástupy dychtivých hráčů (takhle jste si mohli třebas dvě hodiny o nějakém hraní nechat jenom zdát!). Na pořadu dne byl další díl Super Monkey Ball (GC), nelítostná arkáda s mechy ve Virtual On Marz (PS2) či Sonic Advance 2. Možná i proto, že se ona citovaná akce s automatovými kořeny ve Virtual On Marz s dualshockem neovládala zrovna luxusně, chystá Sega pro její release (jaro 2003) vydat speciální ovladač Twin Stick. V případě nově příchozího Sonic Advance 2 (pro GBA) firma představí novou postavu nazvanou Cream the Rabbit, což má být snadno ovladatelný charakter určený do rukou úplným začátečníkům. Asi nemusím připomínat kompatibilitu se Sonic Adventure 2 (GC) a dále multiplayer až pro čtyři hráče. Nevím proč, ale ušaté stvoření ze screenshotů mi tak trochu připomíná Klonou!

Sonic Advance 2 Sonic Advance 2 Sonic Advance 2

U Sony se největší pozornosti zase těšila 3D plošinovka Ratchet&Clank a cel-shadované RPG Dark Chronicle. Potěšující zprávou pro Japonce může být vypuštění PS2 Broadband Navigatoru Ver. 2.0, který se skrze USB port dočká podpory digitální kamery CyberShot (přirozeně od Sony), a dalších features, mezi něž patří možnost udělat si z vašeho PS2 harddisku Jukebox s vítanou podporou MiniDisku znamenající prostě tolik, že si na pevný disk lze přetahovat data z uvedeného média. Sony zkrátka tlačí své produkty na všech frontách! Naposledy tu je tzv. Movie Channel umožňující download různých filmečků, pochopitelně znovu na uvedený harddisk!

Kdo se doslova probojoval do stánku Square, mohl na vlastní kůži zakusit hratelné verze RPG projektů Unlimited Saga a Final Fantasy Tactics Advance, stejně jako nový projekt s Chocoby v hlavní roli jménem Chocobo Land (GBA), který představuje deskovou alternativu ne nepodobnou titulu Dice de Chocobo z 32-bitů. Nicméně v případě Unlimited SaGa se navzdory velmi zajímavému grafickému ztvárnění objevila spousta pochybovačných hlasů - že by další krok série SaGa směrem do trvalého zapomnění této kdysi tak proslulé řady?

Naproti tomu Capcom ničím moc nepřekvapil a představil toliko updatovaná dema svých produktů. Největší zájem byl o Devil May Cry 2, který vypadá opravdu fantasticky a jenž se objeví v Japonsku na trhu 31.ledna 2003 - takže od tohoto data se odpíchněte pro výpočet, kdy že si by se tahle akční pecka mohla dostat do PALu. Určitou inovací bylo posunutí série Onimusha do vod SRPG, pročež nový titul Onimusha Tactics vstupuje do GBA teritoria ještě před hodně očekávanými Final Fantasy Tactics Advance - jsem zvědav, nakolik tu bude úspěšný!

Onimusha Tactics Onimusha Tactics Onimusha Tactics

U Konami nepřekvapila tlačenice u chystaného Metal Gear Solid 2: Substance a Silent Hill 3, jenž se bude odehrávat ve dvou paralelních dimenzích - Normal World a Inner World, mezi nimiž se bude pohybovat hlavní hrdinka zdejšího story jménem Heather. V normálním světě se žije, ale vnitřní svět představuje hrozivou noční můru, v níž je spousta obludných monster a v tomto kontextu tvůrci hovoří o speciálním prvku nazvaném "noise effect" používaném ve filmu, také označovaném jako "film noise".
Velkým překvapením však bylo prohlášení firmy, že MGS2: Substance nebude ve verzi pro Xbox vydán v Japonsku. Konami svůj krok odůvodnili tak, že teprve až základna této konzole od Microsoftu dosáhne v zemi vycházejícího slunce jisté akceptovatelné úrovně, mohou začít publikovat své tituly v tomto regionu. Takže to evidentně nebude jenom problém MGS2: Substance, ale i všech dalších Konami produktů, se kterými se nicméně vlastníci Xboxu v Americe a Evropě potkají normálně na trhu.

Silent Hill 3 Silent Hill 3
Silent Hill 3 Silent Hill 3

Tecmo pak přišlo se zajímavou iniciativou, kdy si předobjednatelé jejich plážového volejbalu Dead or Alive Xtreme Beach Volleyball přijdou na speciální Dead or Alive Photo album, v němž se Japončíci (na něž je ostatně tato nabídka cílená) nadějí kupy obrázků všech hlavních charakterů hry v plavkách. Asi nemusím připomínat, že hlavní postavy se rekrutují z řad něžného pohlaví. Xtreme Beach Volleyball se sice chystá 5.prosince na Xboxový trh (Japonsko), nicméně všechny zainteresované poněkud překvapilo, že na TGS se tato hra neprezentovala v hratelné podobě. Půjde tedy tak trochu o koupi zajíce v pytli. I když…
Ještě je potřeba zmínit, že již dříve ohlášený čtvrtý díl série Dead or Alive má svůj oficiální název - Dead or Alive Code: Cronus.

Microsoft prezentoval akční záležitost Panzer Dragoon Orta, 4D plošinovku Blinx a zejména Xbox Live s uvedením data spuštění programu v jednotlivých koutech světa, o čemž se více dozvíte v závěru tohoto článku! Jinak na Xbox Live můžu plynule navázat prohlášením ze strany UbiSoftu, jejichž potenciální blockbuster Splinter Cell má být kompatibilní s touhle službou, skrze kterou bude možné stáhnout si nové úrovně a featurky do hry. Nicméně Splinter Cell nemá podporu online módu.

Dále tu máme Namco a jejich RPG Tales of Destiny 2 a hlavně Enix a Star Ocean: Till the End of Time, který si podle mnoha ohlasů dělá čáku na nejlepší konzolové RPG současnosti. V případě Star Ocean distributoři sáhli po japonské zpěvačce jménem Misia, která zde nazpívá ústřední song "Kiss in the Sky" (CD s tímto singlem by už mělo být v Japonsku k dostání), u Tales of Destiny 2 od Namca zase ústřední melodii hlasově doprovodí Mai Kurai – song nese jméno "Key to my Heart". U Namca ještě na chvíli zůstaneme, anžto chystá pro Xbox alternativu k Dead to Rights (kterému se však pohříchu nepodařilo splnit očekávání do něj vložená) pod názvem Breakdown, kde budete namísto zbraní používat v soubojích ruce. V létě příštího roku, kdy je japonský release, budeme rozhodně chytřejší.

Breakdown Breakdown

Na herní scéně se také objevuje tajwanská firma Wind Thunder, která se oficiálně stává third party pro Sony a jejich konzoli PS2. Jejich prvním produktem pro uvedenou platformu bude MMORPG Oriental Fantasy Online (japonský release je stanoven na konec roku 2003), mezi dalšími hrami jsou pro změnu znovu RPG Heroine Anthem a Oriental Fantasy (v offline verzi)! Je vidět, že jméno Fantasy v názvu táhne...

Dual Shock 2 v kombinaci s klávesnicí

Byla toho ještě kupa, tuny nových informací, ale i připomenutí a oživení věcí starších, resp. již dříve prezentovaných, kam patří kupř. Armored Core 3 od From Software, nabízející válku mechů v klasické third person perspektivě i v pohledu z vlastních očí. 200 druhů nových součástek pro upravování a upgrade vašeho robota, také lze měnit barvu a texturu vašeho stroje, no nekupte to. Vedle toho zmíním alespoň jednu opravdu horkou zprávu, jde o další přírůstek do rodiny hardwaru – chystá se zbrusu nový Dual Shock 2 Keyboard pro PS2 od fy Sammy (tato společnost mj. chystá oživit kultovní Kurosawův film, anžto plánují akční PS2 adventuru Seven Samurai, na níž se má jako producent spolupodílet i jeden z Kurosawových synů - Hisao), kterýžto kombinuje prvky z uvedeného ovladače a klávesnice v jeden celek, ideální kompromis pro online hraní. Připojuje se to samozřejmě skrze USB port a v Japonsku se to má objevit na trhu 21.listopadu v ceně 3.980 jenů. Podobný kus (ale v mnohem větší provedení) už má na svědomí Logitech, který navíc připravuje bezdrátovou PS2 klávesnici a to již pro předvánoční trh (pořád je řeč o Japonsku, jak také jinak).
Tohle je však definitivně poslední informace ze skončivšího Tokyo Game Show 2002, návštěvníci a manažeři firem se dávno rozešli a já jdu spát. Zase někdy příště.

Tokyo Game Show 2002