Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tom Clancy's Ghost Recon 2

  12:00aktualizováno  2. září 11:28
Hry podle Toma Clancyho dosahují velice slušné úrovně a u Ghost Recon tomu bylo nejinak. Druhý díl přichází s mnoha změnami, interesantní zápletkou a především s dynamickými misemi. Určitě bude stát za to!

Ghost Recon 2 Tom Clancy je přes působnost v jiné než herní branži, velice známým i mezi takřka všemi pařany. Těžko bychom totiž hledali někoho, kdo by ještě nehrál žádný titul se značkou Tom Clancy’s v názvu. Ta nejenže je víceméně zárukou kvality, ale znamená také skutečnost, že si jí oplývající titul bere za vzor jeden z notně tlustých Clancyho románů, jež není problém koupit ani u nás. V poslední době zaujal především Splinter Cell a jeho pokračování Pandorra Tomorrow, ale slušné publikum si našel i Ghost Recon, k němuž vyšlo několik datadisků, avšak o pravém pokračování netušil nikdo nic. Až těsně před letošní výstavou E3 se fanoušci dočkali. UbiSoft přiklepl studiu RedStorm pěkný rozpočet a více než zajímavý druhý díl je tak již na cestě a my se na něj detailně podíváme ještě než zakotví na našich harddiscích.

Tom Clancy a hry

Spisovatel Tom Clancy je rozhodně průkopníkem ve všech oblastech a nejinak je tomu i v té počítačovoherní. Stal se podílníkem studia Red Storm Entertainment, které časem odkoupil UbiSoft a přes počáteční nesmělé pokusy vyprodukovali hned jednu z nejhodnotnějších taktických akcí Rainbow Six, která se dočkala ještě dvou povedených pokračování a velkého množství datadisků. Vedle licencí Clancyho románů firma tvořila i jiné tituly a nutno říci, že se jí dařilo. Dalším projektem, na němž se Tom podílel v roli konzultanta, byl právě Ghost Recon se dvěma datadisky. Jak už jsme řekli, Red Storm odkoupili Francouzi a dlouho vypadalo, že je s touto firmou víceméně konec a přežije jen Calncyho jméno, jelikož na další a zřejmě nejpovedenější hře začala pracovat montrealská pobočka UbiSoftu. Konkrétně šlo o špionážní Splinter Cell a pokračování Pandora Tomorrow, které patří k nejopěvovanějším hrám současnosti. RedStorm se však vrací s pokračováním Ghost Reconu a již to nevypadá tak, že by se jeho brány měly zavřít. Doufejme, že Tom Clancy zaštítí ještě velké množství her, ať už je vytvoří kdokoliv.

V současné době reprezentuje zlo vedle četných teroristických skupin i diktátorským režimem trpící Severní Korea a přesně tu si tvůrci vybrali jako hlavního činitele problémů ve světě blízké budoucnosti. Korea na tom podle nich bude ještěGhost Recon 2 hůře než kdy dříve, a jako takové jí a jejím vůdcům nezbude nic jiného, než započít válečný konflikt s Čínou, která, ovlivněna západními směry, na ni předtím uvalila ještě embargo. Oslabená Korea by však jen stěží mohla nejlidnatější zemi světa jakkoliv konkurovat, a proto jedině uvítá pomoc jisté ruské organizace, která oplývá na první pohled neomezenými prostředky, za něž dokáže obstarat prakticky všechny možné zbraně. Čína zatím vznikající konflikt nehodlá brát vážně a nechce narušit dřívější stabilitu oblasti. Nejen kvůli tomu se ke slovu dostávají do jisté míry vybájené jednotky Ghost Recon, které jsou nasazovány v podobně složitých a neprůhledných situacích.

Co se týče počtu misí, již nyní můžeme s přehledem prohlásit, že jich nebude méně jak patnáct, přičemž ty nejkratší z nich budou vyžadovat zhruba hodinové snažení, nejdelší pak několikanásobek

Za zmínku ještě stojí, že kromě „duchů“ byly do oblasti poslány ještě jiné speciální jednotky, především pak dobře známí SAS, s nimiž byste měli v průběhu hry nejednou kooperovat, což notně přispěje k zajímavosti a eliminaci stereotypu. Co se týče počtu misí, již nyní můžeme s přehledem prohlásit, že jich nebude méně jak patnáct, přičemž ty nejkratší z nich budou vyžadovat zhrubaGhost Recon 2 hodinové snažení, nejdelší pak několikanásobek. Je tak víceméně jasné, že se o přehnanou krátkost nemusíme vůbec bát. Navíc by operace neměly být již tak zcela lineární, striktní a také naskriptované, ale dočkáme se mnohem větší volnosti, k níž otevřená architektura hry přímo vybízí. Velkou změnou by pak měla být slušná dynamičnost úkolů, které na počátku úrovní budou vypadat veskrze jinak, než na konci, jelikož ve většině případů dojde k nějakým těm komplikacím. Takovýto přístup jedině kvitujeme, zvláště pokud je chystán s takovou precizností a touhou po neustálé živosti a uvěřitelnosti světa, v němž se bude pořád něco dít. Tvůrci prezentovali první misi, která se odehrává na letišti, a hráči, jakožto příslušníci Ghostů, vypomáhají právě britským SAS, jež mají za úkol vyčistit letištní plochu pro přílet zásobovacích letounů. Jenže specialisty začnou ohrožovat snipeři z radarové věže a je jen na vás, abyste se s nimi vypořádali. Avšak při cestě za nimi vám pod nohama začnou vybuchovat nepříjemné miny.

Jako obvykle povedeme malý tým specialistů proti obrovské přesile. Tentokrát našichGhost Recon 2 podřízených bude dokonce ještě méně, než minule. Namísto vedení dvou nebo tří týmů, dostaneme jen jeden jediný o velikosti čtyř mužů včetně nás. Autoři tento krok ospravedlňují tím, že chtějí, aby hráč byl tam, kde je akce, a neprošel dobře nadesignovaným levelem jako nůž máslem bez toho, aniž by potkal vypjaté momenty, nebo aby naopak nenarazil na přehnané množství oponentů. Designeři by tak měli mít mnohem větší přehled, kde se hráč bude nacházet a co se zrovna poděje. Snad to bude dobře odladěno, jelikož bychom byli neradi, kdyby se z Ghost Recon 2 stala obyčejná akce, jen s malými prvky taktiky. O ni se totiž z velké části staraly další týmy, s nimiž bylo třeba kooperovat. Na druhou stranu s nimi bylo spojeno množství chyb, tudíž musíme věřit, že se s tím autoři vypořádají k všeobecné spokojenosti.

Ačkoliv nebude možné tým nějak výrazně rozdělit, dočkáme se spousty příkazů, jimiž budeme poroučet vlastním svěřencům. Jejich zadávání by ani v nejmenším nemělo narušit dynamiku hry, ba právě naopak, půjde o svižný systémGhost Recon 2 vytvořený za pomoci přehledných menu. Nemělo by tak být problémem obklíčit nepřítele, aby si toho nevšiml nebo poslat někoho z týmu za účelem vysondování jeho stanoviště. Můžete jim rovněž přikázat eskortování určitých osob nebo cílů, čímž o ně sice přijdete, ale dílčí cíle mise budou v bezpečí velína. Přestože bude mnohdy třeba poroučet, nemusíme se bát, že by šlo o naprosto triviální rozkazy, jelikož jednotka bude mít i svou vlastní, podle všeho propracovanou, inteligenci, za jejíž pomoci zvládne elementární prvky taktiky sama o sobě. Chytře se budou chovat i nepřátelé a půjde údajně o revoluci, která by měla fungovat bez pomoci skriptů. Panáci se naučí využívat terénu do posledního keře či stromu a navíc kooperují jedna báseň. Ostatně dobrá AI je jednou z esenciálních podmínek úspěchu, a proto je jí věnována opravdová péče, jak je to ostatně u ubisoftích her dnes již zvykem.

Ghost Recon

První díl Ghost Recon vyšel ke konci roku 2001, ale přes své kvality, které byly trochu nedoceněny, se nedočkal většího úspěchu, jaký se od něj, jakožto nevlastního bratříčka Rainbow Six čekal. Ale přesto si své obdivovatele našel a tito u něj povětšinou vydrželi až do dneška, jelikož především v multiplayerovém partu má hra pořád co nabídnout. Utkat se může až 36 hráčů v několika módech, z nichž možná tím nejzajímavějším je kooperativní, v němž můžete projít souvislým tažením s několika parťáky po boku. Multiplayer nabídl i množství rozličných voleb a díky tomu se jen tak neokouká. Příběh vychází z románů Toma Clancyho a dosahuje solidní hloubky a hlavně uvěřitelnosti, což je pro tohoto autora, jenž si pohrává s osudem lidstva v blízké budoucnosti, zcela typické. V Rusku se k moci dostávají ultranacionalisté a chtějí si podrobit menší i větší státečky, v nichž nemá vláda tak pevnou ruku. To se ale samozřejmě nelíbí NATO a válka tak může začít. Američané posílají do oblasti utajovanou jednotku Ghost Recon, která si ví rady v politických i válečných machinacích. Původní hru obohatily ještě dva datadisky Desert Siege a Island Thunder přidávající další konflikty

Výběr z charakterů bude tentokrát úzce vymezen na pouhých sedm kusů, z nichž každýGhost Recon 2 se může pyšnit propracovanou historií a specializací. Na mise si vyberete pouze tři, a to podle toho, jaké povolání má zrovna přijít k užitku. Kupříkladu Derek Parker je granátníkem skupiny, úlohu ostrostřelce na sebe vezme Alicia Diaz a pořádnou kulometnou podporu zajistí Joe Salvatore se svým kvérem M249. Každý z Ghostů bude spoléhat na odlišnou výbavu, avšak vy zřejmě strávíte nejvíce času se zbraní XM8, která má modulární strukturu a rozličné možnosti střelby. Vychází z dobře známého modelu OICW a v budoucnu by měla reálně nahradit přesluhující pušky americké výbavy.

Každý z Ghostů bude spoléhat na odlišnou výbavu, avšak vy zřejmě strávíte nejvíce času se zbraní XM8, která má modulární strukturu a rozličné možnosti střelby.

Našemu vojákovi bychom se měli dívat přes rameno s možností přepnutí do pohledu z první osoby, ale z této perspektivy neuvidíme mnohé nové prvky. Preferované vidění nás totiž mnohem více vtáhne do víru války, jelikož uvidíme projevy výbuchů či střelby přímo na postavě, navíc se budeme moci podívat i na to, kterak rozdává rozkazy. Ale třeba v takovém multiplayeru je již nyní počítáno s výraznýmiGhost Recon 2 preferencemi FPS pohledu, tudíž se nemusíme bát jeho osekání, ale bude plně podporován v podobě, v jaké ho známe dodnes. Z ukázek je jasné, že pohyby postav budou na té nejvyšší možné úrovni. Za jejich motion capture vzor totiž figurovaly skutečné speciální jednotky v plné polní, takže se můžeme těšit na opravdu realistické animace i modely vojáků. V dnešní době by se již tříáčková hra jen těžko obešla bez pořádného fyzikálního enginu. Ghost Recon 2 se takové potupy naštěstí nedočká, jelikož jeho fyziku obstará populární Havoc engine s pěknými rag-doll efekty i oku lahodícími výbuchy. Bořit by se měly i budovy! Prostředí sází především na rozsáhlé venkovní areály, které budou do puntíku propracované, ale podívat bychom se měli i do interiérů, přičemž zde budeme muset kompletně změnit taktiku boje.

Tak a jsme u konce. Ghost Recon 2 nevypadá vůbec špatně a pokud se vše slibované povede, jak autoři zamýšleli, mohli bychom se ještě tento rok dočkat velice povedené akce a také důstojného nástupce často nedoceněného předchůdce. Navíc musíme prohlásit, že pokračování nebude jen pouhým datadiskem s balamutící číslovkou v názvu, nýbrž plnohodnotným druhým dílem s mnoha změnami a vylepšeními. Na vývoji si dávají v Red Storm opravdu záležet, jelikož první info vypustili až někdy po dvou letech usilovné tvorby. Největšími přednostmi dozajista budou dynamické a rozlehlé mise, práce s týmem, vynikající prezentace, ale také multiplayer, na který nemůžeme zapomenout, protože se chystá hned několik nových módů a nátura projektu k bitvám více hráčů přímo vybízí.

Index očekávání: 8,5/10
Autor:


Témata: Máslo, nůž, Ubisoft

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

OBRAZEM: Vyzkoušeli jsme první tři hodiny sci-fi adventury State of Mind

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku...

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku State of Mind. My jsme si mohli vyzkoušet...

Zachrání střílečka Control klesající reputaci autorů Maxe Payna?

Control

Během tiskové konference Sony byla oznámena tajemná hra Control od autorů legendárního Maxe Payna. První trailer však...

Ulov si monstrum a zkus to přežít. První dojmy z Hunt: Showdown

Hunt: Showdown

Přežil jsi, abys zemřel příště. Lovec je ve světě Hunt: Showdown odpočitatelná položka a zároveň to nejdůležitější, co...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz