Tom Clancy´s Rainbow Six: Vegas - PC verze

12:01
Teroristé všech zemí, třeste se!!! Duhová šestka je zpátky v zatím nejlepším dílu série zasazeném tentokrát do města hříchů.
90

Rainbow Six: Vegas

Výrobce: UbiSoft

RainbowSixVegas Tom Clancy je chlapík nadmíru vynalézavý. Kromě toho, že píše výborné romány, které jsou svým unikátním pojetím známy po celém světě, ještě si přivydělává prodáváním licencí na svoje bestsellery. Společnost Ubisoft je zase známá tím, že tyto licence kupuje a naše vytříbené chuťové pohárky tak mohou zajásat nad takovýma peckama, jako je série Splinter Cell, Ghost Recon či v neposlední řadě také Rainbow Six. Řada „Duhové šestky“ už zažila pády (především Lockdown se moc nepovedl) i strmé stoupání (třetí díl je dosud považován za jeden z nejlepších), ale vždy si tak nějak udržela zájem publika jednalo se o jedny z nejlepších 1ps taktických akcí na trhu. Po lehce neúspěšénm Lockdownu si ale vývojáři uvědomili, že takhle to dál nepůjde (kéž by si to někdy uvědomili i chlapíci z EA) a začali kutit další díl, který měl být po všech stránkách přelomový. A co víc, zasazený do nezvyklého a zbrusu nového prostředí. Do města hříchů zvaného Las Vegas. Pojďme se tedy nyní podívat, jesli byly dodrženy všechny sliby a jesli návštěva v Rainbow Six: Vegas (dále jen RSV) bude skutečně stát za to.

RainbowSixVegas Jak už je z názvu zřejmé, příběh vás zavede do nikdy nespícího a neony prozářeného Las Vegas, kde je však nyní plamenů až moc. Mezinárodní teroristka Irena Morales si totiž nashromáždila armádu žoldáků, aby uskutečnila svůj dosud největší plán. A nemohla si vybrat lepší místo. Las Vegas ročně navštíví přes 36 milionů lidí, nevinných obětí je tedy dost a dost. Žoldáci obsadili drahá kasína, hotely i ulice. Hodně lidí bylo zastřeleno, jiní, více početní hosté, jsou stále drženi jako rukojmí pod hrozbou popravy. Vy na sebe berete roli Logana Kellera, kapitána vašeho nově sestaveného tříčlenného komanda, které má teroristům řádně zatopit. Zbytek týmu se skládá z Junga Parka, hackera a profesionálního odstřelovače, Michaela Waltera, experta na výbušniny a těžké zbraně a nakonec vašeho operátora ve vrtulníku zastoupeného něžným pohlavím, který vám během misí zprostředkovává live televizní přenosy či požadavky teroristů. Kromě odvrácení teroristické hrozby ale po Ireně půjdete tentokrát i z osobních důvodů. Ještě předtím, než vás nadřízení pošlou do Vegasu, se zúčastníte rutinní mise v Mexiku, která slouží z části i jako tutoriál. Nejste na to sám, s sebou máte dva parťáky, se kterými po setkání v kostele jdete světem. Na konci mise jsou však zajati a teroristé se vám roztečou pod prsty jako ranní potůček. Právě v tuto chvíli jste ale žádán v Las Vegasu, a tak vám nezbývá než nasednout do vrtulníku, sestavit nový tým, setnout zuby a slíbit si, že z toho kamarády dostanete.

Na konci mise jsou však vaše parťáci zajati a teroristé se vám roztečou pod prsty jako ranní potůček

RainbowSixVegas Až do konce hry jsou Ireniny záměry neznámé, ale nezapomíná na vás a někdy vás i buzeruje přes vysílačku "no tak, pojď si pro mně" a občas někoho ve videopřenosu popraví. Podobně napnutá atmosféra vás drží u obrazovky a nepustí dříve, než ji protnou záverečné titulky. Celkem si zařádíte v šesti opravdu rozlehlých misích, které jsou vždy rozděleny na několik částí. Nemusíte mít strach o malý počet, mise jsou skutečně obrovské a pokud budete mapami procházet takticky, s krytím a vykukováním, jedna mise vám zabere klidně i několik hodin. Celkovou dobu odhaduji na 12 až 15 hodin, což je na dnešní poměry slušné číslo. Největší radost mi ale udělala různorodost a detailnost prostředí. Ve Vegasu jsem nikdy nebyl, nemohu tedy posoudit fotorealistické zpracování jednotlivých kasín, ale v každé ze šesti lokací na vás dýchne kus té reality. Všechy budovy, ve kterých se budete pohybovat, jsou obrovské, většinou prosklené (abyste se mohli kochat výhledem), a naplněné až po okraj sály, chodbami, malými pokojíky, výtahy, ozdobami, bary, schodišti atd. Prostě všechno, co v takovém hotelu čekáte. Nejvíce mě ale dostaly obrovské sály plné hracích automatů či Chinatown, kde je tolik blikajících neonů, že si kladete otázku, zda vám neblbne monitor. V takových misích budete většinou hledat rukojmí v podobě důležitého vědce či novináře, a doprovázet ho do vrtulníku či jiného bezpečného místa. Někdy se vám poštěstí zneškodnit bombu či sejmout teroristu vyššího postavení. Samozřejmě několikrát vykouknete i na ulici, kde budete muset napíchnout dodávku či něco vyhodit do vzduchu. Obrovským kusem to přispívá k variabilitě ve hratelnosti a zvyšuje taktické možnosti postupu. Mezi misemi se přesunujete ve vrtulníku a jedině tam také můžete modifikovat zbraně a doplňovat vybavení (pokud nepočítám sbírání zbraní a zásobníků od padlých nepřátel).

RainbowSixVegas Minulý díl s přízviskem Lockdown se pustil na stezku arkády a vyšel tak více vstříc široké veřejnosti, ale na druhou stranu se to nemuselo líbit všem zarytým fandům série. RSV se opět vrací na tenkou čáru mezi arkádou a realistickým simulátorem a ukazuje, že je možné se zavděčit všem. Především se jedná o nový systém krytí, kdy přiběhnete k jakékoli překážce a při držení pravého myšítka jste na ni pevně vázán. Kamera se přepne do 3rd person perspektivy a vy se můžete vyklánět, pohybovat, slepě střílet či dále navádět svůj tým, a přitom stále zůstávát v krytu. Krytí je zde naprosto klíčové, protože narozdíl od předchozích dílů zde nemáte žádný ukazatel zdraví a stačí pár ran, abyste šel k zemi. Na výběr máte dvě obtížnosti, a to normal a realistic. Každý si jistě domyslí, že zatímco v normální obtížnosti přecejen něco vydržíte, při výběru realistické stačí jedna kulka. Obtížnost také platí na počet, chytrost a přesnost nepřátel. Vaši muži toho překvapivě vydrží o něco víc, ale ani oni nejsou nesmrtelní. Pokud některého z nich postřelí, bude se svíjet na zemi a vy máte několik možností. Buď k němu pošlete živého parťáka, nebo si doběhnete sám. Přitom mu stačí jen vpíchnout zázračnou injekci a tým je zase v plné parádě. Problém je ale v tom, že po zranění máte jen určitý čas na to, abyste svého parťáka vzkřísili. Především ve větších přestřelkách je to pak problém, protože nepřátelé nenechávají nic náhodě a nemilosrdně dorážejí, a tak často potřebujete i notnou dávku štěstí.

RainbowSixVegas Ovládání týmu je velice jednoduché a intuitivní. Na pomoc máte dva základní příkazy, a to follow (sledujte mě) a hold (zůstaňte). Jako třetí pomocnou ruku máte akční klávesu, díky které provádíte různé kousky. Kromě toho, že s její pomocí přeskakujete překážky, lezete po žebříku, slaňujete, otevíráte dveře a děláte další důležité věci, tou samou klávesou také příjmete svoje spolubojovníky dělat tyto věci za vás. Pokud tedy ukážete zaměřovačem na dveře, vaše parťáci je půjdou zabezpečit. Ukážete li na "slaňovací háčky" na koncích střechy (vězte, že můžete slaňovat pouze na místech těchto háčků), vaše parťáci ladně přeplachtí okraj střechy a už jen slyšíte tříštící se sklo. Tím nemyslím, že doplachtí zadkem na dole stojící auto, ale že vrazí po nohách do místnosti a tetoristé se budou divit, co že jim to vrtá hlavu. Stejným způsobem také svoje muže posíláte do krytů a tam, kam jednoduše potřebujete. Prostě ukážete zaměřovačem na zem a o nic se nestaráte.

RainbowSixVegas Dalším velice důležitým prvkem je pečlivé plánování a příprava, než vrazíte do místnosti. O to víc, pokud je tam rukojmí a tlupa hladových teroristů. Na takovou situaci vám jistě poslouží minikamerka, kterou vsunete pod dveře, zhodnotíte situaci, pomocí další speciální klávesy označíte prioritu cílů (koho má vaše parta odbouchnout jako prvního a druhého) a postavíte svoje může ke dveřím. Až bude vše hotovo, v levé části obrazovky se vám objeví minimenu třech možností, co lze dále provést. Většinou je to Open and clear (otevřít a vyčistit), dále Open and bang (otevřít a hodit frag granát) a nakonec Open and smoke (otevřít a hodin kouřový granát). Poté, co rozkaz vykřiknete, vaše muži vrazí do místnosti a zaměří se na vámi vybrané prioritní cíle, než pak zneškodní ostatní, o které se můžete postarat také vy. Pokud má místnost několik vchodů, je takticky mnohem výhodnější poslat parťáky k jedním dveřím a vám obsadit druhé. Křížový útok ze dvou stran pak nenechá nepřátelům nejmenší šanci. RainbowSixVegas Pokud se vám nelíbí vcházet jako každý slušný člověk dveřmi, můžete vyzkoušet okna, pokud v dané situaci nějaká najdete. Se svými muži seslaňujete ze střechy, otočíte hlavou dolů, označíte cíle, poté dáte povel k průniku (breach and clear), zhoupnete se a skrz tříštící se sklo vniknete do místnosti. Vypadá to cool a přitom je vše geniálně jednoduché.

Pokud se vám nelíbí vcházet jako každý slušný člověk dveřmi, můžete vyzkoušet okna

Když už jsem zmínil čištění místností, nemohu ponechat náhodě ani AI vašich spolubojovníků a také teroristů. Nemá cenu zde psát dlouhé proslovy, nová generace AI je na velmi vysoké úrovni, až se mi někdy zdálo, že hraju s kamarády po síti. Pokaždé, když vaše muže někam pošlete, najdou si vhodný úkryt, zhodnotí situaci, popřípadě vám podají info a vy se o ně tak nemusíte pořád starat a můžete se zaměřit více na akci. Nepřátelé pak nejsou o nic blbější, aktivně se kryjí, spolupracují, pořvávají na sebe vaše pozice, vzájemně se nekříží a vůbec je hodně znát vývoj směrem vzhůru. Také se mi velice zamlouvalo začlenění zásahových zón na těle. Pokud někoho ztrefíte řekněme do nohy, tak bolestí vykřikne a většinou hodí rybičku do krytu. Pokud v daný moment používáte průbojné náboje, tak jeden zásah do končetiny může znamenat i smrt. RainbowSixVegasAčkoli jsem byl velmi příjemně překvapen, narazil jsem také na několik chybek. Hlavně u dvojitých dveří se mi často stávalo, že mi parťák otevřel "moji část" dveří a já jsem tak zůstal zaterasen v rohu a než jsem se vymotal, bylo vždy po akci, v tom lepším nebo horším případě. Někdy mi také přišlo zábavné, že při větších přestřelkách jeden stojí uprostřed a obdivuje lustr, přičemž ho pak nemilosrdně pošle k zemi vlastní kámoš. Podobné chybky však nejsou časté a spíše pobaví, než naštvou.

S eliminováním nepřátel je pak úzce spjat zbrojní arzenál, a i zde má RSV co nabídnout. Celkem je tu k ozkoušení nad 30 druhů střelných zbraní, od Gloků přes MP5 a brokovnice až po zlatý Kalašnikov. Najdou se i méně známe kousky, o kterých jsem slyšel poprvé v životě, ale o to víc byly zajimavější. Namátkou vyberu třeba ALIGA3 či G36C (něco jako MP5), která se mi osvědčila zdaleka nejvíce. Jak jsem již zmiňoval, můžete také sbírat zbraně po padlých nepřátelích, takže se nebojte, že byste si nevyzkoušeli všechno. RSV se však reality drží, a tak můžete u sebe najednout mít pouze dvě velké zbraně, pistoli a dva druhy granátů. Všechny zbraně jsou precizně zpracované a přitom modifikovatelné. RainbowSixVegasVyjma pistolí můžete na každou zbraň namontovat několik druhů zaměřovačů (optické, sniper), dále laserový zaměřovač pro přesnější míření a třeba tlumič. Trochu paradoxní mi přišlo, že při používání tlumiče se nejen ztiší štěkot zbraně, ale kromě absence šlehajicích plamenů z hlavně, které mnohdy znemožní dobrý výhled, se také zmenší zpětný ráz. Nevim, jak je tomu v reálu, ale podle mě nemá tlumič naprosto žádný vliv na zpětný ráz zbraně. V tomto případě vám tedy Kalašnikov při delším držení spouště v rukou netancuje sambu, ale alespoň ten valčík. Tlumič se ale hodí spíše pro boj nablízko, protože výrazně snižuje přesnost.

Kromě zbraní je vám k službám i jiné vybavení. Na helmě máte přimontované brýle pro noční a termo vidění. Po kapsách se vám pak válí tři klasické druhy granátů (frag, kouřové a oslepující), pak také jeden druh granátu speciálního, který vyprodukuje po výbuchu ohnivé peklo. Nesmí chybět nálož pro odpálení dveří, C4 pro větší oříšky v podobě kovových vrat a pak také náčiní pro slaňování. Tvůrci zkrátka popustili uzdu a nacpali toho do hry co nejvíce, což je jen a jen dobře.

RainbowSixVegas Je čas se zmínit o jedné z nejsilnějších stránek hry, a tím je technické zpracování. RSV přináší na PC jako první krásu Unreal 3.0 enginu a já nemám slov, kterými bych vyjádřil obdiv této technologii. Můžete se těšit na všechny myslitelné i nemyslitelné efekty v podobě HDR, poslední generaci shaderů, post-process efekty, detailní mapování obličejů, efekt očního přizpůsobení, odlesky všeho druhu atd. Už jen takový pohled z vrtulníku na noční Las Vegas stojí za všechny prachy. Pokud jste si v SC Double Agent mysleli, že Šanghaj vypadá pěkně, tak tady propálíte očima monitor. Přestřelky jsou tak díky tomu opravdu megalománské, mají náboj a adrenalin leze ušima. Sklo se tříští, drolí se kusy zdí, omítka dlouho nevydrží, teroristé křičí a pobíhají a vy se jen krčíte za květináčem a víte, že z toho ve zdraví nevyváznete. Ostatně slov je málo, podívejte se na okolní obrázky a pochopíte. Nesmím však opomenout, že po vás hra vyžaduje shadery 3.0 a pokud je vaše karta nezvládá, tak hru prostě nespustíte. Tabulku všech podporovaných grafických karet hledejte někde kolem. Ale i ti, kdo potřebnou grafickou kartou oplývají nemají zdaleka vyhráno. RSV je totiž hodně náročná hra, a tak budete potřebovat mašinu, co se vznáší na zemí, pokud byste si chtěli užít město hříchů v plné parádě.

RainbowSixVegas Ruku v ruce s grafickým zpracováním jdou animace, a i tady se najde stěží co vytknout. Všechny pohyby byly nasnímány s pomocí technologie Motion Capture za dohledu Hollywoodského animačního experta a tak všechno vypadá naprosto plynule a realisticky. Konečně se mi také splnil sen, kdy je ragdoll efekt zahrnut, ale při přestřelkách si nepřipadáte, že byste stříleli do hadrových panenek. Po zásahu nepřítel upustí zbraň, vydá nesrozumitelný sténot a pomalu se odporoučí k zemi. Přitom se mi ani jednou nestalo, aby zůstal v poloze noha v obličeji či něco na ten způsob. Jako by měl v kloubech svoje limity, které mu nedovolí ohnout končetinu v divném směru, a tak všechna úmrtí vypadají přirozeně. Občas sice animace pozlobí, například když se rychle schováte do krytu, hlava se často nestihne otočit a tak vám pomalu jede skrz rameno do normální polohy. Je to sice časté, ale ve víru boje si toho ani nevšimnete.

RainbowSixVegas Zvuková stránka hry ja naprosto brilantní a opět nemám žádné výhrady. Hudba perfektně zapadá do atmosféry, nabrnkává melodii, při přestřelkách zrychlí a dostane dramatický nádech, prostě paráda. Zvuková kulisa je taktéž na vysoké úrovni, určitě rozeznáte štěkot Kalašnikova od pistole ráže 9mm. Všem zvukům ale kraluje dabing, který je skutečně na špici. Velice se mi líbily reakce spolubojovníků po vyčištění místnosti. Tu se ozvalo "dal bych si cigárko", poté zase "a hele, šéfovi jsme nic nenechali, tak příště". Nepřátelé mě také překvapily, při schovávání jsem mnohdy zaslechl "sakra!! Došel mi zásobník", nebo "do hajzlu kryj mně ne!!" a odpověď "a co asi dělám??!!". Takové hlášky příjemně zředí hustou atmosféru přestřelek a dají vám vydechnout. Ale především máte neustále pocit, že jsou to skuteční lidé, kteří mají strach a přemýšlí, proč se vůbec na teroristickou stezku pustili.

Plus Párádní grafické zpracování
Plus Skvělá zvuková kulisa a především dabing postav
Plus Pohlcující atmosféra
Plus Nové taktické možnosti

Mínus Dost náročné na hardware
Mínus Občasné kiksy AI

Cena 999 Kč
CZ Anglicky, české titulky v březnu

Ke konci ještě samozřejmě musím zmínit multiplayer a další herní módy. V singlu máte kromě příběhu na výběr také absolvování jednotlivých scén story módu, kterými jste již dříve prošli. Pokud si chcete sami užít trochu zábavy, máte tu "Terrorist hunt" (možné také v coop s kamarádem), jinými slovy lov na teroristy. Vyberete si mapu, obtížnost, zbraně i postavu a hurá na lov. Dle zvolené obtížnosti máte vždy určitý počet nepřátel na odstřelení. A musíte to zvládnout rychleji, než oni odpraví vás.

Pokud už vás to nudí, můžete se vrhnout do multiplayerových řežeb, a teprve zde se nachází opravdový klenot. Na výběr máte hru Online a pak také LAN, pokud si chcete s kamarády zařádit privátně. V online světě se nachází první velká novinka. Předtím, než se vydáte na stezku smrti si vytvoříte svoji vlastní postavu, a je jen na vás, jesli bude vypadat jako terminátor nebo vaše babička. Pokud se vám nechce pachtit s vytvářením vašeho sladkého ksichtíku, máte tu na pomoc jednoduchý trik. Pokud máte webkameru, stačí se dvakrát vyfotit z různých stran a počítač vám po chvíli vydá vaši počítačovou kopii. Já naštěstí webku měl, takže jsem is užil spoustu legrace. Ale popravdě, ačkoli se počítač snaží, na stěnu bych si ten obrázek nepověsil. Jak procházíte se svým avatarem bojištěm, odemykáte si nové vybavení, zbraně a brnění, takže je vždy za čím jít.

Podporované grafické karty

Radeon X1600
Radeon X1800
Radeon X1900
Radeon X1950
GeForce 6600GT
GeForce 6800GT
GeForce 7600GT
GeForce 7800GT
GeForce 7800GTX
GeForce 7900GT
GeForce 7900GTX
GeForce 8800GTS
GeForce 8800GTX

Ale budiž, postavu máte, co teď? Na výběr máte klasické i méně klasické módy. Attack and Deffend, což by se jednoduše dalo přeložit jako hrad vs hrad. Dále pak Survival, což je klasické všichni proti všem, možné také v týmu. Mnohem zajimavější je ale Retrieval, kde se dva týmy snaží jeden druhému ukrást kufřík (záleží na mapě) a poté jej přinést na určené místo. Společně s tunou zbraní, intuitivním systémem krytí a novými vychytávkami jde o zábavu na dlouhou dobu poté, co dohrajete kampaň. Největší výzvou by však měl být Coop Story mode, neboli projít příběh se svými kamarády. Teprve tady se skutečně ukáže plný potenciál levelů a misí, protože ať se řiká co chce, AI se ještě má co učit. Za celou dobu jsem nezaznamenal větší problém ani se zdrojovým kódem, ani s připojením na servery. Několikrát se mi stalo, že mi hra zničehonic spadla, ale to je ojedinělé, a také to může být mým zrezivělým miláčkem.

Rainbow Six: Vegas se prostě zatraceně povedl. Jedná se o výtečný mix akce a taktiky, který je navíc podpořen vynikající grafickou a zvukovou kulisou. I přes několik málo chyb se jedná o takový malý zázrak, který mohu směle doporučit všem bez rozdílu. Viva Las Vegas!!

90 %

90 %

Doposud hodnotilo 282 čtenářů