Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tom Clancy´s The Sum of All Fears

  12:00aktualizováno  1:05
Tom Clancy = taktická akce z prostředí speciálních jednotek, to je rovnice, kterou zná snad každý fanda počítačových her. Gamesky z prostředí elitních komand bojujících vesměs s teroristickými organizacemi se v současnosti těší velké popularitě a není proto divu, že se objevuje další titul tohoto žánru – a nutno dodat, že titul velice kvalitní.

The Sum of All Fears Dnes se vyhnu hlubšímu úvodu, neboť ten byl podrobněji uveden již v našem preview, takže se rovnou dostanu až k úvodní animaci: „Na prahu 21. století teroristické organizace nejsou jen národnostní záležitostí. Teroristé zasahují za vhodné příležitosti prakticky v jakékoliv zemi na světě. Zatímco vlády a bezpečnostní jednotky dělají co je v jejich silách, aby zabránili teroristům dostat se ke zbraním, zbraně se stále snadno pohybují po mezinárodních hranicích a vždy jsou tu tací, kteří chtějí, aby to vypadalo jinak – za cenu. Každým dnem styky mezi teroristickými skupinami po celém světě sílí, vyměňují spolu zásoby, expertizy, personál a samozřejmě i zbraně. Vše se zájmem vytvořit ještě větší spoušť. A pokud zbraně proudí ze státu do státu již dnes, budou zbraně hromadného ničení následovat zítra?? V těchto nebezpečných dobách, kdy žádné místo není bezpečné, je potřeba úsilí několika odvážných, kteří se postaví novému Zlu. Obzvlášť, když Zlo zasahuje blízko domova a dokonce i nejmenší incident může vyrůst v NEJHORŠÍ OBAVY“.

Celičký příběh začíná 31.prosince 2001 v Západní Virginii, když jste z oslavy příchodu Nového roku povoláni do služby a již jste se shromáždili u brífinku: The Sum of All Fears „Militantní skupina, která si sama říká Mountain Men, obsadila televizní stanici v Charlestonu zhruba kolem devatenácté hodiny a její zaměstnance vzala jako rukojmí. Nyní živě vysílají a vyhrožují, že pokud nebudou splněny jejich požadavky, zabijí rukojmí. Dle jednoho z rukojmí, kterého propustili, dělala skupina ozbrojenců něco s bezpečnostním systémem, takže můžeme předpokládat, že si ho upravili tak, aby je varoval, kdyby se k nim někdo pokoušel dostat. Bezpečnostní agentura, jíž zařízení patří a která ho instalovala, nám poskytla hlavní přístupové kódy, takže se tam můžeme nepozorovaně dostat“. „Zlatý týme, vaším úkolem bude následující: proniknete do studia, vypnete bezpečnostní systém a přemístíte se na střechu, kde odříznete to živé vysílání. Jakmile tak učiníte, zneškodníte narušitele a vyvedete rukojmí ven. Modrý a červený tým vás budou krýt. Buďte opatrní, pokud bude někdo z rukojmí zabit, obzvlášť v živém vysílání, projdeme si pořádným peklem. Ukažte světu, co HRT (Hostage Rescue Team – zvláštní tým FBI pro záchranu rukojmích) dokáže“.

Před začátkem mise si můžete přečíst nějaké informace o místě kam se chystáte, skupině lidí, které jdete po krku nebo určitém členovi, který stojí za zmínku The Sum of All Fears (pak už se jeho jméno objeví v novinách akorát tak s datem jeho úmrtí) připravované Perry Marlowem. Do druhé mise si počkáte pět dní. 5.1.2002 opět zasahujete v Západní Virginii, když skupina teroristů zlikvidovali již dva týmy. Po ukončení této mise proběhnete jediná animace, která je mezi misemi. Odehrává se v Baltimore (stát Maryland), kde vybuchnu bomba na fotbalovém stadiónu. Dle novinářky, která výbuch komentuje se jedná o několik desítek tisíc mrtvých.

Po této neveselé události vás čeká transport do CIA, se kterými budete spolupracovat, dokud tuto záležitost nedokončíte. Vaším velícím důstojníkem bude John Clark (ano, náš hrdina ze všech dílů série Rainbow Six). Vaším zpravodajcem se stává Jack Ryan (rovněž oblíbená postava Toma Clancyho). Ve třetí misi se poprvé budete zodpovídat přímo CIA, konkrétně Clarkovi, a zároveň se bude jednat o první úkol, ve kterém jste překročili hranice, Spojených Státu Amerických a to velmi rozsáhlým krokem, jelikož se 31.1.2002 ocitáte v Izraeli ve městě Haifa. Dva dny na to, budete na chvíli zastižení v údolí Bekae, Libanonu poblíž Tyre, kde máte vyhodit do vzduchu továrnu na zbraně. Tři noci na to, tedy 5.února zasahujete v Libanonu po druhé, kdy nakouknete do kriminálu, kde je vaším úkolem postarat se o dvě bedny zbraní, které byly do věznice dopraveny a zlikvidovat vůdce padouchů. The Sum of All Fears 8. února se vydáte na dovolenou do Jižní Afriky a navštívíte komplex diamantových dolů. Zde již začíná jít pěkně do tuhého, neboť se musíte vypořádat se dvěma skupinami, které mezi sebou hodlají uzavřít obchod. Vy tomuto prodeji / koupi zbraní musíte zabránit za každou cenu a zlikvidovat oba gangy a pokud možno, také všechny, kteří se v komplexu nacházejí, neboť zde nejsou žádní rukojmí. Ještě ten samý den se postavíte těm, kteří vám unikli (přestože jste měli misi úspěšně splněnou, některým se povedlo uniknout, ty však dostanete jen o pár hodin později). Tím úspěšně splníte svůj „sedmý hřích“.

Informace shromážděné během předchozích dvou misí vás zavedou k muži jménem Olson, stojícím za nákupem a přestavěním nukleární bomby. Váš velící důstojník se vám v brífinku omluví, že tentokráte nemůže být s vámi, protože musí letět do Damašku, kde musí vyřídit něco osobního. Vaším úkolem je zajmout Olsonova sekretáře v budově plné po zuby ozbrojených a ke všemu odhodlaných fanatiků. Residence je na Mauritiu v Souillacu. V devátém výjezdu se vrátíte do Evropy, konkrétně k našim sousedům do Vídně (zde vaše cestování po světě končí, neboť zde setrváte až do konce hry), kde neonacisté obsadili jakýsi investiční dům. Jen tak mimochodem, podíváte-li se do zpráv před začátkem mise, zjistíte, že je tam útržek z novin, informující o smrti Olsona, který byl nalezen mrtev svými The Sum of All Fears zaměstnanci ve svém domě v Damašku. Dle úředních zpráv zemřel ve spánku :-) Sám John Clark vám na samém začátku brífinku říká: „doufám, že nemusím nic dodávat k mé cestě do Damašku“.

V předposlední misi musíte proniknout nenápadně do budovy, kde nejprve musíte vypnout alarm a napíchnout notebook, než smíte vystřelit. Máte-li však zbraň s tlumičem a jste-li dost rychlí, můžete zabíjet od začátku, ale nesmíte u toho mít svědka, který by vyhlásil alarm. Po té, co splníte první dva úkoly, najdete majitele notebooku a zlikvidujete ho. Pro (již napíchnutý) notebook si přijdou lidé jimž měl být doručen, a kteří vás zavedou za hlavním gaunerem. Vaše „poslední tažení“ vás zavede do sídla Richarda Dresslera, zákeřného teroristy, který je osobně zodpovědný za pumový atentát v Marylandu, při němž zahynulo několik desítek tisíc lidí. Není vaší povinností najít a zabít ho osobně, neboť mu na auto přimontujete bombu, ale musíte se vypořádat s jeho elitními strážci, rozptýlenými různě po rezidenci. Váš příběh končí tím, že Dressler nastoupí do auta a začne ujíždět pryč. Dostanete povolení odpálit bombu a jsou z vás hrdinové. Ověnčí vás metály a vracíte se domů (konečně budete mít možnost oslavit nový rok, když už ten Nový nestihnete :-)

The Sum of All Fears

The Sum of All Fears jsou v enginu Ghost Reconu (GR), takže budu porovnávat s tímto titulem Toma Clancyho. Před začátkem mise, po té, co si přečtete a vyposlechnete brífink, máte možnost vybavit si tým. Zde malý háček v tom, že výbava je pevně daná a vy máte možnost si zvolit pouze z několika variant, které máte k dispozici. V GR vám po každé úspěšně dohrané misi přibyl do týmu nějaký specialista, tady vám přibudou nějaké zbraně. Do rukou se vám dostane celkem slušný arzenál – Heckler & Koch MP5 popřípadě i verze s tlumičem, M16ka, M4ka, sniperská puška Dragunov, později budete mít i ostřelovačku s tlumičem, dále P-90 vhodná na čištění přelidněných kanceláří díky svým padesáti nábojům v zásobníku, brokovnice jak pumpovací tak i automatická nebo těžký kulomet. Vhod zajisté přijde i heartbeat sensor známý již z Rainbow Six, díky němuž zjistíte, zda se někdo nachází ve vaší blízkosti či je vzduch čistý, dále granáty a flashbangy, jejichž účinek je zde velice pěkně zachycen – zasažený objekt (včetně vás) asi dvě vteřiny vůbec nevidí a asi další dvě není schopen se nějak bránit či pohybovat. Vrazíte-li tedy do místnosti ihned po výbuchu, zahlédnete jak si zasažený zakrývá oči ve snaze zbavit se co nejdříve dočasné slepoty. U vaší tříčlenné jednotky se počítá statistika – počet výstřelů, zásahů, úspěšnost zásahů a počet zabitých nepřátel. The Sum of All Fears Krom toho mohou být jednotliví členové vašeho týmu za své zásluhy vyznamenáni i medailí, což vás motivuje k tomu, abyste si na ně dávali bedlivý pozor a mise dokončovali se všemi agenty naživu.

Grafika hry je již díky zmiňovanému GR enginu na opravdu vysoké úrovni, přestože stále nějaké ty bugy obsahuje. Protivníci prosvítají skrz dveře, takže víte, kdy střílet, občas ve zdi částečně zmizí mrtvola (to jsou prkotiny – by Erina). Na druhé straně jsou zde velmi povedené modely postav a obzvláště pak pohyby, konkrétně pak padání zasažených. Způsobů pádu je opravdu nesčetně, za zmínku stojí například pád ze schodů, kdy se zasažený velmi věrohodně kutálí. Velmi realisticky je provedeno rozstřelení skla, kdy se nejprve objeví malá dírky po kulce a po vteřince se celá tabule rozsype. Pokud se však jedná o okno budovy, to se nerozsype, jen se v něm objevují jednotlivé dírky po kulkách, střílíte-li po někom v budově nebo naopak z budovy ven. Nejvíc mi však na grafickém enginu vadí to, že není vidět zbraň, kterou držíte v ruce (jako u všech Clancyho titulů). Přitom podíváte-li se na své kamarády, jak k sobě hrdě tisknou svoji „em-čtýru“ a jak jim to spolu sluší, je vám skoro do pláče. Přitom tento pohled dokazuje, že vývojáři jsou opravdoví profíci a dali si záležet. The Sum of All Fears Ani po zvukové stránce The Sum of All Fears určitě nezaostává. Velmi kvalitní nahrávky hlasů, rádiové komunikace, zbraní a výbuchů jsou u Clancyho her vždy na nejvyšší úrovni. K tomu nám ještě hraje vynikající dynamická hudba.

Hratelnost je rovněž na vysoké úrovni, a to nejen vcelku zdařilou AI (přestože výjimky se najdou – zasáhnete-li vzdálenějšího protivníka, je mu to vcelku jedno a pokračuje dále v nascriptované cestě, jakoby ho ani nic před chvílí do zadnice nekouslo). Ale například dobře naprogramovaným příkazům, jež můžete svým dvěma členům poručit (například vyčistit místnost, vhodit tam flashbang či granát) a také velmi dobře navrhnutým misím – v některých musíte zabít vše co se hýbe, v jiných zabavit tajné dokumenty teroristů, dále vysvobodit zadržované rukojmí nebo něco vyhodit do povětří. Když dohrajete kampaň na jednu ze tří obtížností (nebo máte-li ji rozehranou) můžete v quick mission zkusit již dokončenou misi na jeden ze dvou dalších módů – lone wolf, kde jste sami proti ohromnému počtu nepřátel nebo firefight, kde máte celý tým. Další možností je síťová hra. Co se týče internetu, máte možnost ubi.comu. Na výběr máte z pěti síťových módů – Last man, SAR (najít a zachránit rukojmí), Siege, Domination a King of the hill. Síťová hra je především pro krajní příznivce těchto taktických projektů (Rainbow Six, The Sum of All Fears SWAT3 nebo Ghost Recon), neboť se ani v nejmenším nejedná o akci typu Quake, Unreal a ani Counter-Strike, který je stále dost akční na to, aby se přiblížil frontě 3D taktických her. Škoda, že zde nejsou boti, aby si síťovou hru vychutnal i hráč, který nemá možnost propojit s někým počítač nebo dotyčného tento typ her vůbec nebere.

Závěrem mohu s klidným svědomím říci, že The Sum of All Fears splnil veškerá má očekávání a zařadil se mezi nesmazatelné tituly, které jsem kdy hrál a dohrál. Jediným menším záporem je poměrně slabý počet misí v kampani (kterých je pouhých jedenáct), ale přiložen máte editor, se kterým si můžete plně vyhrát a upravit stávající mise, nepřátele a jejich zbraně či navrhnout čistě své mise. Otázkou však zůstává, jak asi „jen trochu upravený Ghost Recon“ obstojí v konkurenci takových projektů, jakými jsou Rainbow Six: Raven Shield či SWAT: Urban Justice.

The Sum of All Fears
Výrobce: Red Storm Entertainment
Vydavatel: UbiSoft
Distribuce v ČR: Playman
Stáhněte si: demo, screenshoty, trailer
Oficiální homepage: sumofallfears.ubi.com
Minimální konfigurace: P2 450MHz, 128 MB RAM, 16 MB D3D
Doporučená konfigurace: P3 866/Athlon 850, 256 MB RAM, 32 MB D3D
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Velmi povedená 3D taktická akce z prostředí speciálních jednotek, jejíž jediná velká chyba je pouhých 11 misí v kampani.
Hodnocení 78%

Autor:




Nejčtenější

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.