H.A.W.X. (PC)

H.A.W.X. (PC)

Tom Clancys H.A.W.X. - pořádná letecká akce

  • 5
Už máte dost běžných stříleček? A co se takhle za kniplem supermoderní stíhačky vznést do oblak a zastřílet si tu v parádních manévrech?

H.A.W.X. (PC)Jméno Toma Clancyho se za ta léta, co ho vídáme před vlastními názvy počítačových her, stalo určitou zárukou kvality, přestože se nedávno objevily zprávy, že se sám bestsellerový spisovatel na žádné z těchto her nepodílel a ani pro ně nepřipravoval scénáristické podklady. Ubisoft těmto fámám učinil do značné míry zadost, když od Clancyho odkoupil možnost využívání jeho jména za neuvěřitelných šedesát milionů dolarů. Přitom v rámci smlouvy šlo skutečně jen o jméno, nikoliv o nějakou spolupráci. Tomu se říká dobrý kšeft. Popravdě bychom byli raději, kdyby peníze šly do vývoje her a nikoliv jen na nálepku na krabici, ale tak už to v marketingem ovládaném světě chodí. Ale aspoň můžeme věřit v to, že si Ubisoft dobře zavedenou a draze koupenou značku nebude chtít nechat zničit špatnou hrou.

H.A.W.X. (PC)Za kulisami počítačových her se skrývá překvapivě velké množství opravdu nevděčných povolání. Například polní průzkumník v Battlefieldu 2 musí čekat v maringotce, dokud si jeho služeb v podobě UAV drona nevyžádá některý z hráčů. Nebo piloti stíhaček v sérii Ghost Recon Advanced Warfighter. Ti musí neustále kroužit nad místem akce a poslušně vyčkávat, zda si náhodou kapitán Mitchell neusmyslí, že potřebuje bombardovat nebo sestřelit nějaký ten cíl. Dostane se jim poděkování nebo snad dokonce uznání? Nikoliv, teď se aspoň těm druhým jmenovaným dostane vlastní hry. Pro všechny hráče je to rozhodně skvělá zpráva, protože letadly se to na monitorech příliš nehemží. Na simulátory jsme rezignovali úplně, ale ani arkádové letadélka ve stylu Crimson Skies či Blazing Angels nejsou k zahození. A právě Blazing Angels jsou prvotinou rumunského studia Ubisoftu, které se právě zabývá vývojem Tom Clancys H.A.W.X.
 
H.A.W.X. (PC)Po příběhové stránce se všechno točí kolem pilota speciálního tryskového letounu, který v roce 2012 létá v rámci elitní jednotky Ghost. Například hned v první misi zažijete výsadek známý z Ghost Recon Advanced Warfighter 2, ovšem z poněkud odlišné perspektivy. Budete bombardovat nepříjemné tanky, které ohrožují kapitána Mitchella a jeho muže. Ovšem to je jen začátek příběhu, ten totiž po tomto prequelu pokračuje o poznání zajímavěji. Dosud bezejmenný voják se rozhodne skončit ve vládních službách, opustí Ghosty a vydá se létat pro lépe platící privátní žoldáckou společnost. Podobným dějem oplýval svého času Strike Commander. A stejně jako on v roce 1993 vypadal naprosto fantasticky, vypadá i H.A.W.X. na pohled mnohem lépe než valná většina současné produkce.
 
H.A.W.X. (PC)Bukurešťské studio používá satelitní snímky s vysokým rozlišením k tomu, aby vytvořilo co nejuvěřitelnější a největší levely. Letadla se na první pohled nedají rozeznat od fotografií skutečných tryskáčů. Přes všechnu vizuální věrnost je však H.A.W.X. stále jen akční arkádou s důrazem na zábavu, nikoliv na učení se základům ovládání. Autoři si dokonce vymysleli speciální systém ovládání, který se jmenuje „Enhanced Reality Systém“ (ERS). Ono ovládat stíhačku v obrovské rychlosti, zaměřovat a střílet po nepřátelích, to není nic jednoduchého a v realitě se to tak explicitně jako ve hře ani neděje. Proto bylo zapotřebí přijít s určitými pomocníky. ERS tak spočívá v ulehčení létání, upozorňuje na nepřátele, vypálené rakety, ukazuje body, kam je třeba letět a zkrátka všemi možnými způsoby hráče podporuje. Pokud seH.A.W.X. (PC) vám například za zadkem objeví nebezpečná raketa, na monitoru se ukáže projekce úhybného manévru, který je třeba pouze proletět, aby vás raketa nezasáhla. Dodejme, že se zapnutým ERS se dá létat jak s pohledem z kokpitu, tak ze třetí osoby.
 
Ale s aktivovaným ERS nevyužijete potenciál více jak šedesáti licencovaných stíhaček naplno. Abyste si doopravdy užili a využili všech jejich schopností, budete muset palubní počítač občas vypnout. V takovém případě vás H.A.W.X. přepne do dynamické vnější kamery a umožní vyvádět neuvěřitelné manévry. Přitom ani tak není kdovíjak obtížné letadlo ovládat, ale budete se muset obejít bez nejrůznější upozornění a automatizačních prvků.
 
H.A.W.X. (PC)Pokud byste i tehdy měli problém se sundáním nepřátelských pilotů z oblak, mohou vám pomoci až tři kamarádi v kooperativním módu. Tím ale multiplayerové možnosti nekončí: můžete si střihnout žhavé dogfighty proti maximálně patnácti hráčům. Na to se v případě H.A.W.X. obzvlášť těšíme, jelikož podobně dynamická, rychlá a evidentně hratelná letadla tu dlouho nebyla. Navíc ani Crimson Skies, ani Blazing Angels se nedokázaly masivně prosadit, takže servery zely povětšinou prázdnotou. To by v případě hry zaštítěné Tomem Clancym nemělo hrozit. Aspoň k něčemu je ta značka dobrá.
 
H.A.W.X. (PC)Pokud máte rádi akci ve vzduchu, musejí se vám na H.A.W.X. sbíhat doslova sliny. Přestože Blazing Angels nebylo špatnou hrou, stále mu cosi scházelo, cosi, co by z něj udělalo opravdový hit. Z dalšího pokusu už ale sálá nadšení pro věc a především opravdu intuitivní ovládání a na něm postavená bezvadná hratelnost. Sice to nebude nic pro milovníky ortodoxních simulátorů, ale s tím je zkrátka se třeba smířit. Návdavkem dostaneme atraktivní příběh a fantastickou grafiku. To by ke štěstí mělo stačit. Ještě dodejme, že by se měli dočkat nejen majitelé PC, ale také Xboxu 360 a Playstation 3.