Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tomáš Benčík hovoří o Ztraceném Ostrově

  12:00aktualizováno  7:19
Abychom vám o této nové československé adventurce podali pokud možno co nejvíce informací, požádali jsme o rozhovor šéfa projektu - Tomáše Benčíka z Mayhem Studios. Ten se nám v rekordně krátkém čase nějak rozpovídal a vypustil na světlo Boží spoustu zajímavých zákulisních informací o tvorbě Ztraceného ostrova.
Tak tady máme Toma Benčíka s opravdu působivým monoklem, který má původ ve rvačce z předešlé noci :o)

Ztracený ostrov je nová československá adventura vytvořená slovenským týmem Mayhem Studios a distribuovaná českými Bohemia Interactive. Otcem celého projektu je Tomáš Benčík, kterého jsem doslova vyrval z jeho každodenních povinností a narychlovku ho vyzpovídal ze všeho možného (samozřejmě co se Ztraceného ostrova týče).

S první otázkou zamířím přímo k tobě samotnému - můžeš mi tedy říct nějaké základní osobní informace a jak jsi se dostal k tvorbě her?
Moji první počítačovou hru jsem udělal na počítači C64 zhruba před devíti lety. Byla to 2D běhačka Prisoner a distribuovali ji pouze piráti. Kolem roku 1995 jsem se domluvil s několika přáteli (povětšinou studenty z Matfyzu UK) a začali jsme tvořit tahovou strategii. Na tu dobu to byl velice ambiciózní projekt. Sehnali jsme taky vynikajícího grafika z bývalé Jugoslávie. Výroba nám však zabrala více času než jsme původně předpokládali a projekt ztroskotal. Pak jsem se několik let věnoval komerčnímu softu.

Wow, takhle bohatou minulost jsem tedy nečekal! A co konkrétně Mayhem Studios? Kdy a jak došlo k jeho založení a proč jste se rozhodli pustit se zrovna do klasické adventury s pirátskou tématikou?
Meyhem Studios bylo oficiálně založeno v listopadu 1999. Původně byl Ztracený ostrov nekomerční hrou a dělali jsme ho pouze pro vlastní potěšení. Mnohým lidem se však natolik líbila, že jsme se rozhodli ji dokončit a vydat. Klasickou adventuru jsme si vybrali protože nás podobný typ her baví a teď je jich nedostatek.

Co vás nejvíce inspirovalo při psaní scénáře? Předpokládám, že hlavně klasiky jako Monkey Island nebo filmový Indiana Jones (ta závěrečná scéna s přeseknutím provazového mostu je fakt skvělá)?
Ano.

Ztracený ostrov je velmi pěkně graficky ztvárněn, avšak využívá pouze 256-ti barevné palety, což je místy bohužel dost znatelné. Můžeš mi vysvětlit proč? Je to velice odvážný krok vydat hru využívající pouze 256 barev v době, kdy většina nových adventur již standardně běží ve 24-bitové grafice.
Vývoj Ztraceného Ostrova trval víc než čtyři roky. V roce 1996, kdy se hra začala vyvíjet, se používala pouze 256 barevná grafika. Na drou stranu, díky tak zdlouhavému vývoji má hra neuvěřitelně mnoho animací. Mimochodem poslední dva roky to vypadalo, že Ostrov nebude nikdy dokončen.v

Právě tebou zmíněné animace jsou snad nejlepší, jaké jsem zatím v českých adventurách viděl. Ať už se jedná třeba o Jelcinův pohyb nebo množství krátkých FMV. Videosekvence sice zdaleka nepatří ke světové špičce, nicméně v českých adventurách podle mě prozatím nemají konkurenci. Věnovali jste snad tvorbě herních animací zvláštní pozornost?
Ano. Srdcová záležitost našeho grafika.

Dalším významným kladem Ztraceného ostrova je možnost řešit některé úkoly různými způsoby a na závěr pak 4 různá zakončení hry. Pravdou sice je, že různé postupy hráče v podstatě neovlivní další vývoj hry, přesto se však jedná o velmi příjemné zpestření. Co vás vedlo k tomuto kroku, který je v českých hrách zatím ojedinělý?
Zvyšuje to zábavu a hratelnost.

Ztracený ostrov mě ale zklamal velmi nízkým počtem interaktivních charakterů a tím pádem i minimem dialogů, které jsou navíc velmi jednoduché a bez jakéhokoliv náznaku větvení. Proč jste odsunuli rozhovory, které jsou v poslední době nosnou konstrukcí většiny adventur, až na druhou kolej?
Neřekl bych, že těch dialogů je až tak málo. Celkově zabírají víc než dvacet minut poslechu (nadabované) a dohromady může hráč komunikovat s jedenácti postavami. Naše rozhovory jsou spíš legrační a informativní. Blíž obeznamují hráče s příběhem. Podle zahraničního průzkumu nemněli lidé v oblibě kvanta textu a rozhovorů, proto jsme se soustředili hlavně na hratelnost a logičnost problémů.

Co se rozsáhlosti hry týče, lze ji považovat za průměrnou. Přesto jsem však slyšel, že původně byla hra mnohem kratší a že se do ní ještě jedna velká část přidávala. Je to pravda? A pokud ano, která část to byla?
Ne, není to tak docela pravda. Vlastně je to úplně naopak. Hra byla původně rozsáhlejší, ale některá grafika se nám časem tak jaksi ztratila... Později jsme předělávali čtvrtou část. Byla dobrá, ale teď je ještě lepší.

Tom Benčík překvapivě vlevo (je ostříhaný a má taky nové, prý nekřesťansky drahé brýle), vpravo je jeho brácha

Nyní bych rád zaměřil několik otázek na Ztracený ostrov z trochu jiného pohledu. Mayhem Studios je čistě slovenský tým, avšak vaše hra vychází paradoxně pouze v češtině (alespoň co je mi známo). Proč je tomu tak?
K mému velikému překvapení jsem zjistil, že mnoho lidí v Čechách neumí Slovensky. Naopak víc než 90 procent Slováků perfektně rozumí česky. Proto je taky u nás druhá nejsledovanější televize česká stanice (nechci dělat reklamu ale i přesto asi tušíte...) a dokonce placený kódovaný kanál s nejnovějšími filmy (taky česky) se u nás těší stále větší oblibě. V letošním roce zruinovala česká konkurence oba slovenské časopisy o počítačových hrách. Ke konci to byly pouze občasníky s periodicitou vydání tak jednou za tři měsíce, ale to je již jiná historie.

No... ehm. Teď bych se měl přiznat, že taky patřím mezi ty, kterým dělá slovenština trošičku problémy, ale raději to nebudu dál rozebírat. Pamatuji si, že zhruba od začátku roku byly dost velké nejasnosti okolo vydavatele hry. Nakonec tedy Ztracený ostrov distribuuje Bohemia Interactive (BI). Jak jste se s nimi zkontaktovali a jak probíhaly "námluvy"?
O hru projevilo zájem několik distributorů a v České republice nám poskytla BI nejkorektnější a nejférovější podmínky. Taky je to váš největší distributor. V Polsku jsme se zatím nedohodli s tamním distributorem. Hra se bude prodávat i v Anglii (kolem vánoc), a zájem o distribuci také projevila jedna firma z USA. Možná se teď divíte proč právě naše hra, když existují ve "východním bloku" také lepší tituly které se nikam na západ nedistribuují. Na rozdíl od nich nabízíme naši hru za "lidovou" cenu a tak má Ztracený ostrov vynikající poměr kvalita / cena.

No teda! A to prý už ve světe není o adventury zájem. A jak to bylo s dabingem? Tuším, že kolem něj byly docela slušné zmatky - od počátku tohoto roku padala různá jména od Bolka Polívky přes pana Satinského až po nějaký brněnský kolektiv dabující televizní seriály. Nakonec je to tedy Jiří Lábus plus několik dalších herců. Můžeš mi celou situaci kolem dabingu popsat ty sám?
Celá věc ohledně dabingu byla tak trochu moje chyba, protože jsem dokončení téhle hry nevěnoval dostatečnou pozornost a místo toho jsem soustředil své síly do nového projektu. Nakonec jsme zvolili nejdražší ale nejprofesionálnější variantu a pověřili jsme dabingem profesionály. Většina tuzemských produktů má příšerný dabing spískaný někde na koleně (přísahal bych, že v jedné nejmenované hře jsem při srdcervoucím monologu hlavního hrdiny slyšel jedoucí tramvaj). Aby jsme se toho vyvarovali, byl Ostrov nakonec dabován v profesionálním studiu. Celkově zastihnout slavné osobnosti a dohodnout si s nimi "rande" je velice obtížné. Většina z nich má velice málo času a jednorázové záležitosti jako dabing pouze jedné hry odmítají. Nechci teď rozpitvávat problémy jednoho z jmenovaných pánů s alkoholizmem a nepřesností či problém s časem v případě druhém.

Pokud je mi známo, byl Ztracený ostrov v podstatě hotový již brzy na jaře. Vychází tedy s docela velkým zpožděním. V čem byl problém?
Jak sem již řekl, Ztracený ostrov není komerční hra. Tudíž jsme ji nechtěli vydat co nejdřív a pak vypouštět opravné patche. Raději jsme ji důkladně testovali a vylepšovali. Prostě jen tak pro vlastní potěšení, aby to slovíčko "poctivá" pod titulem "poctivá 2D adventura" bylo opravdu zasloužené.

A teď trochu globálnější téma; Jaký je tvůj osobní názor na budoucnost adventurního žánru v České Republice (nebo na Slovensku) a v zahraničí?
Podle mně adventury jako takové zaniknou. Již teď o ně prakticky není zájem. Barvy adventur teď bude hájit pouze nový Monkey Island a i ten má do klasických adventur hodně daleko.

No a nakonec již tradiční otázka: Co budoucnost? Máte už nějaké plány pro další hru a pokud ano, můžeš mi prozradit alespoň zběžně o co půjde?
Děláme hned dvě počítačové hry. Jedna je již téměř hotová. Je to tahová strategie s názvem Empire of Magic. Po bájné zemi budou chodit kouzelníci, rytíři, draci a všechna taková pakáž. Hra má hezkou (jak jinak :-)) ručně kreslenou grafiku (to se dnes jen tak nevidí) s renderovanými animacemi (ty animace nám dělá profesionální grafické studio na silikonech). Na tu druhou hru je zatím informační embargo a můžu zatím prozradit jenom že to bude RPG-strategie z prostředí Pána Prstenů, komplet 3D s miliónovým rozpočtem. Proste nářez.

Jsem zvědavej. Takže to by bylo... Jo vidíš - málem bych zapomněl ještě na jednu věc... není sice tak důležitá, ale přeci jen... Proč se jmenuje hlavní postavička zrovna Jelcin? Chová snad někdo v týmu nějak zvlášť velké sympatie k bývalému ruskému prezidentovi? :-)
Ani ne. Původně se mněl náš zbabělý hrdina jmenovat Tarip (pirát obráceně), ale mně se to nelíbilo a tak jsem vypsal soutěž o nejlepší nápad na jméno. Nikdo nic dobrého nevymyslel, ale jeden český hráč nám napsal (bylo to na Mageu a byl to náš externista Miroslav Brož - pozn. redakce), že to jméno je tak blbý, že kdyby se jmenoval Jelcin, bylo by to míň blbější. :-)

Hahaha, tak to bych nečekal. Takže nakonec v tom jméně mají zase prsty češi. :-) No nic - Tome, mockrát díky za rozhovor a přeju hodně úspěchu jak Ztracenému ostrovu, tak i těm dvěma dalším připravovaným projektům!

Autor:




Nejčtenější

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Další z rubriky

Tracer z Overwatche
Blíží se sportovní revoluce? Vše, co víme o chystané lize v Overwatch

Již letos v prosinci začne zřejmě největší událost v historii progamingu. Blizzard spustí úvodní sezonu ligy ve hře Overwatch, která by časem mohla konkurovat...  celý článek

SNES Classic Mini
Skvělý dárek pro každého (chlapa)? Retro konzole SNES Mini

S retro konzolí SNES Classic Mini se vracíme do devadesátých let a éry 16bitů. Většina z 21 předinstalovaných her však není jen pro nostalgiky, jsou skvěle...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
PROJEKTOVÝ MANAGER - KVALITA, AUTOMOTIVE

Grafton Recruitment Praha
Středočeský kraj
nabízený plat: 55 000 - 65 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.