Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tomáš Zvelebil končí s vedením Score

  12:00aktualizováno  12:06
Jak blesk z čistého nebe pronikla včera odpoledne na veřejnost zpráva, že Tomáš Zvelebil končí na pozici šéfredaktora Score a jeho funkci přebírá od pondělí Mikoláš Tuček. Ihned jsme se s odstupujícím šéfredaktorem telefonicky spojili, abychom zjistili okolnosti a příčiny jeho odchodu z čela redakce.

Odstupující šéfredaktor magazínu Score Tomáš Zvelebil

Časopis Score provázely již od začátku jeho působení na českém herním trhu přinejmenším „podivné“ události, kdy doslova ze dne na den odcházely a přicházely kompletní redakce (za všechno mluví ona známá rošáda, kdy Karel Papík se svými Melody Boys nejprve nahradil ve vedení Andreje Anastasova s Janem Eislerem, aby o několik měsíců později s většinou redakce doslova uprchnul do nově vznikajícího GameStaru a otevřel tak dveře pro opětovný Andrejův návrat). Také koncem června roku 1999 došlo k dramatické situaci, kdy byl z mnoha důvodů nejprve zastaven support (dodávání oficiálních materiálů a nových her) Score ze strany Bohemia Interactive a následně odvolán šéfredaktor Andrej Anastasov (více vám napoví tento přes dva roky starý rozhovor a vyjádření šéfa Bohemia Interactive). Na jeho místo nastoupil tehdy relativně neznámý přeběhlík z Levelu Tomáš Zvelebil, který doslova během pár týdnů provedl kompletní obměnu redakce. Čtenáři tak přišli o stabilně píšící externisty (například dvojice Malý-Rybka) a museli si začít zvykat na jména jako Jan Bílek, Mikoláš Tuček, Ondřej Drebota (a také na Olinu s Lindou - dvě zdaleka nejhezčí externistky, které kdy v redakci herního časopisu působily). Ze „staré gardy“ zůstal pouze Jan Eisler, který se na běhu časopisu podílel pouze coby externí spolupracovník.

Po necelém půl roce značně kontroverzního přijetí nové, mnohem mladší a uvolněnější tváře Score od čtenářů se začala situace pomalu uklidňovat, ale přišly další problémy, tentokrát však celého vydavatelství Art Consulting (jejich předzvěstí byla akce „myš za předplatné“, která skončila fiaskem a vrácením peněz většině zklamaných předplatitelů, kteří v jednu chvíli doslova vzali redakci útokem). Koncem minulého roku došlo dokonce k neočekávané měsíční prodlevě ve vycházení (takto reagoval na celou situaci Andrej, a takhle Tomáš Zvelebil) a časopis přešel pod nový vydavatelský dům – Omega Publishing. Problémy se však táhly dál, tentokrát v podobě ohlašovaných, leč nevydaných plných her (místo plné verze Descentu 3 byla na cover CD očesaná OEM verze a Street Wars nahradil Test Drive 5), ale jinak bylo vidět, že úroveň časopisu pozvolna stoupá – kvalitě dost napomohly zejména časté cesty redaktorů na zahraniční press-tours (Westwood, Remedy...)

Doslova jako blesk z čistého nebe pronikla včera na veřejnost zpráva o tom, že Tomáš Zvelebil končí s téměř okamžitou platností na pozici šéfredaktora Score a jeho funkci přebírá od pondělí 6.8.2001 Mikoláš Tuček, dlouholetý Tomášův kamarád a kolega. Ihned jsme proto Tomáše Zvelebila telefonicky kontaktovali, abychom si zprávu ověřili a dozvěděli se více o okolnostech a příčinách jeho odchodu. „S vydavatelem jsme se rozešli v dobrém, na základě mého předchozího rozhodnutí a následné vzájemné dohody,“ učinil hned na počátku našeho rozhovoru odstupující šéfredaktor přítrž všem úvahám o dramatické hodinové výpovědi, „jsem tak asi jediný šéfredaktor, který kdy ze Score odešel relativně v klidu a bez větších problémů.“ Na naši otázku, proč tedy opustil tak lukrativní místo, kterým vedení druhého největšího herního magazínu u nás je, odpověděl: „Vydavatel má vůči mé osobě poměrně značné závazky a já jsem mu dal slovo, že nebudu sdělovat bližší podrobnosti ohledně mého odchodu a dřívějšího působení v redakci, pokud budou tyto závazky v rozumné době splaceny. Rád bych se zachoval férově, a tak zatím nebudu poskytovat podrobnější informace.“ I jeho vztahy s budoucím šéfredaktorem Mikolášem Tučkem zůstanou více než dobré: „Tukan má moji plnou důvěru a věřím, že práci šéfredaktora zvládne. Jsem také připravený mu do začátku pomoci a sem tam poradit – znám se s ním už dvanáct let a jsme pořád kamarádi.“ Neméně zajímavé odpovědi se nám dostalo na otázku, co bude dělat dál: „Právě teď jsem na dětském táboře, kde zrovna organizuji noční bojovku, ale vás asi bude zajímat o něco vzdálenější budoucnost. Rozhodně nechci odejít z herní branže – jako bývalý šéfredaktor mám dost zajímavých nabídek, mezi kterými se budu rozhodovat, ale nerad bych předbíhal událostem. Jsem také docela rád, že už budu mít čas na to, abych si nějaké hry mohl pořádně zahrát a užít.“ Krátce před půlnocí se nám podařilo kontaktovat i Mikoláše Tučka, který Tomášova slova jen potvrdil: „Tomíkův odchod mne mrzí, ale velmi rád bych ho v redakčním týmu ještě nějakou dobu udržel alespoň jako poradce.“

Situace na trhu s herními časopisy se začíná v posledních měsících zajímavě vyvíjet. Po výměně téměř kompletní redakce GameStaru bývalými lidmi ze zkrachovalého PC Gameru v čele s nových šéfredaktorem Ivanem Šilerem, který se rozhodl poměrně razantním způsobem změnit celkové pojetí časopisu (více v našem rozhovoru), se změny na místě nejvyšším dočkalo i Score. Narozdíl od kompletně „překopaného“ GameStaru se však v případě Score zatím nedá očekávat žádná podstatnější změna designu či obsahu – redakční tým zůstává i po odchodu Tomáše Zvelebila kompaktní a s personálními změnami se moc nepočítá. Uvidíme, co to všechno udělá do budoucna s preferencemi čtenářů herních magazínů – zatím stále o prodejnosti rozhoduje v první řadě kvalitní plná hra, ale s klesajícím počtem dostupných „áčkových“ titulů (zejména díky velkému konkurenčnímu tlaku ze strany Game4U) by se mohl stát obsah přinejmenším rovnocenným faktorem pro volbu toho kterého časopisu (vysvětlení hledejte v této úvaze). Všechny tyto hektické změny by měly v krátkodobém horizontu nahrát zejména Levelu se stabilizovaným kádrem, který již několik let drží neměnnou (podle všeho úspěšnou) podobu. Proslýchá se však, že i zde hodlá několik klíčových autorů podstatně redukovat své literární aktivity a zaměřit úsilí do jiného odvětví herní branže, ale zatím je příliš brzo na jakékoliv ukvapené informace (nebojte se, budeme vás o všem včas informovat). Nezbývá než závěrem popřát odstupujícímu i novému šéfredaktoru Score mnoho štěstí a úspěchů v další práci.

Poznámka na závěr: Na žádost Tomáše Zvelebila zde uveřejňujeme jeho novou e-mailovou adresu tomaszvelebil@hotmail.com, na které se mohou čtenáři vyjádřit k celé situaci.

Autor:


Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

Kam kráčí herní průmysl? Letošní E3 naznačila nové trendy

E3 2018

Každoroční herní šílenství s názvem E3 už oficiálně skončilo a před námi jsou teď naopak dva měsíce relativního klidu....

Návrat legendy. World of Warcraft Classic bude vycházet z patche 1.12

World of Warcraft (Vanilla)

Online hra na hrdiny World of Warcraft letos oslaví 14 let od uvedení v Americe a vyjde sedmá expanze Battle for...

Které herní resty se chystáte dohnat během prázdnin?

Assassin's Creed Origins

Před námi je z herního hlediska asi nejslabší měsíc v roce, což je ideální příležitost pro dohnání alespoň několika...



Najdete na iDNES.cz