Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tomb Raider – hra roku 1996

  12:00aktualizováno  10:01
Před vánoci roku 1996 se v PSX obchodech objevila hra, která předefinovala pojem 3D akční adventura, ba co víc, určila další směr svého žánru. První díl dobrodružství půvabné archeoložky Lary Croft získal řadu ocenění jako hra měsíce a roku, pročež si v našem retro připomenutí podíváme na tuto klasiku blíže.

BonusWeb HIT Tomb Raider

Hra Tomb Raider se za ty roky svého pětidílného působení na trhu stala fenoménem, který rozvrstvil fanouškovskou základnu do četných fanklubů, speciálně zaměřených stránek, vlastních komiksů a v neposlední řadě tu vznikl také film, jemuž jsme i na našich stránkách věnovali něco V úvodu tu dáme prostor naší nedávné anketní otázce na téma – který díl série Tomb Raider byl nejpovedenější? V hlasování čtenářů totiž zvítězil druhý díl se 12-ti hlasy, pročež poté se další kapitoly ve velmi vyrovnaném pořadí srovnaly následovně: Tomb Raider I. – 6 hlasů, Tomb Raider III – 4 hlasy. Pročež bych chtěl říci, že pro mne osobně byl zdaleka nejlepší herní variantou první díl, který mi přišel koncepčně výborně vyřešený a všechna pokračování (které jsem vyjma čtvrté kapitoly svědomitě dohrál do konce) pak jako hloupé vykrádání původního nápadu, kde se sice na jednu stranu vyskytlo pár dalších výborných momentů, ale celkem vzato už celá série víceméně přešlapovala na místě.

Tomb Raider

Takže zpět k jedničce, ke které mám vpravdě nostalgický vztah a jež i po těch letech neztrácí nic ze svého kouzla. Jistě, grafická podoba je už poněkud zastaralá, model Lary s jistými nebezpečně špičatými vzory pak místy působí snad i trochu legračně (zejména její nesouměrné foto v osobních dokladech má vpravdě picassovské rysy), nicméně tohle všechno ustupuje do pozadí vedle skvělé herní atmosféry, příležitostně opravdu neopakovatelných filmových záběrů na dění, architektury jednotlivých úrovní a hlavně působivých dovedností hlavní hrdinky.

Lara Croftová je sice aristokratka, ale díky svému dobrodružnému zaujetí se poněkud nepohodla se svou rodinou, která se k ní po jejích prvních dobrodružných eskapádách přestane hlásit. Lara ve svých 29 letech vydává publikaci, v níž shrnuje své dosavadní poznatky z předchozích archeologických expedic, která se nese v duchu cenných informací ohledně dávných civilizací. Pročež se jí ozve osoba jménem Natla, jež Laru najme na vypátrání historického artefaktu - Scionu, respektive jeho jednotlivých částí, které pocházejí z bájné Atlantidy. V prologu prvního dílu se pak s Larou ocitáte na hřebenech zasněžených And, kde po nemalých peripetiích Tomb Raider posléze najdete ztracené (a nutno podotknout, že nikdy nenalezené) mayské sídlo Vilcabamba a nakonec i hrobku osoby jménem Qualopec, která částečně poodhaluje hlavní tajenku zdejšího příběhu. K němu asi tolik. Na svou dobu strhující akční FMV sekvence vám vždy zohledňují posun příběhové fáze, v níž před finále vypluje na povrch strašlivá pravda. Natla je totiž posledním přeživším z civilizace Atlantidy, přičemž ve své době byla za hrubé porušení řádu (využila síly Scionu za účelem vytvoření vlastní formy života) tvrdě potrestána a to zmrazením ve speciálním kontejneru. Jenomže v roce 1996 se v Mexiku prováděly jaderné testy, přičemž seizmické otřesy vedly k exhumaci tohoto kontejneru ukrytého předtím hluboko v pevninské kůře a Natla se ze svého vězení dostává znovu na svobodu. Jejím hlavním cílem je uskutečnění původního plánu, k čemuž znovu potřebuje Scion, jehož jednotlivé fragmenty jsou uloženy v hrobkách bývalých vládců Atlantidy – Tihocana a Qualopeca! V okamžiku, kdy Lara konečně zjistí, jaká hra se tu hraje, ocitá se v olbřímí pyramidě, která jako jediná zůstala po zaniknuvší říši lidí nazývané Atlantida, a zde musí podstoupit finálový střet s již pološílenou Natlou, pasující se do role všemocného boha.

Tomb Raider

V Tomb Raiderovi na vás čekalo 15 skutečně strhujících úrovní, rozdělených tematicky do čtyř různých oblastí na mapě světa, v nichž jste řešili dnes tak obligátní a často používaná páková puzzle, bojovali s protivníky rekrutujícími se hlavně ze zástupců dravé živočišné říše a zejména houževnatě prostupovali vpřed skrze nesmírně členitou a komplexní architekturu starých chrámů - tady díky svému impresivnímu pohybovému potenciálu, jenž byl naprosto skvěle animačně ztvárněn. Sem vyjma klasického skákání patřilo také šplhání, ručkování, odtlačování objektů či plavání! Samozřejmě, že ve výčtu problémů na cestě nemohly chybět ani obvyklé pasti mající nepříjemně ostré kraje. V tomto ohledu se samozřejmě nabízelo srovnání s kultovním Prince of Persia, přičemž při vysvětlení, co vás vlastně v TR čeká, se často využívalo příměru Prince of Persia ve 3D prostředí. Nicméně tentokráte se akční část soustředila na využívání střelných zbraní, přičemž v této fázi jsme pak mohli vysoce ocenit "auto-lock" systém, který příjemně zpestřoval vaše snahy čelit vícero oponentům naráz. Nechyběly ani takové ty momenty, kdy jste okolo protivníka obíhali či skákali vůkol a přitom jste jej pilně zásobovali olovem, ať to již bylo vaše standardní duo pistolí či v pokročilejších fázích hry průrazná brokovnice nebo uzi. Je důležité říci, že váš inventář se vyjma zbraňového arzenálu sestával také z nalezených uzdravovaček a zejména některých důležitých propriet jako třeba klíčů, nutných k vašemu prostupu ve hře dále.

Rhona Mitra jako Lara Croft

Jak jsem již předeslal, architektura TR byla vskutku jedinečná. On vůbec celý ten nápad, prozkoumávání starých chrámů a pozůstatků dávných civilizací, byl jedním slovem brilantní a též díky skvělému hudebnímu doprovodu měl pak mimořádnou atmosféru a kulisu. K tomu několik opravdu šokujících překvapení, osobně nikdy nezapomenu hned zkraje Lost Valley na scénu, kdy se znenadání začala otřásat zem a pak se objevil obrovitý Tyrannosaurus, který mne tu začal vzápětí nemilosrdně nahánět. Dále mohu zmínit vynikající kamerový systém, který sice nebyl zdaleka bezchybný, ale s ohledem na jeho první herní kroky v plně 3D prostředí byl mnohem více akceptovatelný, než v případě některých soudobých 3D her. Které se sice mnohdy snaží koncepci TR přiblížit, ale musím (žel bohu) říci, že marně. Takový Soul Reaver nebyl rozhodně špatnou alternativou, ale jinak mne nic dalšího (podobného zaměření) nenapadá.

Jak to tady shrnout? Tomb Raider byl nejenom na svou dobu revoluční počin, který si našel cestu na všechny tehdejší platformy (Saturn, PSX, PC – ale nikoli N64), ale pro mne osobně pak znamenal kouzelné a neopakovatelné dobrodružství ve světě, jehož sice všichni známe, ale těžko kdy se mu můžeme tak Tomb Raider fyzicky přiblížit, jak to dokázala zde recenzovaná hra a to ještě takto zábavnou formou. Nakonec si ještě dovolím připomenout tým Core Design, který měl první kapitolu TR na svědomí:

  • Lead Programmer - Paul Douglas
  • Lead Graphic Artist - Toby Gard
  • Programmers - Jason Gosling & Gavin Rummery
  • Graphic Artists - Heather Gibson & Neal Boyd
  • Additional Programming - Derek Leigh-Gilchrist, Andrew Howe & Mansoor Nusrat
  • Additional Artwork - Lee Pullen, Peter Barnard, Stuart Atkinson & Dave Pate
  • Music - Nathan McCree
  • Sound Effects - Martin Iveson
  • Scripts - Vicky Arnold
  • Original Concept - Toby Gard
  • Executive Producer - Jeremy H. Smith

    Tomb Raider
    Výrobce/Vydavatel Core Design/Eidos
    Platforma PlayStation, Sega Saturn, PC
    Multiplayer: ne
    Vibrace/Analog: ne
    Další ovladač: ne
    Paměťová karta: ano, 1 blok
    Verdikt: Fantastická akční adventura, která předstihla svou dobu.
    Hodnocení: 90%

  • Autor:


    Nejčtenější

    Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

    Nejlepší hry roku 1998

    Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

    Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

    Pornografická videa v VR

    Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...



    Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

    Red Dead Redemption

    Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

    Nejpopulárnější streamer Ninja nechce natáčet se ženami

    Richard Tyler Blevins aka Ninja

    Než aby se stal předmětem drbů, nebo byl nařknut z nemístného flirtování, tak se raději oblíbený streamer Ninja úplně...

    Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

    Insurgency

    Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

    Další z rubriky

    The Quiet Man by chtěl oživit žánr hraných interaktivních filmů

    The Quiet Man

    Vývojáři chystané hry The Quiet Man slibují filmovou akci s pohlcujícím příběhem, skvělými hereckými výkony a...

    Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

    Red Dead Redemption

    Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

    RECENZE: State of Mind je i přes spoustu chyb zajímavým sci-fi příběhem

    State of Mind

    Ambiciózní novinka od německých adventurních specialistů z firmy Daedalic detailně rozpracovává témata, nad kterými se...



    Najdete na iDNES.cz