Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tomb Raider: Legend – na velikosti záleží

  12:05aktualizováno  12:47
Lara Croft je sama o sobě pojem, který přerostl rámec herního světa. Proto nesmí chybět ani na v současnosti nejprodávanějším handheldu. Jak se jí tam daří, uvidíte v naší recenzi.

Tomb Raider: Legend Lara Croft by se dala označit za malou herní nevěrnici. Zkoušela to již na spoustě platforem, ale nikdy nevydržela na dlouho. O exkluzivitě si tak výrobci všech konzolí mohli nechat zdát. Nejnovější díl vyšel na všechny možné platformy, jen ty od velkého N byly poněkud ochuzeny. Situace se nyní však obrací a jak NDS a GBA, tak i GameCube se nejnovějších dobrodružství slavné archeoložky dočkaly.

To ale nemění nic na tom, že si opět užijeme slušnou porci pro fantasy žánr tak typických klišé.

Zde recenzovaná NDS verze Lara Croft Tomb Raider Legend (dále jen Legend DS), je sice převážně 3D, ale hratelnost se nese v duchu klasických 2D plošinovek, i když ne tak úplně. Pojďme se tedy na Legend DS podívat pěkně zblízka. Příběh je totožný s velkými verzemi. Lara se v něm vydává nalézt artefakt, díky kterému přišla kdysi před lety o svou matku a nejlepší přítelkyni. Tomb Raider: Legend Doprovázen je stejnými renderovanými sekvencemi, které se však na rozdíl od těch z velkých verzí prezentují v mnohem horší kvalitě. Znatelné je nepříjemné kostičkování, ale díky kvalitnímu obsahu zmiňovaných videosekvencí, budete tento fakt klidně tolerovat. Opět se podíváte do spousty exotických lokací, ve kterých se odehraje nejedna klíčová scéna. Podíváte se tak do deštivé Anglie, kde má Lara sídlo, exotické Bolívie, vyprahlých částí Peru, tokijských ulic, na zasněžené pláně v Kazachstánu a na mnoho dalších zajímavých míst. Levely vypadají na první pohled jako směsice 2D hratelnosti a 3D grafiky,ale ve finále je tomu trochu jinak. V podstatě více, než trochu.

Hratelnost totiž obsahuje 3D rozměr, i když ve značně omezené míře. Zleva doprava a nazpátek se můžete pohybovat neomezeně, ale pohybování ve 3D prostoru je velmi omezené. Obvykle můžete do stran mimo směr levá – pravá udělat jen pár kroků. Dále vás totiž neviditelná bariéra nepustí. Mnohdy je tato omezená hratelnost velmi frustrující, protože nevíte, kam až se můžete dostat, což ve výsledku při skocích nedopadá úplně nejlépe. On tento problém totiž souvisí i s druhým Tomb Raider: Legend faktem. 3D grafický kabát totiž není plně 3D, ale obsahuje plno 2D prvků. A třeba skákání z omezeného 3D prostoru na 2D lano je právě věc ošemetná. Nejvíce však zamrzí, že samotná hlavní postava je pouze 2D. Víme moc dobře, že by asi nevypadalo nejlépe, kdyby postava označovaná odevšad za sličnou byla hranatá a trčely z ní polygony, ale přesto nemůžeme zapřít naše zklamání z jejího čistě plochého vzezření.

Zleva doprava a nazpátek se můžete pohybovat neomezeně, ale pohybování ve 3D prostoru je velmi omezené.

Inu nevadí, hratelnost je tedy z části limitovaná, ale pokud si zvyknete na její povahu, tak je dost pravděpodobné, že se budete možná i překvapivě bavit. Legend DS totiž nabízí v podstatě totéž, co verze pro X360 i konzole současné generace. Čeká vás Tomb Raider: Legend průzkum lokací, skákání, střelba i řešení nejrůznějších hlavolamů. Lara je na tom s fyzičkou dobře, a tak jí nedělá problém delší běh, dlouhé skoky přes propasti, plavání, či jízda na motorce a v jeepu. Stejně jako ve velké verzi jí nechybí ani vystřelovací lano. Zajímavě pak vypadá především plavání a střelba. Tedy spíše potápění než plavání. Hlavní dění je totiž na horním displeji NDS, zatímco dolní slouží k výběru předmětů, zbraní a k vyvolání menu, popřípadě řešení hádanek. V případě potápění tak skočí slečna Croft z horní obrazovky do spodní a efektně se začne potápět. Byť to nemá na hratelnost žádný zásadní dopad, tak to alespoň vypadá nesmírně zajímavě.

Střelba využívá spodní displej, tentokrát však včetně dotykové funkce. Jakmile totiž zaměříte nepřátele na horním displeji (stejně jako ve „velké“ předloze) a zmáčknete tlačítko pro střelbu, tak se na dolní obrazovce zobrazí nepřítel jakoby z pohledu první osoby, byť pouze v nehezkém 2D provedení. Dotykem pak provádíte střelbu, což je občas chvíli zábavné, ale Tomb Raider: Legend povětšinou spíše otravné. Navíc nechápeme proč se tímto způsobem likvidují všichni vojáci, zatímco takového geparda zastřelíte normální střelbou na horní obrazovce. Podivné.

Řešení hlavolamů pak probíhá na jednom z displejů a záleží přitom, o jaký typ hádanky jde. Pokud musíte opatrně přesunout někam nějaký předmět, přeskočit jámu a zatáhnou za páku, tak se samozřejmě odehrává veškeré dění na horním displeji. V případě, že však musíte naťukat přesnou kombinaci tlačítek, či očistit skrytou relikvii od hlíny, tak si buďte jisti, že k tomu využijete právě displej dolní. Hádanky jsou povětšinou velmi zábavné a do jisté míry jde o variace těch z velkých verzí. Stejně tak jako v případě designu levelů.

Divoká jízda

Pokud jste hráli Legend již na velkých konzolích, tak jistě víte, že tyto verze obsahovaly minihry v podobě jízdy na motorce a v jeepu. Ty samozřejmě nemohou chybět ani ve verzi pro NDS, byť samozřejmě v upravené podobě. Nechybí ani možnost střelby za jízdy či několik divokých přeskoků nad krkolomnými propastmi. A kdybyste pátrali, na jaké značce motorky to Lara jezdí, tak vězte, že se jedná o Ducati. Ne, že by to v NDS verzi bylo nějak poznat, ale tvůrci to anoncovali již dříve.

Tomb Raider: Legend Jak tak postupujete hrou, tak zjistíte, že úrovně nejsou bůhvíjak dlouhé a rozsáhlé, ale projít jimi není až taková brnkačka. Levely jsou sice rozděleny mezi jednotlivé záchytné checkpointy, ale mnohdy se dostat od jednoho k druhému zabere hodně snahy a trpělivosti. Obtížnost sice není úplně brutální, ale patří k těm vyšším. Často se totiž stává, že od jednoho checkpointu k dalšímu vás čeká souboj s desítkou vojáků, vyřešení středně těžké hádanky a dlouhé plavání v zaplaveném tunelu. Šance, že budete jeden level opakovat v jednotlivých úsecích hned několikrát, je tak poměrně dost vysoká. Frustrace se tak dříve či později dostaví a hra vás může nudit nebo se vám i v horším případě zprotivit. Nenabízí totiž takovou variabilitu jako původní verze Legend, na což silně doplácí. Rozptýlení sice občas přichází v podobě řešení hádanek či akčního ježdění, ale díky omezenému prostoru se hra po nějakém čase okouká.

Klady a zápory

Plus Nový pohled na známé věci
Plus Zajímavé hádanky
Plus Některé části konceptu hry

Mínus Divná kombinace 3D a 2D grafiky i hratelnosti
Mínus Nedořešená střelba
Mínus Dost často nudné

Nejde o vyložené zklamání, ale o víc než lehký nadprůměr se nejedná. Pokud ale chcete mít Laru u sebe na cestách a PSP verze vám nevyhovuje díky své totožnosti s verzemi pro stolní konzole, tak se nejedná o vyloženě špatnou volbu. Jde o dílo připomínající klasickou hopsačku Pandemonium, která však byla lehce jiného zaměření a stylu. Zvažte tak, jestli je pro vás Legend DS tím pravým ořechovým či nikoliv. My bychom byli v jeho případě spíše zdrženliví. Jedná se však o nový pohled na věci viděné u velké verze, což je přinejmenším velmi zajímavé.

Tomb Raider: Legend
Výrobce/Distributor Crystal Dynamics / Eidos
Platforma Nintendo DS
Ukládání pozic: 3 pozice
Multiplayer: 2-4 hráči
Verdikt: Zajímavá variace na velkou verzi Legend, která svým zpracováním disponuje tendencemi bavit, ale i velmi často nudit.
Hodnocení: 60% (info)




Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...



O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

Další z rubriky

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

RECENZE: Seven: The Days Long Gone je mix Thiefa, Commandos a Diabla

Seven: The Days Long Gone

Mix Thiefa, Commandos a Diabla? Že to zní jako skvělý nápad? Nemůžete se dočkat, až si hru zahrajete? Než začnete...

RECENZE: S DOOM VFR zažijete krvavé peklo zase trochu jinak

DOOM VFR

Jde vůbec dohromady spojení frenetické akce a virtuální reality? Král bezduchých stříleček vám v tom přichází udělat...

Najdete na iDNES.cz