Tony Hawk's Pro Skater 3

• 114
Nepochybuji, že se to již stalo každému z vás. Nějakou náhodou se k vám dostane hra, od které prakticky nic neočekáváte, a najednou se díváte kolem sebe a zjišťujete, že posledních několik desítek hodin neděláte nic jiného, než že sedíte a hrajete. A přesně tento případ je i Tony Hawk's Pro Skater 3.

BonusWeb HITTony Hawk's Pro Skater 3Simulátory extrémních sportů nejsou na PC zrovna běžné, na konzolích je situace lepší a čas od času se některá skutečně povedená hra dostane i na naše miláčky. Po půlročním čekání se to nyní povedlo i Tony Hawk's Pro Skater 3, hře, která si na konzolích vytvořila doslova kult a nezdá se, že by chtěla ze svých standardů slevit na PC. Hra je portována snad na všechny myslitelné systémy, originální verzi vytvořil Neversoft a o konverzi na PC se postaral Gearbox Software, známý svými dvěma datadisky (Opposing Force a Blue Shift) pro Half-Life. Ještě než se pustím do obsáhlejšího popisu, hodilo by se zauvažovat nad tím, jaký typ hry vlastně Tony Hawk's Pro Skater 3 je. Skutečně není zrovna legrace poznat to na první pohled, protože člověku neznalému předchozích dílů (mezi něž se počítám) se navenek může zdát, že jde o běžnou sportovní hru. Chyba lávky, Tony Hawk's Pro Skater 3 je šitý na míru milovníkům akčních her s vybičovanými reflexy (mezi něž se víceméně rovněž počítám). Přesto je to hra hodně neobvyklá, která může svým konzolovým pojetím hodně lidí odradit, ale pojďme se radši na celou záležitost podívat pozorněji.

I když mám ke konzolovým hrám značný odpor, na Tony Hawk's Pro Skater 3 jsem se nedíval s despektem především proto, že mi je celé hip-hop hnutí a všechny jeho odnože (mezi něž skateboarding bezesporu patří) dost blízké, i když se sám věnuji trochu jinému sportu z téhož odvětví. Tony Hawk's Pro Skater 3 se v tomto směru velmi vytáhl, protože se drží skate stylu ve všech směrech včetně hudby, ale o tom až za chvíli. Hra je velmi intuitivní, co se základních triků týče, a tutoriál je zpracován do několika po sobě jdoucích kroků, které postupně nabírají na obtížnosti a teoreticky vás připraví na samotnou hru. Tony Hawk's Pro Skater 3 Skutečně však jen teoreticky, protože co zažijete poté, se s tutoriálem nedá srovnávat. Ale když jsem u začátků, musím zmínit jeden z dost velkých kamenů úrazu této jinak báječné hry – pokud nemáte gamepad (a vsadím se, že alespoň 90 % čtenářů ho skutečně mít nebude), vše se pro vás rázem stává dvojnásobně těžší. Snažit se udělat některé ze skutečně nejdrsnějších triků pomocí klávesnice, i když je na ní ovládání maximálně zpříjemněno, prostě není možné. Pokud tedy nemáte gamepad, buď zatněte zuby a překonejte sami sebe, nebo si ho prostě kupte. Ale nemyslete na to, že byste si Tony Hawk's Pro Skater 3 nezahráli.

Jedná se totiž o neskutečným způsobem hratelnou a návykovou záležitost, která vás dovede přišpendlit k židli na dlouhé týdny až měsíce. Můžete jezdit jen tak pro radost a pro body v módech Free Skate a Single Session nebo se vrhnete na kariéru. Ve skutečnosti se do kariéry pustit musíte, protože ze začátku máte k dispozici jeden jediný level a teprve po jeho úspěšném zdolání se vám otevře další, a to pro všechny módy. Jednotlivé levely obsahují určitý počet úkolů, které musíte pro vstup do dalšího kola splnit, a to si piště, že se nejedná jen o získávání bodů. Sice máte vždy 3 úkoly právě pouze o bodech (High score, Pro score a Sick score), zbytek však tvoří neskutečně variabilní blbůstky, jako například rozjíždění dýní rozesetých po mapě, skákání na strom, ze kterého následně spadne sníh a pohřbí burana pod ním stojícího, přenesení sekyrky z jednoho konce mapy na druhý atd. Vedle těchto vychytávek jsou v každém kole ještě synonymní úkoly. Kromě výše zmíněných skóre je to získávání písmen S-K-A-T-E roztroušených po mapě a tajné pásky s videem, která je umístěna obvykle na dost těžce přístupném místě. Videa rozhodně stojí za to získávat, protože vám představí některé skutečně slavné skejťáky jako právě Tonyho Hawka, Kareema Campbella nebo mého oblíbeného Rodneyho Mullena. Tony Hawk's Pro Skater 3Krom toho představí i pokusy lidí z Neversoftu a Gearboxu o skejtování a věřte, že je opravdu na co se dívat. :-) Nemůžu si pomoct a prozradím jedno skutečně vypečené video, kdy se autoři z Neversoftu, kteří skate viděli poprvé v životě, vsadili o 1200$ (každý dal 200$), komu se povede kickflip (otočení skejtu kolem své osy při výskoku). Ano, skutečně je někdo vyhrál. :-)

Po získání dostatečného počtu splněných úkolů se vám otevře další level, ale lepší je dát si práci a pokusit se dokončit všechny úkoly v daném kole, potom totiž dostanete za odměnu jeden nový speciální trik, který se samozřejmě hodí. Speciály máte již nějaké do začátku a je docela legrace hledat kombinace, jak se k nim dopracovat. Kromě tohoto bonusu je v každém levelu rozeseto na těžko dosažitelných místech pět bodů, kterými si vašeho skejťáka můžete vylepšit posílením jedné z vlastností jako ollie (skoky), switch (obraty ve vzduchu), lip balance (triky na hraně rampy) a podobně. Kromě těchto úkolových levelů jsou však ve hře i 3 speciální, kdy máte na jízdu pouze jednu minutu a za tu dobu musíte nasbírat co nejvíce bodů v co nejdrsnějších kombech a pokud možno se naprosto vyvarovat pádů. Máte celkem tři jízdy, stejně jako dalších cca 8 borců, přičemž na konci se vám sečtou body od rozhodčích za 2 nejlepší jízdy. Tenhle typ mi přišel ještě zábavnější než úkoly, protože nemusíte dlouho bádat jak co provést a jen se soustředíte na maximální výkon. Tomu jsou také uzpůsobeny mapy, které mají více ramp a velmi rozmanité možnosti grindů (tedy ježdění po zábradlí, lavičkách atp.). Abyste se dostali ke zlaté medaili, musíte ze sebe vydat skutečně všechno, komba o patnácti a více tricích nejsou výjimkou a naprostá adrenalinová bomba je třeba grindovat kolem celého levelu s použitím manualů (jízda jenom po 2 kolečkách), Tony Hawk's Pro Skater 3 gapů (skoky mezi grindovatelnými plochami) a speciálů. Nedá mi to, abych se trochu nepochlubil – v Riu, podle mě nejlepším levelu v celé hře, se mi podařilo pětadvacetisekundové kombo o cca dvaceti tricích, které se na konci vyšplhalo přes magických 100 000 bodů.

Jak je vám jistě jasné z předchozího odstavce, právě spojování triků do komb je místo, kde přichází na řadu skutečná výzva. Čím více různorodých triků v sérii dáte, tím lépe, čím víckrát trik zopakujete, tím méně bodů za něj dostanete. Základní bodový obnos získaný za jednotlivé triky se násobí počtem použitých triků, k čemuž se ještě přidávají násobitelé za reverty a manuály. Revert znamená, že se z rampy na zem vrátíte opačným směrem a manuál je balancovaná jízda jen na 2 kolečkách, která v zásadě pomáhá k propojení grindů a lip triků. Nejsem si jistý, jestli je délka komba omezená něčím jiným než časem vymezeným pro mapu, akorát se mi zdálo, že po větším množství triků je balancování o dost těžší. Opět musím zmínit, že hra NENÍ sportovní simulací, ale spíš akcí, takže nečekejte žádné reálně proveditelné kombinace. To, co ve hře vidíte, neudělají ani ti nejlepší skejťáci pod sluncem.

Když jsem nastínil balancování, podíváme se blíže na celé ovládání. Jak už jsem zmínil výše, bez gamepadu se hra stává o slušnou porci těžší, ale stále to jde zvládnout, i když některé speciály nebo hodně těžké triky jsou zprvu prakticky nemožné. Já osobně jsem ale překousnul počáteční odpor a po třech dnech strávených neustálým padáním a nadávkami typu "Týhle %$#@ dám 20%!" se mi ovládání (které je mj. konfigurovatelné) dostalo do krve. Jenom si dovolím doporučit jednu věc, přehoďte si tlačítko pro ollie z "2" na numerické klávesnici jinam, jedná se o nejpoužívanější klávesu ve hře a její původní umístění je dost nešťastné. Pokud zrovna nejde o skok nebo různé parádičky ve skoku, kontrolují se triky za pomocí tlačítek pro pohyb, Tony Hawk's Pro Skater 3 grindy a manuály vlevo a vpravo, lip triky nahoru a dolů. Chce to hodně dobrý cit a odhad, aby se člověk jednak udržel a především věděl, kdy je pravá chvíle seskočit. V určitý moment už je totiž pád nevyhnutelný a hra má lišáckou funkci, že po nezdařeném triku vám body za něj pomalu mizí z obrazovky a vy se můžete leda vztekat, že jste si je nechali utéct. Schéma ovládání prakticky nemá chybu a není na něm co zlepšovat. Hra je variabilní v každém ohledu, který vás jen napadne, a výjimkou nejsou samozřejmě ani mapy a postavy. Map je ze začátku kolem deseti, ale později se vám otevírají další a další původně utajené. Prakticky všechny jsou skvělé, ať už je to Kanada, zasněžená a s možností grindovat všechno, co vidíte; Rio, můj nejoblíbenější level, kde jdou sekat neskutečná komba; rušné Los Angeles nebo kterýkoliv další. V každém je dostatek ramp, grindovatelných ploch, okolostojících flákačů atd. Zajímavé je, že se úkoly liší podle toho, zda jezdíte se skejťákem, který je zaměřený na rampy, nebo na street style. Tím se dostávám k postavám, kde si ze začátku můžete vybrat jednoho z licencovaných světoznámých skejťáků (a skejterek) jako Tony Hawk, Bucky Lasek, Ellis Steamer, Steve Caballero nebo Rodney Mullen. Později se vám podle úspěchů otevírají další, např. policajt, Darth Maul nebo pro skutečně HODNĚ velké vytvrdlíky i oko z loga Neversoftu. Musím se přiznat, že mi to nedalo a skutečně jsem si ho "vyjezdil". :-)

Technické zpracování celý tenhle herní koncert vynáší ještě dál do nebeských výšin, grafika je mnohem kvalitnější než konzolová předloha, textury vypadají perfektně a obzvláště super jsou animace postav, kdy každý pohyb, každý trik i pád vypadají naprosto realisticky. Realita ovšem ustupuje stranou, když skejťák spadne z několika desítek metrů, chvíli si masíruje koleno a poté se v klidu otřepe a jede se dál, akorát na místě zůstane krvavá šmouha. :-) Tony Hawk's Pro Skater 3Hardwarové nároky jsou lehce nadprůměrné, ale pokud máte rychlou mašinu, není si na co stěžovat. Mně Tony Hawk's Pro Skater 3 běžel zcela plynule s maximálními zapnutými detaily i dohledem na perfektních 1280x1024x32. Ale grafiku doslova zadupává do země druhá technická složka, a to ozvučení. Všemožné zvuky ve hře obsažené zní naprosto realisticky, ať už je to zvuk jízdy nebo nejrůznější komentáře okolních postav. Skutečná bomba je ale soundtrack, který se honosí jmény jako Xzibit, Red Hot Chilli Peppers, Redman nebo klasickými Ramones a Motörhead. Nejenže se úžasně hodí ke hře, ale songy si jistě rádi seženete k běžnému poslechu, stojí za to – já soundtrack poslouchám i teď při psaní. Jediná škoda je, že soubory nejsou v mp3, takže si je bohužel musíte splašit jinou cestou.

Zapomenout nemůžu samozřejmě ani na multiplayer, který má v PC verzi svoji premiéru. Musím říct, že se nehraje špatně, ale člověk z něj velmi snadno dostane depresi, protože sledovat skóre šílenců, kteří jsou schopní 10 sekund po začátku hry dát kombo za 200 a více tisíc, člověku notně pošramotí sebevědomí. K dispozici je sympatické množství módů, které jsou většinou na jedno brdo, nejlepší je asi Capture the Flag. Multiplayer je příjemná třešnička na úžasném dortu, ale jen kvůli němu si hru těžko budete kupovat.

O Tony Hawk's Pro Skater 3 můžu v zásadě říct 2 věci – zaprvé mě naprosto dokonale překvapil a zadruhé se jedná o jednu z nejzábavnějších her v posledních letech. Už dlouhou dobu jsem nebyl do hry tak zažraný, Tony Hawk's Pro Skater 3 poskytuje nevídanou sumu hratelnosti a variability, můžete ho hrát jak dlouho chcete a pořád budete objevovat nové věci a bude vás bavit. Ať dělám co dělám, nejde na něm nalézt jediná chyba kromě toho, že pokud nemáte nervy se učit ovládání, buď rozmlátíte klávesnici nebo si rezignovaně koupíte gamepad. Každopádně jakmile budete moci, tuto hru si opatřete, vezměte si dovolenou nebo se hoďte marod a hybaj hrát!

Tony Hawk's Pro Skater 3
Výrobce: Gearbox Software
Vydavatel: Activision