Ženy v herní branži

Ženy v herní branži

Top 10 nejvlivnějších žen herní branže

  • 23
Domníváte se, že počítačové hry jsou jen mužskou doménou? Možná budete překvapeni kolik žen a na jakých postech se v branži vyskytuje.

Vývoj počítačových her je mužskou doménou. To je klasický a široce rozšířený předsudek. Ovšem stále vzdálenější od skutečné pravdy. Jen tak na ukázku jsme vybrali desítku nejvlivnějších žen v herním průmyslu. Pravda, chvíli jsme museli hledat, ale nakonec – takový problém to zase nebyl.

Náš nejmilejší koníček má u dívek velmi těžké postavení. Většina něžného pohlaví si při vyslovení slovního spojení počítačová hra pořád představuje uhrovitého, obrýleného a zpoceného tlouštíka, který denní světlo vidí pouze tehdy, když si nese svého miláčka na nějakou tu LAN party.

Dost možná právě s tím souvisí skutečnost, že se ženy pouští do všech možných odvětví, ale v herním průmyslu je nejčastěji najdete jako PR manažerky, které sice rozumí komunikaci s veřejností, ale o vlastních hrách toho moc nevědí. Naštěstí se začíná blýskat na lepší časy, takže vám můžeme představit ženy, které v herním byznysu mají pádné slovo.

Paulina Bozek
Ženy v herní branžiTato sympaticky vyhlížející mladá slečna toho už v herní branži stihla docela hodně. Svou kariéru začala u montrealského studia Ubisoftu, aby následně přeběhla k Sony Computer Entertainment Europe. Tam pracovala na herních prototypech.

Krátce poté byla jmenována hlavní producentkou velkého projektu hudební hry Singstar. Za tuto práci získala dokonce cenu BAFTA za nový talent herního průmyslu. Svou úlohu totiž odvedla skvěle – od roku 2004 se Singstar prodalo na třináct milionů kusů. Tomu se říká hit!

Genevieve Waldman
Ženy v herní branžiTuto ženu můžete považovat za veteránku herního průmyslu. Je v něm totiž už přes třináct let, a to je pořádná porce. Do branže se dostala v roce 1995 přes společnost Interplay, když zrovna vydávala velké hity jako akční Descent či RPG Stonekeep, tedy v její nejslavnější fázi.

Genevieve se následně starala o projekty jako RPG Baldurs Gate či Fallout. Poté odešla k herní divizi Microsoftu. Pracuje tu jako producentka a globální PR manažerka. Je zodpovědná za velkolepé marketingové zajištění titulů stříleček Halo 2 a Halo 3. Stará se také o „party games“ Microsoftu, například Scene It.

Jessica Chobot
Ženy v herní branžiTato sličná moderátorka se do herního byznysu dostala až v roce 2006, ale od té doby se stala velmi známou tváří. Nejprve se stala trochu kontroverzní tváří kampaně Sony na konzoli PSP a poté si jí všimlo vedení největšího herního portálu na světě IGN.

To jí nabídlo místo redaktorky a moderátorky nově vznikajících herních pořadů tohoto serveru. Od té doby stojí Jessica pravidelně před kamerou a podle všeho už hrám opravdu rozumí.

Nancy Smith
Ženy v herní branžiNancy Smith je velmi zkušenou herní manažerkou, která v roce 1984 nastoupila do Electronic Arts jako vedoucí regionálních prodejů. Je spoluautorkou zásadní strategie této společnosti, která spočívá v distribuci videohry přímo na koncové prodejce. Právě tato strategie obrovskou měrou přispěla k současnému postavení Electronic Arts v herní branži.

Konkurenční společnosti ji posléze také okoukaly. Postupem času se propracovala výše. Krom jiného byla viceprezidentkou severoamerické, tedy nejdůležitější pobočky EA. Od roku 2005 pracuje jako generální manažerka The Sims, jež je pro celou společnost naprosto zásadní.

Stevie Case
Ženy v herní branžiPříběh Stevie „Killcreek“ Case dokáže napsat pouze život. Ambiciózní hráčka vstoupila ve veřejnou známost poté, co dokázala v roce 1997 v deathmatchi porazit Johna Romera, někdejšího hvězdného programátora iD Software. Následkem toho dostala Stevie práci u nově vzniklého studia Ion Storm. Nejprve jako testerka, později jako designéra úrovní.

Mezi lety 1999 a 2003 byla dokonce Romerovou milenkou. V té době se šéf Ion Stormu mediálně silně prezentoval a Stevie nezůstala stranou. Nafotila dokonce set pro Playboy, ten však v pánském magazínu nikdy nevyšel. Po debaklu s Daikatanou v roce 2001 následovala Romera pryč z Ion Stormu a založila s ním studio Monkeygames, kde byla až do rozchodu dvojice viceprezidentkou. Nyní pracuje u Spleak Media Network na produktovém portfoliu.

Samantha Ryan
Ženy v herní branžiSamantha přinesla zkušenosti z Infinity Broadcasting a asijské Singapure Broadcast Corporation k jejímu současnému zaměstnavateli, kterým je studio Monolith. Tam pracovala Ryan nejprve na akční sérii No One Lives Forever, aby se následně přesunula do managementu firmy.

Tam se podílela na vzestupu firmy – z malého, spíše bezvýznamného studia se stal výrobce velice kvalitních titulů v čele s akcí F.E.A.R. Její vliv na úspěch byl zřejmě značný, jelikož se postupně dostala až do absolutního čela firmy a úspěšně připravila například převzetí Monolithu koncerem Warner Bros.

Lucy Bradshaw
Ženy v herní branžiLucy je vývojářkou tělem i duší. Důkazem toho je skutečnost, že si ji jako parťačku vybral samotný Will Wright, jenž jí svěřil kompletní vedení projektu The Sims 2. Má zkušenosti z Activisionu i LucasArts. To ji pomohlo, aby se dostala do Maxisu po jeho převzetí Electronic Arts.

Pod vedením Willa Wrighta se podílela už na SimCity 3000 a The Sims. Spolu připravili také očekávané Spore, které vyjde cobydup. Ze všech zmíněných žen je dost možná tou nejtalentovanější vývojářkou. Jsme moc zvědaví na její další projekty, práce v tandemu s Willem Wrightem jí evidentně svědčí.

Jane Cavanagh
Ženy v herní branžiPokud bychom měli hledat nejvlivnější ženu v herní branži, byla by Jane Cavanagh jednou z hlavních adeptek. Roku 1988 založila společnost Sales Curve Interactive. Že vám to nic neříká? A co takhle SCi – to už je lepší, že? Tato firma přivedla na svět například brutální závody Carmageddon.

Jane dlouho držela sto procent akcií, teprve v devadesátých letech je začala rozprodávat. Před několika lety koupilo SCi další významnou společnost a sice Eidos. Tím se dostala ke značkám jako Tomb Raider či Hitman. Jane stále drží 6,7% akcií.

Carmageddon 2: Carpocalypse Now PC

Jade Raymond
Ženy v herní branžiJak bychom mohli zapomenout na krásnou Jade Raymond, která vešla ve známost jako producentka Assasins Creed. Spousta lidí se pře, zda má na vývoji skutečně nějakou úlohu, nebo zda jde jen o nastrčenou krásku, která má k projektům lákat mediální pozornost.

V životopisu Jade stojí, že programovala a designovala pro Electronic Arts, IBM i Sony, a to celých deset let. To je vzhledem k její mladosti na pováženou, navíc nejsou známy ani projekty, na kterých se podílela. Na druhou stranu, v rozhovorech prokazuje, že hrám rozumí. Kéž by to byl důkaz, že i takovou kočku hry dokáží fascinovat!