Nabízíme dva pohledy na E3. První pochází od Andreje Brabce, který E3 navštívil a na místě otestoval desítky titulů. První dojmy z hraní jsou důležitá hráz mezi tím, jak nám výrobci hru prezentují na videu a jak se doopravdy hraje. Druhý pohled je od Ondry Zacha, jenž dění sledoval z redakce a užíval si dosud neobroušené vize tvůrců.
E3 pohledem Andreje Brabce
Andrej Brabec
Pokud bych měl letošní E3 nějak jednoduše charakterizovat, řekl bych: "Next-gen". Příští generace her i konzolí byla ultimátním zaklínadlem, které se ozývalo z každé strany a nebylo před ním úniku. Někdy po právu, jindy jen jako levný marketingový trik.
Byl však ročník 2013 skutečně rokem příští generace? Z pohledu konzolí nepochybně, herně je to však otázkou. Zaznamenat lze významný grafický skok, obsahově jde však o plíživý inkrementální pokrok. Tituly tak bez zásadnějších překvapení pokračují v nastoleném tempu.
Zatím nejprogresivnější hrou pro mne zůstává zombie akce DayZ, která využívá čtyři roky starou technologii hry Arma 2 a o oslnivou grafiku se ani nepokouší. Jenže její míra inovace strčí všechny ostatní tituly do kapsy (o původní modifikaci, ze které hra vychází).
1 PlayStation – laciné body
Tisková konference PlayStation 4 vlastně neodhalila žádné zásadní nové funkce. Sony k úspěchu stačil jeden zcela obyčejný trik. Tedy naslouchat zákazníkům. Společnost tak téměř ve všem zaujala opačné stanovisko než konkurenční Microsoft. A sklízela tak bouřlivé ovace.
Jenže ve finále je její přístup správný. Konzole je levnější, pravděpodobně i výkonnější a zároveň hráčům nabízí volnost. Svobodně prodávat hry, využívat tituly zakoupené napříč kontinenty i hrát zcela bez připojení k internetu. A přesně po tom řada potenciálních zákazníků touží.
2. Titanfall a Destiny – velkolepá sci-fi
Novou hru od duchovních otců Call of Duty jsem očekával se zcela neutrálním přístupem. První ukázky ze hry mne však příjemně překvapily. Dědictví předchozích titulů se sice nezapře, zároveň se od něj však dostatečně odklání. Odehrává se v působivém sci-fi prostředí, souboje robotů jsou lákavé a hra zahrnuje zbraně ve stylu klasických stříleček. Je tedy třeba počítat s rychlostí projektilu i předvídat pohyb nepřítele.
Nezklamala ani společnost Bungie, která se proslavila především sérií Halo. Studio připravuje sci-fi on-linovku Destiny, která střílení kombinuje s prvky známými z her na hrdiny. A ohromný rozpočet i letité zkušenosti vývojářů vytvářejí vhodné podhoubí pro vznik výtečné hry. I herní záběry z Destiny mi tedy učarovaly.
3. The Crew – bombastické závodění
Závodní titul The Crew je pro mne jednou z mála nových lákavých značek. Titul má nabízet soupeření v otevřeném světě, který je modelovaný podle Spojených států a lze jím korzovat zcela volně. Vývojáři tak slibují volnost a detailnost v přizpůsobování automobilu. Hra však graficky zaostává za Need for Speed Rivals.
4. Thief – krást jak straka
Plíživé prvky dnes zahrnuje řada her, čistě plíživá akce je však příjemnou změnou. Čtvrtý díl Thiefa však čeká nelehký úkol. Loni totiž vyšla silná konkurence v podání akce Dishonored, na které se podílela řada spoluautorů série Thief. Dishonored však nabízel i akční průchod hrou a orientace na ryzí tichošlápkovství může být pro Thiefa značné plus.
5. Wolfenstein – sice top, ale top zklamání
Hratelná ukázka nového Wolfensteinu bohužel potvrdila mé obavy. Je to totiž kolejnicová akce téměř bez nápadu (čtěte první dojmy). Vývojáři naoko zachovávají některé tradiční principy, třeba větší počet zbraní, které postava unese.
Ale v zásadě jsou to jen drobnosti a nebýt nacistické tematiky, hru si klidně spletete s novým dílem Call of Duty. Jen ta síťová hra jaksi chybí. A právě ta byla u Return to Castle Wolfenstein i Enemy Territory geniální.
E3 pohledem Ondřeje Zacha
Ondřej Zach
Ačkoliv jsem především PC hráč, E3 jednoznačně dominovaly konzole nové generace, tedy Xbox One od Microsoftu a PlayStation 4 od Sony. Připravované nové konzole a jejich přepracované architektury však dodaly potřebný impulz i PC, které se v očích herních tvůrců znovu dostává do popředí.
1. PlayStation 4 - sympatický přístup
PlayStation 4 je pro mě jednoznačným vítězem E3. Nevítězí inovacemi, ale sympatickým přístupem. S PlayStation 4 můžu využívat výhod on-line služeb, ale hrát off-line, hry si můžu bez obav půjčovat od kamarádů a nemusím řešit žádná regionální omezení.
Sony se přitom nemuselo nijak snažit, pouze využilo kroků konkurenčního Microsoftu ve svůj prospěch. Chtěl bych věřit, že to Sony vydrží. Kolikrát už mělo slibně nakročeno, aby vše zkazilo podivnými rozhodnutími (Minidisc, PSP atd.).
2. Zaklínač 3: Divoký hon - pecka z Polska
Třetí Zaklínač je jedním z mých favoritů výstavy. Trochu jsem se obával, jestli si polští tvůrci neukrojili s rozlehlým a fungujícím fantasy světem příliš velký krajíc, ale prezentace v rámci E3 byla působivá. Těším se zejména na volnost a různé volby, které mají dopad na herní svět (číst první dojmy).
3 Dead Rising 3 - na zombies s humorem
Výborný dojem mám z prezentace zombie akce Dead Rising 3. Když na hlavního hrdinu Nicka dotírají dvě či tři zombie, hravě si poradí. Jenže najednou hromada tlejících mrtvol prorazila plot, a to už Nick vyskočí na auto, verandu, vyleze na střechu, tam prorazí skleněné okno a utíká chodbou v baráku.
Jako zbraň poslouží cokoliv. A není nad to sednout si do auta a do likvidace zombíků se pustit ve velkém stylu. Z otevřeného města, které je větší než oba předešlé díly, mám zkrátka skvělý pocit (omrkněte obrázky). Hra vyjde exkluzivně pro Xbox One.
4. Metal Gear Solid 5 - otevřený svět
Ačkoliv nepatřím mezi skalní fanoušky série taktických akcí Metal Gear Solid, trailer k pátému dílu mě dostal. Kromě toho, že po grafické stránce hra vypadá přímo skvěle, se těším na propracovaný příběh a otevřený svět. Ředitel série Hideo Kojima slibuje větší volnost při plnění misí, jejichž pořadí ovlivní hráč. To si nechám líbit.
5. Watch Dogs - technologická totalita
Watch Dogs ukazují blízkou budoucnost, v níž bych nechtěl žít, ale kterou si coby hráč velmi rád vychutnám. Vše ve městě ovládá počítač, jenže dobrý úmysl, tedy zamezit kriminalitě, se nakonec obrátil ve šmírování lidí a zneužívaní osobních údajů. Hlavní hrdina se dokáže do systému napíchnout a využívat ho ve svůj prospěch. Ukázka z hraní mě opět přesvědčila, že je na co se těšit.
Podělte se v diskuzi i o vaše favority po letošní E3.