Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Total Club Manager 2003

  12:00aktualizováno  1:29
Je možné vytvořit lepší fotbalový manažer, než je Championship Manager? Total Club Manager 2003 suverénně překonává ostatní hry svého žánru a díky geniální propracovanosti a vysoké hratelnosti vítězí. Fotbal se na počítačích objevil už mnohokrát a v různých podobách, ale něco tak povedeného a zábavného tady ještě nebylo.

BonusWeb HITTotal Club Manager 2003Opravdoví fotbaloví nadšenci, jimž nestačí nereálná, místy až primitivně zjednodušená FIFA, se rádi hrabají v tunách tabulek, piplají se sestavou a nakupují hráče ve fotbalových manažerech. Ty neobsahují možnost přímo ovládat fotbalisty, zato simulují nejenom dění na hřišti, ale i přípravu před zápasy, trénink, správu mužstva a další věci spjaté s funkcí trenéra a manažera. Špičkou v oblasti těchto her byl jednoznačně Championship Manager, v Anglii tradičně nejprodávanější hra. Jeho poslední verze nicméně oproti předchozímu dílu nepřinesla nic nového, což zase ani tak nevadilo. Přeci jen má dost svých kvalit a třebas databáze sta tisíc hráčů nebo propracované koučování dělají ze hry vynikající zábavu.

Letos se ale situace radikálně mění, protože vychází Total Club Manager 2003 (dále TCM 2003), s přehledem nejzábavnější a nejpropracovanější hra na počítači, která má s fotbalem co dočinění. Dokonce i takový Championship Manager, geniálně propracovaný kousek, nemá ve srovnání s TCM 2003 příliš šancí. Obě hry se v zásadě podobají, víceméně sedmdesát procent trenérských voleb a možností je pro oba tituly stejných; TCM 2003 k tomu přidává správu financí a kolotoč okolo nich. Leč je tady Total Club Manager 2003zásadní rozdíl – TCM 2003 je nejen graficky stokrát hezčí, přehlednější a uživatelsky příjemnější, ale i propracovanější a zábavnější. Zarytí fandové Championship Manageru si možná budou stát za svým miláčkem, v jehož prospěch hovoří také více než dvojnásobně větší databáze hráčů (100.000 / 40.000); jinak je výběr lig víceméně stejný a oba tituly obsahují všechny nejlepší a průměrné evropské ligy, u těch nejznámějších je možno vybrat si tým i z nižších soutěží.

TCM 2003 má v zásobě spoustu trumfů. Především neořezaný engine ze hry FIFA 2002, jenž umožňuje sledovat zápas jako v televizi, má zásluhu na skvělé hratelnosti. Člověk okamžitě vidí, kde to neklape, který fotbalista neodvádí dobré výkony či po které straně soupeř táhne útoky. Zápas trvající zhruba deset minut se dá až čtyřnásobně zrychlit. Kromě bezduchého koukání se občas hodí zakřičet z lavičky na hráče s míčem jednoduché pokyny ("střílej!", "přihraj!" atd.) a trochu tak přímo ovlivnit hru. FIFA je ale FIFA a její engine nezobrazuje kopanou úplně reálně, z čehož plynou jistá omezení a chybky (časté nastřelování tyček či občasné výpadky inteligence hráčů). Na toto zpracování zápasu si však rychle člověk zvykne, důležité je, že výkon fotbalistů skutečně odpovídá zvolené taktice a hráči se hýbou tak, jak mají. Total Club Manager 2003Kromě toho hra obsahuje rychlé vyplivnutí výsledku či sledování utkání prostřednictvím spousty statistik a krátkých textových zpráv na způsob Championship Manageru, leč televizní zpracování je z trenérského hlediska lepší a oplývá větší atmosférou.

Po zápase i před ním se dotěrní novináři ptají na všelijaké věci, odpovědi ovlivňují náladu v mužstvu či reputaci u fanoušků. A ona nálada v mužstvu je důležitým prvkem. Negativně se může podepsat na trénincích, kde se dva hráči pohádají a je zle. Co teprve na začátku sezóny, kdy se mužstvo formuje a klidně se stane, že nějaký hráč přijede pozdě z dovolené na letní přípravu. A co pak? Dát nějaké hvězdě pokutu? Nebo ji jen napomenout? Ale to se zase naštvou ostatní fotbalisté, že se někomu nadržuje. Jako trenér by měl člověk sem tam promluvit se svým mužstvem a když je někdo dlouho na marodce, alespoň trochu ho podpořit, či naopak líného hráče neodvádějící v poslední době dobré výkony trochu motivovat (nebo spíše seřvat, což si některé hvězdy nenechají líbit). I během zápasové přestávky mohou hráči dostat pěkně vynadáno. Když slova padnou na správné místo, obraz hry je v druhé polovině jasně lepší.

Zápasu obvykle předchází dlouhé uvažování Total Club Manager 2003nad taktikou. Styl hry je třeba – alespoň u těch lepších soupeřů – odvíjet podle o nich získaných poznatků. Ledasco prozradí scout či mnohé statistiky. Trenérských voleb TCM 2003 obsahuje tak akorát; už samotné rozestavení podstatně ovlivňuje hru mužstva, dále tady je volba strany, po níž budou vedeny útoky, maximální vzdálenost střelby, hra na protiútoky, volba přihrávek, bránění, zvolení tvůrce hry, určení minut, do nichž dá mužstvo co nejvíc, individuální úkoly a pár dalších věcí. Hráče motivují peněžní odměny nebo vyhlášení zápasu jako nejdůležitějšího v sezóně. A nebyl by to fotbalový manažer, aby nezáleželo na taktice, ale i na hráčích a tréninku. S dobrým stylem hry a poctivým tréninkem jde i z průměrného mužstva vymáčknout kvalitní výkon. Tréninkový plán se vždy určuje pro následující víkend, každý den je možno vyhnat hráče na zelený pažit až čtyřikrát a procvičit je v jedné z pětadvaceti tréninkových jednotek (různé druhy běhů, hlavičkování, všelijaké typy střelby a standardních situací, nechybí ani posilovna či teoretizování nad taktickými pokyny a spousta dalšího).

Fotbalisté se mezi sebou liší nejrůznějšími ukazateli. Systém ohodnocení je jiný, než bývá zvykem. Talent určuje možnosti dalšího růstu hráče a je hlavním kritériem při výběru mladých perspektivních fotbalistů. Hráči se mohou, nebo spíše musí zdokonalovat v několika ze zhruba dvaceti atributů. Total Club Manager 2003Při určité kombinaci dostává hráč jakýsi bonus a speciální ocenění (tvůrce hry, specialista na přímé kopy, kreativní fotbalista atp.), které hovoří o tom, na jakém postu se nejvíce uplatní. Mladý talent, jenž nastoupí do finále Ligy mistrů, skvělý výkon ovšem nepředvede, třebaže má své kvality. Zkušenosti s ligou a mezinárodní scénou totiž hrají také svou roli.

Předsezónní příprava by měla být zaměřena hlavně na fyzičku, jinak v průběhu ligy hráči budou často unaveni. A v kolotoči Ligy mistrů, domácí ligy a poháru se zátěž projevuje daleko víc. U špičkových mužstev je nezbytně nutné mít jednotlivé posty zdvojené, aby se hráči na tom či onom místě, jakmile je jeden z nich unavený, po zranění či z formy, střídali. Jenom málokteré mužstvo je takto našlapané, a tak ke slovu přijdou peníze a přestupy. Vyjednávání je samo o sobě zábavné, nestačí jenom nějaká ta pálka za přestup, hráč musí dostat pár výhod, ať už bonusy za vsítěné branky, růst platu či například pevné místo v základu. I přesto se stane, že odmítne, neboť má děti a rodinu a nechce se stěhovat. Skončí-li jednání úspěšně a podepíše-li se smlouva, je vystaráno. Známé jméno pozvedne týmovou náladu, hráče, kteří nastupují na stejném postu, donutí k lepším výkonům, fanoušci budou šílet a zvednou se návštěvy. Trpělivým se za pár let zúročí soustavná výchova mladých talentů, z nichž při správném přístupu vyrostou Total Club Manager 2003hvězdy, a tedy potenciální balík peněz.

Stavitelé si rovněž přijdou na své. Stadión lze libovolně přestavovat, upravovat, nastavovat cenu vstupenek pro jednotlivé sektory zvlášť, přistavět parkoviště, tréninkový plac či jakési centrum pro fanoušky. Kdo chce, může se starat i o reklamu či prodej suvenýrů. Slovo "chce" je zde namístě. TCM 2003 totiž obsahuje geniální možnost přenechat cokoliv plně na bedrech počítače. Není bezpodmínečně nutné pečovat úplně o všechno; je možné zaměřit se pouze na zábavné záležitosti a nudnější pasáže, jako je pro někoho třeba správa financí, plně přenechat počítači, který se o ně inteligentně postará. Ke hře se proto dostanou nejenom fotbaloví fanatici.

Ze vzájemného souboje Championship Manager vs. TCM 2003 jako vítěz jasně vychází druhý jmenovaný. Krom dalších pozitiv je po grafické stránce skvělý, ovládání je vyřešeno perfektně, tabulky a menu jsou přehledná, prostě hře nejde nic vytknout. A snad jediný nedostatek, menší databáze hráčů, je průběžně odstraňován. Na oficiální stránce a této adrese se už objevily nejrůznější patche, vylepšení i nové ligy, jež si lze dotvořit v dodaném editoru. Česká liga jako tradičně chybí, až na přibližně osm našich předních mužstev Total Club Manager 2003se zpackanými soupiskami - brzy se snad najde někdo, kdo naši prvou ligu zkompletuje a nabídne ke stažení.

Recenze je jen hrubým zestručněním toho, co celá hra obsahuje. Jsou tady tuny dalších věcí, kariéra, najímaní všelijakého personálu do zázemí (scouti, lidé starající se o fanklub, stadion atp.), dohadování o peníze a mnoho jiného, co dělá ze hry perfektně propracovaný kousek. Nic ale není ve hře přebytečné nebo navíc, fotbalové zákonitosti fungují tak, jak mají a i díky tomu se TCM 2003 věrně přibližuje k reálnému fotbalu. Jelikož je TCM 2003 takřka bezchybná hra a po stránce hratelnosti překonává cokoliv jiného, co kdy vyšlo na počítači a vztahovalo se k fotbalu, dostává mimořádně vysoké hodnocení. O jejích kvalitách hovoří i to, že se po dvou týdnech prodeje vyhoupla v žebříčku celosvětové prodejnosti her na PC na první místo, což je pro fotbalový manažer víc než překvapivý výsledek. Za pár měsíců uvidíme, jak dopadne čtvrtý díl Championship Manageru a je jestli se alespoň trochu vyrovná současnému králi fotbalových manažerů na počítači. Bude to mít hodně těžké.

Total Club Manager 2003
Výrobce: EA Sports
Vydavatel: Electronic Arts
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Stáhněte si: demo, screenshoty
Oficiální homepage: http://www.totalclubmanager.com/
Minimální konfigurace: procesor 350 MHz, 64 MB RAM, 450 MB HDD, 8 MB 3D
Doporučená konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 16 MB 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Vynikající, nesmírně hratelný a skoro bezchybný fotbalový manažer. Zároveň s přehledem nejlepší, nejpropracovanější a nejzábavnější hra na počítači, vztahující se k nejpopulárnějšímu sportu na naší planetě.
Hodnocení 91%

Autor:




Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Další z rubriky

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.