Vaříme s Rockstarem je v dnešní post GTAčkovské době jedno z hlavních hesel dne a osvědčený, až bezmála zaručený recept k úspěchu. Jenže ono uvařit a chuťově sladit tak žánrově bohatý koktejlík do výsledné lahodné chuti není jen otázkou postupu „sem prdnem město, sem lidi, sem auta, sem trochu stylovosti, sem trochu života s umíráním, sem krev a násilí a sem hráče, ať se v tom mumraji baví, jak chce“. Ostatně při vaření nikdy není nic v prvé řadě otázkou dodržení postupu, ale především citu. Citu pro správné dávkování, citu pro nápaditost a především citu pro výsledek. Autoři Total Overdose, proč to zdržovat, větší část toho citu, kterého mají v Rockstaru na rozdávání, postrádají. Nepostrádají jej sice úplně, ale postrádají jej dost na to, aby zvládli všechny ty žánrové ingredience jejich guláše skutečně sladit v jeden celek. Total Overdose je z té jeho horší části typickým příkladem dodržení „GTAčko vykrádajícího“ postupu výše popsaného, jehož výsledek má ale ke kvalitě samotného GTA hodně daleko.
Naštěstí pro Total Overdose, její priority i přednosti jsou někde jinde. V akci.
Zdejší pseudo „Mexico City & okolí“ tak má jen na první pohled všechno, co by kvalitní kopie GTA měla mít. Je dostatečně velké na to, aby ve své náruči schovalo několik vzhledově variabilních čtvrtí a oblastí (včetně venkova) a v nich
trochu té živé vody pro němé ulice a krajinu. Tu a tam tak domovské kulisy města dláždí alespoň bezduše bloumající Mexičani a bezduše jezdící auta, tu a tam krajinu venkova zmalebňují nějaké ty slepice či jiná fauna. A občas se i tu a tam něco semele. Na pohled sice replika GTA, ale už na ten samý pohled chudá a cudná to replika. A taky nudná i zbytečná. Nudná proto, že jste při procházení městem neustále otravování loadingy a navzdory stylové mexické zálivce působí ten virtuální svět prázdně a jeho život sterilně. Nudná pro svou chudost a absenci nápaditosti při realizaci tohoto herního prostředí, díky čemuž explorační choutky zákoutí města vcelku rychle natáhnou brka, byť se je snaží autoři marně oživovat poschovávanými bonusovými body a upgrady
vašich dovedností. A zbytečná proto, že vás pro svou nudnost zdejší nabytá svoboda příliš nebude bavit a především pak proto, že hra sama ji v jádru vůbec nepotřebuje. Zdejší stylový urbanistický hybrid totiž není obdobně jako v GTA jednou z hlavních postav hry, není ani alfou či omegou jejích kvalit a není ani výchozím bodem pro herní náplň. Je jen naprosto účelovou snahou využít současné popularity GTA.
Naštěstí pro Total Overdose, její priority i přednosti jsou někde jinde. V akci. Divoké, efektní, zábavné, nenáročné a bezduché
akci. Herní prostředí je jenom kulisou, která její možnosti nijak neumocňuje, a funguje tak v podstatě jako klasické separované levely. Pravda, plníte jako v GTA mise, které vám zadávají ti a ti lidé, k nim si ale pro práci nemusíte jezdit (nicméně můžete), stačí si jen vybrat ze seznamu a jedete přímo do akce. V podstatě tak můžete od začátku do konce jen skákat z mise do mise, o nic tím nepřijdete a naopak si nebudete kazit dojem ze hry nepovedenou replikou živého lidského mraveniště. Mise samy naskakují do škatulek „hlavní“ a „vedlejší“, přičemž zpravidla bez splnění vedlejších, nemůžete pokračovat v hlavních, takže rozškatulkování na „hlavní“ a „vedlejší“ se trochu relativizuje. Lepší
bude nahradit „hlavní“ nálepkou „příběhové“, protože právě jimi vás pochopitelně protáhne
svižně vyprávěný béčkový příběh o pomstě a likvidaci mafiánů v přestrojení zevnitř. Po vzoru GTA se autoři snaží držet jeho ladění v hodně lehkých polohách, od čehož se odvíjejí karikovaně napsané postavy i přehnané situace, v nichž se ocitají. Kvalitu a vtipnost dialogů GTAčka ovšem v žádném směru nečekejte, nicméně díky svižnému tempu a docela i vtipné perspektivě vyprávění to jako rámec pro akci funguje.
Výsledkem je pohodová, svižná akční zábavička, která se až příliš lacino snaží svézt na popularitě GTA.
Chilli con carne po našem |
Abychom vám to tu trochu oživili, máme pro vás dnes stylově a speciálně něco speciálního. Nejen hrami je člověk živ a občas musí, aby živ byl, i něco pozřít, takže máme pro vás menší pikantnější tip, docela jednoduchý na přípravu. Tady je.
Potřebovat k němu budete následující věcičky: 600g hovězího mletého masa, 500g fazolí, 50g slaniny, 4 rajčata, 1 cibule, 1 palička česneku, 2 chilli papričky, lžičku kmínu, sůl. Až si je přes internet objednáme, zvedneme se od konzole/počítače a uděláme následující. Slaninu na jemno nakrájíme, osmahneme, následně přidáme krájenou cibuli a česnek. Všechno osmažíme, přidáme maso, sůl a kmín. Orestujeme ze všech stran, podlijeme asi půllitrem vody. Přidáme ideálně předem máčené fazole (asi 12 hodin), oloupaná spařená rajčata a chilli papričky a na mírném ohni dusíme pod pokličkou. Promícháváme až jsou fazole měkké a voda vydušená, pokrm pěkně hustý a voňavý. A to je vše, přátelé.
| | |
A propos, konečně akce. A taky konečně aspekt, ve kterém Total Overdose překonává svůj vzor i díky tomu, že jej v tomhle ohledu přestává vykrádat a pro změnu začíná vykrádat
Maxe Payna. Věci znalým je okamžitě jasné, že
stěžejním prvkem akce hry je „bullet time“ a ladně zpomalené skoky do všech směrů, za doprovodu efektně skomírajících nepřátel. Tentokrát nezůstalo ale jen u vykrádání. Autoři přidali vlastní a docela i cool vychytávky v podobě velmi efektivních pohybů, využívajících převážně odrazů ode zdi ve spolupráci s bullet timem. Výsledek je skutečně velmi nejen oku lahodící, ale i účinný a v rámci ovládání i s trochou cviku snadno proveditelný. Když se k tomu ještě přidá slušně (byť nevěrohodně) interaktivní prostředí, sbíratelné speciální pohyby (nejdete ikonu, seberete, použijete), s jejichž použitím se z vaší postavy stane bezmála člen Banderasovy skvadry z Desperada, je jasné, že je o zábavu postaráno a akčněji naladěným bude jistě tenhle explozivní koktejl chutnat. Potěšitelná je jak nenáročnost akce v tom smyslu, že nějakými stealth prvky či rafinovanou AI si lámat hlavu opravdu nemusíte, tak i skutečnost, že rychlokvapíková akce tu a tam zvolní tempo a nechá prostor
i pro nějakou tu exploraci prostředí a hledání cesty dál. Mise jsou sice obsahově jen a pouze o akci v podobě střílení protivnmíků, ale po vzoru GTA jsou relativně variabilní a dostanete se v nich pochopitelně i za volant ne zrovna optimálně ovladatelných aut,
traktorů či náklaďáků. V pozdějších fázích sice začne být akce díky neustálému skákání v bullet timu trochu dýchavičná a trochu dostane na solar od několika hloupých bugů, občas lajdáckého level designu a průměrné, ničím nezajímavé (snad až na fajn
bloom efekt) grafiky, ale dokáže vás s přestávkami dovést po cca. 10 hodinách ke zdárnému konci (na splnění všech vcelku zábavných vedlejších misí budete potřebovat času zhruba jednou tolik!). K tomu ji jakž takž vypomáhá postupné upgradování vaší postavy (HP, delší „bullet time ukazatel“, možnost střílet z více zbraní zároveň atd.), příjemně vybalancovaná obtížnost a opravdu cool hudba.
Výsledkem je pohodová, svižná akční zábavička, která se až příliš lacino snaží svézt na popularitě GTA, i když to v podstatě nemá vůbec zapotřebí a sama se tím zbytečně staví do konfrontace, kterou pochopitelně nemůže ustát. Nicméně naštěstí to, co neustojí, docela v pohodě ustřílí a protože se v ní střílí od začátku do konce, za chvíli na konfrontaci s GTA zapomenete. A hups, v momentě, kdy přestanete očekávat něco komplexnějšího, tato pohodová, svižná akční zábavička vás začne skutečně bavit. A v guláši na vaše chuťové buňky překvapivě jukne chuť pikantnějšího chilli con carne, která ale sama krom toho už ničím
nepřekvapí, protože nemá v sobě nic, co už by tu několikrát nebylo.
Total Overdose |
|
Multiplayer: |
ano, 2 hráči |
Vibrace/Analog: |
ano/ano |
Paměťová karta: |
720 kB |
|
Verdikt: |
Pohodová, bezduchá a efektní akční zábavička totálně vykrádající GTA a Maxe Payna, která nemá šťávu a naštěstí ani ambice být něčím víc, než pohodovou, bezduchou a efektní akční zábavičkou. |
|
|