Výrobce: Nadeo

• integrované komunitní funkce
  • kvalitně zpracovaný nový obsah
  • zábavný koncept Trackmanie
  • zásadní vylepšení stále nikde
  • HW nároky neúměrně stouply

Stále vynikající titul, který dokáže zabavit na mnoho desítek hodin. Základ sice zůstává stejný, ale vzhledem k příznivé cenové politice to nelze považovat za významný zápor. Koho Trackmania baví, bude Forever nadšen.

Trackmania United Forever

Trackmania United Forever (PC)I takový World of Warcraft by Trackmanii v jistém ohledu mohl závidět. Jen si představte, že od doby uvolnění v zimě roku 2006 si titul Trackmania Nations stáhlo třicet milionů lidí po celém světě. Samozřejmě, velký vliv na to má bezplatnost tohoto kousku, ale nezpívá se v jedné písničce, že ty nejlepší věci jsou zadarmo? Vývojářské studio Nadeo samozřejmě musí z něčeho platit své zaměstnance, a přestože příjmy z reklamy v Nations stoupají, stále to není tolik, kolik by si bossové představovali. Není tak divu, že vyvíjejí i komerční projekty zaštítěné slavnou značkou. Zpoplatněných titulů vyšlo v sérii už také pěkných pár, přičemž se stále docela dost recyklují. Je také zajímavé zamyslet se nad tím, jak moc freewarová verze „vadí“ úspěchu té komerční. Přeci jen mnoha hráčům stačí verze zdarma a ke koupi tak nemají žádnou motivaci. Nebo snad ano? Nadeo to zkouší mnoha způsoby, tentokrát například ještě větší integrací komunity. Trackmania United Forever zkrátka bere všechny fandy pod jednu střechu.

"Trackmania United Forever zkrátka bere všechny fandy pod jednu střechu."

Trackmania United Forever (PC)Základní princip hry zůstává samozřejmě beze změny, a je tomu tak dobře. S barevně upravovatelnými auty se proháníte po okruzích, jež místy více než závodní místo připomínají horskou dráhu. V editoru si můžete vytvořit ještě krkolomnější tratě a pak se na všech snažit zajet nějaký ten rekord. Bojujete přitom buď jen proti časomíře, nebo i dalším multiplayerovým konkurentům, jichž je na trati pořádné množství, pročež jsou zpracováni ve formě „duchů“, kterými se dá projíždět. Kolize s jinými auty tedy nečekejte ani tentokrát.

United Forever je jako obvykle doslova nabitá nová obsahem. Mluvíme tu o více jak stovce originálních tratí, které překonávají většinu dosud vytvořených. Je s podivem, že se Nadeu stále daří vymýšlet nové a nové kombinace, které nevypadají a hlavně se nejezdí jako tisící kombinace jižTrackmania United Forever (PC) viděného. Především pětašedesát okruhů na stadionu v rámci mistrovství Nations se dá označit za mimořádně povedené. V otázce variability překonávají všechny předchozí tratě. Jsou tu rychlostní dráhy, na kterých se ze zrychlovacích polí vrháte přímo do loopingů. Nechybí ani lehká automobilová akrobacie, která vyžaduje přesné a citlivé prsty. Není divu, že se na nových okruzích v multiplayeru neustále mění nejrychlejší časy.

Dalších pár desítek tratí se dělí do singleplayerových (hratelných ale samozřejmě i v multi) šampionátů v tradičních prostředích, jako je ostrov, poušť, sníh, rallye, záliv či pobřeží. Bohužel, nové okruhy jsou k dispozici pouze pro začátečnickou obtížnost. Vyšší obtížnosti kopírují obsah z Trackmania United. To je docela škoda, protože v balíčku Forever je samozřejmě i editor a ten obsahuje na dvě stovky novýchTrackmania United Forever (PC) dílků. Ty by se do těžších okruhů obzvlášť hodily. Takhle nezbývá než si je zakomponovat vlastnoručně, nebo posečkat, až to někdo provede za vás a svůj výtvor dá ke stažení na internet. V zasněženém prostředí je novinkou například jízda na čínské zdi, v rallye zase adrenalinové objíždění balíků sena. V editoru je k dispozici také novinka v podobě jakéhosi „variabilního turba“. Pokud ho implementujete, budou závodníci mít pokaždé jinou sílu zrychlení. To do hry vnáší docela zábavný prvek náhody a samozřejmě i škodolibosti.

Samozřejmě nesmí chybět ani nové okruhy pro takzvaný „stunt“ mód. Tady se s pomocí všelijakých ramp, hrbolů či můstků budete pokoušet nahromadit co možná nejvíce spektakulárních triků za sebou. Jistě není třeba připomínat, že při svém snažení nesmíte skončit na střeše nebo snad dokonce mimo trať. Pokud se vám to přesto přihodí, připravte se, žeTrackmania United Forever (PC) budete muset začít celý okruh od znova. A samozřejmě – také v trikování vás tlačí nekompromisní časomíra. Premisa tohoto módu je velice zábavná, ovšem tratě nejsou vůbec jednoduché a začínat stále od znovu není nic moc příjemného. Pokud jste ale profíci a navíc netrpíte frustrací, rozhodně si užijete.

Pokud započítáme i prvky ze „stuntů“, rozšířil se editor na půldruhého tisíce stavebních kousků. To nabízí obrovskou variabilitu pro všechny nadšené stavitele. Budování tratí bylo velice jednoduché již v předchozích dílech a nějaký relativně povedený okruh šlo zbastlit za pár desítek minut. Ale United Forever jde ještě dále a nováčkům nabízí odlehčenou verzi editoru. V něm je možné si vybrat předpřipravené prostředí, sestávající například z domů, lesů, kopečků a podobně, přičemž stačí nastavit jen start, cíl a několik checkpointů. Něco takového zvládne i pětileté dítě.

Výsledky vašeho konstrukčního Trackmania United Forever (PC)stažení mohou po několika klicích přistát na internetu v datově miniaturním balíčku. Za tímto účelem ani není třeba opouštět prostředí hry a složitě uploadovat na nějaký server. Všechny potřebné funkce má hra zabudovány v sobě, a tak jsou přístupné z hlavního menu. Jak už jsme zmínili, komunitní funkce prošly dalšími vylepšeními. Nově je možné vlastní tratě rozesílat vybraným přátelům, nebo se přímo ve hře poohlížet po fanouškovských autech, okruzích, ale třeba i videích těch opravdových borců, kteří dokáží každou trať nepochopitelným způsobem zajet rychleji rozdílem několika tříd. Kdo má zájem, může komukoliv poslat dokonce právě zajetou jízdu v podobě „ghosta“ a vyzvat ho tak na souboj. Tomu říkáme komfort a je pravdou, že čas strávený se hrou utíká strašlivým tempem.

O něco se vylepšilaTrackmania United Forever (PC) dokonce i grafická stránka titulu, ačkoliv zásadní změny tady nečekejte. Jen některé textury jsou ostřejší a pár modelů propracovanějších. Stále ale platí, že Trackmania na optice nestojí. Přišlo mi však, že nové textury jsou poměrně hardwarově žravé, a pokud si pustíte plné detaily, nároky na počítač oproti předchozím titulům série povážlivě vzrostou. Zajímavé jsou formy distribuce Forever. Hráči disponující originálkou Trackmanie United se zase jednou mohou radovat ze štědrosti Nadea – Forever totiž dostanou formou updatu zdarma. Truchlit ale nemusí ani notoričtí vyznavači freewaru. Z internetu se dá stáhnout verze sestávající z pětašedesáti Nations okruhů a příslušných dílků do editoru. Samozřejmě si ale můžete koupit i celou krabici s nápisem Trackmania United Forever. Ta stojí třicet euro a kromě hry dostanete i podrobný manuál, autogramy od vývojářů a v neposlední řadě i 3D brýle. Ty fungují překvapivě dobře, ale nečekejte, že s nimi budete zajíždět zásadní časy.

Nadeu se vzhledem k výše zmíněnému nedá vyčítat taktika tahání peněz z kapes zákazníků recyklováním již mnohokrát viděného. Jistě, hra je stále stejná a mění se jen tratě. Jenže je to zábava na desítky a stovky hodin, která kolem a kolem stojí velmi málo. Nebo také vůbec nic.

82 %

90 %

Doposud hodnotilo 699 čtenářů