Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trains & Trucks Tycoon

  12:00aktualizováno  2. června 5:38
Tak jsme se konečně dočkali. Trvalo sedm let, než se někdo pokusil vydat hru, která by ve všech ohledech navázala na legendární budovatelskou strategii Transport Tycoon. Grafika je tentokrát plně 3D, ale copak hratelnost? Bude tak dokonalá jako u jmenované pecky? Podařilo se nemožné a byl Transport Tycoon překonán?

Trains & Trucks TycoonSlovo "tycoon" se vývojářům začalo v poslední době nějak líbit. Bohužel. Když si jen tak letmo projdeme nadílku budovatelských strategií se slovem "tycoon" v názvu, zjistíme, že se v období dvanácti měsíců až na Zoo Tycoon urodily jen průměrné a podprůměrné kousky. Netřeba říkat, že jediní dva lidé, kteří umějí udělat dobrou budovatelskou strategii, jsou Sid Meier (SimGolf a Railroad Tycoon) a Chris Sawyer (Rollercoaster Tycoon a Transport Tycoon).

Právě poslední jmenovaný titul posloužil jako předloha hře Trains & Truck Tycoon, která k nám přichází z Německa. První screenshoty vypadaly nadějně; někdo čekal, že Transport Tycoon bude mít svého nástupce, a někdo jiný si zase myslel, že tuto hru může překonat jenom její tvůrce Chris Sawyer. A jak se ukázalo, za B je správně.

Hlavní myšlenka hry je přejata z Transport Tycoon a obohacena o nové prvky. Stejně jako v Transport Tycoon spojujete města železnicemi nebo cestami a přepravujete cestující. Trains & Trucks TycoonMnohem výnosnější je ale transport jedné z mnoha surovin, z nichž se následně něco vyrábí. Například v dolech naložíte do vagónů uhlí, přivezete náklad do ocelárny, v ní naberete ocel, dovezete ji k automobilce a z ní zase vyvezete hotová auta. Jde o to, pospojovat co nejvýnosnější odvětví průmyslu, kupovat rychlejší a spolehlivější lokomotivy, nákladní auta i autobusy a investovat do vhodných tratí (rozhodně se nevyplatí transport obilí do pekárny z jednoho konce mapy na druhý). Za každý převoz surovin, výrobků a pasažérů dostáváte peníze. To je veškerý princip hry, v Transport Tycoon fungoval bezvadně, ve hře Trains & Trucks Tycoon už tolik ne.

Trains & Trucks Tycoon se ale na první pohled tváří jako velmi pohledný a nápaditý kousek. Grafika je kompletně 3D, což umožňuje takové parádičky, jako pohled na trať z kamery, která je umístěná těsně nad kabinou strojvůdce. A tak se člověk společně se svým vláčkem nebo náklaďáčkem prohání krajinou a kochá se okolím. A i v dalších ohledech Trains & Trucks Tycoon jasně překonává svého předchůdce. Průmysl je daleko více propracovanější, jednotlivé produkty a fabriky na sebe systémem výroby navazují, takže se můžete pořádně vyřádit. A také mašinek a náklaďáčků je spousta druhů, k dispozici jsou Trains & Trucks Tycoondokonce velmi staré parní exempláře i automobily, které snad pamatují i císaře Ferdinanda. Na druhou stranu ve hře chybí letadla a lodě.

Asi největší novinkou oproti Transport Tycoon je 3D zobrazení a totálně překopaný systém převozu surovin. Ve výše jmenované hře se cena za dovezené zboží odvíjela od rychlosti dopravy a vzdálenosti. Pokud jste k nějaké továrně přistavěli své nádraží, automaticky na něj začalo proudit zboží. Jeho množství záleželo na tom, jak často si pro náklad jezdíte. Tento jednoduchý, leč velmi zábavný systém je ve hře Trains & Trucks Tycoon pozměněn a zvyknout si na něj představuje hodiny nadávání a běsnění.

Předně se musíte vyrovnat s tím, že jenom zřídkakdy budete moct něco přepravovat. Pokud třeba spojíte uranový důl a jadernou elektrárnu, postavíte koleje, nádraží a investujete do vlaku, nemáte vyhráno. Podle velmi zvláštního principu a pravděpodobně také náhody se určí, zda vám onen uranový důl bude vůbec poskytovat uran. Z části záleží na vzdálenosti a na ceně, kterou si můžete za převoz stanovit, ale často se stává, že továrny se na vás vykašlou a vy máte smůlu. Lépe řečeno pořádnou ztrátu, protože máte vybudovanou trať a zaplacenou mašinku s vagóny. I transport lidí je Trains & Trucks Tycoonjaksi podivný. Zatímco v Transport Tycoon jste mohli na jedné trase přepravovat cestující mezi, dejme tomu, deseti městy, v Trains & Trucks Tycoon ne. Pasažéři mezi vzdálenějšími sídly jaksi odmítají cestovat, a tak nezbývá nic jiného než spojit dvě mini vesnice, které se rozkládají těsně blízko sebe.

Trains & Trucks Tycoon nabízí celou řadu nejrůznějších variant hry, přičemž tento zvláštní systém přepravy se dá v módu, v němž se vygeneruje náhodná mapa, vypnout. Zboží i cestující pak na vaše nádraží budou proudit zcela automaticky jako v Transport Tycoon. Kromě toho si můžete zahrát kampaň o sedmi misích, pár špatně navržených scénářů nebo se pokusit rozvinout své dopravní impérium na mapách skutečného světa. Nutno podotknout, že třeba taková Evropa je naprosto odfláknutá. Města nesou jenom autentické názvy, jinak se, až na některé památky, svým předlohám vůbec nepodobají a skutečný průmysl je ignorován úplně.

Překousnete-li systém přepravy, dorazí vás strašné ovládání. Ono vlastně není strašné, ono je totálně odporné a mírně řečeno hloupé. Své náklaďáčky a vláčky Trains & Trucks Tycoonnemůžete nijak ovládat. Jenom nastavíte stanice a vlak vyjede. Nemůžete ho zastavit, dát mu příkaz, ať se úplně naloží zbožím, ať něco někde vyloží, prostě nic; kdo hrál Transport Tycoon, ví, o čem se mluví. Seznam vozového parku ve hře prakticky není, což je zásadní chyba, o ničem nemáte přehled a tabulky i grafy představuje několik chaotických čar. Absence některých velmi důležitých funkcí je k vzteku, obzvláště nemožnost půjčit si peníze v bance citelně chybí a je záhadou, proč autoři do hry nedali tuto veledůležitou věc. A rovněž je záhadou, proč hru nikdo netestoval. Například stavba cest a železnic je špatná a zdlouhavá. Autoři se snažili budování zjednodušit, teoreticky stačí zvolit výchozí a koncový bod železnice, prakticky stavba trvá mnohem déle než v Transport Tycoon, ve kterém se musel pokládat dílek po dílku. Stavění v Trains & Trucks Tycoonovi tak trochu připomíná logickou hru. Vybudovat cestu vedoucí přes koleje, kolem nějakého města nebo přes řeku je dost složité, takřka nemožné. Takže místo toho, abyste si lámali hlavu nad tím, jestli se vyplatí koupit super rychlý, ale super drahý vlak, budete si lámat hlavu nad tím, kterak spojit dvě nádraží kolejemi.

Technické zpracování nemá cenu příliš komentovat. Grafika je plně 3D a vzhledem k špatně udělané mini mapě je vše chaotické a nepřehledné. Trains & Trucks TycoonMěsta vypadají nevábně, prostředí je dosti stereotypní a vůbec celá hra působí amatérským dojmem. Například zvuk tekoucí řeky silně připomíná, s prominutím, spláchnutí vody na záchodě a celá hra je prošpikována spoustami chyb – ať už technického rázu, nebo chybkami, které vznikly díky tomu, že hra je nedodělaná a nedomyšlená.

Od hry Trains & Trucks Tycoon se čekalo docela hodně, ovšem pokus oživit Transport Tycoon dopadl špatně. Nemá cenu cokoliv řešit – Transport Tycoon je i přes své pokročilé staří stále jedna z nejlepších budovatelských strategií. Vadí-li vám na dnešní poměry špatná grafika nebo máte-li odpor ke starším titulům, počkejte si na novou edici Rollercoaster Tycoon nebo na hru Industry Tycoon 2. Ta se snad vyrovná legendárnímu Transport Tycoon, jemuž recenzovaný Trains & Trucks Tycoon nesahá ani po kotníky.

Trains & Trucks Tycoon
Výrobce: VX Software
Vydavatel: Ubi Soft
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Stáhněte si: demo, screenshoty, trailer
Oficiální homepage: http://www.schieneundstrasse.de/
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 64 MB RAM, 570 MB HDD, 16MB 3D
Doporučená konfigurace: procesor 600 MHz, 128 MB RAM, 32MB 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Zajímavá kopie Transport Tycoon, od které se čekalo hodně. Katastrofální ovládání, nedomyšlené nápady a tuny chyb z ní ovšem dělají průměrnou hru.
Hodnocení 45%

Autor:


Témata: Letadlo, Loď, software, Vlak, Zoo


Nejčtenější

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Další z rubriky

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.