Dvě hry, které vyšly na motivy novodobého filmového bijáku Transformers od Michaela Baye, moc velkou díru do světa neudělaly. Asi proto, že šlo o typické licenční hry, z nichž nebyl cítit žádný vklad navíc.
Jméno Transformers: War of Cybertron může budit zasloužené rozpaky. Ostatně za hru je zodpovědný Activision Blizzard, který má ve svém portfoliu i oba zmíněné tituly. Jenže tentokrát by to mělo být jiné. Vývojáři ze studia High Moon dostali volnější ruku a už nejsou svázáni licencí filmovou, nýbrž nepoměrně volnější licencí celého univerza Transformers, které navíc mohou rozšiřovat.
A to také činí. Jak už název napovídá, nepodíváme se na Zem, kam se bitvy dvou frakcí transformerů (Autobots a Decepticons) přesunuly až později. Dějištěm hry bude planeta Cybertron, kde transformeři válčí už celé miliony let. Hráči přitom dostanou možnost zúčastnit se posledních let tohoto kolosálního konfliktu směřujícího k dílčímu vyvrcholení. Slušná nabídka, ne?
Tvůrci se plně odstřihli od her, které vytvořili na motivy filmové licence. A to jak po příběhové, tak herní stránce. Podle všeho to War of Cybertron náramně prospívá.
Nečekejte už pseudootevřený svět jako minule. Ten byl stejně k ničemu, protože akorát rozmělňoval intenzitu akce a přidanou hodnotu nepřinášel. Autoři volí opačný extrém a rozhodli se vytvořit velmi dynamickou a naprosto lineární střílečku z pohledu třetí osoby.
Sami hovoří o nepřehlédnutelné podobě s Gears of War, respektive jejím herním pojetím. Namísto lidí totiž stále budete ovládat kovové kolosy schopné transformace. Vše proběhne v poněkud větším měřítku než v Gears of War, nicméně s obdobnými ingrediencemi připomínajícími jízdu na horské dráze.
Úkryty například nebudou malé zídky, ale celé zdi. A i ty půjde v mnoha případech koncentrovanou palbou rozstřílet, takže příliš dlouhé schovávání za jednou překážku není možné doporučit.
Vzhledem ke svázanější struktuře hry je třeba se smířit i s omezenými možnostmi transformace. Rozlučte se s volnou přeměnou kráčejícího kolosu do stíhačky. Mise by měly být jasně rozděleny na pozemní a letecké, v nichž budete mít trochu větší volnost. Přeci jen, letět koridorem, to by byl koncept hodně přitažený za vlasy.
Autorům jasné rozvržení na pozemní a vzdušné mise významně pomůže s budováním atmosféry, jíž by měly hrát do karet mimo jiné naskriptované scény. Zase jednou bude volnost vyměněna za intenzitu. Po zkušenostech s předchozími, svobodnějšími díly, by to měl být obrat k lepšímu.
Navíc hráči nebudou zcela připraveni o transformaci. V pozemních misích se stále mohou přeměnit z robota na automobil a překonat tak třeba delší pasáže. Úrovně budou poměrně velké a dlouhé, když už ne otevřené.
Jednou z největších výhod Transformers: War of Cybertron má být silný příběh. Ten by se měl soustředit velkou měrou na motivy známých postav, jako jsou Megatron, Optimus Prime, Ratchet, Ironhid, Starscream, Soundwave či Bumblebee.
Hra nabídne hned dvě kampaně a jistě vám nedá moc práce uhodnout, že to budou kampaně za Decepticony a Autoboty. V chronologickém pohledu by tou první měla být decepticonovská kampaň, na níž potom naváže příběh Autobotů. To znamená, že se tu nebude sledovat jedna mince z dvou stran, ale půjde o stále nové události, kdy v první fázi budete bojovat za Decepticony, v té druhé pak za Autoboty, přičemž si nebudete moci být jisti, kdo je vlastně tím dobrákem a kdo zloduchem.
Jistě, okolnosti dané pokračováním příběhu třeba ve filmech zakládají skutečnost, že padouchy jsou Decepticonové, ale právě v této hře se ukáže, že také jejich kroky dávají smysl a přinejmenším z jejich pohledu jsou ospravedlnitelné.
Důležitou součástí příběhu bude sledování geneze vůdců obou frakcí. Na straně Decepticonů je to Megatron. Zažijete jeho cestu k moci a následně i to, jak ji dokáže zneužít. Na druhé straně stojí Optimus Prime, který nikdy nechtěl být vůdcem, ale situace ho přesvědčí o tom, že se musí chopit role jakéhosi mesiáše své rasy.
Transformers: War of Cybertron bude stále především akcí, takže nečekejte kdovíjaké filozofické avantýry. Těšit se můžete na velmi temné podání transformerovského univerza, které má potenciál změnit zažité představy o něm. Právě dospělost a osudovost se zdají být velmi silnou stránkou hry.
Rozebírat se budou také osudy dalších transformerů. Ty do jisté míry ovlivníte vlastním výběrem. Před každou misí si vyberete jednoho ze tří transformerů a s ním se pustíte do díla. Půjde už o vyfiltrovanou skupinu, každý se hodí do dané mise nějakým způsobem, herně i příběhově. Konečným výběrem do jisté míry ovlivníte herní styl a částečně i dílčí události, které proběhnou.
Vedle singleplayerových kampaní se chystá rovněž robustní multiplayerová platforma s několika zajímavými módy. Autoři tvrdí, že jim na hře více hráčů velmi záleží, tak jsme na ně zvědaví. Zatím o ní bližší podrobnosti neprozradili.
Nedá nám, abychom si neodpustili příměr. Transformers: War of Cybertron by se značnou dávkou štěstí mohlo dopadnout tak skvěle jako třeba Batman: Arkham Asylum. Obě hry totiž pojí to, že se vzdaly filmové licence, což Batmana vystřelilo do nečekaných kvalitativních výšin. Zda se takový výstřel povede i novým Transformers, samozřejmě nezáleží jen na odepření filmového pozadí, může mu však velmi pomoci.