Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Transport Giant - klasika v novém?

  12:00aktualizováno  14. září 1:56
Další přírůstek do budovatelských strategií. Dílo rakouských JoWood Studios, ač se na něm nepodílel Chris Sawyer, je označováno za remake legendárního Transport Tycoonu. Právem? To se dozvíte v dnešní recenzi!
70

Transport Giant

Platforma: PC
Výrobce: JoWooD

Herní karta

Transport Giant
Transport Tycoon je považován za legendu budovatelských strategií. Industry Giant sice není oficiálním pokračování, ale jinak se tvůrci herní klasickou inspirovali poměrně dost. Takže začněme bez zbytečných okolků. Dílo rakouských JoWood Studios na vás vybalí pěkné svižné menu, kde máte možnost se při výběru nové hry rozhodnout mezi dvěma volbami: Kampaň a "nekonečná hra".

Kampaň
Před spuštěním kampaně máte možnost vybrat si ze dvou světadílů - USA a Evropy. Starý kontinent označují autoři jako těžší. Na začátku USA kampaně zásobujete stavebníky vojenských pevností dřevem, kdežto v Evropě v první misi musíte dovézt ocel na stavbu Olympijského stadionu, takže jsou zde i jisté náznaky příběhu a historických událostí. Jejich celkový počet se vyšplhal na ne moc oslnivé číslo 14. Oponenti se však v kampani k veliké škodě vůbec neobjevují. Co je naopak plus, že TG po vás přímo vyžaduje vžít se do role dopravního magnáta. V opačném případě se setkáte s příliš vysokou obtížností. Ne, hra není příliš náročná, spíše se setkáte se stereotypem "po načtení hru zastavit, přečíst si úkoly, navrhnout silnice, nakoupit dopravní prostředky, odpauznout, aby se silnice dostavěly, zapauznout, zadat úkoly, co se má odkud kam převážet, odpauznout a čekat". Ale právě na toto navrhování všech cestovních drah je potřeba se soustředit. Tento jednoduchý postup, který je ovšem vylepšován v každé nové misi novými prostředky a surovinami, které máte převážet, se bohužel stává slabinou TG. Také silnice a železnice se dají stavět pouze pod úhlem 90°, takže si nikdy nevytvoříte vozovku, kterou byste na monitoru viděli vodorovně, nebo svisle. Ne, takto to opravdu v jeho vzoru, Transport Tycoonu, nebylo.

Transport Giant Nekonečná hra
Ale to, co upoutá pozornost nejednoho kočího, mašinkáře, pilota a kdovíkohoještě, je tzv. "endless game". V tomto módu si můžete nastavit vše, co se vašeho okolí týká - světadíl, část světadílu (mimochodem - TG nabízí i věrohodné zpracování střední Evropy - naleznete tam, samozřejmě, i několik českých měst, byť mají se svým skutečným protějškem, co se týče velikosti, jen pramálo společného), rok, ve kterém svoje podnikání začínáte a počet soupeřů. Ano, konečně se na scéně objevili oponenti. Ale jejich umělá inteligence je velice slabá. Nedokáží se vůbec vypořádat s jedním likvidačním trikem. Jak do jejich distribuční sítě postavíte nějakou překážku (např. vlak), zůstanou tvrdohlavě před touto překážkou vstát a už se nevzpamatují. Přibyla zde, oproti kampani, i jedna obtížnost. Sandbox, nebo-li pískoviště, jak už název napovídá, vás nijak neomezuje financemi, a tak svojí dopravní síť můžete rozšiřovat donekonečna, aniž byste do ruky museli vzít počítadlo a starší jedinci kalkulačku :-). V této neomezené hře teprve poznáte rozmanitost TG. Nic vám nebrání udělat si na mapě Severní Ameriky vlastní aerolinku a všechna města propojit letecky. Nic vám nebrání zahrát si v Evropě na České dráhy. Nic vám nebrání udělat si v Německu síť vzducholodních linek :-). Dalo by se pokračovat téměř donekonečna. A jaký je vlastně celkový výčet dopravních prostředků? Je jasné, že v roce 1850 nebudete převážet dřevěné klády rychlovlaky, takže vývoj dopravních prostředků jakžtakž odpovídá skutečnosti.

Transport Giant Dopravní prostředky
Škála všech vozidel ve hře je tak široká, že jejich kompletní vyjmenování by vydalo na opravdu dlouhý seznam. Čísla v propagačních materiálech hovoří za vše. Ve hře se setkáte napříč "putováním" třemi stoletími se 130 dopravními prostředky - automobily (mezi kterými jsou mimojiné i notoricky známé náklaďáky Western Star), několika druhy koní, parními, benzinovými a supravodičovými lokomotivami...

Stejně jako ve skutečnosti, tak i zde vaši mobilní miláčci procházejí rozsáhlým vývojem. V první americké misi máte k dispozici jen tři druhy koní a jeden pár tažných volů, v dalších částech hry se dostane samozřejmě na parní lokomotivy, poté na benzínové a elektrické. S technickým skvostem jednadvacátého století, supravodičovou železnicí, se setkáte až ve finální misi evropské kampaně, kde budete mít za úkol postavit nejmodernější železniční koridor mezi Paříží a Madridem. A co vlastně máte za úkol převážet? Ekonomický model hry tvoří opravdu veliká spousta budov. Opět nakoukneme do tiskových materiálů - v Transport Giantu narazíte celkem na 500 budov. Fungují zde klasické řetězce - od surovin (dřevařský srub, obilné pole, vepřín, a samozřejmě spousta dalších), přes zpracovatelský závod (dřevěná pila, slévárna, atd.), až po továrnu, která vyrábí výsledné produkty (cihelna, pivovar, továrna na elektroniku), odkud byste je pro svůj finanční úspěch měli vyvážet k cílovým "zákazníkům" - do obchodů ve městech, v případě kampaně na určené destinace. Vaše možnosti ve hře jsou tedy velice rozsáhlé, na což jsme od tvůrců Giantů zvyklí.

Transport Giant A co se nepovedlo...
A abych naše jižní sousedy jen nechválil, ne vždy se vše vyvede - Transport Giant má i své stinné stránky. Ta hlavní je, že tato budovatelská strategie se při hledání továren, které by navzájem potřebovaly své suroviny, podobá spíše pexesu. Ano, než najdete dvě výrobny, které se shodují v popisu "Requires" a "Produces", nebo alespoň, kde by jedna továrna potřebovala surovinu, kterou vyrábí továrna druhá, tak s TG ztratíte trpělivost.

Další věc, která se příliš nepovedla, je ovládání. K veliké škodě totiž není zakomponován systém "drag & drop", vše musíte provádět klepáním. Pokud třeba kupujete nové prostředky k převážení surovin, musíte nejdřív jedním klepnutím vybrat např. koně a volbu potvrdit druhým klepnutím na šipku, která znamená jeho "přesunutí" do vašeho "vozového parku". Přitom by vše šlo krásně udělat jedním jednoduchým stiskem levého tlačítka myši a tažením kurzoru vašeho hlodavce do správného místa obrazovky. To samé platí i o plánování cesty, které je však daleko komplikovanější:
Klepnete na jakýkoli svůj terminál (do kterého a ze kterého se vlastně odváží zboží), nebo na HUD na ikonku hodin, vyberete dopravní prostředek, který chcete použít k přemísťování suroviny, jeho volbu potvrdíte stisknutím šipky. Na mapě se přemístíte na místo, kde je terminál, z kterého chcete surovinu odvážet, jej vyberete opětovným stisknutím (ano, i v případě, že jste si zobrazili plánovač cest při klepnutí na první terminál) a označíte zboží, které chcete odvážet (opět ho musíte potvrdit stisknutím šipky). Nyní musíte najít na mapě terminál, kam chcete zboží dovážet a běda vám, jestli jste si tam předtím druhé stanoviště svého vozového parku nepostavili. Pokud opravdu ne, nezbývá vám nic jiného, než celý plánovač cest zavřít, postavit terminál, otevřít si plánovač znova a celý postup opakovat. Celý postup ještě musíte definitivně potvrdit stisknutím zeleného OK. Když to sečtu, je to celkem 9 zbytečných pohybů ukazováčku. Pokud by ale engine HUDu umožňoval přetahování objektů a místo odjezdu by se vyplnilo automaticky podle toho, které jste vybrali, bylo by to pouze klepnutí 5: Klepnutí na terminál, odkud se má vyvážet, přetáhnutí dopr. prostředku a suroviny do nastavení cesty, výběr destinace a potvrzení zeleným tlačítkem. Hra by z tohoto pohledu působila daleko lepším dojmem a byla by i pohodlnější.

Transport Giant

Příznivce železnice také moc nepotěším. Aby vaše dráhy byly funkční, musí být propojeny do jednoho celku, což považuji spíše za bug, který ale patchem ještě vyřešen nebyl. Srážek vlaků se také nedočkáte. Pokud se dvě soupravy setkají v "protisměru" na jedné koleji, pouze sebou projedou. Tuto zásadní chybu už ale vývojáři v patchi 1.2 opravili - ba co víc - přidali možnost stavět nejrůznější výhybky, semafory a další vychytávky. Mnozí z vás se zajisté těšili na multiplayer - zklamu vás. I když TG určitě v sobě skrývá veliký potenciál pro hru více hráčů, síťové pařby se nedočkáte...

Technické zpracování
Transport Giant používá grafický engine svých předchůdců ze série Industry Giant, což se dá poznat z jeho celkového vzhledu. Škoda jen, že se jeho 2D, tzv. tříčtvrteční pohled nedá vůbec otáčet. Zoomovat můžete pomocí kolečka myši a tlačítky "+" a "-" na dolním panelu. Rozsah přibližování je naprosto dostačující. A jak je vlastně prostředí TG rozmanité? Velice realisticky a až překvapivě detailní - po amerických prériích se prohání bizoni, "u nás" ve střední Evropě přebývají jehličnaté lesy, v okolí Paříže je velice znatelný prvek centralismu. Že je všechno ale značné miniaturizované, jsem už zmiňoval, se dá pochopit. Vždyť by i naše obyčejná Praha zabrala v TG celou střední Evropu :-). Na okolních screenshotech si "Giantovskou" Prahu můžete prohlédnout - nemůžeme ale od budovatelské strategie čekat, že by nám nabídla věrný model Pražského hradu, nebo "nějakou" Vltavu tekoucí uprostřed města, i když aspoň ten terén a mírné detaily mohli JoWoodi, když už mají s námi společné hranice, udělat.

Transport Tycoon

Tato modla všech současných i bývalých budovatelských strategií vyšla na začátku roku 1995. První věc, která vás na ní upoutala bylo to, že se jako jedna z prvních her nacházela na CD, což ale až tak moc neznamená. To, co ji proslavilo, je její revolučnost. Teoreticky nabízí to samé, co dnes recenzovaný Transport Giant, ale Chris Sawyer (tvůrce Transport Tycoonu) vše, narozdíl od Rakušanů, vyřešil na jedničku. Fanouškovská komunita okolo TT je stále aktivní a tak naleznete na Internetu nejrůznější patche vylepšující hratelnost a umožňující spuštění TT na Windows XP. Více o Transport Tycoonu naleznete v našem článku z roku 2001.

Zapotí se náš hardware?
Noční můry z hardwarových nároků mít nemusíte. Oficiální minimální požadavky pro spuštění splňuje sestava, která je už na půli cesty do muzea - Pentium III 500 MHz se 64 MB RAM. Ale i na mém přes rok a půl starém Celeronu 1.7 s 256 MB RAM pozoruji občasné záškuby. Transport Giant ale není naštěstí nějaká střílečka, takže se to dá určitě vydržet. K technickým problémům - hru se někdy nepodaří spustit. Prostě po poklepání na její ikonku zčerná monitor a poté vás hodí zpět na plochu. Při druhém pokusu ale hned naběhne. Avšak můj kamarád má větší problém - TG na Pentium IV 2.4 GHz s 512 MB RAM, ATI Radeonem 9700, Windows XP Home a nainstalovanými nejnovějšími ovladači totiž nezprovozní vůbec, ani demoverzi.

Transport Giant A co ozvučení?
Tvůrci pro vás připravili i pěkný soundtrack, dají-li se tak chytlavé melodie nejrůznějších žánrů a reálné zvuky všech vašich přepravních prostředků nazvat. Narazíte na téměř 100 skladeb od country, swingu, přes pop a rock, až po funky a blues. To, co vám právě hraje do uší, samozřejmě souvisí s dobou, takže určitě nebudete na Divokém Západě okolo roku 1850 slyšet řvoucí rockery :-)) Ale ti, co si nepotrpí na herní hudbu, mají možnost pustit si na pozadí své oblíbené skladby ve Winampu a ve hře ozvučení vypnout - TG to bez problémů zvládá!


Závěr
Z Transport Giantu mám smíšený pocit. Některé záležitosti tvůrci vypiplali do detailů (rozmanitost prostředků pro převážení surovin a jejich rozvoj), některé věci mě přímo zklamaly (ovládání, absence multiplayeru). Počkejme si tedy na Locomotion - dalšího uchazeče na místo nástupce Transport Tycoonu. Transport Giant jím rozhodně není.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

83 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 412 čtenářů

Témata: Pivo, pivovar, Srub, Vlak

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

RECENZE: Far Cry 5 ve Vietnamu jde cestou Ramba, tiché zabíjení netřeba

Far Cry 5: Hours of Darkness

Hours of Darkness je první placené rozšíření střílečky Far Cry 5. Jako jednohubka na dvě až tři hodiny svůj účel splní....

RECENZE: Ve strategii Ancestors Legacy budete dobývat a plenit

Ancestors Legacy

Nová historická strategie od polského studia Destructive Creations se hlásí o vaši přízeň a rozhodně má s čím vyrukovat.

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



Najdete na iDNES.cz