Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trapt – pasti, pasti, pastičky

  12:00aktualizováno  30. srpna 1:34
Vše tu už bylo. Megalomanské zbraně, desítky bojových umění i ti nejdrsnější hrdinové. Křehká dívka chytající nepřátele do smrtících pastí však ne. Omyl přátelé!

Trapt Definovat Trapt není lehký úkol. Byť jde již o čtvrtý díl(viz infobox) již opravdu letité série, tak se nebudeme divit, kdybyste o ní slyšeli poprvé. Jde o velmi unikátní herní zážitek, těžko přirovnatelný k jakémukoliv jinému titulu. Základní premisa spočívá v eliminaci daného počtu nepřátel v určeném terénu. Ty však nebude likvidovat žádnými střelnými, sečnými ani jinými druhy zbraní. K zničení protivníků budete používat důmyslné pasti, taktiku a hlavně vlastní důvtip.

Samotné hraní je spíše pomalejšího rázu, aby si hráč mohl řádně promyslet taktiku a následný postup.

Příběh vás zavede do středověké Evropy, kde se ujmete role mladičké princezny Allury, která byla neprávem obviněna z vraždy svého otce, krále Olafa. Co čert nechtěl, Allura se navíc dostane do spárů samotného ďábla. Právě okolnosti a temný ďábel Trapt donucují nevinnou princeznu k tvrdému boji, který se postupem času změní z bitvy o přežití na krvavá jatka. Hra se odehrává v temném, goticky laděném hradě a jeho přilehlém okolí. Beznaděj, deprese a strach jsou ta pravá slova, která vystihují atmosféru Trapt. Příběh není sice jakkoliv oduševnělý, ale za hloupý ho označit nelze. Má své slabé i silné stránky, je řádně zamotaný a nechybí ani překvapivé zvraty. Celá hra se odehrává po misích, které jsou umně pospojovány právě příběhovými video sekvencemi. Ty jsou ztvárněny pomocí in-game enginu a věřte, že ve hře jich jsou desítky. Jejich kvalitu však nekazí překvapivě ne až tak úplně dokonalý příběh, ale viditelně špatný překlad z japonštiny. Nazvat ho diletantským je přitom ještě mírné. Hra obsahuje naštěstí originální japonský dabing, takže alespoň otaku si přijdou na své. Veškeré animace ze hry je pak možné si kdykoliv znovu pustit v režimu Museum.

Než se vrhnete do samotné akce, budete mít pokaždé možnost hru uložit, vybrat si pasti, či je upgradovat. Postupem času se Trapt zpřístupní i možnost vedlejších misí doplňujících celý příběh Trapt. Jakmile spustíte první mise, ponoříte se do světa nečekaných možností, mechanismů a překvapení. Na první pohled (ale opravdu jen na první) může Trapt evokovat klasickou akční hru z pohledu třetí osoby. Není tomu ale tak. Mise se vždy odehrávají v jasně ohraničeném prostoru, rozděleném do několika interaktivních prostor (místnosti, kobky, podkroví atd.) a chodeb. Chodby slouží pouze k přemisťování do akčních lokací a není v nich možné používat jakékoliv pasti. Lze je tedy opravdu využít pouze k úprku či strategickému přesunu do výhodnější lokace, potažmo pozice. Každá interaktivní místnost obsahuje své vlastní pasti, které jsou ojedinělé pro danou lokaci. Nikde jinde než na daném místě na ně v celém hradě nenarazíte. Obvykle obsahují interaktivní místnosti zhruba tři až pět těchto pastí. Jsou designovány tak, aby vždy zapadly do sadistického prostředí nehostinného hradu. V hale tak narazíte na padající sloupy, v příkopě zase na drtivé přívaly vody a podobně.

Z technického hlediska není Trapt žádný oslňující zázrak.

Trapt Poté jsou ve hře ale i pasti, které jsme si dovolili nazvat mobilní. Ty patří k základní „výbavě“ Allury a můžete je umístit kdekoliv po interaktivních lokacích. V praxi to funguje tak, že s pomocí tlačítka vyvoláte menu pokládání pastí, ve kterém se zastaví herní čas a kamera změní pozici z klasické třetí osoby do vysokého nadhledu. Lokaci pokryje čtvercová síť a vy můžete přehledně, jednoduše a hlavně snadno umístit vámi vybrané nástroje utrpení. Mobilní pasti se dělí dále na další tři typy. Ty, které zasáhnou ze země, ze stěny nebo ze vzduchu. Každému typu je přiřazena jedna barva akčních tlačítek - křížek, čtverec a trojúhelník. Při samotné hře pak můžete vždy při nabití pasti (jde vždy o několikavteřinový interval) zmáčknout jednoduše tlačítko a past použít. Na řadu tedy přichází taktizování a vymýšlení sadistických strategií. Protivníci nejsou sice bůhvíjací géniové, ale těm s větším pudem sebezáchovy se dvakrát na stejné místo, kde je skřípla medvědí past, chtít nebude. Chce to tedy rafinovanější umístění nástrah. Samozřejmě, že jediný cíl všech nepřátel je Allura, čehož vy, jako hráč musíte náležitě využít. Pokud nastražíte Trapt pasti v dostatečné blízkosti a se správným směrem jejich úderu, můžete dokonce vytvořit nefalšované kombo a znásobit tak účinnost útoku.

Samotné hraní je spíše pomalejšího rázu, aby si hráč mohl řádně promyslet taktiku a následný postup. To se odráží i na pohybu hlavní hrdinky, jenž je přinejmenším pomalý. V žádném případě to však není myšleno v negativním slova smyslu. Rychlé tempo by hru degradovalo na nehratelnou záležitost a zničilo by všechny strategické prvky. To se odráží i na pohybových schopnostech nepřátel i když se zvyšující se křivkou obtížnosti se zvyšuje i jejich mobilita. Jde v podstatě o laciný trik, jak dosáhnout vyšší obtížnosti.

Něco málo z historie

První díl série Kagero/Deception/Trapt vyšel v roce 1996 a to pouze v NTSC regionech. Tehdy hra stavěla ještě více na RPG prvcích a veškeré dění bylo snímáno z pohledu první osoby. Hráč se ujal role snoubenky vraha královské rodiny. Hra šokovala satanistickou náplní a vysloužila si nálepku kontroverzní. Americký název hry dnes vzbuzuje příjemné pousmání - Tecmo’s Deception: Invitation to Darkness. Sequel Kagero: Deception II změnil herní perspektivu z první osoby na třetí a přinesl celou řadu změn týkající se hratelnosti. Hra vyšla i v Evropě a v několika kouscích byla v roce 1999 k dostání i u nás. Dodnes patří mezi sběratelské klenoty. Deception III: Dark Delusion (opět pouze NTSC) byl v očích fanoušků značně „vyměklý“. Hráč se ujal role kladné hrdinky (stejně jako v Trapt) a půlka atmosféry byla ta tam. Dodnes je tento díl považovaný za černou ovci rodiny. Nenechte se zmást názvem, Trapt opravdu patří do rodiny série Deception. Jeho japonský název zní Kagero II: Dark Illusion. Původně byl určený stejně jako předchozí tři díly ještě pro PSone, přičemž byl při změně platformy projekt na dlouhou dobu uložen k ledu. Naštěstí se v Tecmu slitovali a nakonec jsme se dočkali a to i v Evropě.

Trapt Nepřátelé v Trapt mají své statistiky, jejichž podrobné prostudování vám pomůže k jejich poražení. Jde obvykle o mágy, rytíře, lukostřelce, ale hra nás překvapila i nečekanou přítomností klasických bossů. I přes nesmírně originální pojetí Trapt i celé série Deception si ale nemůžeme odpustit poznámku o lehce nedotaženém konceptu. Souboje se často stávají stereotypními a to především díky neustálému obíhání nepřátel a nucenému využívání drobných chyb v jejich umělé inteligenci. Ještě že ve vyšších levelech narazíte na chytřejší nepřátele, k jejichž poražení nestačí pouze taktika stoupnutí si před past a nalákání do ní.

Z technického hlediska není Trapt žádný oslňující zázrak, ale rozhodně svým vzezřením nepohoršuje. Grafika není příliš detailní, ale zato atmosférická a účelná. Škoda jen, že animace postav není na vyšší úrovni. Od dob PSone se v tomto ohledu příliš nezměnilo. Zvuk a hudba je přitom kvalitativní ekvivalent grafiky.

Klady a zápory

Plus Sadistická hratelnost
Plus Kvanta originálních pastí
Plus Neotřelé a nesrovnatelné s ničím známým
Plus Prvky RPG a strategie

Mínus Stereotypu se hra nevyhnula
Mínus labší AI některých protivníků

Největší výhodou hraní Traptu je neznalost širší herní veřejnosti ohledně původních dílů. Ano, vylepšení je tu dost. Systém pastí je flexibilnější, technicky jde díky generačnímu rozdílu platforem též o něco jiného a přítomnost několika vedlejších módů rovněž není k zahození. Pokud jste však nikdy žádný předchozí díl nehráli (což je dost pravděpodobné), čeká vás svět nových, dosud nepoznaných možností, které žádná jiná hra nenabízí. Trapt je prostě osobitý. Buďto ho budete milovat, nebo ho po několika minutách zavrhnete. Díky originalitě a neotřelému přístupu se však přikláníme k první možnosti. Nebojte se okusit něco nového a neotřelého. Tecmo nás prostě nezklamalo.

Trapt
Výrobce/Vydavatel Tecmo/Take 2
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 64 kB
Verdikt: Osobitá hra se značně sofistikovaným stylem, která nemusí vyhovovat každému. Pokud jí však propadnete, stane se vaší denní drogou, jejíž aplikace je i přes značně sadistickou formu značně uspokojivá.
Hodnocení: 70% (info)



Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

RECENZE: Far Cry 5 ve Vietnamu jde cestou Ramba, tiché zabíjení netřeba

Far Cry 5: Hours of Darkness

Hours of Darkness je první placené rozšíření střílečky Far Cry 5. Jako jednohubka na dvě až tři hodiny svůj účel splní....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

RECENZE: Far Cry 5 na Marsu baví vtipem a nudí zbraněmi

Far Cry 5: Lost on Mars

V Lost on Mars, jak se jmenuje druhý přídavek pro akci Far Cry 5 , se vydáme na rudou planetu bojovat proti arachnidům....

Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče
Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče

Zavřené školky a letní prázdniny si žádají jediné – vyrazit na nezapomenutelný rodinný výlet, zabavit děti a neunavit rodiče. Jaké jsou naše tipy na výlety po Čechách?



Najdete na iDNES.cz