Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Treasure Planet - sci-fi podle Stevensona

  12:00aktualizováno  31. prosince 11:56
V době, kdy do kin přichází Planeta pokladů, animovaný snímek Walt Disney Pictures, útočí na konzoloidní pařany herní podoba zmíněné transmutace Stevensonova Ostrova pokladů. Zápletka příběhu zůstala, jen moře se změnilo na nekonečný, neprobádaný a nebezpečný vesmír. Akční adventura s Jimem Hawkinsem v hlavní roli může začít!

Treasure Planet

Když v roce 1883 napsal Robert Louis Stevenson svůj Ostrov pokladů nemohl tušit, co se s jeho námětem bude dít o pár století později. Nejenže by zajásal nad filmovým zpracováním tohoto bezpochyby skvělého dobrodružného příběhu, ale zřejmě by mu i vypadla čelist po zjištění, že tento jeho námět byl použit jako základní stavební prvek při tvorbě videoher. Ale začněme pěkně popořádku.

Dříve, než se pustím do vyprávění o Planetě pokladů, je nutno zmínit fakt, že existence hry Planet Treasures je evidentně komerčního původu a zmíněná hra by nespatřila světlo světa, pokud by zrovinka nepřišla na plátna kin animovaná adaptace Stevensonovy story. Totéž platilo u Tarzana, totéž platilo u Lilo & Stitch a nevypadá to, že by se hned tak něco mělo na plánech Walt Disney Interactive měnit, ostatně - kdo by čekal něco jiného, že?

Všichni, kdož měli možnost setkat se s Jimem Hawkinsem, hlavní postavou příběhu, již vědí, že se jedná o vcelku normálního, nepříliš výrazného mladíka, který díky příznivým okolnostem získá možnost účastnit se daleké cesty za nesmírným bohatstvím, které před zraky všech lidí ukryl pirátský kapitán Flint. V případě Treasure Planet je tímto místem neznámá planeta. Jak je vidět, autoři hry se drželi základní linie příběhu, ovšem tento posunuli do dimenze kosmického prostoru. Díky tomu se namísto s bouřlivým oceánem setkáte s neprobádaným vesmírem a v souladu s přetechnizovaným okolním světem nebudete chodit jen pěšky, ale projedete se kupříkladu i na tryskovém surfu.

Treasure Planet

Treasure Planet je prezentována jako 3D akční adventura, i když oplývá nadmírou prvků, které jsou specifické spíše pro 3D plošinovky. Převážnou většinu herního času strávíte koordinováním pohybů mladého Jima, tedy činnostmi jako je skákání, běhání, sběr všemožného harampádí a také řešení méně či více (ale spíše méně) obtížných miniher. Co se týče sběru, kromě cenných surovin jako jsou symboly Planety pokladů a speciální drahokamy lze ukojit „skrblíkův syndrom“ sbíráním pohozených krystalů, Dublonů a rovněž i „molekulárních životabudičů“, fungujících v roli klasických lékárniček. Všechny tyto v prostoru roztroušené předměty lze nalézt i v truhlách či sudech, které se v herních úrovních nezřídka nachází. Specifickou kategorií truhlic jsou ty pancéřované, jež obsahují vždy jednu ze šesti částí mapy dalšího levelu - bez složení této mapy se nelze do další úrovně dostat. Pokud máte to štěstí a objevíte všech šest kousků, je postup do příštího levelu umožněn z tzv. HUBu, ve kterém se ocitne Jim po ukončení aktuální úrovně a kde se také dozví statistické údaje jednotlivých lokací.

Pokud jde o zmíněné truhlice a barely, zpestřujícím prvkem se jeví způsob jejich „otevírání“. Zatímco na sud platí elektrošok z příručního „elektro-paprsko-metného obušku“, na truhlice je nutno použít úder mečem. Opancéřované truhlice s díly map je možné rozbít jen kombo-úderem á la Cloudův Limit Break „Braver“ (pozn. autora: Cloud je titulní postava ze hry Final Fantasy VII). Jelikož jde o akční adventuru, nemohou ve hře chybět různorodí protivníci, kteří mají za úkol zamezit hlavnímu hrdinovi v dalším postupu jednotlivými levely. Zde bych chtěl upozornit na skutečnost, že ať již se jedná o robotická či lidská stvoření, jsou tato v Treasure Planet rozdělena do několika skupin, vzhledem Treasure Planet k možnostem jejich zneškodnění. Některé typy sejmete prostým mávnutím mečem, některé jen elektrošokem a pár z nich nelze zlikvidovat vůbec. Základní Jimovu výbavu pro setkání s nepřáteli tvoří meč, elektrický obušek a také existuje možnost získat časově omezený přístup k použití plazmového děla, kterým může šikovně rozbít truhlice a sudy na vyvýšených místech, kam by se klasickou cestou nedostal. Kombo-úder, o němž jsem se zmínil o pár řádků dříve, je pak kombinací výskoku a úderu mečem, což ve výsledku vytváří drtivé účinky na cílovém objektu.

Usazení poutavé cesty za pokladem pirátů do vesmíru je určitě velmi dobrým nápadem a ocení ho, zejména ve stejnojmenném animovaném filmu mladé publikum. Jisté střihové scény z tohoto snímku je možné ve hře zhlédnout i jako bonus po zisku „klapek“, které jsou ukryty nebo pohozeny v jednotlivých lokacích. Na škodu je, že kvalita vizuálního zpracování animovaného filmu úroveň grafiky ve hře výrazně převyšuje. Plynule animované prostředí se po návratu z galerie (položka úvodního menu, kde lze zkouknout obrázky a videa) přepne do herního enginu, kde namísto příjemných barevných pozadí nastupuje rozplizlá směs barev, které zřejmě filmovým grafikům zbyly na paletě.

Kamera, snímající dění okolo z tzv. „3rd person“ pohledu, tak činí pasivně - v tom případě je možné okolí otáčet manuálně doleva nebo doprava. Je však možné v nastavení zvolit kameru aktivní, čímž manuální otáčení vypadne, zato se však kamera dotáčí za Jimova záda automaticky, přesněji řečeno - měla by se dotáčet. V praxi to ale leckdy nefunguje a to zejména pokud se pohybujete s postavou Treasure Planet okolo zdí domů či obdobných statických překážek. V té chvíli namísto dotočení pohledu dochází k epileptickému záchvatu kamery, takže za účelem odstranění trhavého efektu zobrazení je nutné poodstoupit od zdi, aby se vše uklidnilo a hráč tak mohl v klidu zrekognoskovat okolní terén. Po zvukové stránce se nejedná o nic převratného, ale v podstatě mohou zde uplatněné, jednoduché melodie v dobových rytmech, zpříjemnit pobyt v daných herních úrovních. Ozvučení akcí a hlasové projevy postav jsou průměrem a nemá cenu se příliš o nich zmiňovat. Ovládání nelze v zásadě nic většího vytknout až na malé problémy - v jistých okamžicích hry by prospělo vylepšení z hlediska přesnosti a citlivosti.

Z celkového posouzení vyplývá, že Treasure Planet je další v řadě her, které Walt Disney Interactive vytváří v závislosti na zrovna aktuální filmové produkci sesterské firmy Walt Disney Pictures. Není špatná, dalo by se říci, že obsahuje spoustu dobrých nápadů, ale rychlost vývoje zřejmě škodí kvalitě hry a tudíž nelze očekávat nic převratného. Pro starší gamesníky je TP zásadně špatnou investicí, přestože se její cena pohybuje na spodní mezi současných norem. Za tytéž peníze totiž mohou pořídit kompilaci dvou her, které jsou sice o nějaký ten rok starší, ale kvalitativně o dvě třídy výš. Jiná situace nastává u mladších kádrových rezerv pařanské obce - pro mládež je Treasure Planet hrou, která opravdu může obohatit zážitek ze zhlédnutého animovaného filmu o nová, „vlastní“ dobrodružství. V tomto případě je koupě Treasure Planet (třeba jako dárku pod stromeček) určitě dobrým nápadem.

A protože se blíží Vánoce, chtěl bych vám všem popřát jejich zdravé a šťastné prožití a také spoustu příjemných zážitků, a to nejen u her, v blížícím se roce 2003. Hezkou zábavu!

Treasure Planet
Výrobce/Vydavatel Disney Interactive/SCEE
Platforma PlayStation, PlayStation 2
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 1 blok
Verdikt: Jako dárek pro malé pařánky je super, zejména po zhlédnutí animovaného filmu. Pro starší a pokročilé bude vhodnější spíše PS2 verze.
Hodnocení: 60% (info)

Autor:




Nejčtenější

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Další z rubriky

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.