Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Třetina her se prodá přes internet. Dominují mobilní zařízení a PC

aktualizováno 
Microsoft v říjnu na digitální distribuci vydělal 11,2 milionu dolarů. Electronic Arts prodejem jednoho přídavku utržili již 45 milionů dolarů.

Zastánci digitální distribuce videoher se mohou radovat. Možnost zaplatit za hru kartou přes internet a hned si ji stáhnout a začít hrát využívá stále více lidí. Podle studie společnosti NPD, která sleduje prodeje her v amerických obchodech, se bez návštěvy kamenné prodejny nebo služeb pošty obejde 29 procent nákupů her.

Téměř třetinový podíl digitální distribuce na prodejích her je velké číslo, za kterým ale není revoluce v oblasti hraní na osobních počítačích, ale hlavně nástup chytrých telefonů a tabletů. Sedmdesát jedna procent her mají na triku stále kamenné a internetové obchody, které prodávají hry na fyzických nosičích.

NPD nemá konkrétní údaje od provozovatelů on-line obchodů, takže se musela spokojit s odpověďmi reprezentativního vzorku 3700 lidí, které firma zpovídala formou ankety. Z ní vyplynulo, že téměř polovina lidí, přesně 47 procent, kteří nakupují hry on-line, nakupuje na PC platformu.

World of WarCraft: CataclysmVyužívá k tomu webové servery jako BigFishGames.com, Good Old Games nebo speciální aplikaci Steam od Valve, která zpřístupňuje největší systém digitální distribuce her pro PC s operačním systémem Windows a relativně nově i pro počítače Apple. Samotný Apple pak už v lednu nabídne AppStore, digitální obchod s aplikacemi včetně her, pro počítače Apple.

Kromě velkých digitálních obchoďáků kvete digitální distribuce také v rámci jednotlivých herních vydavatelů a tvůrců her. Hybnou silou v této oblasti je například Blizzard, který nabízí on-line nákup hry World of Warcraft a jejích datadisků.

Prosadit se ale mohou i malé projekty, jako je médii oblíbený nezávislý projekt Minecraft. Jeho autor už prodal více než 825 tisíc licencí k hraní, přestože hra ještě zdaleka není hotová. Fanoušci, kteří hru hrají i v nehotové podobě už za toto privilegium zaplatili dohromady více než 10 milionů dolarů.

minecraft_p01On-line nákupy her pro PC ale nejsou jediným hybatelem digitální distribuce, právě naopak. Oblastí, kde je digitální distribuce naprosto dominantní, jsou mobilní telefony, které jsou v tuto chvíli největší herní platformou na světě. U iPhonu či telefonů s Androidem je totiž nákup v on-line obchodech iTunes Store a Android Market jedinou možností, jak hry získat. Tedy kromě pirátství. Tak kupuje hry 42 procent účastníků průzkumum ať už prostřednictvím on-line obchodů s aplikacemi nebo přímo od mobilních operátorů.

Trend on-line nákupu her přes mobilní připojení k internetu posílil nejen díky novému modelu iPhonu a raketovému růstu popularity telefonů s Androidem, ale také díky nástupu tabletů iPad od Apple. "Přerostlých iPhonů" se má letos prodat "jen" 12 milionů kusů, ale v příštím roce už to má být 28 milionů. To už budou iPady dohánět počet prodaných Xboxů 360. A konkurence s Androidem k tomu pár dalších milionů přidá.

O něco menší zájem o on-line distribuci her jeví majitelé herních konzolí. Pouze Battlefield 1943třicet procent z dotázaných nakoupilo hru prostřednictvím služby Xbox Live nebo PlayStation Network. Dvacet procent lidí pak koupilo podle průzkumu během posledního čtvrt roku nějaký přídavný obsah pro své hry.

I když to nejsou obrovská absolutní čísla, pořád je to velký byznys. Microsoft, který také začal více mluvit o tržbách v oblasti digitální distribuce, například oznámil, že hry v rámci Xbox Live Arcade firmě v říjnu přinesly 11,2 milionu dolarů, o 98 procent více než v říjnu 2009.

Celkové tržby Xbox Live Arcade se tak už v říjnu přehouply přes hranici 100 milionů dolarů, a to je při cenách od 5 do 15 dolarů (100 až 300 Kč) slušný počet prodaných her.

Digitální distribuci her pro konzole si pochvalují i Electronic Arts. jejich Battlefield 1943 už na PSN a XBL vydělal dohromady 16 milionů dolarů a doplněk Ultimate Team pro FIFA 09 a FIFA 10 vydělal dohromady 45 milionů.

Autor:


Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Další z rubriky

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...



Najdete na iDNES.cz