Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tři problémy 3D hraní: peníze, brýle a nezájem lidí

aktualizováno 
Většina lidí nemá o třetí rozměr zájem. Z výsledků studie vyplývá, že 3D televizi si v následujícím roce určitě koupí 13 procent lidí, kteří plánují koupi nového přístroje. Jen o tři procenta méně lidí zase jistě ví, že jejich nová bedna 3D podporovat nebude.

Sony 3D televize a Playstation 3 - 3D Wipeout HD

Podrobnosti o vztahu běžných hráčů a trojrozměrného obrazu přinesla studie společnosti Interpret. Na konferenci Game Developers Conference Online ji představil šéf Interpretu Michael Cai.

Hraní s využitím technologie stereoskopického 3D není žádnou novinkou. Na platformě PC funguje díky systému nVidia 3D Vision už přes dva roky a nabízí trojrozměrné hraní několika set her.

Od poloviny letošního roku nabízí 3D hraní i herní konzole PlayStation 3. Během pouhých šesti měsíců navíc spadla cena 3D televizorů o desítky procent a 3D emblém útočí na potenciální zákazníky ze všech stran.

Hlavní překážky
Studie Interpretu potvrdila to, co se ukazuje v diskusních fórech s recenzemi 3D televizorů i v diskusích pod články o 3D hrách na Bonuswebu. Největším problémem je vysoká cena a nutnost nosit brýle. K těmto přízemním problémům se ale přidává ještě třetí bariéra: nedostatečná osvěta.

Vysoká cena nových technologií působí jako brzda pokroku bez ohledu na to, o jakou technologii jde. Trojrozměrný obraz tak není výjimkou. Náklady na příjemné sledování filmů nebo hraní her ve třetím rozměru jsou ve srovnání s dvourozměrným světem skutečně vyšší.

Kombinace 3D televize a PlayStation 3 stojí 30 až 35 tisíc korun (dle cen internetových obchodů). Stejnou částku stojí i 3D notebook Toshiba. Složit počítač, který bude obsahovat technologii nVidia 3D Vision (aktivní brýle, senzor a software, který spolupracuje s grafickými kartami nVidia), výkonnou grafickou kartu a displej s obnovovací frekvencí 120 MHZ se dá postavit i za méně než 25 tisíc. Komerčně prodávané 3D sestavy se prodávají přibližně za 35 tisíc. Například HAL3000 Gold 3D s 22" displejem Samsung stojí 34 tisíc korun, ale v této ceně není Blu-ray mechanika, která by umožnila přehrávání 3D filmů.

Druhý největší problém pro všeobecné přijetí stereoskopického 3D představují brýle, které jsou nutné pro vytvoření iluze trojrozměrného obrazu. Podle Caie jsou trnem v oku hned ze dvou důvodů: kvůli fyzickému nepohodlí při jejich nošení i kvůli jejich ceně, pokud výrobce k televizi nepřibalí dostatek brýlí pro všechny členy rodiny.

Brýle jako takové vadí 46 procentům respondentů průzkumu. V českých obchodech stojí jedny mezi dvěma a třemi tisíci korunami podle značky. Každá značka přitom používá vlastní technologii a brýle nejsou kompatibilní.

Prostorové 3D hraní

Ani hráči netuší…
Třetí bariéru, která je zejména u respondentů z řad hráčů překvapivá, tvoří nedostatek přesných informací. Například 63 procent majitelů konzolí si myslí, že jim stačí aktualizovat firmware svého herního zařízení, a získají 3D obraz. Toto přesvědčení je přitom v přímém rozporu s tím, že si 83 procent respondentů průzkumu myslí, že se 3D obraz neobejde bez brýlí.

V obou případech je to špatné pochopení reality, za které nesou odpovědnost sami výrobci spotřební elektroniky. V první řadě je pro získání obrazu ve stereoskopickém 3D nutná speciální obrazovka; ať už jde o televizory s "pasivním" 3D, které obraz pro levé a pravé oko rozlišují polarizací světla pomocí filtru přímo před obrazovkou, nebo o displeje s vysokou obnovovací frekvencí (minimálně 120 Hz), která umožňuje střídání obrazů pro levé a pravé oko.

Zároveň není pravda (alespoň z pohledu hráčů), že pro 3D obraz jsou nutné speciální brýle. Nintendo u kapesního přístroje Nintendo 3DS nabídne příští rok trojrozměrný obrazový vjem i bez brýlí díky speciálnímu filtru před displejem.

Stejnou technologii už představila Toshiba u prvních televizí, které ale nabízejí jen malou úhlopříčku a nízké rozlišení. Pro HD video ve stereoskopickém 3D jsou brýle zatím nutné. Rozlišit to ale dokáže málokdo, stejně jako málokdo tuší, že systém pasivního 3D, který nabízí LG u jednoho svého televizoru, podporuje pouze HD Ready rozlišení.

Trojrozměrná budoucnost
Zpochybňování 3D technologie se mezi hráči nosí. Tedy pokud nejde o majitele systémů s 3D Vision od nVidie, ti se naopak smějí, jak na konzolích tlačí 3D s deseti hrami, zatímco oni si ve 3D zahrají skoro všechno. Pravda je ale taková, že zatím jsme na začátku.

Zlepšit se musí všechno: cena, kvalita 3D efektů a hlavně samotný design her, aby 3D zobrazení mělo reálný smysl. Jisté ale je, že 3D nejspíše zůstane, už proto, že si díky této funkce mohou výrobci zvýšit marže. Prodávat jen 32" LCD televize za devět tisíc není pro velké firmy příliš efektivní.

Příklady levných 3D systémů
Konzole
Samsung LE40C750 24 000 Kč / Panasonic TX-P42GT20E - 30 000 Kč
brýle Samsung/Panasonic - 2500 Kč
PlayStation 3 - 7000 Kč
Celkem: 33 500/39 500 Kč
Hry (aktuální a brzy dostupné): EyePet, Flight Control HD, Gran Turismo 5, MotorStorm: 3D Rift,Need for Speed Hot Pursuit, PAIN, Tumble, Wipeout HD, Super Stardust HD, Call of Duty Black Ops

PC
24" displej Acer GD245HQbid - 8000 Kč
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX460 - 5000 Kč
nVidia 3D vision - 3500 Kč
ostatní komponenty - 10 000 Kč
Celkem: 26 500 Kč / 34 000 hotová sestava s 22" displejem
Hry (aktuální a brzy dostupné): Flight Sim X, Batman:ArkhamAsylum, BattleField 2, Civilization 5, Call of Duty Black Ops, Dirt 2, Far Cry 2, Just Cause 2, rFactor, Mafia 2, Need for Speed Hot Pursuit, Stalker, World of Warcrat, Warhammer Online + několik set dalších s různou úrovní kvality 3D efektů.

Autor:


Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Co máte pořád s tím Nintendem? Pohled nováčka po dvou letech

Super Mario Bros. 3

Na rozdíl od situace v zahraničí nejsou u nás výrobky od Nintenda tolik vyhledávanou komoditou. Značka tu prostě nemá...

Více než polovina rodičů dovolí hrát dětem hry pro dospělé

Kostýmy ze sběratelské edice bojovky Dead or Alive 5 Ultimate

Podle internetového průzkumu britské sociální platformy Childcare.co.uk přes padesát procent rodičů neřeší, jaký je...

KVÍZ: Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Kvíz -  Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Tentokrát to bude opravdu těžké. V následujícím kvízu naleznete výřezy z originálních krabic těch největších herních...



Najdete na iDNES.cz