Tři problémy 3D hraní: peníze, brýle a nezájem lidí

aktualizováno 
Většina lidí nemá o třetí rozměr zájem. Z výsledků studie vyplývá, že 3D televizi si v následujícím roce určitě koupí 13 procent lidí, kteří plánují koupi nového přístroje. Jen o tři procenta méně lidí zase jistě ví, že jejich nová bedna 3D podporovat nebude.

Sony 3D televize a Playstation 3 - 3D Wipeout HD

Podrobnosti o vztahu běžných hráčů a trojrozměrného obrazu přinesla studie společnosti Interpret. Na konferenci Game Developers Conference Online ji představil šéf Interpretu Michael Cai.

Hraní s využitím technologie stereoskopického 3D není žádnou novinkou. Na platformě PC funguje díky systému nVidia 3D Vision už přes dva roky a nabízí trojrozměrné hraní několika set her.

Od poloviny letošního roku nabízí 3D hraní i herní konzole PlayStation 3. Během pouhých šesti měsíců navíc spadla cena 3D televizorů o desítky procent a 3D emblém útočí na potenciální zákazníky ze všech stran.

Hlavní překážky
Studie Interpretu potvrdila to, co se ukazuje v diskusních fórech s recenzemi 3D televizorů i v diskusích pod články o 3D hrách na Bonuswebu. Největším problémem je vysoká cena a nutnost nosit brýle. K těmto přízemním problémům se ale přidává ještě třetí bariéra: nedostatečná osvěta.

Vysoká cena nových technologií působí jako brzda pokroku bez ohledu na to, o jakou technologii jde. Trojrozměrný obraz tak není výjimkou. Náklady na příjemné sledování filmů nebo hraní her ve třetím rozměru jsou ve srovnání s dvourozměrným světem skutečně vyšší.

Kombinace 3D televize a PlayStation 3 stojí 30 až 35 tisíc korun (dle cen internetových obchodů). Stejnou částku stojí i 3D notebook Toshiba. Složit počítač, který bude obsahovat technologii nVidia 3D Vision (aktivní brýle, senzor a software, který spolupracuje s grafickými kartami nVidia), výkonnou grafickou kartu a displej s obnovovací frekvencí 120 MHZ se dá postavit i za méně než 25 tisíc. Komerčně prodávané 3D sestavy se prodávají přibližně za 35 tisíc. Například HAL3000 Gold 3D s 22" displejem Samsung stojí 34 tisíc korun, ale v této ceně není Blu-ray mechanika, která by umožnila přehrávání 3D filmů.

Druhý největší problém pro všeobecné přijetí stereoskopického 3D představují brýle, které jsou nutné pro vytvoření iluze trojrozměrného obrazu. Podle Caie jsou trnem v oku hned ze dvou důvodů: kvůli fyzickému nepohodlí při jejich nošení i kvůli jejich ceně, pokud výrobce k televizi nepřibalí dostatek brýlí pro všechny členy rodiny.

Brýle jako takové vadí 46 procentům respondentů průzkumu. V českých obchodech stojí jedny mezi dvěma a třemi tisíci korunami podle značky. Každá značka přitom používá vlastní technologii a brýle nejsou kompatibilní.

Prostorové 3D hraní

Ani hráči netuší…
Třetí bariéru, která je zejména u respondentů z řad hráčů překvapivá, tvoří nedostatek přesných informací. Například 63 procent majitelů konzolí si myslí, že jim stačí aktualizovat firmware svého herního zařízení, a získají 3D obraz. Toto přesvědčení je přitom v přímém rozporu s tím, že si 83 procent respondentů průzkumu myslí, že se 3D obraz neobejde bez brýlí.

V obou případech je to špatné pochopení reality, za které nesou odpovědnost sami výrobci spotřební elektroniky. V první řadě je pro získání obrazu ve stereoskopickém 3D nutná speciální obrazovka; ať už jde o televizory s "pasivním" 3D, které obraz pro levé a pravé oko rozlišují polarizací světla pomocí filtru přímo před obrazovkou, nebo o displeje s vysokou obnovovací frekvencí (minimálně 120 Hz), která umožňuje střídání obrazů pro levé a pravé oko.

Zároveň není pravda (alespoň z pohledu hráčů), že pro 3D obraz jsou nutné speciální brýle. Nintendo u kapesního přístroje Nintendo 3DS nabídne příští rok trojrozměrný obrazový vjem i bez brýlí díky speciálnímu filtru před displejem.

Stejnou technologii už představila Toshiba u prvních televizí, které ale nabízejí jen malou úhlopříčku a nízké rozlišení. Pro HD video ve stereoskopickém 3D jsou brýle zatím nutné. Rozlišit to ale dokáže málokdo, stejně jako málokdo tuší, že systém pasivního 3D, který nabízí LG u jednoho svého televizoru, podporuje pouze HD Ready rozlišení.

Trojrozměrná budoucnost
Zpochybňování 3D technologie se mezi hráči nosí. Tedy pokud nejde o majitele systémů s 3D Vision od nVidie, ti se naopak smějí, jak na konzolích tlačí 3D s deseti hrami, zatímco oni si ve 3D zahrají skoro všechno. Pravda je ale taková, že zatím jsme na začátku.

Zlepšit se musí všechno: cena, kvalita 3D efektů a hlavně samotný design her, aby 3D zobrazení mělo reálný smysl. Jisté ale je, že 3D nejspíše zůstane, už proto, že si díky této funkce mohou výrobci zvýšit marže. Prodávat jen 32" LCD televize za devět tisíc není pro velké firmy příliš efektivní.

Příklady levných 3D systémů
Konzole
Samsung LE40C750 24 000 Kč / Panasonic TX-P42GT20E - 30 000 Kč
brýle Samsung/Panasonic - 2500 Kč
PlayStation 3 - 7000 Kč
Celkem: 33 500/39 500 Kč
Hry (aktuální a brzy dostupné): EyePet, Flight Control HD, Gran Turismo 5, MotorStorm: 3D Rift,Need for Speed Hot Pursuit, PAIN, Tumble, Wipeout HD, Super Stardust HD, Call of Duty Black Ops

PC
24" displej Acer GD245HQbid - 8000 Kč
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX460 - 5000 Kč
nVidia 3D vision - 3500 Kč
ostatní komponenty - 10 000 Kč
Celkem: 26 500 Kč / 34 000 hotová sestava s 22" displejem
Hry (aktuální a brzy dostupné): Flight Sim X, Batman:ArkhamAsylum, BattleField 2, Civilization 5, Call of Duty Black Ops, Dirt 2, Far Cry 2, Just Cause 2, rFactor, Mafia 2, Need for Speed Hot Pursuit, Stalker, World of Warcrat, Warhammer Online + několik set dalších s různou úrovní kvality 3D efektů.

Autor:

Nejčtenější

Závislost na videohrách? Jen chyba rodičů, říká populární streamer Ninja

Richard Tyler Blevins aka Ninja

Tyler Blevins, jeden z nejslavnějších hráčů na světě, vystupující pod přezdívkou Ninja, se svým vyjádřením na Twitteru...

Fallout 76 pokazil, co mohl. A kazit nepřestává

Fallout 76

Neúspěch Falloutu 76 není bohužel příliš velikým překvapením. Pojďte si s námi připomenout, co vše Bethesda udělala...

OBRAZEM: Podívejte se na ta nejhorší tetování inspirovaná videohrami

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí...

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí naší kultury. Této módě se samozřejmě...

EA odstraňují ze svých her sportovce obviněné z násilí proti ženám

FIFA 19

Hvězda amerického fotbalu Kareem Hunt byl propuštěn z týmu Kansas City Chiefs kvůli fyzickému napadení mladé dívky....

Vítězem herních Oscarů se stala severská akce God of War

Prezentace God of War

V Los Angeles se konalo tradiční vyhlašování nejlepší hry roku v rámci prestižního ceremoniálu Game Awards. Předávání...

Další z rubriky

OBRAZEM: Podívejte se na ta nejhorší tetování inspirovaná videohrami

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí...

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí naší kultury. Této módě se samozřejmě...

OBRAZEM: Jak se za dvacet let proměnil legendární Fallout

Fallout

Podívejte se, jak se v průběhu let měnila známá herní série Fallout, která se odehrává ve světě po jaderné válce. První...

Nejlepší hry roku 2018: nominujte své favority

Assassin’s Creed Odyssey

Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...

Najdete na iDNES.cz