Třicet her, na které nejraději vzpomínám

Hry, na které s láskou vzpomínáme, se z velké části vážou k tomu, kolik je nám let. A byť se na dobových hitech všichni shodneme, na piedestal je staví až individuální vzpomínky každého z nás.
Ufo: Enemy Unknown

Ufo: Enemy Unknown | foto: BW

Rád bych se na herní retro podíval trochu jinak, a to skrze osobní vzpomínky nás Bonuswebáků. V redakci jsme různě staří, preferujeme různé žánry a hráli jsme na různých platformách, ale možná, že naše příběhy budou podobné a poznáte v nich i sami sebe. Letos mi bude 36, moje nejhezčí herní vzpomínky se tak vážou k éře MS-DOSu. Nostalgie je ovšem i trochu mrcha, omlouvám se proto, pokud si některé věci vybavuji jinak, než ve skutečnosti byly.

1. Alley Cat (1984)

První hru, kterou jsem hrál, si nepamatuju. Zřejmě to byla Chobotnice, jedna z ruských kopií digiher Game & Watch. Živě si však vzpomínám na hopsačku Alley Cat, v níž ovládáme kočku a snažíme se přes popelnice a plot skočit do některého z otevírajících se oken.

Alley Cat

Alley Cat

Seděl jsem tehdy u PC XT, které nemělo pevný disk. Vše se nahrávalo z 5,25" disket, které bylo třeba po vložení ještě zaklapnout páčkou. Přišlo mi to jako něco úžasného. V hlavě mi ještě utkvěly nejenom specifické zvuky bootování, které zněly jak struhadlo, ale i klasický PC Speaker. Jen tak mimochodem, vzpomenete si na kvílení dobových tiskáren?

2. Prince of Persia (1989)

Prince, v němž během hodiny musíme zachránit sultánovu dceru ze spárů vezíra Jaffara, zná asi každý. Z Prince of Persia se během času stal jeden ze symbolů zlaté éry her. Bodoval dokonalou animací a neříkejte, že se vám nesevře hrdlo při vzpomínce, kdy princ skonal při pádu na bodáky nebo ho rozpůlila gilotina.

Prince of Persia

3. Tom & Jerry: Yankee Doodle’s CAT-astrophe (1990)

Staré animáky, v nichž si jdou (často dost drsným způsobem) po krku kocour Tom a myšák Jerry, baví i po letech. A právě na jejich základě vznikla počítačová hra, která stejné schéma přenesla do interaktivní podoby. Vlastně ani nevím, proč přesně jsem si ji tehdy tak oblíbil.

Tom & Jerry: Yankee Doodle’s CAT-astrophe

Tom & Jerry: Yankee Doodle’s CAT-astrophe

Hráč ovládá Jerryho a utíká před Tomem, občas se však role obrátí: například když myšák naskočí do autíčka. Bitvy zahrnují házení vajíček, „bombardování“ z letadla a podobně. Vždycky mě zajímalo, zda se mi podařilo objevit všechny činnosti. Naštěstí nebyl dostupný internet, abych to na pár kliknutí zjistil. Někdy je zkrátka lepší nevědět všechno.

4. Golden Axe (1989)

Golden Axe

Na základě filmů s Conanem vznikla rubačka Golden Axe, jejíž kvality vynikly zejména při hraní ve dvou. Na výběr byl bojovník, bojovnice a trpaslík. A každý chtěl hrát za trpaslíka, který po sebrání dostatečného počtu magických lahviček sesílal blesky. Neskutečně zábavné bylo skopávat nepřátele z bojových zvířat a dalších potvor a používat je pak proti nim.

5. Indiana Jones and the Last Crusade (1989)

Miloval jsem filmy s Indiana Jonesem, adventuru jsem si však mohl vychutnat až později, protože v době vydání jsem neuměl anglicky. A stálo to za to. Ačkoliv hra vychází z filmu, dokázala navodit napětí, bavila humorem i dobře navrženými hádankami.

Indiana Jones and the Last Crusade

Indiana Jones and the Last Crusade

6. Faceoff! (1989)

Faceoff!

Ačkoliv mě sporty ve hrách spíše míjí, pro Faceoff! jsem měl slabost. Tehdy jste nepotřebovali ani studovat manuál, ani absolvovat tutoriály. Prostě jste sedli a hráli. Ačkoliv dnešní snahy o realismus jsou pochopitelné, nemělo by se zapomínat ani na podstatu toho, proč byly hry jako Faceoff! zábavné. Třešničkou na dortu byly souboje, kdy na trestnou lavici šel ten, kdo dostal výprask.

7. North & South (1989)

North & South

North & South je další trvalka, u které jsem proseděl hodiny. Jde o strategii kombinovanou s akcí. Na mapě najímáte vojáky, pohybujete s armádou a snažíte se zajistit transport vlaku se zlatem. Hra obsahuje několik miniher, nejzábavnější ovšem byly střety dvou armád, kdy jste jednoduše pohybovali pěchotou, kavalérií a dělostřelectvem. Možná to dnes z obrázků vypadá směšně, ale hra tehdy dokázala vyšponovat soustředění na maximum.

8. DuckTales: The Quest for Gold (1990)

Hamoun Držgrešle napochoduje do kanceláře strýčka Skrblíka a vsadí se s ním o to, kdo je nejbohatší kačer na světě. Skrblík má se synovci Kulíkem, Bulíkem, Dulíkem a pilotem Rampou McKvákem měsíc na to, aby nashromáždili co nejvíc peněz.

DuckTales: The Quest for Gold

DuckTales: The Quest for Gold

V rámci hry tak navštěvujeme rozličná místa po světě a plníme různé hříčky, jako je létání v letadle, fotografování či lezení po skalách. Zajímavé byla naprostá nevyváženost jednotlivých scénářů, člověk se tak na některé vyloženě těšil, zatímco u jiných potil krev. DuckTales: The Quest for Gold je každopádně další z her, u níž mnozí, včetně mě, vydrželi obdivuhodně dlouho.

9. Gobliiins (1991)

Ovládáte tři skřítky s rozličnými schopnostmi, kteří musí v rámci obrazovky vyřešit hádanku. Ačkoliv hra bodovala grafikou, zejména různými grimasami skřítků, vystačila si beze slov. Obtížnost však rozhodně nebyla nastavená pro děti. Nejzábavnější byly jednoznačně reakce skřítků, když jste udělali něco špatně. Zajímavé je, že žádný z dalších dílů mě už nebavil jako jednička.

Gobliiins

10. Quest for Glory (VGA remake)

Quest for Glory

Quest for Glory jsem hrál také až později, ale svým způsobem jde stále o unikát. Ačkoliv jde na první pohled o klasickou adventuru, obsahovala kromě toho i prvky z her na hrdiny a souboje. Už počáteční volba povolání (bojovník, kouzelník, zloděj) naznačila styl hry a situace šlo řešit různými způsoby. Záleželo i na tom, že se střídal den s nocí.

11. Paperboy 2 (1991)

Paperboy 2

Paperboy 2 je ten typ hry, který by dnes neměl šanci uspět. Jednoduše sedíte na kole a snažíte se do schránek doručovat noviny, zatímco se vyhýbáte více či méně obskurním překážkám. Nedokážu říct, co mě na tom tehdy tak bavilo, ale do paměti se vryla hluboko.

12. Tunneler (1991)

Tunneler

Jednoduchý koncept, primitivní grafika, ale zábava na hodiny. Tunneler byla v podstatě dokonalá hra pro dva hráče: hrálo se na jedné klávesnici na rozdělené obrazovce. Každý ovládal svůj tank, s nímž se snažil zlikvidovat toho druhého. Trik byl ovšem v tom, že nejprve bylo třeba protivníka najít. A palivo, které se doplňuje v základně, také nesmělo klesnout na nulu. Ačkoliv hra pochází z roku 1991, hojně jsme ji hráli ještě o pár let později s kámošema na střední škole.

13. Gods (1991)

Gods

Tuhle 2D hopsačku od Bitmap Brothers jsem hrával se zatajeným dechem, ačkoliv jsem se nedostal snad ani do poloviny. Kromě mytologických potvor a různých přepínačů mě fascinovalo, jakým způsobem hlavní hrdina sílil. Na začátku po nepřátelích házel nůž, pak dva nože, tři nože a postupně snad desítku různých předmětů.

14. Another World (1991)

Jako by to bylo včera: po parádním intru vylézám z bazénku, aby mě záhy stáhla dolů liána. V následující obrazovce mě zabije červ. Napoprvé jsem neutekl ani před jakousi bytostí připomínající gorilu a chvilku mi trvalo, než jsem zjistil, že klec, v níž jsem uvězněn, můžu rozhoupat. I když jsem umíral na každém kroku, tahle hra mě neskutečně bavila. O to větší radost jsem měl, když jsem zvládl náročnou pasáž.

Another World

15. Scorched Earth (1991)

Scorched Earth

Ačkoliv mi k srdci přeci jen víc přirostli Worms, faktem je, že u „skorčů“ jsme s kámošema strávili víc času. Na začátku šlo nastavit milion věcí, dále se zvolilo, které tanky ovládá počítač a které hráči. Při míření bylo třeba brát v potaz i povětrnostní podmínky. Zbraní je přitom neskutečné množství, přičemž ty nejmocnější byly schopny vyčistit půlku obrazovky. Asi netřeba říkat, že zábava spočívala zejména při hraní ve více lidech u jednoho počítače.

16. Wolfenstein 3D (1992)

Wolfenstein 3D

Rozepisovat se o tom, jak William „B.J.“ Blazkowicz kosí jednoho nácka za druhým, je asi zbytečné. Wonfensteina 3D hrál asi každý a znají ho i lidé, kteří ke hrám přičichli jen z velké dálky. Co si vybavuju? Hledání tajných místností, kovový zvuk při otvírání dveří (a vůbec zvuky při sebrání jídla, nábojů, smrti nácka) či snahu hrát jen s nožem.

17. Dune 2 (1992)

Dune 2

Také Dunu 2 hrál asi každý, kdo později propadl real-time strategiím. Přiznám se, že tehdy mi byl příběh ukradený, jednoduše mě bavilo stavět základnu, těžit koření a vyrábět jednotky, s nimiž jsem se snažil dobýt nepřátelskou základnu. Nejraději jsem hrál za Harkonneny, kteří později vyráběli mocné tanky Devastator. Noční můrou také bylo, pokud vám písečný červ sežral harvester. A po letech došlo i na knížku Duna od Franka Herberta. Asi netřeba dodávat, že později jsem naprosto propadl značce Command & Conquer, kterou mají na svědomí taktéž Westwood Studios.

18. Lands of Lore (1993)

Lands of Lore

Klasickým dungeonům jsem nikdy úplně nepropadl. Vzpomínám si, jak v učebně po škole mnozí upřeně zírali do monitoru, na čtverečkovaný papír zakreslovali mapku, případně se orientovali podle té otištěné v Excaliburu. Lands of Lore od Westwood Studios mi přišla mnohem přístupnější, možná i díky automapě. A co si budeme povídat, po stránce výpravy šlo o parádní zážitek.

19. Wacky Wheels (1994)

Zatímco na Nintendu kralovaly akční závody Super Mario Kart, my s PC jsme se o něco později dočkali povedené variace v podobě Wacky Wheels. Roztomilá zvířátka, například slon či panda, závodí v motokárách a k vítězství si pomáhají pomocí zkratek, různých střel, bomb či nastražením olejových skvrn. Skvělou zábavu podtrhovala i možnost hrát na rozdělené obrazovce, čehož jsme se sestrou hojně využívali.

Wacky Wheels

20. Ufo: Enemy Unknown (1994)

UFO: Enemy Unknown (1993/1994)

Až nadcházející léta po vydání Ufo: Enemy Unknown ukázala genialitu této strategie. Cílem je zabránit invazi vetřelců. To znamená, že budujeme základnu, chráníme obyvatele před teroristickými útoky, ale zároveň zkoumáme mimozemské technologie a snažíme se je využít ve svůj prospěch. Vrcholem ovšem byla tahová část, kdy se vaše skupina vojáků postaví nepřátelům tváří v tvář. Asi každý bude mít nějakou vzpomínku na posledního emzáka zašitého někde ve stodole, případně pocit zadostiučinění, kdy porazíte přesilu, ačkoliv máte horší výbavu.

21. Jagged Alliance (1994)

Jagged Alliance

Z předloňského Jagged Alliance: Flashhback jsem byl značně rozčarovaný. To mě však nemůže připravit na (už trochu mlhavé) vzpomínky na parádní první dva díly. Zábavné tahové souboje, spousta zbraní a nakonec i fakt, že při opětovném rozehrání mohly přestřelky proběhnout úplně jinak.

22. Warcraft (1994) + World of Warcraft (Vanilla)

Tehdy jsme si ve škole říkali, proč někdo neudělá něco jako Dune 2. A přišel Warcraft, tedy fantasy real-time strategie. Vzpomínku zaslouží umělá inteligence, kdy počítač posílal na vaši základnu neustále stejné složení jednotek. Mnohem víc mi k srdci přirostl druhý díl, který jsme hrávali hodně po síti a ve Windows 95 šlo využít i intuitivní editor map. Následoval třetí díl, v němž jsem začal více vnímat skvělý příběh.

Vše vyvrcholilo on-line hrou na hrdiny World of Warcraft, která jako jediná získala na Bonuswebu v recenzi sto procent. Shodou okolností ode mě. A troufám si tvrdit, že čas ukázal, že oprávněně. Ten svět mě naprosto pohltil. Navíc mám pocit, že tehdy nešlo oproti dnešku hrát „wowko“ jen „příležitostně“.

Warcraft: Orcs & Humans

23. Duke Nukem 3D (1996)

Duke Nukem 3D

Střílečka Duke Nukem 3D sršela humorem, nejraději ovšem stejně vzpomínám, jak jsme ji hráli v učebně po sítí. Hned první mapa Hollywood Holocaust byla pro síťové dýchánky geniální. V té době jsme hrávali po síti ještě sci-fi střílečku Descenta 2, v níž bylo třeba vypořádat se s pohybem do všech stran.

24. Heroes of Might & Magic 2 (1996)

Ke strategické sérii Heroes of Might & Magic neodmyslitelně patří známé „ještě jeden tah a jdu spát“. Většina fandů pokládá za nejlepší třetí díl s datadisky, já však strávil nejvíce času u dvojky. Líbila se mi nejvíc i po grafické stránce. Chytlavost prvních dílů byla univerzální, hraní tehdy propadla i sestra.

Heroes of Might & Magic 2

Heroes of Might & Magic 2

25. Theme Hopital (1997)

Strategii Theme Hopital, v níž se stáváte šéfem nemocnice, rozehrávám celkem pravidelně. Je totiž fantastická i po letech. Ačkoliv stavíte diagnostická centra a najímáte personál, hra k tématu přistupuje odlehčeným způsobem. A dělá to zatraceně dobře. Léčíte tak pacienty s nafouknutou hlavou nebo neviditelností. Škoda, že velké herní společnosti na tzv. tycoony úplně zanevřely.

Theme Hospital

Theme Hospital

26. Diablo (1996)

Diablo

Že u Diabla strávím hodně času, mi bylo jasné už z demoverze. Vyšla totiž ještě před vydáním plné hry a byly v ní dostupné (tuším) dvě patra. Hrál jsem ji do zblbnutí pořád dokola. Asi netřeba říkat, že Diablu 2 jsem později podlehl. A jsem rád, že Blizzard dal nakonec do pořádku i trojku.

27. Fallout (1997)

Fallout 2

Těžko vynechat legendární hry na hrdiny Fallout, zejména první dva díly. Přiznám se, že u jedničky jsem zprvu hrál pirátskou verzi, navíc ještě rip, takže po dohrání jsem se místo skvělé animačky dočkal jen černé obrazovky. A sestřelený mimozemský létající talíř jsem v pustině také nikdy nenašel.

28. Ignition (1997)

Ignition

Ignition je rychlá závodní hra s malými autíčky v 3D grafice, která mě dostala skvělými interaktivními tratěmi a vynikajícím dojmem z jízdy. Demo, které mělo z dnešního pohledu směšných pár MB, jsem stahoval v dřevních dobách internetu několik hodin. A mezitím se modlil, aby nespadlo připojení. Nakonec mě pak naštvala recenze ve Score, kde hra dostala „jen“ 7/10. Ignition přitom byla skvělá záležitost, ostatně originálku mám založenou v archivu.

29. Jazz Jackrabbit 2 (1998)

Byla to vlastně jen klasická 2D hopsačka se zajícem v hlavní roli. Přesto jsem u ní vydržel neskutečné množství času. Bavilo mě objevovat všechny tajné místnosti a v přiloženém editoru navrhovat vlastní úrovně. Z internetu jsem pak stahoval kreace ostatních. V neposlední řadě bodoval i multiplayer na rozdělené obrazovce. Jazz byl zkrátka super.

Jazz Jackrabbit 2

Jazz Jackrabbit 2

30. Call of Duty (2003)

Značku Call of Duty dnes mnozí vnímají jako symbol úpadku, šablonovitosti a komerce. Na první díl ovšem nedám dopustit. „Call of Duty je atmosférická 3D střílečka z druhé světové války, při jejímž hraní se cítíte jako při sledování hollywoodského trháku,“ napsal jsem tehdy v recenzi. Tato dnes již banálně znějící věta ovšem přesně vystihuje podstatu toho, co stálo za úspěchem Call of Duty. A vidíte, dnes, po třinácti letech, už nám ono filmové zpracování leze někdy krkem.

Call of Duty (2003)

Které hry se dostaly pod kůži vám?

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...