F.E.A.R.

F.E.A.R. | foto: Andrej Brabec

Znáte triky, na kterých jsou založeny horory? Sedm učebnicových postupů

  • 19
Pro navození děsivé atmosféry ve hrách existují finty univerzální, ale také ty méně používané. Představujeme sedm základních triků, které vývojářům slouží k vytváření plíživých obav i takřka nezvladatelných záchvatů strachu.

1. Napjaté očekávání

Jedním z nejstarších triků z „manuálu hororu“ je strach z neznáma. Víte, že se něco stane, ale není jasné, kdy a co. Výtečně to funguje zejména ve chvílích, kdy jste nepřítele ještě nikdy nepotkali, a ani netušíte, jak vypadá.

To podporuje především hudební doprovod. Ty správné zvuky mohou vyvolat nervozitu a pocit, že se každou chvíli něco musí stát.

Pracovat navíc lze s opakujícím se motivem, například identickou hudební skladbou před nástupem bosse na scénu. Když se pak jednotliví protivníci pokaždé liší a vy netušíte, co očekávat, strach to jen umocňuje.

Alien: Isolation

2. Absence zvuku

Funguje však i opačný postup. Tedy budování atmosféry postavené na takřka hrobovém tichu. Když většinu času slyšíte jen svoje vlastní kroky, každý neznámý zvuk je děsivý.

Ideální je to v kombinaci s tmou, kvůli které nevidíte na více než několik metrů. Blízké zvuky prapodivného původu pak pomáhají budovat intenzivní atmosféru.

Silent Hill

3. Pocit úzkosti

Na klidu nepřidají ani různí mutanti, kteří v ideálním případě alespoň vzdáleně připomínají člověka. Ze zad jim může trčet další ruka nebo třeba i noha. Tvář mají zjizvenou, či rovnou rozpůlenou vedví.

Horory proto tak často pracují s nepovedenými vědeckými experimenty a nákazou s hrůzostrašným dopadem na lidi. Vypadat jako monstrum je totiž jednou z elementárních obav lidstva.

Outlast (PlayStation 4)

4. Uvěřitelnost světa

Najdou se i výjimečně strašidelné retro tituly, ale s kostičkovanou grafikou zpravidla bývá obtížné lidi děsit. Čím realističtější se vizuální stránka hry stává, tím větší šance na strašidelné zážitky.

I v minulosti pochopitelně existovaly silné hororové počiny, dobře tomu napomáhala například éra textových her. Ta totiž těžila z hráčovy představivosti.

Lidská mysl je ostatně nejsilnějším nástrojem pro budování děsivých momentů.

Friday the 13th: The Game

5. Strach ze tmy

Tisíce let evoluce komfort moderního světa zatím nepotlačil. Ve tmě se vždy mohli skrývat životu nebezpeční tvorové, a strach z neznáma si proto přenášíme i do virtuálních prostředí. Tma či jakkoliv omezený rozhled jsou proto nedílnou součástí většiny hororových her.

Dead Space 3

6. Bezbrannost

Pocit zoufalství a útěk jako jediné možné řešení v nejedné hře slouží k budování atmosféry, ze které lidem vstávají chlupy na těle. Každé monstrum totiž představuje fatální nebezpečí.

Mistrně s tím pracuje například horor Amnesia: The Dark Descent, který jsme v roce 2010 označili za jednu z nejděsivějších her vůbec (recenze).

Amnesia: The Dark Descent
Amnesia

Amnesia: The Dark Descent

7. Souboje

Hrůzostrašné pocity lze vyvolávat i návrhem soubojů. Jedním trikem je cíleně neobratná kamera, na které stavěly například první díly série Resident Evil.

Druhým je nedostatek nábojů a související strach, že se nedokážete ubránit příliš silnému nepříteli, či početní převaze. Toho využívá například hra Metro 2033.

Metro 2033