Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trine přináší do žánru plošinovek hrátky s fyzikou

  0:02aktualizováno  0:02
Je skvělá, ale krátká. Přichází další hra s cílem obnovit zašlou slávu plošinovek.
78

Trine

Platforma: PC
Výrobce: Frozenbyte

  • Neokoukaná hratelnost
  • Volnost při řešení hádanek
  • Krásná grafika
  • Příliš krátké
  • Krvavé nároky na HW

Herní karta

Trine (PC)Televize zabila rádio, kopírování zabijí muziku a třetí rozměr zabil adventury a plošinovky.

Tyhle katastrofické vize už jsme slyšeli mnohokrát, realita je ale naštěstí trochu jiná. Rádií je pořád spousta a v posledních letech se dokonce i u nás dají najít i taková, která lze skutečně poslouchat bez rizika trvalého poškození mozku.

 Díky okamžité dostupnosti zájem o hudbu spíše roste (jediné, co klesá, jsou zisky nenažraných major labelů) a vzhledem k tomu, že za poslední měsíc vyšly alespoň čtyři povedené adventury, ani v tomto případě nebude situace tak žhavá. Jen po těch plošinovkách jakoby se zem slehla. Ale nezoufejte – nedávno vydaný geniální počin Braid a dnešní Trine snad dokazují, že se konečně začíná blýskat na lepší časy.

Bylo nebylo, za devatero horami a devatero řekami žil mocný čaroděj, mrštná zlodějka a chrabrý válečník. Trine (PC)Ač každý pocházel z jiného prostředí a byl veden jinými pohnutkami, setkali se ve stejný okamžik u starobylého artefaktu zvaného Trine.

Díky mocné magii, která z Trinu vyvěrala, se jejich duše spojily do jednoho těla.
Před nimi tedy leží dlouhá cesta, jejímž cílem je zlomit tuto strašlivou kletbu. A jen tak mimochodem i zachránit království před invazí nemrtvých, což se jim může povést pouze díky vzájemné spolupráci.

"Čeká na vás 15 úrovní prošpikovaných nepřáteli a hádankami založenými na fyzice."

V praxi to znamená, že vás čeká 15 úrovní prošpikovaných nepřáteli a hádankami založenými na fyzice. Každá postava je samozřejmě úplně odlišná a hodí se do jiné situace. Válečník kromě obligátního meče disponuje také štítem, který ho chrání nejen před útoky nepřátel ale i různými pastmi. Zlodějka je patrně nejpoužívanější postavou ve hře, jelikož kromě střelby z luku dovede používat i vystřelovací lano, které se zachycuje na dřevěných materiálech a s jehož pomocí se pohybujete ve vertikálním směru.

Tou nejoriginálnější postavou je ale čaroděj, který svou absolutní nepoužitelnost v boji kompenzuje magií. Trine (PC)A nebojte - nejedná se o tradiční firebally či blesky. Místo toho může pomocí telekineze pohybovat různými objekty po obrazovce, ale hlavně dokáže vykouzlit bedny, trámy a později i levitující plošiny, s nimiž jde díky skvělému fyzikálnímu enginu dělat opravdu psí kusy.

Nejlepší na tom je, že tyto tvary pomocí myši doslova "malujeme" na obrazovku, takže není problém vytvořit přesně požadovanou velikost na jakémkoli místě, kde je zrovna potřeba. Celý koncept trochu připomíná legendární Lost Vikings, ale na rozdíl od nich je kladen menší důraz na logiku a větší důraz na akci. Téměř každá překážka má více způsobů řešení a je jen na vás jaký způsob hry vám nejvíce vyhovuje.

Trine (PC)Jak už bývá v dnešní době zvykem, nesmí chybět ani nezbytné RPG prvky. Zkušenosti padají jednak ze zabitých nepřátel, jednak z důmyslně poschovávaných zelených lahviček. Za nasbírané expy si pak vylepšujete tři vlastnosti u každé postavy.

U kouzelníka je to například možnost vyvolat více beden najednou, u zlodějky speciální ohnivé šípy či více životů atd. Kromě toho lze v každé úrovni najít dvě bedny s "pokladem". Ten se skládá z nějakého povedeného artefaktu, který rovněž vylepšuje důležité atributy.

"Jak už bývá v dnešní době zvykem, nesmí chybět ani nezbytné RPG prvky."

Trine se však bohužel nevyhnul ani několika nešvarům. Tím nejhorším je pravděpodobně nevyvážená obtížnost hry. Váš postup se ukládá na mnoha checkpointech a pokud všechny tři postavy zemřou, objevíte se u něj. Trine (PC)Problém je v tom, že za smrt nejste kromě posunu o pár obrazovek zpět nijak penalizováni. Všichni nepřátele zůstávají mrtvi, všechny hádanky jsou vyřešeny a za pár vteřin jste opět tam, kde jste skončili.

Pokud se tedy ocitnete před novou překážkou a chybí vám jedna z postav, jednodušší řešení je prostě se zbylými dvěma naskákat do propasti než zdlouhavě vymýšlet jiný postup za využití prostředků, které máte momentálně k dispozici.

Hra se tak stává až příliš jednoduchou a vydrží sotva nějakých 6,7 hodin a to ještě jen v případě, že budete hledat všechny tajné lokace. Jasně, měli jsme tu už i kratší hry, ale díky neokoukané hratelnosti šlo z celého konceptu vytřískat mnohem více.

S předchozím tvrzením ostře kontrastuje poslední kolo, které v ostrém časovém limitu prověří vše, co jste se během hraní naučili. Je to sice poněkud frustrující, na druhou stranu jsem již dlouho neměl po dohrání hry tak dobrý pocit jako tentokrát.

Trine (PC)Po technické stránce je vše takřka dokonalé. Hra je samozřejmě dvourozměrná pouze zdánlivě. Vše je pečlivě vymodelováno ve 3D. Přesto si hra zachovává živost a díky působivému nasvícení vypadají některá kola opravdu nádherně. Za toto pokoukání však hra vyžaduje nekřesťanské HW nároky a se slabšími konfiguracemi na plynulé hraní rovnou zapomeňte.

Stejně jako v případě jejich předchozího projektu Shadowgrounds dokazují finští Frozenbytes, že klasická a léty prověřená hratelnost se neztratí ani v dnešní době velkolepých her. Není to sice úplně dokonalé, ale jako osvěžující jednohubka je to více než dostatečné.

A jen tak mimochodem: Trine obsahuje i kooperativní multiplayer až pro tři hráče na jednom počítači, takže pokud hodláte hrát ve více lidech, klidně si k výslednému hodnocení přihoďte deset procent.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

78 %

Čtenáři

89 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 250 čtenářů



Nejčtenější

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Další z rubriky

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.