Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tsunami 2265 – manga po italsku

  12:00aktualizováno  5. srpna 4:49
Cel-shadovaná grafika, spojení arkádové střílečky a akční adventury, dvě hlavní postavy, zajímavý příběh, oblíbené manga zpracování – to jsou hlavní devizy hry Tsunami 2265 od italských vývojářů z Prographu, jejíž děj je zasazen do Japonska 23. století. Jak dopadla v kritických recenzentových očích?

Tsunami 2265Je všeobecně známo, že pokud něco herní recenzenti bytostně nesnášejí, jsou to průměrné hry. Je velice těžké o nich psát – tyto tituly jsou neslané nemastné a zhruba tak potom dopadají i samotné články. Lepší to je v případě špičkových titulů, protože nějak zajímavě pospojovat nadšené superlativy už je o poznání jednodušší. Naprosto nejoblíbenější jsou však hry, které vypadají, jakoby si při jejich vývoji vzal zdravý rozum dovolenou a odletěl na zimu někam za teplem. Tímto bych chtěl poděkovat pracovníkům italské společnosti Prograph. Kvality jejich projektu Tsunami 2265 se samy postaraly o to, aby se tato recenze nezměnila v pouhý výčet herních prvků...

Na první pohled vypadá tento titul velice zajímavě. Jedná se o arkádově-adventurní mix v klasickém manga stylu, v němž se střídají frenetickou akcí naplněné souboje obřích robotů s opatrným plížením nepřátelskými základnami. Příběh je zasazen do Japonska roku 2265. Celý svět se již sto let potýká s katastrofálním nedostatkem energetických zdrojů. Průzkum mořského dna však odhalil tajemný artefakt, který dostal krycí název E.L.E.N.A. Již první testy prokázaly, že obsahuje neuvěřitelné množství energie – Tsunami 2265tolik, že její náhlé uvolnění by nadělalo z celé planety hromadu připečených karbanátků. Pokud by někdo přišel na způsob, jak ji postupně odčerpávat, mělo by lidstvo alespoň na čas po problémech. Krátce před dokončením výzkumu však vůdce rebelů ze sektoru Thule-3 artefakt ukradne. Co s ním asi chce dělat? Možností je spousta, ale ať tak nebo tak, jistě to nebude nic hezkého. V roli šestadvacetileté samurajky Naoko musíte zdroj energie získat zpět.

V její roli však neprojdete celou hrou, nýbrž jen hrubou polovinu všech misí. Kromě ní si zahrajete ještě za odpadlého samuraje Neona, který chce pomstít smrt svého pána. I jeho cesta vede do sektoru Thule-3, takže bude s Naoko spolupracovat. Nepočítejte ale s tím, že byste ovládali obě postavy najednou; jednou zkrátka budete hrát za samurajku a podruhé za samuraje.

Možná se vám zdá divné, že jako hlavní postava příběhu z 23. století vystupuje kasta středověkých bojovníků. Nebojte, na meče a katany nedojde – místo nich patří do standardní výzbroje válečníků obří Mech. V útrobách těchto monster si projdete většinu misí, ale nečekejte Tsunami 2265žádný akční simulátor ve stylu MechWarriora. Tato část hry je čistou arkádovou střílečkou nahlíženou z third-person perspektivy. Občas jsou ale vaši hrdinové nuceni opustit bezpečí pěticentimetrového pancéřování a vydat se do akce na vlastní pěst. V tu chvíli se ocitáte v druhém zdejším herním režimu, který ze všeho nejvíce připomíná žánr akčních adventur. Zběsilým střílením se nikam nedostanete, zde se musíte především pohybovat stylem "vidět a nebýt viděn".

Zatím to všechno zní velice příjemně, že? Když si k tomu připočteme velice kvalitní cel-shadovanou grafiku, která Tsunami 2265 dodává výborný komiksový nádech, je závěrečné nízké hodnocení asi velkým překvapením. Zcela záměrně jsem ale zatím zamlčel veškeré nedostatky tohoto "rádobyjaponského" italského projektu. A že jich je požehnaně. Bez poskvrny zůstal snad jen příběh a hudební doprovod. Těm nelze nic zásadnějšího vytknout – hudba nikterak neruší, chvílemi dokonce příjemně navozuje atmosféru napětí či rychlé akce, a děj je vcelku zajímavý a vtáhne vás do sebe. Jenže to je tak všechno, co lze o Tsunami 2265 říci pozitivního. Nad vším ostatním už musíme jen nevěřícně kroutit hlavou.

Tsunami 2265

S kritikou začněme třeba u herního systému. Rozdělení na akční a adventurní část je sice zajímavé, ale obě jsou bohužel naprosto nedodělané a z herního pohledu chudé jak kostelní myš. Sedíte-li v Mechu, žádá se po vás jediné – procházet úzkým koridorem, střílet po všem, co se hýbe, a občas zničit nějaký ten generátor, abyste se dostali dál. Zapomeňte na vylepšování robota, nákup nových zbraní a pancířů či doplňování munice. Jediné, co si musíte hlídat, je stav štítů. Po levelech je ale rozmístěno takové množství "lékárniček", že vás potupná smrt potká jen velice zřídka. Ani průběh bojů není nijak záživný. Stačí jen strafovat ze strany na stranu a pálit z obou zbraní tak dlouho, dokud protivník nevybouchne. To by šlo stále ještě s přimhouřenýma očima prominout – jedná se koneckonců o arkádovou střílečku a v ní nikdo neočekává žádné strategické orgie. Jenomže vzhledem k neuvěřitelně nenápaditému designu map je to tak nudné, až se tomu nechce věřit. Kaňony (v dalších fázích hry pak ulice) vypadají jakoby poskládané z pěti různých stavebních bloků, které se neustále opakují. Stále stejné zatáčky, stále stejné můstky, stále stejné konstrukce. V celé hře najdete jen asi jediné místo, které trochu vyčnívá nad ostatní – vodní nádrž, kterou postupně vypouštíte. Je ovšem velice smutné, Tsunami 2265že zatímco by byl tento "skvost" v jakékoliv jiné hře považován přinejlepším za designérský průměr, v akční části Tsunami 2256 prezentuje vrchol fantazie vývojářů.

Ani adventurní část hry na tom není o moc lépe. Průchod misemi sice není až tak lineární, ale to je také jediné vylepšení. Ačkoliv jsou mapy opravdu rozsáhlé, i zde se po deseti minutách dostaví nuda, srovnatelná snad jen s pročítáním telefonního seznamu. Bloudíte naprosto nesmyslně vedoucími chodbami, aktivujete spínače, jež vám na druhém konci mapy otevřou dveře k dalšímu spínači, který vám zpřístupní vchod kousek od místa, kde jste začínali – a takto pobíháte po lokaci, dokud nezmáčknete úplně všechny páčky a nesplníte tak zadaný úkol. I zde sice dojde na likvidaci nepřátel, ale nečekejte nic zvláštního. Máte jen jednu jedinou zbraň s neomezenou municí, protivníci jsou tupí až hrůza a... a hanba mluvit.

Ani zde ale výčet nešvarů ještě nekončí. Grafika sice na pohled vypadá výborně, ale engine (který mimochodem zcela nelogicky používá již poněkud zastaralé drivery DirectX 7) Tsunami 2265má pár zásadních chyb. Čas od času se vám stane, že se špatně nahrají některé textury, a pak můžete narazit na nepřátele, kteří jsou neviditelní, nebo jejichž obrysy naopak prosvítají skrz zdi. Čekají vás i tradiční problémy s "mizením" zdí, pokud se k nim kamera příliš přiblíží, a podobně. Poněkud nestandardně je zacházeno i s respawnováním nepřátel, kteří se objevují znovu poté, co projdete nějakým předem daným bodem na mapě nebo když provedete akci zásadního významu (tedy když stisknete tlačítko nebo zničíte generátor). Protivníci se zmaterializují z čirého vzduchu – v jednu chvíli tam nebyli, nyní tam jsou. Nic takového, že se vyrojí z boční chodby či tajného průchodu. Stačí se chvíli dívat na jedno místo – a kdo se nám to neobjevil uprostřed místnosti? Vaši nepřátelé se asi umějí teleportovat, nebo co.

Nelze přehlédnout ani naprosto odbytý betatest, který se podepsal jak na hratelnosti, tak i na stabilitě programu. Mise jsou zcela nevyvážené – začátek bývá o poznání těžší než závěr, některé jako celek zvládnete na jeden zátah, pár si jich zopakujete třeba desetkrát. A když už se vám to nakonec podaří, hra spadne a vy můžete začít znovu. Ve spojení s podivným systémem ukládání to může být opravdu nápor na nervy. Tsunami 2265 se Tsunami 2265totiž spoléhá na typicky konzolový způsob, kdy je po lokaci rozmístěno několik záchytných checkpointů a vy jste vybaveni omezeným počtem životů. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby se onen vytoužený "save" provedl po každé dokončené misi. Váš postup hrou se ale zapíše až ve chvíli, když program standardní cestou ukončíte. Vidíte ten háček? Hádejte, co se stane, když projdete čtyřmi misemi, blížíte se ke konci předposlední lokace a najednou, bez varování, se ocitáte zpátky ve Windows; a když hru znovu spustíte, zjistíte, že jste se nehnuli ani o píď. Docela zamrzí.

Podíváme-li se tedy na Tsunami 2265 jako na celek, na mysl se vkrádá ono klasické cimrmanovské: "Nápad to byl jistě dobrý... Výsledky nebyly dobré." Spojení akční adventury a arkádové střílečky není k zahození, ale muselo by se jednat o kvalitní adventuru a kvalitní střílečku. Cel-shadovaná grafika je sice hezká, ale bylo by zapotřebí také trošku zapracovat na samotném enginu, o designu misí nemluvě. A zapomenout na pořádný betatest, to by si neměl dovolit vůbec nikdo. Sečteno a podtrženo – Tsunami 2265 si vysloužilo nějaké ty body za příběh, hudbu, grafiku a nápad, ve výsledku se však stále jedná o podprůměrný projekt.

Tsunami 2265
Výrobce: Prograph
Vydavatel: Got Game
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Stáhněte si: demo, screenshoty
Oficiální homepage: http://www.gotgameentertainment.com/tsunami2265/index.html
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 128 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 600 MHz, 256 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Spojení arkádové střílečky a akční adventury, které navzdory příznivým prvním dojmům nedopadlo zrovna nejlépe.
Hodnocení 40%

Autor:


Témata: Robot, simulátor

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

RECENZE: V týmové akci Earthfall likvidujeme mimozemšťany po stovkách

Earthfall

Earthfall je v jádru jen kopie kultovní kooperativní akce Left 4 Dead. Ale je tak dobře udělanou kopií, že nám to ani...

RECENZE: Ve strategii Ancestors Legacy budete dobývat a plenit

Ancestors Legacy

Nová historická strategie od polského studia Destructive Creations se hlásí o vaši přízeň a rozhodně má s čím vyrukovat.

RECENZE: WarioWare Gold láká na tři sta hříček i svérázný humor

WarioWare Gold

Zlý, tlustý a po penězích toužící Wario je zpět v plné síle. WarioWare Gold baví prověřenou hratelností, spoustou...



Najdete na iDNES.cz