Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tvůrci her by měli začít šetřit. Nebo brzy skončí a hry nebudou stát za nic

Vyrobit špičkovou hru dnes stojí 900 milionů korun. Ovšem tolik peněz stál i vývoj některých propadáků, jako například Too Human, All Points Bulletin nebo poslední Guitar Hero.

Halo: Reach

Analytici tvrdí, že pouhých deset procent všech vytvořených her spolkne 90 procent všech peněz, které lidé za hry utratí. To znamená, že jen 15 procent her pro konzole a 3 procenta PC her získají za první rok své existence více než 100 tisíc zákazníků. Výsledek? Jen pětina her, které se dostanou na trh, přinese svým tvůrcům alespoň nějaký zisk. 

Na ekonomické poměry výroby her upozornil na konferenci DICE Summit konzultant v herním průmyslu Mark Cerny. Ten hlasitě doporučuje tvůrcům her, aby se vrátili na zem a začali pracovat s menšími rozpočty a místo peněz vsadili na kreativitu.

All Points Bulletin

Pravidlo 90:10
Brutální zákon herní ekonomiky získává na síle s tím, jak rostou náklady na tvorbu her, označovaných jako AAA tituly (tedy potenciálně špičkových her s těmi nejvyššími ambicemi).

Takové hry mají za cíl oslovit miliony hráčů. Jinak to ani nejde, protože náklady na jejich tvorbu se v uplynulém roce pohybovaly kolem 50 milionů dolarů.

A neúspěch znamená konec. Jen za poslední měsíce se o tom přesvědčili tvůrci on-line střílečky APB (All Points Bulletin), kteří zkrachovali poté, co utratili 100 milionů liber (2,9 miliardy korun). Špatně skončili také tvůrci série Guitar Hero, které po neúspěchu posledních dvou dílů vydavatel Activision propustil a celou hudební divizi zrušil. V obou případech se na propadu podílí kombinace dvou faktorů: vysokého rozpočtu, který nebyl využitý ideálním způsobem, a špatného odhadu poptávky.

Activision si ale zavařil sám, že během několika let vydal více než deset titulů v rámci jedné série, která navíc získala silnou konkurenci v podobě značky Rock Band od původních autorů Guitar Hero.

Guitar Hero: Greatest Hits

Případ APB byl ještě přímočařejší. Vývojáři měli k dispozici obrovský rozpočet, a tak je nic nenutilo pracovat efektivně. Hra si nevysloužila nijak zázračné recenze a oslovila asi 130 tisíc hráčů. Každý z nich by musel za hru zaplatit 22 tisíc korun, aby se zaplatily alespoň úvodní náklady na tvorbu hry.

Software, jehož výroba stála 100 milionů liber, nakonec za 1,5 milionu liber koupil herní vydavatel K2 Network, který do ní bude muset vložit další prostředky, aby s ní dokázal na trhu uspět.

Nejdražší hry světa (a pár největších propadáků)

1. APB - 2,9 miliardy korun  
První místo APB není úplně jisté, ale pokud vývojáři opravdu utratili 100 milionů liber, o kterých se povídá, je to opravdu nejdražší známá hra a zároveň největší komerční propadák herního průmyslu. Jisté je, že firma Realtime Worlds získala pro své fungování 101 milionů liber. Jejich hra APB ale selhala.

Oslovila více než 100 tisíc hráčů, ale se svým rozpočtem by pro úspěch potřebovala alespoň několik milionů. To se nestalo. Uvidíme, jak se bude dařit znovuzrozenému APB, který chystá K2 Network. Ta je zatím známá hlavně díky lokalizaci asijských on-line her do angličtiny.

Grand Theft Auto IV (PC)

2. GTA: IV – 1,8 miliardy korun
Grand Theft Auto je typický příklad dobře propočítané velké hry. Na vývoji pracovala tisícovka lidí tři a půl roku. Stovky tisíc dolarů, možná miliony, Rockstar zaplatil jen za hudbu, kterou je možné ve hře poslouchat. 

Za stejný rozpočet by se dalo udělat několik špičkových titulů, ale Rockstaru se tato velká sázka přeci jen vyplatila. Hra doposud nasbírala téměř 20 milionů prodaných kopií. K tomu je potřeba připočítat i prodeje úspěšných datadisků.

3. Gran Turismo 5 – 1,4 miliardy korun
Třetí nejdražší známou hrou je podle všeho Gran Turismo 5, které bylo ve vývoji pět let. Propracovaný simulátor automobilových závodů už rok před vydáním spolkl 60 milionů dolarů a spekuluje se, že dalších 20 ještě spotřeboval. Vývoj hry pokračuje i nadále, takže celkové náklady stále rostou. V ceně hry jsou licence za použití reálných vozů a hlavně náklady na detailní převedení reálných tratí i aut do herní podoby.

Z komerčního hlediska ovšem GT5 není čistý úspěch. Zatím se prodalo 5,5 milionu kopií. To stačí na pozici nejlépe prodávané hry pro PlayStation 3, ale GT5 je pro Sony hlavně záležitost image a nástroj, jak prodat další konzole. Druhá nejlépe prodávaná exkluzivní hra pro PS3, Uncharted 2, pro prodej 3,8 milionu kusů potřebovala jen o něco málo více než 20 milionů dolarů.

Too Human

4. Too Human – 1,3 miliardy korun
Too Human je ukázka dalšího propadáku. Hra, postavená na kombinaci sci-fi a severské mytologie, stála více než 70 milionů dolarů, které do jejího vývoje vložil Microsoft. 

Hry se ale prodalo jen 164 tisíc kopií v průběhu prvního týdne na trhu a hodnocení kritiků se pohybuje na úrovni hlubokého podprůměru. Celkově se odhadují prodeje Too Human na přibližně půl milionu kusů. A i když se původně plánovala trilogie, dalších dvou dílů se asi nedočkáme.

5. Halo 3 / Halo Reach - 1 miliarda korun
Microsoft ze zásady nezveřejňuje náklady na vývoj svých her, chlubí se hlavně tím, kolik peněz vydá na marketing. V případě Halo 3 a Halo Reach to bylo zhruba 6,5 milionů dolarů. Náklady na vývoj Halo 3 se odhadují na 55 milionů dolarů, u Halo Reach to může být ještě více. V tomto případě se Microsoftu vložené prostředky bohatě vrátily. Halo Reach přineslo během prvního dne prodeje do firemní kasičky 200 milionů dolarů.

Autor:
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence

Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...

Simulátor offroadového ježdění MudRunner vyjde i pro virtuální realitu

V MudRunnerovi se sice jezdí daleko pomaleji, než ve většině ostatních automobilových simulátorů,...

OBRAZEM: Paper Mario: The Thousand-Year Door je další příkladný remake

Paper Mario: The Thousand-Year Door je remake akčního RPG s tahovými souboji, které původně vyšlo v...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...