Týden na PH - hrátky s časem

Tento týden se nesl ve znamení vítězných her ze soutěže serveru Acoders - čtyři vynikající a navíc originální tituly v čele s logickým rychlíkem Stop Clock Drop musely nadchnout prostě každého. I další freeware tituly ale stály za to...
Njevětší událostí uplynulého týdne byla bezesporu publikace vítězné čtveřice titulů ze soutěže serveru Acoders, která se zabývala tématikou času. Účastnil se jí vcelku malý počet her, nicméně řada z nich přinesla originální náměty a skvělé zpracování. Nejlepší byl logický rychlík Stop Clock Drop, ale i 3D střílečka Retrospect či závody A Time Warp si zaslouží nejvyšší pozornost. Našly se ovšem i další zajímavé gamesky - japonská akce Galshell potěší všechny milovníky hororů, znovuzrozený Doom v Doom 6666 zase akční fanatiky a zapomenout nelze ani na originální arkády Mean Cuisine či Cow Abductor.
Ze zajímavých tématických článků jsme přinesli vyhlášení soutěže o Berušky 2 a ankety, standardní kvótu pak naplnily rozhovor s Tomášem Vajdou alias Tsoftem, obsáhlý a velmi informativní článek Alenky Varkočkové o sérii Moorhuhn a jejích českých i zahraničních klonech a konečně páteční první díl nového seriálu profilů vývojářských týmů, který se zabýval minulostí, současností a budoucností autorů Poselství trůnu a Legendy, Fenix Teamu.

Worms Breakout – červíci znovu na scéně
Stejně jako všude jinde, i na poli počítačových her existují legendy. Tím nemám samozřejmě na mysli nějaké mýtické tituly, které zaručeně existují ač je nikdy nikdo neviděl, ale spíše hry, které se postupem času staly kultem a získaly neotřesitelné místo v herní dvoraně slávy. Takovýchto her je spousta a patří mezi ně třeba Tetris, Pong nebo Arkanoid. A právě poslední jmenovaný titul si vzal na paškál tým nazvaný AnyKeySoft. Aby těch inspirací existujícími hrami nebylo málo, vedle Arkanoidu se autoři této hry podívali na zoubek jiné stálici herního nebe, sérii s červíky v hlavní roli, tj. Worms. Obě dvě hry se rozhodli zkombinovat a výsledek vám pěkně předložit k posouzení. Jak myslíte, že to dopadlo? Je Worms Breakout nehratelný paskvil, nebo výtečná a perfektně udělaná hra? Jestliže tipujete druhou možnost, máte pravdu!

Doom 6666 - znovuzrození, anebo hereze?
Doom. Jedno krátké slovo a tolik skrývá. Snad v každém hráči vzbudí nostalgické vzpomínky na žhavící se procesory tři a čtyř osm šestkových procesorů, dlouhé noci strávené nad temnými úrovněmi s plenkami připravenými zadržet náhlý příval strachu a dětské nadšení, které postihlo každého, komu kamarádi prozradili kouzlo kombinací IDDQD, IDKFA či IDCLIP. Ještě více fanoušků a nadšených ohlasů si získal Doom 2 a v době, kdy vychází dlouho očekávaný, technologicky naprosto odlišný a hypem do nebes vynášený Doom 3 je velice dobrá chvíle pokusit se prorazit s vlastním klonem zneužívajícím jméno slavné série na volně šířitelné scéně. Je Doom 6666 jen takovým alibistickým pokusem o přiživení, či přináší něco skutečně cenného z hlediska zábavy? To je těžké rozhodnout, nicméně úspěch má asi dopředu zaručen.

Galshell - sexy horor v akčním hávu
Když jde člověk po ulici a nechtěně zachycuje úryvky cizích konverzací, často zjišťuje, že ačkoli strach zpravidla reprezentuje věc, jíž by se lidé měli vyhýbat, řada z nich jej úmyslně vyhledává. Ne nadarmo jsou horory jedním z nejnavštěvovanějších filmových žánrů a ne náhodou patří freewarovky téhož žánru k nejstahovanějším vůbec. Já osobně jsem naproti tomu člověk povahou klidný a dobrodružství nevyhledávající, což vyústilo v nepříjemný důsledek, a to že jsem byl při hraní Galshellu konfrontován se svými nejhoršími obavami. Bez mučení totiž přiznávám, že jsem se u něj opravdu bál...

Stop Clock Drop - hrátky s časem
Stop Clock Drop. Úderný, strohý název – a za ním se skrývá bez nějakého přehánění jeden z nejlepších logických rychlíků všech dob. Kam se hrabe Tetris, kam se hrabou Lines: kdo jednou ochutná vítězný titul serverem Acoders vyhlášené soutěže v programování, zapomene na dlouho na veškerou žánrovou konkurenci. A protože pecky takového kalibru není třeba zdlouhavě uvádět, honem k hernímu systému jako takovému. Nádoba tvaru alchymistické baňky je rozdělena na čtvercová pole, kam dopadají shora v pravidelných intervalech různobarevné kameny. Kurzor, který se ovládá šipkami na klávesnici, má podobu čtverce 2x2 políčka. Tím lze vždy sebrat naráz kameny na daném úseku herního pole, následně je otoči po či proti směru hodinových ručiček a někde jinde položit. Pokud na daném místě už nějaký jiný kámen leží, samozřejmě se označí namísto vypuštěné skupinky. Cílem je pohybovat kameny tak elegantně, aby se co nejdéle udrželo prázdné hrdlo nádoby a na počítadlo skóre se zapsaly co nejvyšší číslice.

A Time To Warp - originální závod s časem
A Time to Warp je titul, který na první pohled možná příliš nezaujme, jedná se ale o jednu z nejoriginálnějších a nejhratelnějších závodních her, které v poslední době spatřily světlo světa. Ostatně: už někdy někdo viděl projekt, jenž je zároveň zábavnou a adrenalinovou jízdou a interaktivní učebnicí různých pojetí závodních titulů v různých epochách herní historie? Ano – přesně tak by bylo možné A Time to Warp bez nejmenšího přehánění popsat. Koncept, který autoři zvolili, prostě a jednoduše nemá obdoby – a přitom je ovládání zjenodušeno na maximální možnou míru. Scott Nelson staví hráče do role řidiče malého autíčka. To se prohání po široké rovné cestě, na níž jsou tu a tam (vlastně poměrně hustě) rozházeny bedny s neznámým obsahem. Náraz do nich se rovná ztrátě jednoho z pěti cenných životů, nicméně na střeše vozidla se nachází protizbraň: kulomet.

Retrospect - ne ledajaká střílečka
Tehdá v roce 2000 se našlo jen pár odvážlivců, kteří by vytvořili nějakou tu freeware střílečku, avšak dnes již absencí 3D akcí rozhodně netrpíme. Otazník však stojí nad tím, zdali jsou všechny ty hry kvalitní.
Přiznejme si, že častokrát ne. Málokdy se stane, aby nás nějaká freeware střílečka posadila na zadek a neodtrhla od monitoru. Vezměte si Dooma 6666. Na první pohled velmi slibně vypadající, avšak nakonec jsme jej právem označili za lehký nadprůměr. Možná si dle mých slov myslíte, že bude Retrospect to samé. Pravdu vám osvětlím v následujících odstavcích roztříděných do šesti kategorií...

Karlův příběh: O den poté, aneb money se hodí
Není to tak dávno, co jsem recenzoval jednoduchou českou adventuru Karlův příběh od vývojového uskupení FireHead. Nyní mám to potěšení oznámit vám, že vyšlo i druhé pokračování jejich projektu vytvořeného ve výše zmíněném GameMakeru a že my vám ono druhé pokračování s podtitulem "O den poté" právě dnes přinášíme na našich stránkách ke stažení. Hra svým příběhem silně navazuje na díl první. Ten začínal tím, že jednoho večera přepadli Karla v temné uličce a když se ráno probudil, tak si nic nepamatoval. Na zemi však našel klíč, díky kterému se na konci prvního dílu dostal k obrovské hromadě peněz. Ve druhém dílu hry, který se odehrává den po dílu prvním, mu kdosi neznámý zavolá, že chce peníze zpět. A tak se Karel rozhodne opustit město, vždyť peníze se hodí a proč by je měl dávat někomu cizímu, když už je má jednou v ruce.

Mean Cuisine - potrhlá žrací arkáda
Uklízejte po sobě nepořádek. Věta neoblíbená mezi naprostou většinou zdravých dětí, dospívajících a mužů vůbec může v sobě skrývat důležitější potenciál, než by se mohlo zdát. Hra Mean Cuisine ukazuje, co všechno se může vylíhnout z prostého zanedbání úklidu v kuchyni – a navíc staví hráče do role podivného z výkalů a výměšků vyvinutého tvora, jehož smyslem života není nic jiného, než honba za další a další životodárnou potravou libovolného původu. Mr. Poo, jak se hlavní hrdina jmenuje, je poměrně sympaticky vyhlížející fialová podivnost s obrovskými rozesmátými ústy, která budí dojem, že by si po otesánkovsku poradila se zařízením kuchyně, pomocníky, kuchařkami, ba i metrákovou Horáčkovou odnaproti – a jen bariéry určené relativně politicky korektními autory z týmu Black Eye Software ji drží na uzdě. Výsledkem tak je hra možná trochu skromná ve svém návrhu, přesto ale zábavná, originální a chytlavá, která se řadí k nejlepším arkádám poslední doby.

Soccer Pong 3D - klasika ve třech rozměrech
Remaků nejstarší počítačové hry jménem Pong jsme tu v minulosti na Plných Hrách měli bezpočetně. Stačí trochu zapátrat v našem archivu a najdete desítky titulů, které se rozhodly znovu uvést v život legendu s velkým „L“. Pravda, některé jsou sice poměrně jednoduché a asi vás ničím neosloví, avšak sem tam se najde nějaký ten kousek, jenž stojí za vyzkoušení. A pokud hledáte právě jen ty nejkvalitnější hry, docela dobře by se vám mohl zamlouvat dnešní titul nazvaný prostě a jednoduše SoccerPong 3D. Nemusíte být nijak kovanými angličtináři, abyste z názvu hry pochopili, o čem že tato gameska bude. Nejvíce radosti si s ní užijí především fanoušci fotbalu, ale nejenom ti. Autoři hry, nadějný tým IceTec Studios, nám totiž dali možnost si vyzkoušet, jaké to je hrát klasický Pong na fotbalovém stadionu. A o tom, že je to docela zábava, se přesvědčíte již záhy.

Cow Abductor - kam letíš, krávo?
Hra s názvem CowAbductor je novým projektem týmu, který si říká BuzySoft (ehm, hádat, co je vedlo k tomuto názvu, nebudu...;-). Ten má na svém kontě sice již několik hotových her, avšak právě CowAbductor je tím velkým titulem, s nímž se jim třeba povede udělat díru do světa. No a kdyby to náhodou nevyšlo, alespoň se u této gamesky výborně pobavíte. Všem angličtinářům asi bude připadat název dnešní hry více než výmluvný a ano – hlavní roli zde skutečně budou hrát unášené krávy. Tedy nebude to hlavní role v pravém slova smyslu, protože tu si zde odbude krásný zeleňoučký marťánek ve svém létajícím talíři, avšak jsou to právě krávy (resp. jejich životy), o koho tu především půjde. Vaším úkolem je tedy ovládat poletující UFO, sbírat pasoucí se kravky, ale s tím, že je tu několik podmínek.

Cruentus: Time Slayer - upírská řezanice
Upíří tématika je jednou z literárně, filmově a samozřejmě i herně nejvděčnějších. V upírech si lidé odpradávna ztělesňovali své nejhorší obavy. Jsou to stvůry přicházející v noci, zlí jako neproniknutelná tma sama, přemisťují se rychle a neslyšně na netopýřích křídlech, jejich původci jsou dávno mrtví a přece ne tak docela zapomenutí lidé. Ale co je zdaleka nejhorší, živí se krví. Životodárná tekutina člověka je pro jeho plémě mízou, doslova ztělesněním jeho existence – a tvor, který naopak k vlastnímu přežití právě tuto stravu potřebuje, se tak stává tím nejhorším parazitem a noční můrou vůbec. Není divu, že tak trochu zvrhlá touha bát se a děsit žene lidi stále častěji do naslouchání hororům s temnými postavami s nebezpečně dlouhými špičáky v hlavní roli. Cruentus se řadí mezi tituly, jež se nejvyšších nemrtvých dotýkají také, avšak nesází v první řadě na hrůzu a hráčovy potentované pampersky, nýbrž spíše na ozkoušenou a lety prověřenou plošinovkovou hratelnost s několika málo příjemnými nápady.

Roswell Racer - rychle a zběsile
Freewarových her je opravdu velké množství o čemž svědčí také obsáhlost archivu tady na Plných Hrách, nicméně těch skutečně kvalitních je doslova jako šafránu. Mezi mistry ve tvorbě kvalitních gamesek patří kupříkladu německá firmička Phenomedia AG, neboť veškeré její tituly mají vypilovanou hratelnost a perfektní grafiku. Některé hry se naopak jako kvalitní počiny pouze naoko tváří, ovšem po prvním spuštění se z nich stává naprosto nehratelný brak, který je nejlepší co nejrychleji vymazat jak z paměti, tak z disku svého počítače. A proč o tom mluvím? Nejspíše proto, že je to částečně také případ dnes recenzovaného Roswell Racer.

Laser - jak být krotitelem laserových paprsků
Víte, že slovo laser, jak jsem se před malou chvílí dozvěděl, je zkratkou z anglického light amplification by stimulated emission of radiation? Spíše by jste řekli, že je to kvantový zesilovač (generátor) optického záření, využívaný ve spojovací technice. Každopádně není vůbec důležité se nad významem tak frekventovaného slova nijak hluboce zamýšlet, stačí nám, že je to něco, co využívají hrdinové science-fiction seriálů, které vídáme v televizních bednách už od dětství. Dneska se však tento vynález představí v jiné podobě, jelikož inspiroval jednoho německého tvůrce k vytvoření logické gamesy stejného jména – LASER. Autor hry, Markus Madeja, tímto programátorským dílkem dokázal, že se ještě najdou lidé, co dokáží vyrobit skvěle propracované a hratelné freewarovky, které nezabírají příliš místa na disku a přesto dokáží pobavit a zkrátit dlouhé chvíle všedních dnů. Škoda jen, že takových her nevzniká mnohem více. Na druhou stranu je to vlastně dobře, protože potom bychom si nedokázali vážit těch programů a her, které opravdu za něco stojí.

Přímý kop - jste lepší než Beckham?
Zelená je tráva, fotbal to je hra, a kdo góly dává, jen ten vyhrává... Tak zní část jednoho českého evergreenu. A tato píseň měla, má a vždycky bude mít pravdu. Kdo nedá soupeři gól, nemůže nikdy vyhrát. Vstřelit branku soupeři nebylo nikdy nic lehkého. A když už to vypadá nadějně, mnohdy hráče zastaví obránce faulem. A pokud ho rozhodčí odpíská (v dnešní době už člověk rozhodčímu nemůže věřit nos mezi očima), následuje ve většině případů volný přímý kop. Pokud je v bližší vzdálenosti, lze z něj přímo ohrozit branku, protože a poněvadž ze soupeřova týmu nesmí stát nikdo k balonu blíže než 9,15 m. Aby byla alespoň část brány krytá gólman si většinou postaví zeď. A pak už je to jenom na vás, zda se vám podaří gól vstřelit či ne.