X Letadlo

X Letadlo

Týden na PH - letecká arkáda

Žánr leteckých simulátorů na freeware scéně zrovna ve švech nepraská. O to vlídnější je vidět přilétat simulátor ztcela nový, který svou kvalitou strčí velkou část konkurence hravě do kapsy.

Hra týdne

XairRacer - pilotem letadlaXairRacer - pilotem letadla  
Hodnocení: 8/10

XairRacer je zástupce ne zrovna časté kategorie leteckých simulátorů. Vzhledem k tomu, že se jedná o vývojově dosti náročný kousek, vzhledem k obtížnému fyzikálnímu modelu a 3D světu. Autoři XairRacer ale vše zvládli na výbornou a my tak máme po delší době tu čest s leteckým závodním simulátorem. Pozornost v Xair Raceru budou na sebe poutat především sportovní letadélka do jejichž virtuálních podobizen usedneme. Na výběr je z několika modelů, přičemž jediné, nač můžete dát, je vnější vzhled. Jiné rozdíly totiž mezi letadélky nejsou a nebo jsou pro běžného hráče zcela nepodstatné a nepostřehnutelné.


Recenze

Samwise Racing - na projížďce pouštíSamwise Racing - na projížďce pouští
Hodnocení: 7/10

Samwise Racing je poměrně kvalitní závodní hrou, která se netradičně odehrává v terénu. Vzhledem k tomu, že většina freeware vývojářů si ani netroufne na fyzikální model vozu přilepený na pevné betonové cestě, je možno považovat takovýto krok za více než odvážný. Pokud totiž dobře nahlédnete na některý z obrázků, sami uvidíte, na jak členitý terén si autoři troufli. A celkově vzato nedopadlo to ani nejhůře – možná snad až na obsahovou stránku, nad kterou ale lze s přihlédnutím k tomu, že nejde o zcela finální verzi, tak trochu přivřít jedno oko. Konkrétně mluvím o třech tratích a jediném použitelném voze, kterým se dokonce i ve stejném barevném provedení prohánějí vaši protivníci. Co se designu tratí týče, ty jsou si bohužel až nepříjemně podobné. Všechny jsou zasazené na písečných plážích či dunách, které jsou navíc obklopeny opravdu složitým terénem.


Tennix - zahrajte si tenisTennix - zahrajte si tenis
Hodnocení: 7/10

Tenisoví fanoušci nemají na freeware scéně zrovna na růžích ustláno. Ostatně na spočítání kvalitních tenisových simulátorů by vám stačily prsty vysloužilého vojáka ze světové války. Tennix si dělá ambice do této skupinky vtrhnout, což ale není úkol nijak snadný. Hlavní menu Tennix je zpracováno celkem originálně. Místo statické nabídky se dočkáme několika poletujících balónků a ukazatele ve tvaru pálky či rakety. S tou budete jezdit po obrazovce a poté, co se přiblížíte k některé z možností, všechny kuličky se shluknou směrem k pálce a po stisku konečně dojde k výběru možnosti. Občas je ale tato možnost lehce komplikovaná a ne vždy se mi na první pohled podalo vybrat to, co jsem chtěla, byť jsem klikala přesně na daný výběr.

 

Target Shooter - jak dobří jste střelci?Target Shooter - jak dobří jste střelci?  
Hodnocení: 7/10

Ač Target Shooter jednoduše spadá do kategorie First person akčních her, ve skutečnosti nabízí celou řadu rysů, které jej od jiných podobných hříček odlišují. Za prvé je to celkové pojetí – žádná příběhová kampaň, žádný příběh a dokonce ani série souvislých misí. Vše, co Target Shooter ve skutečnosti zajímá je prověření vašich schopností. A to poměrně specifických schopností – tedy těch, co se ovládání virtuální zbraně týče. Nebudou se na vás ale tentokráte valit davy nepřátelských organismů a ohrožovat vás na životě. Jediné, co vám může v Target Shooter opravdu ublížit, je neúprosný časový limit nebo vaše nešikovnost. Ovládání probíhá jednoduše přes myš a levé a pravé tlačítko (dokonce i co se pohybu v „menu“ týče, vystačíte si s myší).


Aggresive Sokoban - skladník ve světě arkádAggresive Sokoban - skladník ve světě arkád 
Hodnocení: 7/10

Slovíčko Sokoban v názvu nemusí být vždy až tak dobře zvolenou cestou. Přecijen se jedná o trochu okoukaný logický koncept, který nemusí na první pohled vybízet k zahrání každého. V případě tohoto projektu by se ale nestažení rovnalo obrovské chybě – z Aggressive Sokoban se nakonec vyklubala velice slušná záležitost. První a zásadní změna, která vlastně odlišila celou hru od jí podobných se týká nazírání na plochu. Pohled shora,m který známe z většiny remaků byl zaměněn za pohled zboku, jako bývá v mnohých arkádách – a skutečně, Aggresive Sokoban má s hopsačkou mnoho společných rysů. Ostatně skákat po plošinkách nahoru a dolů budete většinu času a to přesto, že úkol zůstal zcela stejný – přenést krabice z místa A do vyznačených oblastí na aktuálně hrané mapě.


Natsuki Boost 2 - kulečník ve vesmíruNatsuki Boost 2 - kulečník ve vesmíru
Hodnocení: 7/10
V dalekém Japonsku může čas od času vedle řady zmatěných akčních her vzniknout také opravdová herní lahůdka. Proč se o tom rozepisuji právě zde je myslím zřejmé - Natsuki Boost 2 mě po stažení doslova vyrazil dech, což mělo z velké části na svědomí téměř nulové očekávání. Ostatně není se co divit – projekt opět spadá do kategorie akční a hlavní hrdinkou je malá dívčina vykreslená v typicky japonském manga stylu. Naštěstí ale nebude cílem létat s ní po obrazovce a silou vystřelovaných projektilů drtit protivníky, koncept Natsuki Boost 2 je totiž podstatně promakanější. Základem všeho je hlavní menu, kde máte místo možnosti „začít hru“ rovnou čtyři položky popisující obtížnost.

X Ball - starý známý arkanoidX Ball - starý známý arkanoid
Hodnocení: 6/10
Znávám, že Arkanoid v dnešní době asi žádného hráče na zadek neposadí. Mnohokrát viděné již téměř nemá čím překvapit, o nesmrtelnosti celkového námětu ale nelze mít sebemenších pochyb. Že není Arkanoid ani v 21. století zcela zabitou záležitostí se nám snaží potvrdit X-Ball a to již ve verzi 1.2, kterou vám přinášíme v této recenzi. Na rovinu je třeba ptohlásit, že autor se o žádnou revoluci nepokoušel. Vlastně se ani nesnažil, původní hru nějak výrazně obohatit a udělat ji zvláštní v porovnání s ostatními produkty na freeware trhu. Cílem X-Ballu bylo spíše vytvořit důstojného zástupce arkanoidí rodiny, za něhož by se nemusel autor stydět a zároveň by nabízela všechny přednosti, jimiž tento koncept disponuje.

Jamie's Revenge - odplata za zničený důmJamie's Revenge - odplata za zničený dům
Hodnocení: 7/10
Silvernova je v poslední době co se tvorby her týče, neskutečně produktivním uskupením. Po nedávném projektu s vánoční tématikou přichází další zajímavá hra spadající do kategorie arkády a pokud vám můžeme něco zaručit – pak je to výtečná zábava. Jammie’s Revenge vypráví o staré známé postavičce tohoto týmu spadající do blíže neidentifikovaného zvířecího druhu s huňatým černým kožíškem a sympaticky velkými oči. Tento drobeček pak trpí nezastavitelnou chutí na cokoliv kuřecího, jeho nejoblíbenější výrobek si tedy jednoho dne běží koupit do obchodu.

Aleph One: Marathon 2 - zasvěceno herním pamětníkůmAleph One: Marathon 2 - zasvěceno herním pamětníkům
Hodnocení: 5/10
Aleph One: Marathon 2 je akční projekt, který je v neustálém vývoji. Vydán je pod licencí open source a přímo navazuje na předchůdce s číslovkou jedna v názvu, který si byl s Marathon 2 velice podobný. V obou případech se jedná o first person akční hru, jejímž výrazným záporem je grafická stránka. Rozkostičkovaná grafika, která se rozprostírá všude kolem vás možná na zmenšených obrázcích vypadá ucházející (i když i tak připomíná alespoň pět i více let starou hru) v praxi to až tak světlé není. Roztažené lokace na celou obrazovku jsou všechno jen ne atraktivní, milovníci starších záležitostí by si ale u hraní této hříčky mohli celkem slušně zavzpomínat. Hned po prvním zpuštění mě zarazila druhá věc – nesmyslné ovládání.

 Hover Tank 3D - tankové souboje v budoucnostiHover Tank 3D - tankové souboje v budoucnosti
Hodnocení: 7/10
Hover Tank 3D je na první pohled hodně zajímavou hrou a to hned z několika důvodů – za prvé je to žánr, který sice na první pohled může připomínat futuristický simulátor, zároveň ale má řadu rysů akční hry, která ve většině případů vyhrává. I když název hry obsahuje slovíčko „tank“, ve skutečnosti to nebude tank, jak jej známe v současnosti, jehož ovládání se zhostím. To ale tak nějak vychází z časového zasazení projektu, který je posunut do daleké budoucnosti, kde na první pohled nic nevypadá jako ve světě dnešním. To se projeví i na designu levelů – futuristické a do značné míry i jednoduché tvary převládají, s architekturou si lidi hlavu moc nelámou a jediné, co je momentálně zajímá, to je nájezd nepřátelské frakce z vesmíru.

Rez: Havoc's end - kouzelnická směska žánrů
Hodnocení: 7/10
Co si budeme nalhávat, na první pohled není Rez: Havoc's end nijak přitažlivou záležitostí a jediné, co mě donutilo projekt stáhnout byly kladné ohlasy – a nelitovala jsem. Jedná se o lehce netradiční kousek, jež v sobě šikovně kombinuje několik žánrů a výsledek je více než přijatelný. Hlavním hrdinou je tak trochu odpudivě vypadající jedinec, kterého je těžké někam zařadit. Nejen že je poměrně zavalitý a nízký, jeho pohyby jsou nemotorné a navíc zvládá bravurně kouzlit. To je ostatně předmětem jeho učení v trochu netradiční formě úvodního tutoriálu. Ten je totiž prezentován jakožto finální trénink hlavního hrdiny, provází ho dlouholetý učitel a na krátkých a zábavných příkladech vlastně ukazuje, co nás v průběhu celé hry čeká.

Jackie and the Beanstalk - kouzelná fazoleJackie and the Beanstalk - kouzelná fazole
Hodnocení: 7/10
Při hraní Jackie and the Beanstalk jsem si okamžitě vzpomněla na kouzelnou pohádku o čarovné fazoli. Tu navzdory pochybnostem zasadil hlavní aktér do země a to co se dalšího dne nacházelo hned vedle jeho příbytku se nedalo nazvat jinak než obrovský stonek, který lze stejně dobře použít jako žebřík. Pomocí něj se pak dostal do zcela jiného světa – což sice není případ této hry. Jinak ale má mnoho společných indicií. První odlišností je, že hlavní hrdinkou se tentokráte stává dívka jménem Jackie. Ta se právě nachází ve svém nejhorším snu,ve snu, kde velkou roli odehraje právě fazole, do kouzelné země ale rozhodně nikoho nedovede. Budete-li ale šikovní, zachrání vám holý život.

Same Cube - japonská logikaSame Cube - japonská logika
Hodnocení: 7/10
Same cube je roztomilá hra původem z Japonska, která spadá do žánru logických her. Zde se podobá celé řadě logických arkád, jejichž cílem je přehodit sousední kostky a vytvořit skupinu. Nastíněný koncept ale byl tentokráte lehce pozměněn a místo přehazování dvou sousedních kostek budeme manipulovat s celou čtveřicí. V praxi to znamená sérii na sebe navazujících levelů s postupně se zvyšující obtížností. Každý z nich má různě velkou herní obrazovku rozdělenou na pravidelné čtverečky, které se navzájem odlišují do několika barevných odstínů a pro případné barvoslepé hráče je na nich vždy uvedeno společné číslo.