Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Týden na PH - vesmírná odyssea

  12:00aktualizováno  6:51
V uplynulém týdnu si u nás daly dostaveníčko vesmírné střílečky. Hrou týdne se stala povedená střílečka Galactic Gladiators, pochvalu si zaslouží i remake Asteroids s názvem NecroSpace 2. Za pozornost stojí i 100kB experimentální akce Tsunami 2010.

Hra týdne
Galactic Gladiator - vesmírný boj o přežitíGalactic Gladiator - vesmírný boj o přežití
Hodnocení: 8/10
U přijímacího pohovoru se ocitl další kandidát na tu nejnejnej vesmírnou střílečku. Ve frontě uchazečů, jejíž konec je v nedohlednu, se jistě necítí dobře, ale oproti jiným má hned několik výhod. Jde o mladou, věkem neopotřebovanou novinku, u níž se v rodokmenu vyskytují rodičové s modrou krví: zvukový a grafický systém kompatibilní s DirectX 9c a přídomek „taktická vesmírná akce“ také zní dobře. Když k tomu připočítáme na internet napojený propracovaný systém bodování a dokonce vlastní fanklub, máme zde buď dokonalé dílko nebo až příliš ukřičeného a egoistického puberťáka. Galactic Gladiator je klasická vertikální střílečka, která se nesnaží nijak zamaskovat svůj původ, ale naopak zaběhlý systém chce dotáhnout k dokonalosti a vylepšuje jej především po stránce hratelnosti. A tak zde vedle sebe nacházíme nálety nepřátel, závěrečného bosse, bonusy a prvky jako skirmish mód nebo high-score list typické především pro simulátory a strategie. 


Construction Destroyer 2 - arkanoid na staveništiConstruction Destroyer 2 - arkanoid na staveništi
Hodnocení: 6/10

Připadají vám screenshoty u dnešní hry povědomé? Možná si vzpomínáte na akční hru s logickými prvky Building Panic, která pochází od stejného japonského vývojáře. I když mají podobnou grafiku a hlavním hrdinou je zase stavební dělník, nejde o přímé pokračování. Přesto je i dnešní Construction Destroyer 2 předělávkou klasiky, konkrétně klasiky všech klasik: Arkanoidu a jeho příbuzného Breakoutu. Nejde však o prostou kopii originálu, ale sama přináší některé originální prvky, stejně jako tomu bylo u Building Panic. Na velkém staveništi budete hrát za stavebního dělníka s traverzou na zádech (taková neobvyklá pálka z Arkanoidu). Vaším úkolem je samozřejmě bořit cihličky, které zde však tvoří řady traverz. Cihličky mají různé barvy a jakousi barevnou posloupnost.

Poing! - skvělá verze AkranoiduPoing! - skvělá verze Akranoidu
Hodnocení: 7/10
V pozadí některých her stojí příběh, který by vydal na celou telenovelu. První verze Poingu byla napsána v roce 1992 pro Amigu. Po přidání vykřičníku a portu na PC ji Firestorm vydali jako shareware. Dolárky místo zorniček však rychle zmizely, distributor zmizel ze světa a autoři ztratili zdrojový kód. Naštěstí předtím stihli hru vydat jako freeware a i přes několik drobných chybiček, památného nápisu „shareware“ a nefunkčnosti jednoho z řady bonusů Poingu! nic neschází, i když se bohužel dalších verzí nedočkáme. Budeme kvůli tomu plakat? I když se může na první pohled zdát, že v kategorii Arkanoidů a Break-outů může být originální snad jen položka Credits, opak je pravdou.

Ultimate Flash Sonic - Segová klasika se vším všudyUltimate Flash Sonic - Segová klasika se vším všudy   
Hodnocení: 8/10

Kdyby někdy Sonic Team spatřil Ultimate Flash Sonic (odteď SonicUF), řekl by si pravděpodobně: ,,O nás bez nás" a charakterizoval by tímto úslovím hru zcela přesně. Nadšený fanoušek Dennis Gid, se rozhodl převést toto dílo z GBA verze na PC a povedlo se mu to neuvěřitelně věrně. Pokud jste někdy měli možnost hrát originál, velice rychle postřehnete, že až na odlišný leveldesign je Gidův počin věrnou kopií svého vzoru. Ano, jistě lze lamentovat nad nedostatkem originality autora, nakonec i já jsem horlivým vyznavačem neotřelosti, a přesto musím v tomto případě uznat, že držení se osvědčených postupů bylo cestou možná zbabělou, zato plody přinášející. Předělávka je stejně jako vzor extrémně hratelná a navíc neochuzená. Gid si dal tu práci a zmohl se v programu i na efekty jež pro Sonic-freewareovky nebývají zdaleka tak běžné.

Special Force - kolik za sebou necháte mrtvých?Special Force - kolik za sebou necháte mrtvých?
Hodnocení: 6/10
Her, ve kterých se vžijete do role anonymního zabijáka, který putuje skrz rozsáhlý labyrint chodeb a střílí vše, co se jen trochu pohne, jsme mohli shlédnout již tucty. I přes většinou primitivní dějovou linku a absenci jakékoliv formy myšlení jsme však mohli narazit na řadu úspěšných a opravdu zábavných titulů. Special Force bychom také mohli zařadit do škatulky zběsilých stříleček, o jeho kvalitách by se ale už mohlo pochybovat. Co vás jednoznačně upoutá na první pohled, bude asi grafika, která je ve srovnání s jinými freeware hrami na celkem slušné úrovni. Bohužel Special Force je jasným důkazem, že slušivá grafika prostě není všechno.

Locatha Joust - rytířské soubojeLocatha Joust - rytířské souboje
Hodnocení: 3/10
Jak už to tak u logických rychlíků bývá, myšlenka celé hry je docela jednoduchá. Veškeré dění je soustředěno na šachovnici, kde se nachází pouze dvě figurky koní. Ty se řídí stejnými pravidly jako v Šachách, musí se tedy pohybovat po šachovnici pouze pomocí skoků ve tvaru písmene „L“. Cílem je buď nepřátelského rytíře zajmout (což neznamená nic jiného než že ho prostě vyhodíte) a nebo mu znemožnit pohyb po šachovnici. Ptáte se jak toho můžete docílit pouze s jediným koněm? Vtip je totiž v tom, že jakmile políčko na kterém stojíte opustíte, zmizí v nenávratnu. Pokud chytře odříznete soupeře a budete schopni po desce poskakovat dost dlouho, nepříteli dojdou políčka a vy zvítězíte. Systém hry je tedy velice jednoduchý a tak nezbývá než se pustit do hraní, vyzkoušet si jak souboj s rytířem vlastně vypadá.

Maziac – Indiana Jones je žena s velkou hlavouMaziac – Indiana Jones je žena s velkou hlavou
Hodnocení: 8/10
Maziac je hra, jež si odbyla svou premiéru již na ZX Spektru. Vaším úkolem tehdy bylo procházet rozlehlé bludiště, zabíjet obludy a sbírat různé věci. Maziac, který vám představím dnes je na tom, co se cílů týče obdobně. Tím ale veškerá podobnost končí. Tuhle hru bych spíš přirovnal ke zlatému fondu Nintendovské (Segácké) éry. Éry, kdy se hry hrály pro zábavu, ne slintání nad technologickým pokrokem. To je patrné hned při prvním spuštění. Nedivte se, když se vám z vaší nadupané reprosoustavy začnou linout zvuky, nad nimiž hudební hnidopich jen ohrne nos. V tu samou chvíli na monitoru po dlouhé době zříte hru, v níž rozeznáte jednotlivé pixely (viz. Okolo se povalující obrázky). Nenechte se však odradit a pusťte se statečně do toho – mnoho voleb, krom „New game“ stejně nemáte, nepočítám-li „Options“, kde se krom hlasitosti a „high/low details“ nedá nastavit nic, „Continue“ a „Quit“, kterému se prozatím vyhnete. Příběh hry (kýčovitý a nedůležitý jako ve většině arkád) klidně přeskočte, o nic nepřijdete. 

Flipull Advantage - stanete se závislými?Flipull Advantage - stanete se závislými?
Hodnocení: 8/10
Japonská společnost Taito je považována za arkádového guru let osmdesátých a devadesátých. Pokud vám název něco říká, ale nemůžete si jej asociovat s žádnou hrou, pak legendární Bubble Bobble je příkladem více než výmluvným. Zatímco u nás proběhl v roce 1989 sametový převrat, radovali se hráči z jejich další klasiky: logického rychlíku Plotting neboli Flipull. Dnes vám představíme jeho předělávku Flipull Advantage, po delší době další hru, jež mě dokázala přikovat k monitoru a i má - jinak ke hrám odměřená - spolubydlící mě kvůli ní odmítala pustit k napsání recenze. Cože opojného nám vlastně autoři do svého počinu přimíchali? To se těžko dozvíme, protože jde o záležitost, u které vysvětlování pravidel mnoho nepomůže a na první pohled ani nezaujme a zkrátka si ji musíte několikrát zahrát a pak se začnou dít věci!

NecroSpace 2 - nebezpečný let mezi asteroidyNecroSpace 2 - nebezpečný let mezi asteroidy
Hodnocení: 7/10
Původní automatovka Asteroids přinesla tvůrcům z Atari jeden milý problém. Zájem o ni byl tak velký, že bylo třeba zvětšit boxy na čtvrťáky, které se do mašiny házely, jinak by se obsluha asi uběhala. Dnes nemusíte zaplatit ani ten čtvrťák a stáhnout si zdarma praprapravnouče této klasiky. Tedy pokud ovšem máte rychlejší připojení k internetu, neboť NecroSpace 2 má 50 MB. Větší velikost má na svědomí hlavně perfektní 3D grafika a animace, tedy věci v dobách Asteroids nevídané. Pokud jste nehráli originál, pak vězte, že jde o variantu vesmírných stříleček, ve které se ocitnete se svým korábem uprostřed meteorického roje.

Tsunami 2010 - pod vlivem LSDTsunami 2010 - pod vlivem LSD
Hodnocení: 7/10
V době gigabajtových dvd se velikost 100kB jeví jako pylové zrnko na kvetoucí louce. Komerční hry obsadí několik cd a člověk se někdy diví, cože to tam ti vývojáři vlastně naplácali. O to zajímavěji vypadala jedna ze zahraničních vývojářských soutěží, v níž byla limitujícím faktorem právě velikost 100 kB. Pokud dokázali Japonci smrštit 3D závody do 32 kB v El Loco Megabus, očekával jsem od dnešního vítěze něco podobného. A také jsem se nemýlil, Tsunami 2010 je tak další hrou, u které musíte smeknout už před jejím spuštěním. Autoři si pro propagaci zvolili heslo: 100 levelů, 14 nepřátel, miliony pixelů a také mu dostáli. Protože by jedna detailní textura zabrala asi celou povolenou velikost, vydali se cestou experimentální grafiky a co je ještě zajímavější, také experimentální hratelnosti, i když podobný námět se objevil již v ATARIovské klasice Tempest 2000.

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Kam kráčí herní průmysl? Letošní E3 naznačila nové trendy

E3 2018

Každoroční herní šílenství s názvem E3 už oficiálně skončilo a před námi jsou teď naopak dva měsíce relativního klidu....

V Assassin’s Creed Odyssey nebudete asasínem, ale žoldnéřem bez štítu

Assassin’s Creed Odyssey

Zdánlivě nesmrtelná série Assassin’s Creed letos zavítá do starověkého Řecka, kdy řády templářů a asasínů ještě nebyly...

Návrat legendy. World of Warcraft Classic bude vycházet z patche 1.12

World of Warcraft (Vanilla)

Online hra na hrdiny World of Warcraft letos oslaví 14 let od uvedení v Americe a vyjde sedmá expanze Battle for...



Najdete na iDNES.cz