Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

UFO: Aftermath - cizácké preview z Čech

  12:00aktualizováno  2:31
Cizáci se opět vrací drancovat naši malou planetu v připravovaném pokračování oblíbené strategické série UFO: Aftermath, která je pro nás o to zajímavější, že vzniká v brněnských laboratořích Altar Interactive. Vyjeli jsme proto na jižní Moravu, promluvili si s tvůrci a ochutnali hratelné ukázky, abychom vám nabídli hutné preview.

UFO: Aftermath

Byla kdysi dávno jedna herní firma Mythos Games a ta se rozhodla vytvořit hru s ufounama v hlavní roli. Ta hra se jmenovala UFO: Enemy Unknown. Poté přišel druhý díl X-Com: Terror from the Deep od Microprose, který byl jen přebarvenou jedničkou odehrávající se pod hladinou oceánu, aby následoval třetí díl X-Com: Apocalypse opět od Mythosů. Pak nastalo ticho a komerční zhodnocování fenoménu v podobě prodeje licencí a práv na název a charakter hry. Před koncem druhého tisíciletí si ale Mythosové řekli, že by se z legendární série daly vyždímat ještě nějaké ty peníze, a tak oznámili vývoj dalšího pokračování s názvem Dreamland Chronicles: Freedom Ridge, který se rozhodl pod svou hlavičkou vydat Virgin. Po několika letech vývoje a nemalých investic do vývojářů však Virginu došla trpělivost a projekt se nikdy nedokončil. Ani ve Virginu však nechtěli nechat potencionální možnost snadno vydělaných peněz upláchnout a poohlédli se tedy po schopné firmě, která by jejich práva zúročila a vyvinula pro ně špičkovou hru pro širokou komunitu fanoušků i nové hráče. A co se nestalo, výběr padl na domácí brněnský Altar Interactive, kteří se blýskli svou úspěšnou sci-fi strategií Original War. Ohlédnutí do historie tedy v této chvíli končí, vývojářům začíná dřina s prací na novém projektu a my se zase budeme potit, abychom vám co nejpodrobněji popsali, jak bude další díl z legendární série UFO s podtitulem Aftermath vypadat.

A čím jiným bychom měli začít, nežli příběhem. Ten začíná poněkud dramaticky; k Zemi přiletí kosmická loď a vypustí do atmosféry oblak spór. Ty se rychle rozmnoží, zakryjí slunce a postupem času padnou k Zemi, aby na jejím povrchu zabily všechno živé. Spóry se však jako správné mikroby po několika týdnech rozpadnou, takže již nejsou lidem nebezpečné a všichni, kdož tuto cizáckou infiltraci v podzemních základnách s vlastním přísunem kyslíku a energie přežili, UFO: Aftermath vyjdou na povrch a zjišťují, co se vlastně stalo. Zprvu netuší, šlo-li o katastrofu či mimozemský útok na naši malou modrou planetu, když jim ale dojde která bije, rozhodnou se vytvořit malou jednotku plnou špičkově vycvičených vojáků, jejímž cílem je řešit podobné problémy, zjišťovat, o co mimozemšťanům vlastně jde a lidstvo před nimi chránit. Jen pro pořádek se sluší říct, že nejde o normální vojáky, ale komando složené z těch nejlepších, kteří před svým nástupem prošli řadou výcviků.

Pokud vám přijde hloupé, že jedno super komando zachrání celý svět, vzpomeňte si na nejrůznější filmy, kdy svět zachrání jeden člověk, vezměte v úvahu, jakým způsobem to ovlivní hratelnost a uvědomte si, že život na Zemi po náletu mimozemšťanů běží v trošičku jiných kolejích, než na které jsme zvyklí, byť se UFO: Aftermath odehrává v blízké budoucnosti. Po útoku cizáků je lidstvo roztroušeno v několika málo pozemských městech a všichni vám dávají maximální podporu k tomu, abyste je zorganizovali proti ufo. V souvislosti s tím je vhodné podotknout, že na rozdíl od původního Enemy Unknown máte ve hře neomezený přísun financí, odpadne tedy strach o množství peněz na vašem kontě, nutnost prodávat cizácké zbraně, technologie atp. Stejně tak nebudete muset složitě kalkulovat jaké budovy postavit, tentokráte totiž budete stavět pouze kompletní základny se vším všudy. Má to své výhody i nevýhody, zejména tím ale odpadne řada budovatelsko-strategických starostí (nebojte, nahradí je jiné problémy :o).

Základen můžete mít několik desítek, jejich množství závisí i na vybrané obtížnosti hry, přičemž obecně platí pravidlo "čím více, tím lépe". Vyšší počet vám totiž jednak umožní rychleji zkoumat nové technologie, za druhé potom obsáhnete větší území při zkoumání mimozemských aktivit na naší planetě. V souvislosti s několika desítkami (řádově čtyřicet až osmdesát) UFO: Aftermath se však se vzpomínkou na původní UFO nemusíte obávat chaotické výroby spousty zbraní, trénování několika vojenských jednotek a podobně. V UFO: Aftermath totiž podobné problémy odpadají, výzkum probíhá globálně v rámci všech vašich základen a stejně tak je to i s vaší jednotkou - cvičíte pouze jednu jedinou, z níž si do mise budete moci vzít sedm nejlepších vojáků vybavených nejrůznějšími technologiemi určenými pro boj zblízka či na dálku. Na samotném začátku bude schopných lidí, ochotných bojovat pod vaším vedením pouze pár, nicméně postupně budete nalézat další. Nejde ovšem o to, že by se přeživší lidé nechtěli na boji proti mimozemšťanům aktivně podílet - jen musíte nejdříve nalézt ty, kteří jsou schopni pomoci.

Autoři se vůbec netají tím, že se chtějí primárně zaměřit na taktickou část (mise při průzkumu sestřelených mimozemských lodí, mise při zkoumání mimozemské aktivity na Zemi atp.). Ta se neomezuje jenom na průzkum sestřelených létajících talířů, ale k dispozici máte seznam nejrůznějších misí skládajících se ze zjištěných cizáckých aktivit, z nichž některé můžete splnit a u některých to naopak není prioritní - jejich vynechání vzhledem k malé důležitosti nebude znamenat konec hry. Výběr pak budete provádět i na základě vašich strategických záměrů, někdy budete bránit určité území, jindy se budete třeba snažit získat věci potřebné ke zkoumání určitých technologií. Mise jsou unikátní zejména tím, že jsou vždy generovány náhodně. Je tedy vysoce nepravděpodobné, řekl bych dokonce nemožné, že během hraní narazíte dvakrát na stejnou misi. Vychytaný je také výběr lokalit, pokud spadne ufo někde u Asie, můžete si být jisti, že vám hra vygeneruje asijské město, pokud spadne cizácká loď v Evropě, můžete se zase těšit na město evropské atp. Typů bude ve hře hnedle několik, kromě výše zmíněných se můžeme těšit na východoevropské typy měst, jižní typy a přímořská či americká města. Stejně tak je to s prostředím mise mimo města, spadne-li ufo do míst, kde se podle geologických map nachází prales, UFO: Aftermath vygeneruje se mise v pralese, kromě něj se pak můžete podívat ještě do tundry, pouště a dalších prostředí. Nepodíváte se pouze na moře a oceány, v nich se totiž Aftermath neodehrává, což se dá ovšem snadno vysvětlit: na moři nemůžete stavět své základny, tudíž nemáte možnost lokalizovat nálety ani žádné jiné aktivity mimozemských civilizací.

O tom, že autoři kladli na mise velký důraz, svědčí nejen výše zmíněné množství prostředí a jejich náhodné generování, ale i model jednotlivých výsadků vašeho komanda. To bude bojovat proti téměř třem desítkám typů mimozemšťanů, přičemž k dispozici bude mít zpočátku reálné zbraně současnosti, které budou postupem času doplňovány o novinky, jež vyzkoumají vaši vědátoři na základě artefaktů získaných v rámci jednotlivých misí. Abych ale pořád nepřeskakoval (popsat tak komplexní a promyšlenou hru, jako je UFO: Aftermath, dá věru pořádnou fušku), než do mise nastoupíte, budete vědět, jak velká je očekávaná síla nepřítele (nedozvíte se ovšem přesně počet a typ ufounů), na základě toho potom rozhodnete o složení vašeho komanda, jež na příslušný výsadek pošlete. Je vhodné vybírat vojáky s nejrůznějšími vlastnostmi a učit je různé druhy boje, neboť se ve hře dočkáte i RPG prvků. To znamená, že se u vojáků budou zlepšovat jejich parametry a ve výsledku tak někdo bude ideálním sniperem, jiný jej bude doplňovat bazukou, třetí bude zkoumat lokaci v těžké zbroji, zatímco další dva jej budou jistit zezadu jen v lehkém brnění, neboť těžkou zbroj neunesou. Úkolováním jednotlivých členů vašeho elitního komanda pak můžete jejich vlastnosti v misích dále vylepšovat.

Misí samotných bude spousta typů. V některých budete mít za úkol získat konkrétní věc, v jiných zase podrobnější informace o činnosti ufounů na zemi a jejich plánech. Chybět nebude ani zajímání mimozemšťanů za účelem vyslýchání, zkoumání atp. UFO: Aftermath I na základě poznatků získaných v těchto misích či od protivníka pak budete moci vyvíjet nové technologie, z nichž některé využijete i v boji - z původně realistických zbraní a ochranných obleků současnosti můžete tedy mít v budoucnu zajímavě vypadající hybridy (kombinace lidských vynálezů s ufounskými technologiemi). A bez nich se věru neobejdete, pokud totiž cizáci zjistí, že používáte lepší technologie, vynaleznou si i oni něco nového a vy máte další důvod svádět boj proti vesmírným lidem a zkoumat jejich předměty.

Tu nejzásadnější změnu v taktické části oproti předchozím dílům jsem si ovšem nechal na konec a jde o průběh misí samotných. Zatímco v původních dvou dílech série byl systém boje tahový, Apocalypse nabídla mise v reálném čase. První model dokonale fungoval před několika lety, dnes už by zřejmě úspěch neměl, na druhou stranu kompletní real-time by byl zase poněkud nepřehledný. Autoři tedy vymysleli vlastní, simultánní systém, mixující oba výše zmiňované. Prakticky to funguje tak, že vaši vojáci nemají naprosto žádnou umělou inteligenci a dělají přesně to, co jim řeknete. Nejprve tedy naplánujete každému členovi výsadku jeho úkol (ty dojdi na roh a hlídej, ty běž támhle do dveří a prozkoumej místnost, ty je jisti zezadu) a poté spustíte samotný průběh. Vojáci se rozejdou za naplánovanými činnostmi, zatímco vy je můžete sledovat. Ve chvíli, kdy se stane něco neočekávaného, případně vojáci něco naleznou, se hra automaticky zastaví a na vás je rozhodnout se, jak budete na nové zjištěné skutečnosti reagovat. Narazíte-li na ufouna, můžete na něj okamžitě zaútočit a pro jistotu poslat na místo posily, nebo se můžete stáhnout a čekat, než dorazí ostatní - je to prostě jenom na vás. Ve chvíli, kdy budete znát přesný postup a sdělíte jej i vojákům, hru opět spustíte a čekáte, dokud se něco nestane, případně ji znova stopnete a vojákům přidělíte nové úkoly. Dobré je zmínit, že v době zapauzování mise neběží. Ve chvíli, kdy ji spustíte, pak nemůžete do děje zasahovat. Tak můžete činit pouze při zastavené akci. Zní to složitě, vypadá to chaoticky, ve skutečnosti to ovšem funguje překvapivě dobře.

UFO: Aftermath

Pohled v rámci mise bude isometrický, těšit se můžete na 3D kameru s možností přibližování a oddalování, které vám pomůže najít optimální zobrazení obrazovky tak, aby pro vás hraní bylo co možná nejpříjemnější. Jak moc budete moci ovlivňovat kameru však autoři dosud neupřesnili, slíbili ovšem, že své rozhodnutí rozhodně podřídí požadavkům hráčů. Kamera s pohledem na misi pak bude zabírat zhruba 2/3 obrazovky, dolní 1/3 je vyhrazena pro znázornění činností a vlastností vašich vojáčků a systémovému hernímu menu.

A co strategická část? Její koncepci a finální vzhled jsem při exkluzivní prezentaci hry pro BonusWeb možnost vidět neměl, každopádně hotova již byla zeměkoule, která je ve 3D a vidíte na ní umístění svých základen. Samotná strategická část se kromě zeměkoule skládá také z řady dalších obrazovek, v nichž ovládáte výzkum, trénink nových jednotek atp. Zároveň pak na ní máte možnost vidět vámi ovládané území, přičemž je důležité mít „pod palcem“ co největší část - jinak můžete boj s cizáky prohrát a rozhodně to jako v původních hrách UFO nebude proto, že vám napadnou a zničí jedinou vaši základnu. Zde totiž nebojujete o to, abyste zničili mimozemskou základnu na Cydónii ani nikde jinde, vaším úkolem je prostě „jenom“ zachránit zemi.

V UFO: Aftermath se můžete těšit na tři obtížnosti tak, aby byla hra přístupná opravdu každému. Ty se jednoduše řečeno liší tím, za jak dlouho může i naprosto neschopný amatér prohrát. U jednodušší hry bude samozřejmě stačit k ovládnutí země menší počet základen, které dokáží monitorovat mimozemskou aktivitu na větším území, cizáci budou pomaleji zkoumat své nové technologie a podobně. Rozhodně si ale od nižší obtížnosti neslibujte, že se v misích budou objevovat více neschopní ufouni, nebo že k sestřelení vašeho vojáka budou potřebovat více střel, to ani náhodou. UFO: Aftermath Zvolená obtížnost totiž neovlivňuje statistiky zbraní, stejně tak neovlivňuje RPG prvky hry, tedy rychlost růstu schopností a dovedností vašich vojáků.

A jaké jsou možné konce hry? Pokud si povedete špatně, nemůže se vám stát, že by se od vás vaši přívrženci odvraceli, jediným důsledkem bude to, že zbylí lidé začnou postupně vymírat pod útoky a terorem mimozemšťanů. Naopak bude-li se vám dařit, onen katastrofický počátek a nepříliš nadějně vypadající budoucnost světa rázem přeměníte do poněkud optimističtějšího hávu a lidé po chvíli zjistí, že i přes sílu mimozemských technologií lze s cizáky s trochou snahy úspěšně bojovat a z naší malé modré planetky je vystrnadit.

Závěrem by bylo dobré informovat vás ještě o technických detailech. UFO: Aftermath bude, jak už jsem se letmo zmínil výše, kompletně ve 3D a poběží na vlastním enginu chlapíků z Altar Interactive. Grafika nevypadá špatně, ale protože hra ještě není ani ve fázi beta, nebylo by objektivní na základě těchto ukázek usuzovat, jak bude vypadat výsledek - vzhledem ke zkušenostem vývojářů se ovšem dá očekávat, že vizuální stránku určitě nepokazí. Pokud jde o hudbu, nedočkáme se ničeho výrazného, autoři plánují ozvučit UFO: Aftermath ambientním, nevtíravým soundtrackem, který je vytvářen interně. Samotné zvuky by pak měly být podle vývojářů co možná nejrealističtější tak, aby vás i ony vtáhly do hry a vy jste si připadali opravdu jako ve skutečnosti. Ke spouštění pak budete potřebovat minimálně 500 MHz procesor, 64 MB RAM a grafickou kartu GeForce s 16 MB videopaměti; optimem bude 600 MHz procesor, 128 MB RAM a 32 MB grafická karta GeForce2 MX. Datum vydání je stanoveno na Vánoce 2002 a podle vývojářů zatím žádné zpoždění nenabrali a vše by se tak mělo stihnout v termínu.

Autor:




Nejčtenější

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Další z rubriky

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

FIFA 18
Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace,...  celý článek

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII se hraje skvěle, jen na ženské postavy jsem si nezvykl

Úspěšná herní série Call of Duty se s letošním dílem vrací do druhé světové války. O víkendu jsme vyzkoušeli hru více hráčů a boje v Normandii na Pointe du Hoc...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.