UFO: Aftermath - první dojmy ze hry

  12:00aktualizováno  29. září 10:36
Počítačová hra UFO: Aftermath od českých vývojářů navazuje na legendární strategickou sérii. Jak se sami přesvědčíte v našich prvních dojmech, které upřednostňujeme před recenzí z betaverze, nejde o pouhou kopii přechozích dílů.

Ufo: Aftermath Počítačová hra UFO: Aftermath, kterou připravují vývojáři z brněnského Altar Interactive na konec letošního roku, bude pokračovatelem známé strategické série od Mythos Games. To přiznává i Martin Klíma z Altaru. „Nekopírujeme ale hru jako takovou, jen princip, kdy stavíme hráče do role bojovníka proti invazi pozemšťanů,“ vysvětluje. A protože jsme o příběhu a spoustě vychytávek psali v našem obsáhlém preview již dříve, přejděme rovnou k tomu, jak se Aftermath hraje a jak vypadá.

Stejně jako v původních dílech X-Com série se i brněnský počin odehrává ve dvou částech – strategické a taktické. Tu první ztvárňuje zeměkoule a na její mapě hráč vidí centra cizáckého odporu a rozhoduje se, které mise bude hrát. „Základen je k dispozici více než v prvním díle a výzkum je centralizovaný do jedné laboratoře, je to ale proto, že vlastní těžiště Aftermath nespočívá ve strategické hře, jako spíše v taktických misích,“ říká Martin Klíma.

Ufo: Aftermath Rozhodnete-li se zachránit nějaké město svou misí, vyberete si na mapě místo invaze mimozemšťanů a vrtulník dopraví vaše muže do akce. Systém podobný prvnímu dílu s tím, že ufo nemusíte nikde sestřelovat. Prostředí se přitom liší dle míst, kde se mise odehrává. V Americe narazíte na tamní budovy či rostliny, stejně autenticky vypadá Asie a můžete si být jisti, že objekty v některých akcích vám budou důvěrně známé z našich sídlišť.

Taktická hra je jádrem celého UFO: Aftermath. „Nejdůležitější bylo vymyslet systém. Snažili jsme se přijít s něčím, co spojuje výhody tahových a realtimových strategií,“ popisuje Martin Klíma. V Aftermath fungují akce tak, že při pauze hráč plánuje vojákům jednotlivé úkoly a může jim nastavovat cokoliv, ve chvíli, kdy hru spustí, však nemůže nijak reagovat. Pokud se rozhodne něco změnit, je nutné opět zapauzovat a navolit nové akce.

Příklad hovoří za vše. Pokud vím, že se z obytné zóny potřebuji dostat do parku, kde by měli být cizáci, pošlu Ufo: Aftermath tam svoje vojáky přímou cestou. „Jeden z nich poběží, aby se kryl, ostatní půjdou klasicky,“ nastiňuje plán Martin Klíma. Hra mu přitom barevně vyznačuje, kudy jednotliví členové týmu půjdou. „Pokud se mi na zvolené trase něco nelíbí, mohu ji upravit sám a ve chvíli, kdy je vše v pořádku, pošlu vojáky do akce – odpauzuji hru."

"Vidíte, vojáci plní zadané rozkazy a v případě, že se něco stane, se hra opět zastaví, abych mohl zareagovat. Například teď to způsobil ufoun, který je schovaný za stromem a všiml si ho běžící voják. Já teď můžu změnit svou strategii a začít na něj zdálky útočit, ale procento zásahu není velké, takže raději doběhnu tady za roh, skryju se a počkám na posily,“ líčí Martin.

Tím jsme se dostali k pohybovým schopnostem. Vojáci mohou jít normálně, běžet nebo se plazit a tyto jejich činnosti zároveň ovlivňují i jejich schopnosti. Pokud voják běží, je sice rychle v cíli, na druhou stranu se dříve Ufo: Aftermath unaví, dělá větší hluk, takže může být snadněji zpozorován a protože se soustředí na cestu, má sníženou schopnost spatřit ukrytého nepřítele. V tomto je hra dost podobná realitě.

Zajímavé jsou i předpovědi úspěšnosti střelby. Ve hře je několik módů a obecně platí, že mířenou střelou trefíte mimozemšťany snáze, na druhou stranu pokud vystřelíte dávku, máte sice menší přesnost zásahu, ale v případě úspěšnosti větší účinnost zranění. Jedna střela totiž nepřítele neusmrtí, jako ve všech podobných hrách má určité množství života, který po vašich zásazích vyprchává postupně. Ve chvíli, kdy nepřítele zabijeme, je úkol splněn, hra se opět zapauzuje a hráč vydá nové rozkazy tak, aby místo cizácké invaze vyčistil.

Pomáhat tomu může do značné míry i interaktivita objektů. Ty je totiž možné příslušnými zbraněmi v souladu s fyzikálními zákony zničit. „Šli jsme tak daleko, že když hráč zničí zeď, zmizí i stín za ní. A věřte, že to není Ufo: Aftermath vůbec triviální záležitost,“ tvrdí Martin Klíma. Ničit je možné budovy, auta, ploty, stromy a další objekty, které překážejí. Je to zřejmě náhražka za to, že nelze chodit do budov, na druhou stranu v Aftermath by se mise díky tomu nepříjemně natáhly a leckoho by “domovní prohlídky“ časem odradily od samotného hraní.

UFO: Aftermath obsahuje i jakési RPG prvky, pokud jde o vývoj vlastní postavy. Po skončení mise totiž může voják získat zkušenosti a zvýšit si tak úroveň jednoho ze šesti atributů tím, že do něj přidělí získaný bod. Ten pak upravuje schopnosti přesné střelby, rychlosti pohybu či toho, kolik výzbroje a předmětů může unést. Po přidělení bodů se vaše komando vrací s vrtulníkem na svou základnu a vy si můžete vybrat další misi.

Princip hry je podobný jako ve všech předchozích dílech série. Vojáků máte omezený počet a zdokonalují se tak, jak s nimi procházíte misemi. Ztráta každého člověka pak citelně bolí, rekrutovat nové lidi totiž není nijak snadné. Výzbroj pak postupně zkoumáte jak z vlastních, tak z objevených cizáckých technologií a vy si tak budete moci do misí vybírat z opravdu širokého arzenálu zbraní.

Autor:
Témata: Hluk, UFO

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

Kombinace Dooma s nejnudnější hrou na světě je skutečnou výzvou

Revenant Bus

Modifikace Revenant Bus přináší klasickou (ne)hratelnost Desert Busu do enginu Dooma. A přidává i několik drobných...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Další z rubriky

Nejlepší v sérii? Kritizovaná Call of Duty: Black Ops 4 v betě překvapila

Call of Duty: Black Ops 4

Na letošní díl Call of Duty se od jejího oznámení hrne celkem oprávněná kritika. Vydavatelství nadále dojí ty...

OBRAZEM: Vyzkoušeli jsme první tři hodiny sci-fi adventury State of Mind

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku...

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku State of Mind. My jsme si mohli vyzkoušet...

Kultovní značka na rozcestí. Vše, co víme o chystaném Falloutu 76

Fallout 76

Oznámení Falloutu 76 nepřineslo takové nadšení, jaké si asi Bethesda představovala. Jde jen o snahu naskočit za každou...

Najdete na iDNES.cz