Ultima IX. #1. - hrdinou bez bázně a hany

  • 39
Devátá Ultima co do rozsáhlosti kráčí ve šlépějích tradic této ságy, a ani její obtížnost není místy zanedbatelná. Pro všechny ""čestné hrdiny bez bázně a hany"" tedy nabízím tento návod.
Věž tyčící se do nebes, klasický začátek

Několik rad do začátku
Tento návod nemá být vychovatelem, který vás provede celou hrou "za ručičku". Po Britannii máte svobodu pohybu, tak jí využijte! Vyplatí se prošmejdit oblast kolem každého města i rozlehlý venkov, pokecat s kým se dá a hlavně pobrat co jde. Předměty se často nacházejí na obtížně přístupných leč logických místech, např. ve městě Britain je něco v opuštěném domě nad hřbitovem. Mezi nejoblíbenější skrýše autorů patří především různé jeskyňky a převisy, a také dna řek a jezírek. Na extra důležité skryté lokace vás upozorním, ale jinak vesele prolézejte sami.

Především si stáhněte a nainstalujte poslední patch, pokud mě paměť neklame je to verze 1.18f. Vyhnete se tak 75-90% problémů ve hře.

Ovládací tipy: Avatar skáče tam kam ukazuje kursor, tj. delšího skoku lze docílit namířením kurzoru výše, ne jen rozběhem. Pro speciální údery (naučí vás trenéři, po každém výcviku jeden nový) mačkejte při tlučení Ctrl nebo Alt.

Zvyšování vlastností a dovedností: Statistiky si můžete vylepšovat po každé opravě svatyně jednu, tj. celkem osm "bodů" na rozdělení. Ve zručnosti se zbraní vás vycvičí porůznu roztroušení trenéři, ale vždy musíte mít určitou úroveň obratnosti, popř. síly či inteligence. Zvýšení každé dovednosti je možné celkem třikrát. Na to kde se nalézají a co cvičí jednotliví mistři upozorním dále.

Pytlíky na extra vybavení, důležitý to artikl, se nalézají na mnoha místech. Vedle toho existuje několik fint jak si pomoci k dalším. Jednak, poté co obnovíte Svatyni pokory a půjdete k Samhaynovi, si před jeho domem kompletně naplňte inventář (tzn., batoh, brašny, opasek a zbraň). Dostanete extra tašku. Totéž jde použít před rozhovorem s Raven po obnovení Svatyně Upřímnosti. Dále, pokud vstoupíte s plným inventářem do zápasnického ringu v Buccaneer's Denu, po boji vám trenér vrátí zbraň- ale protože nemáte kam ji dát, dá vám i další brašnu. Takto lze získat po každém zápase jednu (jen musíte mezi nimi opustit ring). A konečně, v dungeonu Wrong (Špatnost), v pokročilé fázi hry, vás zajme strážný a funguje na něj stejný trik. Protože se můžete nechat chytit a nic vás to nestojí, měli by jste získat pytlíků přímo nadbytek.

Kouzla a mana: V tomto poměrně unikátním systému vám mana přibývá po každém dobrém skutku (resp. splněném subquestu, což se ohlašuje typickou melodií). S kouzly je to složitější. Nejprve musíte shromáždit svitek s kouzlem, potřebné komponenty, a naučit se zaříkadlo (máte ho napsané ve spellbooku, stejně jako seznam ingrediencí). Pak na "vázacím" pentagramu umístíte materiály, zapálíte svíčky, a vyřknete formuli- kouzlo se vám zapíše do knihy, odkud už ho vyvoláte jediným kliknutím. Ikonky kouzel také můžete umístit na opasek, což je praktické zejména v případě útočných. Zpočátku fungují jen ta nejprimitivnější zaklínadla, až když obnovíte svatyni, otevře se vám další úroveň magických znalostí. Tak jste doslova s každou částí splněného hlavního úkolu mocnější.

Lektvary: Existuje osm základních druhů (osmička je v Ascensionu vůbec magické číslo...). Žlutý nápoj léčí, červený je protijed, zelený je nebezpečný jed (nepít!), modrý umožňuje dýchání pod vodou, bílý dává efektní "pekelné brnění" čili odolnost proti ohni, černý způsobuje neviditelnost a fialový nezranitelnost. Dobře si to zapamatujte, tahle vědomost vám přijde vhod. S výjimkou prvních tří mají jen krátkodobé účinky. Mimochodem, lektvary můžete i vyrábět. Jsou na to potřeba klasické kouzelné ingredience. Stačí najít alchymistickou "kolonu", umístit materiály a prázdnou lahvičku na plochu, a soupravu použít. Co je složkou kterého zjistíte z knih nalézaných po cestě, pro začátek prozradím, že na každý je potřeba jen jeden komponent. Podrobně se o nich zmíním, příště, zatím prozradím, že na léčivý vám stačí ženšen, a poradím, aby jste tvrdě šetřili mandragorou.

Peníze: ze začátku šetřete a kupujte si jen trénink od mistrů boje. V obchodech stejně nikde nemají lepší věci než najdete sami.

I. Na Zemi: Tutorial a volba povolání
Probouzíte se ve vašem domě na Zemi, kde si musíte osvojit základy ovládání postavy. Povedou vás rady získané klikáním na zářící kříže a na různé knihy. Musíte také sebrat několik důležitých věcí, tj. šaty, batoh, opasek, kompas a deník. Na vše ostatní se můžete v podstatě vykašlat, cestou do Britannie to stejně zmizí. Podle hesla "těžko na cvičišti, lehko na bojišti" si odzkoušejte vše co se po vás chce, vyběhněte ven, a procvičte se v používání zbraní. Nakonec běžte brankou do parku. Nepřátel se nelekejte (a na množství nehleďte, jak by řekl Žižka), prozatím jste nesmrtelní. Po nácviku běhání, šplhání a především plavání běžte k cikánskému tábořišti, kde přebývá věštkyně.

První vážné rozhodnutí: volba povolání. Dostanete sérii etických otázek, na vybranou máte vždy podporu jedné z ctností odpovídající určitému povolání. Podle následující tabulky si zvolte sami, a pak už stačí danou vlastnost upřednostňovat kdykoliv budete mít možnost.

Tábor u moře, prase na rožni... idylka
CTNOSTI A POVOLÁNÍ
CTNOST
Honesty (upřímnost)
Compassion (soucit)
Valor (udatnost)
Justice (spravedlivost)
Sacrifice (sebezapření)
Honor (čest)
Spiritulality (duševní síla)
Humility (pokora)
POVOLÁNÍ
Mage
Bard
Fighter (bojovník)
Druid
Tinker (řemeslník)
Paladin
Ranger (hraničář)
Shepard (pastýř, kněz)
BONUS NA VLASTNOSTI
Inteligence
Obratnost
Síla
Int, Obr
Sil, Obr
Sil, Int
všechny
žádné
ZASVĚCENÉ MĚSTO
Moonglow
Britain
Valoria
Yew
Minoc
Trinsic
Skara Brae
New Magencia

Bonus na vlastnosti ale postavu plně nevystihuje, na tom koho si vyberete závisí i vaše vybavení. Např. Shepard dostává tu nejsilnější zbraň, mág zase "mana rukávy", apod.

Pak už běžte rovnou k teleportu, zabijte gazera, a hurá do Britannie! (Pozn.: Existuje i druhý, tajný teleport. Ještě na Zemi autoři také zanechali mnoho skrytých srandiček a "cheatů", včetně možnosti zabít lorda Britishe. Pokud vás to zajímá, mrkněte se na část "Triky a srandičky v první části" na konci tohoto článku.)

II. Příjezd do Britannie: Stonegate a královský hrad
Ve věži Stonegate vyberte truhlu s vaším počátečním vybavením, přečtěte si pár zajímavých knih, a vydejte se dolů. V druhém patře je klíčová věc - kouzelnická kniha. Čtyři základní, manu neubírající kouzlíčka doporučuji dát na opasek, neboť jsou třeba k řešení většiny puzzlů. Rovnou si je dle rad ze zářících křížů nacvičte (větrem shození vázy, uhašení ohňů, zapalování loučí...). "Stone" je útočné kouzlo neubírající manu, takže ho praktikujte hojně. Dostat se ven není nijak těžké. Tam pobijte vlky a obří krysy, seberte zlato a lektvary zpoza zdí, a z truhly na dně nádrže (pozor na piraňu- zabít Stonem) vezměte další peníze. Chlapíka v jeskyni zařízněte, a teleport vás vezme na hrad.

Královský hrad je rozsáhlé místo. Nejdříve ze všeho běžte do trůnního sálu a pokecejte s Lordem Britishem, dozvíte se co a jak. Dále si promluvte s gargoylem a nahoře na patře s klavíristkou. Nahoře je napravo váš pokoj a nalevo Britishova ložnice. Poberte co se dá, a teleportem se přeneste do laboratoře. Zde po pokecu s kouzelnicí vezměte jenom lektvary, ingredience jsou vám zatím na nic. Z balkónu můžete pozorovat nádvoří ve městě, a skočíte-li na střechu napravo, nahoře na ní najdete svitek s kouzlem Light. Dole je zbrojnice, kde vás Olson za malý peníz vycvičí v boji s jednoručními zbraněmi (na první a později druhou úroveň dovednosti, rozhodně berte!), a z ní teleport do vězení (nepříliš zajímavé). Ve zdi se štíty jsou tajné dveře vedoucí do kasáren, na druhé straně haly v jídelně další, pro změnu do spíže a kuchyně. Zlaté obdélníky na zemi jsou výtahy, kterými se dostanete do dalších skrytých prostor. V jídelně funguje zajímavý trik: kdykoliv zapálíte svíčky, naservíruje se jídlo (které můžete sbalit). Až to všechno oběhnete, vydejte se ven do ulic Britainu.

III. Britain a okolí hradu
Nejdříve ze všeho běžte od brány doprava (ještě před mostem), do zahradního bludiště. V jeho centru se nachází ohnivý meč, dobrá to zbraň do začátku. Pak navštivte starostův dům, kde je jeho nemocná dcera a podezřelý asistent Killegan, a přes most vstupte do města "soucitu". Pekař je jenom na pokec, stejně tak chlapíci v taverně a mág před zavřeným obchodem s komponenty (ač ten má poměrně důležité informace). Klenotníkovi toho zatím mnoho nabídnout nemůžete, a většina obchodů má zavřeno protože místní podnikatelé poslouchají řečnícího majora. Řešením může být počkat až projev skončí (večer), ale stejně není vcelku co kupovat. Zajímavější je pouze katedrála, doky a muzeum. Před katedrálou postává dívenka potřebující lék "serpentwyne", v zadní místnosti vám pak kněžka Rebecca řekne o ztraceném stříbrném hadovi a o zničení starého opatství. Máte první dva subquesty. Láhev léku můžete bud uzmout přímo ze zadní místnosti, nebo je na západní pláži poblíž majáku (dál od města). Vzadu ještě seberte klíč od místnosti napravo.

Mapka města Britain
1) Ohnivý meč
2) Hrad
3) Starostův dům
4) Iolova farma
5) Kouzelnický obchod
6) Katedrála Lásky
7) Hřbitov
8) Klenotník
9) Muzeum
10) Taverna
11) Vetešník
12) Střelnice
13) Kovárna
14) Doky
Tlačítkem v ní se pak otevřete tajný pokop, získáte klíč od místnosti nalevo v místnosti nalevo, je tam pár drahokamů, serpentwyne a jed z něhož se připravuje, jakož i svitek, který uschovejte. Za katedrálou je hřbitov (kostlivce lze vzbudit tlačítkem na náhrobku, ale zatím to nedělejte, je nebezpečný!) a nad ním opuštěný dům se svitkem kouzla Lightning. Na vršku zdi u pobřežní silnice na západ leží skrytý svitek Telekinesis. V docích potkáte žebráka, kterému můžete dát nějaké peníze nebo serpentwyne, výměnou za malé zvýšení many. Můžete to dělat donekonečna, leč je to trochu drahé. Na střelnici se můžete nechat vycvičit na lepší úroveň zacházení s lukem (první). Je to vůbec zajímavé místo, máme zde rovnou dva "secrety". Nahoře v patře leží stříbrný klíč od truhly s měděným, a ten otevře truhlu v přízemí s fajnovým dlouhým lukem. A když kliknete na sochu lučištníka, vystřelí a odhalí tak za malbou svitek Light Heal. Kovárna je asi nejlepší obchod ve městě, pomocník vám také řekne pár věcí o speciálních zbraních. Když už jsme u obchodování, není příliš intuitivní. Musíte klikáním na miniaturní plusy a mínusy vybrat množství požadovaného zboží, a pak transakci "zpečetit". V Muzeu si prohlédněte tapisérii a pokecejte s majitelkou. V chýši za ním se někdy vyskytuje šílenec myslící si že je Avatar, ale nechejte ho být. Taverna ve středu města je jenom na pokec, zato klenotník naproti je jedním z mála obchodníků, skupujících drahokamy. A ještě jeden tip: U studně leží na lavičce několik mincí. Hoďte jednu dovnitř a odměnou vám bude skleněný meč, skvělý ale s nízkou životností. Zatím si ho šetřete. Za východní branou je potom chatka, kterou jsem používal jako základnu. Je tu spousta místa na věci které zatím nepotřebujete (jako kouzelné svitky) a venku stojí hůl a sekera, které si můžete vzít.

Po prohlédnutí si Britainu pokračujte přes most na východ. Potkáte Sarah, důležitou osobu. Naučí vás mantru ke Svatyni soucitu. Hned za ní je křižovatka. Na jih leží rozbitá měsíční brána (neplést se svatyní !!!), a především maják. Jeho strážce vám zadá zajímavý subquest, najít tři klenoty sloužící jako magické ohnisko pro majákové světlo, hm. Musíte je vždy po nalezení donést Britainskému klenotníkovi na ořezání, a pak teprve umístit do příslušných majáků. Malá poznámka: tvůrci hry zanechali malou nepřesnost ve značení těchto kamenů. V batohu se hlásí jako "polished" nebo "cut", stejně jako vybroušené drahokamy, které jsou "pouze" dražší než obyčejné. Nebojte se ale, majákové klenoty omylem prodat nemůžete. Také zde můžete sebrat silně se hodící sextant, ukazující vám vaší polohu na mapě světa. Kousek od měsíční brány na západ je pavoučí jeskyně s větším pokladem a pár komponenty. Na východ od křižovatky leží rozbitá Svatyně, ale zatím není důvod v ní meditovat. Cestou potkáte sochu vašeho přítele Shamina s dobrými radami, a kousek od ní je mini jeskyňka s netopýry. Podívejte se od ní na západ: na vyvýšenině je ptačí hnízdo. Ptáček tu sedí na černých perlách (komponenty)! Avšak to co hledáte nyní, vchod do dungeonu Despise (opovržení) je na sever od křižovatky. Cestou najdete farmu Gwenno, kde se stavte na slovíčko (a kde vás Iolo ve druhém patře (venkovní schody) mnohem později vycvičí na nejvyšší, třetí úroveň v používání luku, pokud ho ovšem ušetříte- viz níže), a rovněž bludného rytíře, jen na pokec. Obří sloup Zla nemůžete minout. Vchod do dungeonu Despise se nachází kousek od něj na východ.

IV. Dungeon Despise
V podzemí zabíjejte potvory, a nebude-li řečeno jinak, přemisťujte nebo rozbíjejte barely a sekejte pavučiny, dostanete se tak k pár skrytým věcem. Na začátku pomocí páky přehoďte bránu, vemte kus brnění a dejte se napravo. Uslyšíte hovor zpoza dveří. Odemkněte je klíčem z truhly na podlaze a s muži si promluvte o čtyřech Kiranových kamenech. Potom na druhou stranu: branku otevřete zapálením pochodně (kouzlem). Skákejte ze sloupu na sloup, na nejvyšším seberte žlutý kámen a pokračujte na další s tlačítkem. To otevře dveře dál. Až se dostanete k díře, skočte do ní a pokračujte. U fontánky naproti které je Avatarův portrét na tento klikněte, objeví se brnění! Za zatáčkou přehoďte páku a vstupte k bazénu. Vezměte kyblík plný vody a přeneste ho na podstavec na druhé straně místnosti, to otevře další dveře. Až najdete obraz s pentagramem, klikněte na něj, je tam poklad. V následující komnatě stiskněte štít na zdi, otevře se tajná místnost. Až se z ní vrátíte, najděte páku za rohem a otevřete branku. Zde je na podlaze v bílém kruhu krysí hnízdo s klíčem. Truhla v rohu obsahuje luk a šípy, a především, v rohu za rozsekatelnými pavučinami je brašna! V místnosti s cvičným terčem střelte šíp do štítu nade dveřmi, otevřou se. V jídelně seberte ze stolu klíč, pak vylezte na římsu v horní části. Je zde nášlapný spínač, který otevře tajný vchod. Tam vyberte truhlu a vlezte do teleportu. Opatrně projděte místností se špičáky, a postavte se do kruhu na podlaze. Za chvilku se objeví modrý kámen. Vraťte se do jídelny a pokračujte dál. Následuje alchymistova laboratoř: seberte co se dá, i z horní police, pak stiskněte páku. Fontánka zmizí a můžete otevřít dveře. Stisknutím tlačítka pak otevřete branku. V prostoře s plotem přemístěte k plotu buď židli nebo barel, pak ho přeskočte a stiskněte páku. V louži v ohbí chodby je klíč, určitě na něj nezapomeňte. V kapli se můžete uzdravit zapálením svíčky. Zde raději uložte hru; jakmile projdete dveřmi, uslyšíte volání o pomoc. Kalupem k páce, a zachráněný muž vám dá zelený kámen. Tam odkud vylezl raději nestoupejte... Na konci chodby uvidíte zamčenou branku s klíčem na druhé straně- v protějším pokoji stiskněte tlačítko na zadní straně magnetické koule a seberte ho. Jde se dál. Najdete místnost, kde je třeba umístit čtyři kameny, zatím ale jeden postrádáte. Přečtěte si knihu nalézající se nedaleko, a otevře se tajný vchod. Prohlédněte si v něm fontánku, na její zadní straně je tlačítko otevírající cestu k menšímu pokladu. Pak dál, zaplavte si k vodopádu a pod vodou u něj stiskněte páku. Objeví se rudý kámen a třetí pytlík na vybavení. Vraťte se k podstavcům a položte na ně příslušné kameny. Máte Kiranův štít! Pak seberte i Kiranovy kameny, můžete je prodat. Zpátky do zaplavené jeskyně. Až vás přestane bavit hledání lektvarů a zlata a dně, proplavte tunelem do jeskyně plné lávy. Uložte hru. Zastaví vás stráž a pokusí se s vámi bojovat. NEZABÍJET !!! Je to Iolo, váš starý, Guardianem očarovaný přítel. Až se vzdá, dovolte mu to. No, pak už jen naběhněte do základů sloupu, seberte kýžený glyf a vraťte se zpět k východu. Čeká na vás malé překvapení.

V. Paws a oprava Svatyně soucitu
Promluvte si s vaší novou kamarádkou, a běžte si zameditovat do Svatyně soucitu. Po vyřčení mantry se vám vyjeví, že symbol (sigil) Soucitu má starosta Aiden. Vraťte se do Britainu, prodejte nashromážděné haraburdí, a poptejte se po starostovi. Odešel do Paws, no, musíme za ním. Dejte se podél pobřeží na západ. Kromě vědmy je zde zajímavý především hořící dům- uhaste ho, a zachráněný klučina uvnitř vám poví o banditech co mu unesli matku a zabili otce. V jezírku poblíž je pár lektvarů, také si všimněte mostu nahoře. Kousek zpátky na severovýchod je horský průsmyk s podezřelým "ovčákem" a skřetí jeskyní. Tu vyberte, najdete dopis. Běžte otevřít umně skrytou páku za kamenem v ovčákově chatrči, pak si to vyříkejte s ním. Za chatkou se otevřel balvan. Nuže tudy nahoru, a doleva. Doběhnete k táboru lupičů! Zabijte všechny otrapy, promluvte si se zachráněnou ženou, a především si přečtěte náčelníkův deník. Pak přes most, a za ním hned doprava. Dostanete se do horského údolí plného vlků. Na jeho konci je jeskyně s pokladem, a s cestou k horskému plesu. Zde doporučuji použít lektvar vodního dechu. Pak skočte dovnitř, a podplavte zatopenou chodbou do jeskyně s mnohem větším pokladem! Vyřešili jste další subquest, takže se vrátíme na pobřeží a budeme pokračovat do Paws.

Mapka vesnice Paws
1) Starosta a kulhavec
2) Větrná pumpa
3) Ranhojička
4) Skřeti
5) Potopený dům
6) Altán s rubínem
7) Trollí most

Těsně před nimi narazíte na most hlídaný trollem. Zeptejte se ho, kolik je deset zlatých, a než se dopočítá vyberte jeho jeskyni (zejména vezměte koleso "Water Valve") a přeběhněte most. Paws je nezdravá bažina, choďte po prknech, jinak se otrávíte. V prvním domě najdete starostu, právě prožívajícího něco jako morální šok. Jeho dceru unesli skřeti, chce aby jste ji našli. Jednonohý muž vás (asi až poté) může vycvičit v používání hole (na první úroveň). Pokračujte ven, klukovi slibte že se za něj přimluvíte, a dejte se na jih. Čerpadlo na vodu (mlýn) je poškozené, jak zjistíte z rozhovoru s jeho hlídačkou. Opravíte ho použitím Water Valve na stroj. Léčitelka v domě kousek na východ vás kdykoliv zdarma uzdraví, a získáváte bodík many za každou láhev serpentwyne kterou jí donesete. Na jih v dvoupatrovém domě sídlí zlovolní skřeti; odstraňte je a v druhém patře zachráníte starostovic dcerku. Od mrtvého náčelníka skřetů si vemte kladivo, je lepší než ohnivý meč, ale obouruční a nesvítí. Pak rychle zpět ke starostovi, a on vám dá Srdce soucitu, poslední věc potřebnou k opravě svatyně.

Než opustíte Paws, můžete se poohlédnout po pár zajímavostech v okolí. Na sever od vesnice potkáte na cestě šíleného kouzelníka se svitkem Levitate. Na dalekém severozápadě je hrobka s pěkně tuhým duchem, kterého zatím asi nezvládnete, zato jsou u něj dva důležité svitky. Druhá cesta vás vezme nahoru do hor, kde je vesnice obrů. A konečně, pokud později sešlete v noci na blatech kouzlo Etheral Sight, zjeví se vám spousta rostlin Nightshade (komponenty).

Ale teď už nemeškejte a naběhněte ke Svatyni. Položte glyf a symbol (srdce) na rozbitý oltář, vyřkněte mantru a vychutnejte si první velký úspěch! Můžete si zvýšit jednu vlastnost, a pak s novou runou zaběhnout k Raven do přístavu. Předtím je ale vhodné zajít si na hrad a zapsat si do knihy prvních pár kouzel, navštívit trenéry kteří vás dosud nemohli cvičit, prodat poklady, a tak podobně. Z laboratoře si vezměte od každého reagentu jeden kus, za chvíli se budou hodit (mandragory (mandrake root) raději víc, špatně se hledá). Pak teprve jděte za sličnou pirátkou a vykonejte plavbu do Buccaneer's Denu. Pokračování příště...

Poznámka: co je v Britain možno dělat až později
Až někdy po osvobození stříbrného hada zavítáte do hlavního města, běžte si promluvit s Kimberley v katedrále. Dozvíte se o chybějících penězích. Běžte za starostou (je doma), nic neví ale pošlě vás za asistentem Kerriganem. U něj stiskněte tapisérii, najdete svitek kouzla Etheral Sight. Sešlete-li ho zde (možná nejdřív budete chtít si ho zapsat do knihy), uvidíte kouzlem maskovaný dopis. Dokazuje, že Kerrigan je spolčený s Guardianem! Konfrontujte ho, a zbavíte tak Britain démonova špeha a zrádce. Promluvte si se starostou a pak nalezené peníze vraťte do katedrály.

Po záchraně obchodníka s kouzelnými předměty z Cove se vám zpřístupní jeho obchod. Hned vedle něj je poklop s pokladem. Přečtete-li si nápis na severní stěně, otevře se prostora se svitkem Telekinesis.

Jistá žena v dungeonu Wrong vám řekne o mluvícím koni jménem Smith. Visí na stromě v Paws, od přstupové cesty hned za trollím mostem doleva.

Poté co navštívíte Shamina v Trinsicu si promluvte s pianistkou na hradě. Dá vám noty k písničce Stones. Ty použijte na klavír v Britishově ložnici, a vyřešíte tak tajemství mahagonové truhly.

A nakonec překlad runového písma pro puntičkáře

Triky a srandičky v první části
Tajný teleport ze Země do Britannie: Za vaším domem je zavřená brána. Můžete u ní vylézt na cvičný cíl a přeskočit jí, nebo si udělat "schůdky" z přemístěných předmětů. Za ní za stromem napravo je páka. Stiskněte jí a objeví se několik teleportů. Vezmou vás k pokladnicím s nejlepšími druhy brnění. Pak se můžete teleportovat dál, na různá místa v Britannii. Problém je, že nedostanete bonusy k vlastnostem, i když jste nejprve absolvovali cikánčiny otázky. Tedy buď vybavení, nebo vlastnosti, a tak tohle berte spíš jako zpestření, po kterém začnete znovu.

Jak zabít Lorda Britishe: Předem upozorňuji, že pokud to uděláte, nelze hru dokončit (takže pouze další zpestření). Na Zemi najděte mouku a z lednice seberte jed na krysy. Umístěte obojí na toaster, a použijte ho - vyrobíte otrávený chleba! Až se dostanete do Britannie, bude stále ve vašem batohu. Jděte na hrad a do jídelny. Za tajnými dveřmi v kuchyni je na talíři chleba. Vyměňte ho za otrávený. Lord British dostane hlad a přijde se najíst... a až se bude chlebem dusit, vytáhněte meč a ukončete jeho trápení...

Malý léčivý cheat: Na Zemi seberte z koupelny lékárničku. Přenese se s vámi do Britannie a můžete jí používat donekonečna.

Srandičky: Zkuste osmkrát po sobě otevřít a zavřít lednici. Trochu vás zamrazí. Nad krbem visí portrét grafika, který tuhle část kreslil. V cikánčině voze, pokud přeskočíte stůl, najdete pár věcí včetně Garriotovy eseje o morální filozofii. Hm. V hradním vězení je blázen, tvrdící že ON je Lord British. Toho pro změnu Garriot namluvil... takže má de facto pravdu. A na kopečku za hřbitovem je hrob Lorda Brinna, skutečně existujícího známého ultimářského fanatika.

Toť pro dnešek vše. Nashle v Bucaneer's Denu!


Témata: Hesla, hřbitov, krb, Socha, Valve