Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Melancholický Unravel pohladí na duši, ale jinak neuchvátí

aktualizováno 
Kouzelně zpracovaná logická skákačka Unravel bohužel nenabízí dostatek poutavého obsahu, aby to byl takový hit, jak jsme všichni doufali.
75

Unravel

Platforma: PlayStation 4
Výrobce: Coldwood

  • Nádherné zpracování
  • Pár neokoukaných nápadů
  • Chybějící příběh
  • Opakování stejných postupů

Herní karta

Když jsem loni na E3 viděl první záběry z Unravel, hned jsem se zamiloval. Mezi všemi těmi epickými vysokorozpočtovými spektákly se tahle kouzelně vypadající hopsačka vyjímala už jen proto, že nejen že neobsahovala v názvu číslovku, ale dokonce v ní ani nestříkala krev na všechny strany. Jenže pár měsíců uteklo jako voda, já koukám na závěrečné titulky a přestože hra splnila prakticky vše, co jsem si od ní sliboval, cítím trochu zklamání.

Tenká červená linie

Unravel (PS4)

Unravel (PS4)

Čím Unravel uchvátí od prvního okamžiku a nepřestane uchvacovat ani po pěti hodinách nutných k jejímu dokončení, je technické zpracování. Putování malého vlněného panáčka po švédském venkově je vskutku pastvou pro oči ve všech ohledech. Ostatně co já vám tady budu popisovat nepopsatelné, když okolní obrázky mají mnohem větší vypovídající hodnotu.

Z obrázků už bohužel neuslyšíte skvostnou hudbu, díky níž si hra po celou dobu uchovává unikátní melancholickou atmosféru a která pomáhá budovat tu správnou náladu tam, kde to nečiní příběh. Ten tu totiž prakticky není, celé dobrodružství se odehrává zcela beze slov a interpretaci okolních událostí netradičně nechává zcela na hráčích. To je sice osvěžující přístup, ovšem jeho negativním důsledkem je nedostatečná motivace pokračovat dál.

Kdyby byla kampaň i jen o trochu delší, už by se z věčné honby za dalšími a dalšími vlněnými ozdůbkami, jež jsou jediným cílem každého z desíti kol, stala jen prachsprostá rutina. I sebelepší grafika se totiž po chvíli okouká a pokud ji adekvátně nedoplní i odpovídající obsah, přijde vše vniveč.

Svazující náplň

Unravel (PS4)

Unravel (PS4)

Unravel daleko více než na neustálou akci spoléhá na pomalejší tempo a překážky, které před hráče klade, potrápí spíše mozek než hbité prsty. Materiál, z něhož je hlavní postavička vytvořena, není pouze na ozdobu, ale má zásadní dopad na celkovou hratelnost. Vlna se totiž z Yarnyho chůzí postupně odmotává a pokud nenajdete v okolí novou špulku, která zároveň funguje jako checkpoint, zůstanete klidně trčet v půli cesty. Vzhledem k tomu, že se pramínek věčně zachytává o okolní překážky, jde o zajímavý mechanismus, kvůli němuž se občas budete muset pěkný kus vracet a zkoušet celý postup vymyslet jinak.

Tělo z vlny ale přináší i jisté výhody: můžete jej použít jako laso a po Indiana Jonesovsku se přehoupnout přes propasti, na vyznačených místech si udělat „trampolínu“ a občas také přivázat pár věcí k sobě. Je to bohužel dost omezený rejstřík akcí, a tak se po chvíli způsob řešení hádanek okouká. Celou dobu prakticky děláte to samé dokola, jen v mírných variacích. Přesto se mi povedlo se občas zaseknout na jednom místě déle, než by si daná hádanka zasloužila, protože si hra trochu ohýbá vlastní pravidla.

Mezi některými „uzlíky“ se třeba nedá natáhnout trampolína, i když to na podobném místě o obrazovku dříve v pohodě šlo, jindy zas není zcela jasné, zda se na cílové místo dokážete dostat obyčejným výskokem, nebo musíte vymýšlet složitější řešení. Místo pečlivého vymýšlení plánu postupu tak spíše platí metoda pokus/omyl a řada hádanek se prostě vyřešila tak nějak sama.

Unravel (PS4)

Unravel (PS4)

Jestli ale bylo cílem nekomplikovat příliš hráčům postup a nekazit dokonalou atmosféru, pak nechápu těch několik dramatických momentů, v nichž je až příliš snadné zemřít, a které s výše uvedeným obsahem vůbec nekorespondují. Celé to na mě působí dojmem, že vlastně samotná náplň je zde obsažená pouze jako něco navíc, co snad ani původně nebylo v plánu.

Rozuzlení

Na tom vsadit karty pouze na audiovizuální prezentaci nevidím nic špatného. Obzvláště když se to nakonec povede na tak špičkové úrovni, jakou naleznete zde. Pokud ale chcete kromě hezkého pokoukání i něco víc, co všemu dá nějaký vyšší smysl, tak se obraťte třeba na fantastický Ori and the Blind Forest, protože kvůli absenci jakéhokoli příběhu a banální náplni je Unravel poněkud plochý.

Hra vyšla na PC, Xbox One a PlayStation 4.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

90 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 56 čtenářů


Nejčtenější

Jaké porno se líbí hráčům videoher: s Pokémony, D.Va a Mileenou

PornHub cílí i na hráče. A hráčky.

Koukají na porno více hráči na Xboxu, nebo Playstationu? A jakou postavu z videoher by lidé nejraději viděli svlečenou?

Vývojář po 27 letech odpustil fanouškovi, který upirátil jeho hru

Richard Garriott na fotografii z roku 1992, z archivu firmy Origin.

Při vzpomínání na staré dobré herní časy se Joshua Dudley na Twitteru přiznal k tomu, že miloval šestý díl série...



Nejočekávanější akční hry roku 2018

Far Cry 5

Největší žně letos budou mít, alespoň co se her týče, fandové akcí. Pojďme se podívat na první várku těch...

Engine Unity v novém demu ukazuje, jak by hry mohly vypadat za pár let

Technologické demo enginu Unity Book of the Dead

Vývoj jde dopředu a hry jsou čím dál hezčí. Nová ukázka z enginu Unity sice dnes vypadá téměř nereálně, ale představte...

Jaký je váš největší herní rest?

The Last of Us Remastered

Jaký je váš největší herní rest, ať už z minulosti, nebo současnosti? Napište nám do diskuze pod článkem.

Další z rubriky

Zabíjet nácky ve Wolfesteinovi je zábava i bez hrdiny Blazkowitze

Wolfenstein II: The Adventures of Gunslinger Joe

Přídavek pro letošního Wolfensteina určitě neoslní originalitou, ale o to tu přeci nejde. Další tři levely plné...

RECENZE: Rogue Trooper je pořád stejně tak hloupý jako před 10 lety

Rogue Trooper Redux

Móda remasterů už je tak daleko, že se předělávají i hry, u kterých by to nikdo nečekal. Rogue Trooper naplno ukazuje,...

RECENZE: S DOOM VFR zažijete krvavé peklo zase trochu jinak

DOOM VFR

Jde vůbec dohromady spojení frenetické akce a virtuální reality? Král bezduchých stříleček vám v tom přichází udělat...

Najdete na iDNES.cz