Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Melancholický Unravel pohladí na duši, ale jinak neuchvátí

aktualizováno 
Kouzelně zpracovaná logická skákačka Unravel bohužel nenabízí dostatek poutavého obsahu, aby to byl takový hit, jak jsme všichni doufali.
75

Unravel

Platforma: PlayStation 4
Výrobce: Coldwood

  • Nádherné zpracování
  • Pár neokoukaných nápadů
  • Chybějící příběh
  • Opakování stejných postupů

Herní karta

Když jsem loni na E3 viděl první záběry z Unravel, hned jsem se zamiloval. Mezi všemi těmi epickými vysokorozpočtovými spektákly se tahle kouzelně vypadající hopsačka vyjímala už jen proto, že nejen že neobsahovala v názvu číslovku, ale dokonce v ní ani nestříkala krev na všechny strany. Jenže pár měsíců uteklo jako voda, já koukám na závěrečné titulky a přestože hra splnila prakticky vše, co jsem si od ní sliboval, cítím trochu zklamání.

Tenká červená linie

Unravel (PS4)

Unravel (PS4)

Čím Unravel uchvátí od prvního okamžiku a nepřestane uchvacovat ani po pěti hodinách nutných k jejímu dokončení, je technické zpracování. Putování malého vlněného panáčka po švédském venkově je vskutku pastvou pro oči ve všech ohledech. Ostatně co já vám tady budu popisovat nepopsatelné, když okolní obrázky mají mnohem větší vypovídající hodnotu.

Z obrázků už bohužel neuslyšíte skvostnou hudbu, díky níž si hra po celou dobu uchovává unikátní melancholickou atmosféru a která pomáhá budovat tu správnou náladu tam, kde to nečiní příběh. Ten tu totiž prakticky není, celé dobrodružství se odehrává zcela beze slov a interpretaci okolních událostí netradičně nechává zcela na hráčích. To je sice osvěžující přístup, ovšem jeho negativním důsledkem je nedostatečná motivace pokračovat dál.

Kdyby byla kampaň i jen o trochu delší, už by se z věčné honby za dalšími a dalšími vlněnými ozdůbkami, jež jsou jediným cílem každého z desíti kol, stala jen prachsprostá rutina. I sebelepší grafika se totiž po chvíli okouká a pokud ji adekvátně nedoplní i odpovídající obsah, přijde vše vniveč.

Svazující náplň

Unravel (PS4)

Unravel (PS4)

Unravel daleko více než na neustálou akci spoléhá na pomalejší tempo a překážky, které před hráče klade, potrápí spíše mozek než hbité prsty. Materiál, z něhož je hlavní postavička vytvořena, není pouze na ozdobu, ale má zásadní dopad na celkovou hratelnost. Vlna se totiž z Yarnyho chůzí postupně odmotává a pokud nenajdete v okolí novou špulku, která zároveň funguje jako checkpoint, zůstanete klidně trčet v půli cesty. Vzhledem k tomu, že se pramínek věčně zachytává o okolní překážky, jde o zajímavý mechanismus, kvůli němuž se občas budete muset pěkný kus vracet a zkoušet celý postup vymyslet jinak.

Tělo z vlny ale přináší i jisté výhody: můžete jej použít jako laso a po Indiana Jonesovsku se přehoupnout přes propasti, na vyznačených místech si udělat „trampolínu“ a občas také přivázat pár věcí k sobě. Je to bohužel dost omezený rejstřík akcí, a tak se po chvíli způsob řešení hádanek okouká. Celou dobu prakticky děláte to samé dokola, jen v mírných variacích. Přesto se mi povedlo se občas zaseknout na jednom místě déle, než by si daná hádanka zasloužila, protože si hra trochu ohýbá vlastní pravidla.

Mezi některými „uzlíky“ se třeba nedá natáhnout trampolína, i když to na podobném místě o obrazovku dříve v pohodě šlo, jindy zas není zcela jasné, zda se na cílové místo dokážete dostat obyčejným výskokem, nebo musíte vymýšlet složitější řešení. Místo pečlivého vymýšlení plánu postupu tak spíše platí metoda pokus/omyl a řada hádanek se prostě vyřešila tak nějak sama.

Unravel (PS4)

Unravel (PS4)

Jestli ale bylo cílem nekomplikovat příliš hráčům postup a nekazit dokonalou atmosféru, pak nechápu těch několik dramatických momentů, v nichž je až příliš snadné zemřít, a které s výše uvedeným obsahem vůbec nekorespondují. Celé to na mě působí dojmem, že vlastně samotná náplň je zde obsažená pouze jako něco navíc, co snad ani původně nebylo v plánu.

Rozuzlení

Na tom vsadit karty pouze na audiovizuální prezentaci nevidím nic špatného. Obzvláště když se to nakonec povede na tak špičkové úrovni, jakou naleznete zde. Pokud ale chcete kromě hezkého pokoukání i něco víc, co všemu dá nějaký vyšší smysl, tak se obraťte třeba na fantastický Ori and the Blind Forest, protože kvůli absenci jakéhokoli příběhu a banální náplni je Unravel poněkud plochý.

Hra vyšla na PC, Xbox One a PlayStation 4.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

90 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 56 čtenářů



Nejčtenější

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Další z rubriky

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Hearthstone: Knights of the Frozen Throne patří k těm nejzábavnějším expanzím

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.