Proč vypadá UT 2007 tak dobře a dost možná ještě lépe než DOOM 3 a Half-Life 2? Inu, jednoduše proto, že využívá zbrusu nového Unreal enginu, který dosáhl již verze 3.0.
Epic díky svým zkušenostem dobře ví, jak hru co možná nejefektivněji představit, o čemž jsme se přesvědčili i na výstavě E3. Na jejich stánku nás z prezentačního plátna oslovil známý voják Malcolm: „tak a teď vám představím svoji hru“. Následovala neskutečně akční sekvence, v níž Malcolm za pomoci mocného raketometu bojoval proti extrémně agilnímu robotovi, který se podobně jako v Terminátorovi 2 nechce nechat odvézt do šrotu. Po této špičkové ukázce, jež jako by vypadla z next-gen konzolí, ale byla ve skutečnosti zpracovávána high-endovým počítačem, jsme mohli konstatovat jediné: UT 2007 vypadá neskutečně dobře! „Myslíme si, že přilákáme lidi na grafiku a udržíme je skvělou hrou“, prorokuje hlavní designér hry Steve Polge. Může být, jelikož tvůrci chtějí nejnovějším dílem skloubit to nejlepší z prvního UT a s tím nejlepším z 2004ky, přičemž sami přiznávají, že 2003ka byla mírným krokem vedle.Proč vypadá UT 2007 tak dobře a dost možná ještě lépe než DOOM 3 a Half-Life 2? Inu, jednoduše proto, že využívá zbrusu nového Unreal enginu, který dosáhl již verze 3.0. Ten zvládá propůjčit všem postavám mnoho tisíc polygonů a otexturovat je těmi nejlepšími kousky, takže vypadají téměř jako živí, což dokládá i výborně rozpohybovaný Malcolm. Ačkoliv v samotném UT 2007 mimiku příliš nezachytíte, v jiných hrách, jejichž tvůrci si tento nástroj licencují, a vzhledem ke zkušenostem z minula je již teď jasné, že jich budou desítky, poznáte opravdovou kvalitu této stránky. Interiéry i exteriéry jsou úchvatné, přičemž dost často narazíme na takřka umělecké obrazce jako jsou například monumentální sochy apod. Původně měla být minimem pro spuštění grafická karta GeForce 6800, ale autoři si uvědomili, že ani v prvním čtvrtletí roku 2006 většina hráčů podobnou technikou nebude disponovat a rozhodli se skrz různé volby sloužící ke snížení detailů zpřístupnit hru i majitelům karet o jednu generaci starších. Je však jasné, že na slabších strojích bude grafika vypadat spíše jako ta v UT 2004 a se spoustou efektů nového enginu se budete muset rozloučit.
Pořád je tu ale samotná hra, která i sama o sobě, bez spektakulární grafiky obstojí. Hlavní novinkou má být propracovaný mód Conquest (ano, i hlavní herní varianta Battlefieldu se tak jmenuje), jenž je popisován jako kombinace oblíbeného Assaultu (v něm je třeba plnit úkoly) a ještě oblíbenějšího Onslaughtu (podobně jako Battlefield staví na zabírání stanovišť a také četných vozidlech). Úkolem bude na obřích mapách se stacionárními kulomety, bunkry a strategickými budovami získat kontrolu a vlastně je celé ovládnout. To se lehko řekne, ale hůře provádí. Stejně jako například v realtimových strategiích musíte zabezpečit přísun surovin, z nichž se následně vyrábí energie pohánějící stroje. Budovy můžete zabírat a když se vám podaří získat třeba velitelské stanoviště, mohou se v jeho blízkosti respawnovat vaši parťáci. Další baráky zase vylepšují a modifikují zbraně – pak může například raketomet vystřelit šest namísto obvyklých třech raket najednou. Navíc je nutné splnit řadu různorodých úkolů. Zní to zajímavě, ale hraje se to přímo skvěle.
Úkolem bude na obřích mapách se stacionárními kulomety, bunkry a strategickými budovami získat kontrolu a vlastně je celé ovládnout.
Na výstavě jsme viděli jeden z velkých Conquest levelů. Atmosféře přidává právě probíhající stmívání, desítky bojovníků pobíhají na velkých náměstích, jež jsou orámovány impozantními budovami, které pomalu, ale jistě pohlcují čím dál tím silněji plápolající plameny. O ulici dále tušíme, že tady se asi před vypuknutím lítého boje nacházela zábavní čtvrť – neony ještě občas zablikají a i síť osvětlení je zde nejhustší. Všude je však hrozný nepořádek, barikády a jedna exploze za druhou, občas se zjeví i paprsek mocné zbraně.Malcolm skáče do své buginy a raketometem pálí několik salv po protijedoucím tanku. V poslední chvíli se šikovně katapultuje a nechá svoje vozítko narazit do obrněného monstra. To se však ještě drží, avšak Malcolm ví jak na něj – ještě ze vzduchu opět neváhá vystřelit několik raket, které jsou zcela nově tepelně naváděné, čímž tank definitivně rozkouskovává na tisíce tříštících se částí. Tím jsme pod svou kontrolu dostali jeden oddíl mapy, ale předváděčka ještě neskončila, jelikož Malcolm dostal za úkol ukázat nám, jak se od minula změnila fyzika. Pro tento účel si vybral další přístojící tank, protože vozidla se po čase na předdefinovaných místech obnovují, a srovnal jednu z budov se zemí. Paráda! Konečně se technika dostala tak daleko, že je možné ničit v podstatě libovolné části mapy. Uvidíme, jak se tvůrci poperou s vyvážením úrovní, ostatně dovedeme si představit magory, kteří se budou bavit výhradně demolováním. Část Unreal 3.0 enginu zabývající se fyzikálními záležitostmi je podle našeho mínění v současné době zřejmě nejpokročilejším nástrojem v této oblasti. Momentálně tvůrci řeší dilema, zda mají zařadit deathmatchové mapy, v nichž se objeví i spousta zničitelných míst. Pro příklad: stojíte na jedné straně mostu a váš nepřítel ho zrovna přebíhá. Pokud máte silnější zbraň, není nic jednoduššího, než zničit mostík a protivníka poslat i s troskami kamsi do hlubin.
Už UT 2004 přineslo velice slušnou umělou inteligenci botů, avšak pokračování jí ještě v mnoha ohledech rapidně vylepší. Nejenže se mají počítačoví kluci chovat mnohem improvizovaněji a využívat okolního prostředí, ale především se těšíme na jednu hodně velkou inovaci: boti se totiž konečně naučí pořádně mluvit! Zpravují vás o svých aktivitách i aktuálním místě, kde se nacházejí. Například vám jeden z nich oznámí, že se mu podařilo najít mocnou zbraň jménem Redeemer. Pokud toto bude fungovat, čeká nás mnohem taktičtější a koordinovanější postup, přičemž hra s boty získá kompletně nový rozměr. A propos: poprvé v historii se budou vaše výhry a prohry zapisovat do detailních statistik, které následně programu pomohou nalézt pro vás adekvátně silné protivníky.
Konečně se technika dostala tak daleko, že je možné ničit v podstatě libovolné části mapy.
Unreal Tournament 2007 vypadá skvěle a podle všeho se bude i výborně hrát. Nyní jsou všichni okouzleni Battlefieldem 2, ale co je to proti kompletně zničitelným levelům, kterých má být mimochodem zhruba 40. Konečně si nezabojujeme jen na anonymních pláních, ale narazíme i na městské boje,jež pokaždé představují něco jiného. Samozřejmostí je množství strojů, ať už pozemních nebo vzdušných. A nejlepší na tom všem je, že hra už je téměř hotová a spíše už se jen dolaďuje. Datum vydání je stanoveno na začátek příštího roku, ale podle neoficiálních informací by se vše pohodlně stihlo do konce roku. Nebudeme přeci jen na Vánoce překvapeni UT 2006?Index očekávání: 90%