Unreal Tournament vs. Quake 3 Arena

  • 17
Unreal Tournament vs. Quake 3 Arena
Unreal Tournament vs. Quake 3 Arena

Quake 3 Arena a Unreal Tournament. Dvě takové pecky, ve stejné době a navíc před vánocemi. Hráčská obce šílí, všichni nakupují nový hardware, aby si takové lahůdky mohli náležitě vychutnat.

Oba týmy odvedly vynikající práci a teď navíc ještě předvádějí obdivuhodné veletoče, jak přesvědčit fandy 3D her, aby koupili právě tu jejich hru. Nechme stranou, která z těch dvou je lepší (asi nejrozsáhlejší a nejdůkladnější srovnání Q3A a UT jsem viděl na Maximum3d).

Zajímavé také je, že oba dva týmy se do sebe pustily se stejnou vervou i kvůli linuxové verzi. Každá zvolila jiný přístup, každé to jinak vychází. Tady je nutné podotknout, že ze souboje jednoznačně líp vychází Quake 3 Arena.

Quake 3 Arena

John Carmack prosadil následující přístup: Q3A se bude distribuovat ve třech samostatných baleních (verze pro Windows, Linux a Mac). Každá krabice bude obsahovat kompletní vydání hry, ale pouze pro jednu z oněch tří platforem. Datové soubory od různých verzí Q3A mezi sebou nebudou kompatibilní, nelze tedy koupit krabici například pro Mac a používat datové soubory pod PC/Windows. Tak to zůstane celé vánoce. Teprve na počátku příštího roku ID Software vydá na internetu utilitu, která dovolí vzájemné konverze příslušných datových souborů. Záměrné zdržení mezi vydáním jednotlivých her a této utility má donutit uživatele, aby se rozhodli, kterou verzi Q3A si koupí, kterou z uvedených platforem se rozhodnou podpořit. Carmack očekává, že toto "hlasování" bude mít velký vliv nejen pro další práci ID Software, ale i na další softwarové firmy, které o něčem podobném uvažují. Distribuci linuxové verze Q3A si ID Software nechává zajišťovat firmou Loki Entertainment (známou z poslední doby především linuxovými porty několika nejoblíbenějších her).

Naproti tomu u Epic Games zvolili odlišnou strategii. Vývoj linuxové verze Unreal Tournamentu bežel současně s výrobou zbytku projektu a spustitelné soubory pro Linux měli být integritní součástí cédéčka, na kterém se UT distribuuje. Ještě v průběhu testování beta verze běželo vše podle plánu: příslušně upravená adresářová struktura, rezervované místo na finální verzi CD. Distribuční společnost GT Interactive však těsně před vydáním finální verze požádala Epic Games, aby celou linuxovou podporu z CD vyhodili. Jako důvod GT uvedla, že by nebyla schopná zajistit dostatečnou technickou podporu; tisíce méně zkušených linuxových uživatelů dotazujících se na instalaci produktu by GT mohlo zcela zahltit. Ani snaha vedoucího programátora Epicu Tima Sweeneyho nebyla k ničemu. GT bude distribuovat pouze verzi pro Windows, linuxovou podporu bude možné najít pouze na internetu. Tim Sweeney v této souvislosti zveřejnil ve webzínu Slashodt i část svého dopisu adresovaného GT. Je to velice zajímavé čtení, proto se pokusím část přeložit:

Unreal Tournament

"Proč je přidání linuxové podpory rovnou "do krabice" dobrým krokem: Za prvé, Red Hat Linux se v retail verzi prodává velmi dobře a je tady velice dobrá šance, že si, jednoduše řečeno, uživatelé Linuxu koupí Unreal Tournament zároveň s ním nebo krátce poté. Byl bych velice překvapen, pokud bychom nezískali alespoň 3% z prodeje od uživatelů Linuxu. Teď když se UT prodává v milionovém nákladu (to je Timův zkusmý odhad), by to bylo 30000 prodaných kusů navíc. Pokud důrazně vyzdvihneme fakt, že pro Linux neposkytujeme žádnou technickou podporu (žádná volání na hot-linky), pak tento krok bude zcela jistě ziskový. Za druhé, ačkoliv jsou uživatelé Linuxu vysoce přečísleni uživateli Windows, statistika nám neřekne všechno. Linuxoví uživatelé jsou ti největší drsňáci (hardest of the hardcore - pozn. k překladu). Jsou mezi těmi, kteří udávají tempo v opravdových deathmatch zápasech (Quake 2 a Quake 3 jsou pod Linuxem k dispozici); spravují většinu website v komunitě; jejich servery jsou připojeny přípojkami rychlosti T1 a T3. Tihle lidé mají daleko větší vliv na herní průmysl než jejich počet napovídá. Za třetí, Linux rychle získává na důležitosti a nalepení linuxového tučňáka na krabici s UT dále upevní pozici Unrealu jako vlajkového lodi. Produktu, který se nebojí vstoupit do zcela nových oblastí. Tohle byla vždycky naše doména -- Epic vydal vůbec první hru pro DirectX (Fire Fight, publikovanou firmou Electronic Arts); Unreal Tournament demo je první hrou, která využívá DirectX relase 7; a teď máme šanci, abychom měli první hru, která se bude prodávat současně pro Windows a Linux v jedné a té samé krabici."

Možná je Tim Sweeney až přílišným zastáncem linuxové podpory a moc velkým optimistou, jeho argumenty ale nejsou úplně iracionální. Tak jako tak GT Interactive se mu přesvědčit nepodařilo. GT prostě požaduje záruku, že se linuxový port vyplatí. Kdo by jim ji měl dát, nemám zdání. Z mého pohledu je to jen špatný obchod -- vzdát se hotové věci (když linuxový port stejně už je), navíc když za případné chyby v podstatě nikdo neponese žádnou odpovědnost (jen za verzi pro Windows). Možná, že je celá věc ještě daleko složitější a průmyslová lobby ví, kde se dá ještě pořádně zatlačit na pilu. Nechme se překvapit, jak se bude situace dál vyvíjet.