Představte si, že si koupíte hru typu MMO, za jejíž hraní platíte zhruba 300 Kč měsíčně coby udržovací poplatek. Dále platíte další peníze svému poskytovateli za připojení k internetu. Když si ale chcete zahrát svojí oblíbenou hru, zjistíte, že to nejde. Hra vás každých pár minut odpojuje a pokud ne, odezva (ping) se vyšplhá na čísla znemožňující hraní. Jelikož vám internet „normálně“ funguje, lze brouzdat po stránkách, odesílat e-maily, stahovat, napíšete dotaz na podporu k provozovateli hry. Ten vám překvapivě odepíše, že vše funguje v pořádku. Zkusíte se připojit k internetu přes jiného poskytovatele a ke svému úžasu zjistíte, že chyba není na straně provozovatele herních serverů. Začnete pátrat na vlastní pěst na internetu, zda-li se někdo nesetkal se stejným problémem a narazíte na podobně postiženou komunitu lidí. A všechny je spojuje jeden společný jmenovatel: připojení od UPC.
Michal Veselý z komunitního fóra Imperium.cz, na němž se scházejí příznivci online hraní, nám k tomu napsal:
"Cely problem spociva v tom, ze nektere hry si overuji spojeni pomoci ICMP packetu. Pokud dojde k jejich ztraceni, server hry vyhodnoti, ze je klient necinny nebo odpojeny a ukonci session. Nekdy kolem 13.11. listopadu UPC bud presmerovalo tok dat, nebo zavedlo filtr na jednom ze svých zahranicnich routeru. Jedna se o cz-prg01a-ra3-ge-2-0-0.10.aorta.net (213.46.172.17) ve Vidni, takze vsichni, kteří jsou smerovani přes tento bod mají problemy. Podle vseho to postihlo hry Eve Online, Tabula Rasa, Hellgate London, Guild Wars a Trackmania Nations. Jediny kdo dostal z UPC nejakou smysluplnou odpoved je uzivatel fora na www.imperium.cz, pod prezdivkou vandemark."
Odeslali jsme dotaz na klientské centrum UPC, zda-li o problému vědí, případně zda jej již řeší. Po třech dnech nám přišla tato odpověď:
"Žádnou hromadnou závadu neevidujeme, pomohlo by nám, kdyby nás tito klienti kontaktovali v době kdy spojení takto zlobí. Popř. aby dokázali natrasovat signál pro zjištění zda ke ztrátě dochází v naší datové síti, či mimo ni (příkazy tracert resp. traceroute). Pokud jich bude víc, dokážeme např. posoudit zda spadají do jednoho Vlanu a podle toho se na problém zaměřit."
Uživatel na fóru Imperium pod přezdívkou Solo tvrdí, že problém popsal a odeslal dotaz ("takze, poslal jsem na upc druhy formular s popisem problemu (ICMP, router aorta viden atd.)"). Operátorka odpovídá:
"Bylo Vám již napsáno že z naší strany je vše v pořádku. Pokud s tím nesouhlasíte, je potřeba nás kontaktovat na klientské centrum na níže uvedený telefon přímo od počítače a technici to s Vámi projdou a vysvětlí."
Sofistikovanější odpověď se podařilo získat pouze uživateli pod přezdívkou vandemark, o které se výše zmiňoval Michal Veselý z Imperium.cz.
Od: klientske.centrum@upc.cz
Komu: <vandemark@centrum.cz>
Datum: 03.12.2007 10:13
Předmět: 213.46.172.17/ .26
Vážený pane,
zasíláme slíbené logy z měření na server 87.237.38.200. Měření proběhlo
ze sítě UPC i z sítě Karnevalu s podobný výsledkem:
xxxxxxxxxxxxxxxxx Snt: 10 Loss% Last Avg Best
Wrst StDev
172.16.1.1 0.0% 1.0 1.1 1.0 1.1 0.0
cz-prg11a-fe300-01.karneval.cz 0.0% 5.4 5.4 1.5 12.7 3.6
86.49.93.137 0.0% 1.7 1.9 1.7 2.0 0.1
cz-prg01a-ra3-ge-2-0-0.10.aorta.net 90.0% 1.9 1.9 1.9 1.9 0.0
cz-prg02a-ra1-ge-1-0-0.0.aorta.net 0.0% 1.9 4.4 1.8 20.7 5.9
nl-ams02a-rd1-pos12-1.aorta.net 0.0% 9.2 9.3 9.2 9.4 0.1
de-fra01a-ri1-ge-14-0.aorta.net 0.0% 9.5 9.4 9.2 9.6 0.1
tge5-4.fr3.frf.llnw.net 0.0% 18.0 17.7 16.6 25.1 2.6
tge1-3.fr4.par.llnw.net 0.0% 23.5 25.5 23.5 31.6 3.3
ve6.fr3.par.llnw.net 0.0% 24.0 26.1 23.5 33.7 4.0
tge1-2.fr4.lon.llnw.net 0.0% 23.6 24.2 23.5 27.2 1.2
ccp.ve201.fr3.lon.llnw.net 0.0% 24.2 24.2 23.9 24.7 0.2
Z informací ze správy sítě se potvrdilo i to co jsme spolu konzultovali
telefonicky. Aktivní body v naší síti i síti aorta.net odpovídají na ICMP
packety s nižší prioritou než na klasický provoz. Tedy pokud je daný
router zatížený provozem může vykazovat i 90% ztrátovost i když koncové
místo za routerem odpovídá bez ztráty.
Program, který hodnotí stav sítě podle odezvy na základě ICMP packetů
může poté vyhodnotit naší síť i síť tranzitních poskytovatelů jako
nekvalitní.
O problému v UPC tedy vědí, zdá se ale, že jej vyhodnocují jako minoritní a nehodlají se jím zabývat.
Pokud se problém týká i vás, napiště nám své zkušenosti do diskuze.