Mario Kart Wii

Mario Kart Wii

Úspěch v herním průmyslu: Hlavní je, co máte v ruce

  • 2
Nintendo odhaluje kouzlo Wii a iPhonu, Google a Apple mění pravidla mobilního hraní – zadarmo i za peníze

Ani výrazné snížení ceny Xboxu 360, který se nyní prodává levněji než Nintendo Wii, nepomohlo Microsoftu porazit sněhobílou konkurenci. Nintendo si celou situaci očividně užívá. Další týden, který Wii strávilo v čele prodejů herních zařízení v USA, využil Cammie Dunaway, obchodní viceprezident amerického Nintenda k tomu, aby poplácal po zádech Wiimote: „Klíčem k úspěchu Wii je široká nabídka unikátních způsobů ovládání.“ Na mysli přitom měl nejen Wii Remote a Nunchuk, ale také Wii Wheel, Wii Balance Board, Wii Zapper a nakonec i klasický ovladač pro Nintendo GameCube.

Mario Kart WiiSpeciální ovladače přitom nepřestávají hráče lákat. Miliony lidí nejprve podlehly základnímu ovládání, které je v krabici s Wii. Další miliony se potom vrhly na hry, které přinášejí další způsoby ovládání. Největší úspěch přitom zaznamenaly hry Wii Fit s podložkou citlivou na tlak a Wii Kart s plastovým volantem, do kterého se vkládá obyčejné Wii Remote. „Všechny čtyři Wii hry, které se dostaly mezi deset nejprodávanějších titulů, nabízejí způsob ovládání, který hráči na jiných platformách nenajdou,“ chlubil se Cammie Dunaway. Připomenul také obecně známou věc, že klasické Wii Remote se dokáže proměnit ve virtuální tágo, tenisovou raketu nebo světelný meč.

I díky iluzi meče bájných Jedi se za září prodalo jen v Americe celkem 687 000 kusů, o 234 000 více, než v srpnu a o 37 procent více ve srovnání se zářím minulého roku. Vypadá to, že Nintenda se zhoršená situace globální ekonomiky vůbec netýká.

První pokles herního průmyslu ve dvou letech
Když už jsme u těch prodejů, Microsoftu se sice nedaří překonat náskok Wii a jeho vnímání jako jednoduché zábavy pro každého, ale i tak se mu díky snížení cen daří – za září si Xbox 360 odneslo domů 347 000 Američanů, skoro dvakrát tolik, co v srpnu. Mnohem menší zájem je o PlayStation 3, ta si drží vysokou pořizovací cenu, a tak Sony prodalo v USA pouze 232 000 krabic. Celkově se potom v USA stalo něco, co úplně nepotěšilo obchodní ředitele herních firem – celý objem amerického herního trhu (s vyloučením PC hardwaru a her) poprvé za poslední dva roky poklesl.

Halo 3Rozdíl mezi prodeji za září 2008 a stejné období v roce 2007 činí 7 %, v reálných číslech to dělá 80 milionů dolarů. Analytici tento pokles přičítají nikoliv obavám Američanů z nedostupnosti úvěrů nebo neschopnosti splácet hypotéku, ale právě snížení ceny Xboxu 360. Jen rozdíl v cenách Xboxu 360 ve srovnání s cenami před rokem ukouslo z koláče herního průmyslu 48 milionů dolarů. Na vině má být i Halo 3 (opět Microsoft), které loni vydělalo jen za první týden prodeje 300 milionů dolarů, ale letos tak silný titul chyběl. Pro akcionáře Microsoftu možná špatná zpráva, hráči si ale podle našich informací nestěžují.

Google a Apple mění pravidla mobilního hraní
Pro velká herní zařízení včetně PC nastává vánoční sezóna, ale to už je tak trochu nuda, proto se ještě jednou vrátíme k mobilnímu hraní, které se díky uvedení iPhonu 3G, nové generace iPod Touch a zahájení prodeje prvního telefonu s operačním systémem Google Android dramaticky mění. Na vlně se přitom částečně veze i Nokia N-Gage. Jednoznačnou jedničkou co do počtu dostupných her (více než tisíc, stovky zdarma) je i přes krátkou dobu na trhu iPhone/iPod Touch. Na druhou pozici se minimálně co do zájmu médií dostává Android v prvním vtělení T-Mobile G1 a hluboko na ocasu je pět let po prvním pokusu o dobití kapes hráčů platforma Nokia N-Gage.

Chladnička s iPodemPopularita hraní na iPhonu je úzce spojená s dokonalým marketingem Applu a velkým zájmem o samotný telefon. Apple dokázal skvěle prodat změnu vlastní strategie a uvedení online tržiště s aplikacemi pro iPhone a iPod Touch. Kromě komerčních her tam člověk najde spoustu bezplatných hříček sponzorovaných reklamou nebo lákajících k pořízení plnohodnotné varianty hry. Zadarmo na AppStoru najdete třeba trojici iBaseball, iBowl a iGolf, které z iPhonu dělají Wii – hry ovládáte pohyby celou rukou, ve které držíte iPhone. Stejně jako v případě Wii je ale jen otázkou času, kdy někdo přijde o spoustu peněz, až se „ovladač“ roztříští o nejbližší zeď.

Díky obrovské popularitě iPhonu v médiích slibují vývoj her pro tuto platformu i velká herní vydavatelství, včetně Electronic Arts, kteří se už prosadili s iPhone verzemi Spore a Star Wars: The Force Unleashed. Nezávislé vývojáře zase láká obrovská masa lidí, která je ochotná utratit pár babek za mobilní zábavu. Možná tady se skrývá největší výhoda iPhonu – jeho majitelé jsou většinou odkojení iTunes a tedy jsou zvyklí PLATIT!

Na nedostatek popularity si nemůže stěžovat ani Android, který těží ze značky Google. Google sice ztratil hodně ze své pověsti bílého rytíře internetu, ale pořád je mezi lidmi populárnější než řekněme Microsoft. Na Android se přitom těšili hlavně lidé, kteří rozumí programování, protože na rozdíl od iPhone nikdo nebude omezovat, jaké aplikace a za jakých podmínek mohou vývojáři nabízet. Z pohledu hráčů je ale Android zatím velkou neznámou. T-Mobile G1 má celkem slušný displej a výkon a navíc kromě dotykové obrazovky nabízí i plnohodnotnou klávesnici. Na straně druhé ale  zatím chybí dostatek aplikací (nejen těch herních) a samotný operační systém je zatím poněkud roztříštěný a tak trochu nehotový. Další nevýhodou oproti iPhonu je hardwarová otevřenost, pokud se objeví celá řada různých telefonů s různým výkonem a vybavením, bude pro vývojáře těžké správně svoje aplikace vyladit.

T-Mobile G1 - první mobil s OS Google AndroidNejvětší překážkou příchodu většího množství her je ale malá možnost hry prodávat. Android Market zatím neumožňuje prodej aplikací a řízený marketing, což odrazuje některé velké vydavatele. Například Electronic Arts odmítá své hry na Android Marketu uvolnit do chvíle, než Google zprovozní systém, který umožní aplikace prodávat. To znamená, že si hráči počkají třeba na Sore Origins, které na iPhonu slaví slušný úspěch.  Pokud se nerozhoupe Google, bude z toho těžit platforma Handango.com, největší online obchod s mobilními aplikacemi už od dob Palmu. Electronic Arts už s Handangem mají smlouvu a provozovatel tohoto online obchodu k sobě samozřejmě vývojáře pro Android láká. Mimo jiné pro ně vypsal soutěž o nejlepší placenou i bezplatnou aplikaci pro Android. Vítěz získá odměnu v podobě reklamy v hodnotě 25 000 dolarů.

Nakonec náš otloukánek – N-Gage. Snaha o oživení platformy N-Gage se Nokii moc nedaří. Hlavním důvodem je vysoká cena telefonů, které N-Gage aplikace podporují. V podstatě se dá říct, že herní funkce obsahují hlavně manažerské telefony, na které kvůli jejich vysoké ceně málokdo dosáhne. Zatímco dříve se Nokia soustředila na teenagery, nyní se musí vyrovnat s tím, že její cílová skupina nejraději hraje Tetris a Poker. Budoucnost hraní na Nokiích budou lidé od finského výrobce mobilů spolu s vývojáři řešit na konci října v Římě. Snad v Římě představí i nějaký dostupnější N-Gage mobil, ideálně se slušným grafickým čipem, který Nokia vzala svému nejvyššímu modelu N96.

Obama ve hrách čelí kritice
Na Bonsuwebu jste už nejspíš zaznamenali zprávu o tom, že demokratický kandidát na prezidenta USA Barack Hussein Obama využívá virtuální reklamní plochy ve hrách pro Xbox 360. Sami jste se s tváří Obamy ve hře setkat nemohli, zobrazuje se cíleně pouze hráčům připojeným ke službě Xbox Live ve vybraných státech, ve kterých je zatím nejistý výsledek voleb. Kritika, která se kolem Obamovy reklamy točí, se netýká obsahu ani vybraných her, mezi něž patří Burnout Paradise, NHL 09 nebo Need for Speed ProStreet, ale samotného faktu, že má Obama tolik peněz na kampaň, že mu kromě vykoupení téměř veškerého reklamního času v klíčových státech Unie zbývá ještě na reklamu v počítačových hrách. I původ peněz se ale týká virtuálního světa.

Jen za září Obama získal na pokračování kampaně prostřednictvím internetu přibližně 150 milionů dolarů, pět milionů denně. To se nelíbí jeho konkurentovi Johnu McCainovi, který varuje voliče, že původ „internetových“ peněz je neprůhledný a že by to chtělo vyšetřování. Ve skutečnosti se McCainovi nelíbí, že jeho rozpočet je omezený, protože se rozhodl využít financování své kampaně ze státního rozpočtu. McCain tak má k dispozici pouze 84 milionů dolarů na celou kampaň, zatímco Obama už vybral kolem půl miliardy dolarů. Ale to vlastně nás nemusí zajímat.