Direct2drive

Direct2drive

Úspěšný a neprůhledný online prodej her

  • 45
Online distribuce her rychle roste, Nintendo se drsně propadá a iPhone je výkonnější než Wii.

Minulý týden se Microsoft bez udání podrobností o skutečném obratu pochlubil tím, že objem placených downloadů ve službě Xbox Live pro Xbox 360 za uplynulých 12 měsíců vzrostl o 73 procent. To vše při dvaceti milionech uživatelů, kteří mají k Xbox live přístup. V souvislosti se sezónou hospodářských výsledků se k pozitivním zprávám o růstu digitální distribuce her přidali i další velcí hráči na trhu.

Direct2drive

U nás nejznámější online distributor her Valve, provozovatel služby Steam, se v reakci na oznámení Microsoftu pochlubil dokonce 97% nárůstem prodejů. Za rychlým růstem stojí hlavně rozšíření portfolia her díky spolupráci s novými vydavateli. Hráče se daří nalákat i na propracovaný systém akčních a časově omezených slev. V Česku ale Steam znatelně na oblibě ztratil kvůli "podpoře" jednotné evropské měny, což v praxi znamená zdražení většiny titulů o nějakých 40 procent oproti cenám v dolarech. Až příliš často je potom levnější zajít do obchodu a stejnou hru koupit s češtinou.

Další velký online distributor her Direct2Drive, který patří skupině IGN, se pochlubil 56% nárůstem online prodejů, což také není špatné. "D2D za poslední rok ukázal fenomenální růst a v roce 2010 očekáváme totéž," tvrdí sebevědomě Jeff Steele, viceprezident pro digitální distribuci Direct2Drive.

GOGStále zajímavější online služba GOG.com provozovaná polským CD Projektem zatím meziroční srovnání nemá, na trhu je právě rok. Starým dobrým hrám se ale podle všeho daří, protože za rok existence má služba ve svém katalogu už více než 130 titulů, z nabídky za rok fungování zmizely pouze tři hry v čele s Colin McRae Rally 2005.

I po roce se ale mezi nejprodávanějšími hrami jednoznačně drží původní Fallout. Sami vám můžeme doporučit jinou hru: MegaRace v balíčku s druhým dílem za 6 dolarů. Tato akční autíčka se zbraněmi na trojrozměrných tratích nás před deseti lety bavily až nestydatě. Pro GOG mluví ještě jedna věc – většina her dobře funguje i na netboocích, na kterých si nové hry jen tak nezahrajete.

Pod pokličkou drží informace o svých online prodejích Sony a Nintendo, na rozdíl od Microsoftu neuvádějí ani procentuální nárůsty nebo poklesy. Obě firmy přitom nabízejí na svých nových konzolích možnost stáhnout si hry pro jejich starší konzole. Neochota informovat o skutečných prodejích prostřednictvím digitální distribuce občas naruší nějaký skutečně úspěšný titul, jehož vydavatel se začne chlubit, ale jinak chybí celkový přehled.

I finanční analytici pouze odhadují. Podle nich tvoří digitální distribuce her pouze 5 procent celkových prodejů. To je asi tolik, kolik má na osobních počítačích podíl Linux. Celoročně by mohlo digitální distribucí her protéci mezi miliardou a dvěma miliardami dolarů, ani stoprocentní nárůst online prodejů tak nemůže vyrovnat aktuální propad prodejů her v kamenných obchodech.

SteamNejvýraznějším prodejním úspěchem se chlubí Electronic Arts se svým Battlefield 1943, který se prodává na Xboxu Live i PlayStation Network za 15 dolarů. Za jediný týden dostupnosti hry se prodalo 600 000 kopií, poměr mezi oběma konzolemi je přibližně 2:1. Žádná jiná hra se na Xboxu neprodávala rychleji, tedy podle veřejně dostupných informací.

Ani EA ale nezveřejnili přesné prodeje pro PS3 a Xbox, poměr vychází z nepřesného přepočtu počtu zabitých nepřátel, podle kterého EA uvolnili pro obě platformy novou mapu. Na neprůhlednost si stěžují i malí vydavatelé a vývojáři.

Naposledy na nedostatek informací o úspěšnosti digitální distribuce her na jednotlivých konzolích upozornilo studio Doublesix, které na PSN dosáhlo prodejů 70 000 kusů hry Burn Zombie Burn. Podle šéfa vývojového studia Jamese Brooksbyho je nemožné plánovat vývoj her pro různé konzole, když nejsou k dispozici odpovídající čísla prodejů. "Rád bych viděl nějaký ověřený žebříček prodejů v rámci všech systémů digitální distribuce her, který by vývojářům nabídl možnost lépe se rozhodovat o investicích do vývoje her pro konkrétní systém," uvedl James Brooksby pro odborný server GamesIndustry.

Microsoft nechce naštvat kameníky
O budoucnosti digitální distribuce se mluví už nejméně jednu pětiletku, od roku 2003, kdy začal fungovat Steam. Nejprve se jako hlavní problém pro budoucnost digitální distribuce her mluvilo o malém rozšíření vysokorychlostního internetu. Tenhle argument částečně padl, i když růst objemu dat potřebného pro stažení moderních her je nejspíš rychlejší než růst rychlosti nejrozšířenějšího internetu přes ADSL. Ale lidé si zvykli a díky technologiím "preloadingu", tedy stahování v předstihu před vydáním hry, se s dlouhou dobou stahování dokáží vyrovnat.

Xbox LiveJen o něco později se opatrně začalo mluvit o něčem úplně jiném – o nechuti vydavatelů nabízet své hry online kvůli nevůli kamenných prodejců. I tenhle problém se po čase podařilo částečně odstranit a všichni velcí vydavatelé už například spolupracují se Steamem. Ale to jen proto, že online distribuce přistoupila na pravidla hry kamenného prodeje – tedy různé ceny pro různá teritoria, což nejvíce odnášejí právě Evropané na Steamu.

Nechuť vydavatelů pomohla odvrátit i skutečnost, že elektronicky šířené hry se v podstatě nedají prodat v bazaru. Navzdory kamenným obchodníkům, kteří na sekundárním prodeji slušně vydělávají.

I přesto ale existují výjimky. Tedy existuje Microsoft, který odmítá vydávání plných verzí her pro Xbox 360 zároveň v krabicích a prostřednictvím připravované služby "games on demand". A Microsoft dokonce přiznává, že kamenné prodejce nechce naštvat: "S klasickými maloobchodními prodejci máme skvělé vztahy, jsou to naši důležití partneři. Prodáváme jejich prostřednictvím spoustu hardwaru i softwaru. Musíme být opatrní v tom, jak se k tomuto problému stavět," prohlásil viceprezident Microsoftu pro strategii a obchodní rozvoj interaktivní zábavy. Namísto konkurence krabicím tedy Microsoft nabídne pouze možnost koupit si online starší tituly, které se na pulty kamenných obchodů prostě nevejdou.

Nintendo se propadá
Nintendo na tom přestává být dobře. Stále sice kraluje celkovým prodejům kapesních přístrojů i velkých konzolí, ale prodeje i zisk firmy v posledních měsících brutálně padá. Za první čtvrtletí svého finančního roku, které skončilo v červnu, se zisk propadl o 60 procent při 40% poklesu prodejů. Za špatnými výsledky podle samotného Nintenda stojí extrémně dobrý výsledek v minulém roce s trojicí her Super Smash Bros. Brawl, Mario Kart Wii, a Wii Fit a měnové rozdíly mezi japonským jenem a americkým dolarem.

To v překladu znamená, že kromě ekonomické krize ke snížení příjmů firmy přispěla i skutečnost, že nedokáže nabídnout dostatečně zajímavé nové hry. Dalším nepřítelem Nintenda je prý iPhone. Alespoň v online rozhovoru s investory zástupci Nintenda vysvětlili pokles prodejů her pro Nintendo DS právě konkurencí ze strany Apple a jeho App Storu.

Flight Control na iPhone

K iPhonu se vztahuje i nejnovější "útok" na Nintendo. Pod vlivem emocí napsal vývojář s přezdívkou Yare ze studia Telltale Games na firemní diskusní fórum, že "Wii není výkonná konzole, i iPhone je výkonnější než Wii." K této reakci vývojáře vyprovokovala kritika WiiWare verze hry Tales of Monkey Island – na Wii se hra cuká a má mizernou grafiku i zvuky. Důvodem je kromě nízkého výkonu Wii také omezení velikosti her pro WiiWare na 40 MB. Konečně to někdo řekl naplno.